Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Fredstida utnyttjande för civila ändamål av resurser avsedda för försvars-
ändamål
, Dir. 1994:61
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1994-06-30
Dir. 1994:61
Beslut vid regeringssammanträde 30 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda frågor om det
fredstida utnyttjandet för civila ändamål av resurser avsedda för
försvarsändamål. Utredningsarbetet skall bedrivas i etapper.
I en första etapp skall utredaren utvärdera erfarenheterna av det
hittillsvarande fredstida utnyttjandet för civil verksamhet av resurser
avsedda för försvarsändamål. Därvid skall dels belysas de eventuella
tillämpningsproblem som gällande regler på området ger upphov till, dels
lämna förslag till hur problemen kan lösas inom ramen för de principer
som gällande regler bygger på. Den fredstida användningen av försvarets
helikoptrar för civila sjuktransporter skall lösas.
I en andra etapp skall utredaren pröva förutsättningarna för ett
fortsatt fredstida utnyttjande för civila ändamål av resurser avsedda
för försvarsändamål, och lämna förslag om erforderliga riktlinjer och
bestämmelser härför.
Resultatet av den första etappen skall redovisas senast den 1 mars 1995.
Uppdraget i dess helhet skall vara avslutat senast den 15 september
1995.
Bakgrund
Riksdagen (mot. 1991/92:Fö315 och Fö317, bet. 1991/92:FöU12 mom. 129,
rskr. 1991/92:337) gav i maj 1992 som sin mening regeringen till känna
vad försvarsutskottet hade anfört om utredning om utnyttjande av
totalförsvarets resurser för civila ändamål.
Utskottet hade konstaterat att det på lokal nivå sedan några år pågått
ett direkt samarbete militärt-civilt inom ramen för det s.k.
sambruksprojektet, men att ett mera omfattande sambruk mött vissa hinder
på grund av bl.a. gällande konkurrensbestämmelser. Det hade vidare varit
oklart hur totalförsvarets kapitalkostnader skulle vägas in vid ett
sådant samutnyttjande. Utskottet hade också sett andra skäl för att
sammanhållet inhämta erfarenheter av detta samutnyttjande som grund för
förslag om en fortsatt inriktning av det militära-civila samarbetet.
Riksdagen har även i samband med behandlingen av frågor om offentlig
upphandling (prop. 1993/94:227, bet. 1993/94:FiU18, rskr. 1993/94:339)
uttalat sig om konkurrensneutralitet i offentlig verksamhet i samband
med utnyttjande av militära transportmedel för civila ändamål.
I förordningen (1986:1111) om militär medverkan i civil verksamhet finns
bestämmelser för medverkan i räddningstjänst m.m. och för utförande av
annat arbete samt gemensamma bestämmelser om konkurrens.
Frågor rörande samverkan mellan försvarets verksamhet och det civila
samhället har under senare tid aktualiserats i skilda sammanhang.
Hot- och riskutredningen (Fö 1992:03) har som uppgift att utreda
påfrestningar och risker i det fredstida samhället och vissa frågor inom
totalförsvarets civila del. Utredningen skall bl.a. pröva möjligheterna
att inom olika områden i ökad utsträckning vidta åtgärder för att möta
påfrestningar och risker i det fredstida samhället och beredskapsåtgärder
mot säkerhetspolitiska kriser och krig i ett sammanhang.
Luftfartsverket har i en skrivelse till Kommunikationsdepartementet i
augusti 1993 föreslagit att regeringen uppdrar åt verket att efter
samråd med berörda militära myndigheter reglera luftfart med militära
luftfartyg för civila uppdragsgivare.
Trafikflygföretagens Riksförbund har i en framställning till regeringen
i mars 1993 hemställt att Trafikflygarhögskolan inte tillåts fortsätta
med vad förbundet kallar Trafikflygarhögskolans konkurrensbegränsande
verksamhet. Regeringen beslutade i januari 1994, med hänvisning till den
kommande, nu förevarande utredningens arbete, att inte vidta någon
åtgärd med anledning av framställningen.
Riksrevisionsverket har i en skrivelse till Försvarsdepartementet i
februari 1994 föreslagit att frågan om vilka principer för
avgiftssättning som bör tilllämpas för försvarets ambulanshelikoptrar
bör behandlas i den kommande utredningen.
Svenska Busstrafikförbundet (numera Svenska Bussbranschens Riksförbund)
har i en skrivelse till regeringen i september 1993 anfört att försvaret
bedriver beställningstrafik med buss på den öppna marknaden utan att behöva
följa de krav i olika hänseenden som gäller för den privata
busstrafiknäringen. Regeringen beslutade i mars 1994, med hänvisning
till att den aktualiserade frågan ligger inom ramen för den kommande
utredningens arbete, att inte vidta någon ytterligare åtgärd med
anledning av skrivelsen.
Regeringen har i december 1993 beslutat om direktiv (dir. 1993:136) till
en kommitté med uppgift att utreda en ytterligare samordning och
effektivisering av statens maritima verksamhet, i första hand den
verksamhet som bedrivs av marinen, Kustbevakningen, Sjöfartsverket och
sjöpolisen.
Likaledes i december 1993 har regeringen beslutat om anvisningar till
myndigheterna om fortsatta förberedelser för nästa försvarsbeslut. I
anvisningarna har lämnats ett studieuppdrag till Militärhögskolan och
Försvarets forskningsanstalt om totalförsvarets uppgifter i fred.
Regeringen har i årets budgetproposition (prop. 1993/94:100 bil. 5 s.
81) uttalat att den hjälp som den nya myndigheten Försvarsmakten kan
lämna vid miljökatastrofer är mycket värdefull och att Försvarsmakten
och de ansvariga civila myndigheterna aktivt bör söka former för att
möjliggöra effektivaste hjälp vid olyckor.
I proposition 1993/94:167 om en effektivare fordonskontroll har regeringen
anmält att det, särskilt i glesbygd, är angeläget att man får
till stånd en bättre samordning mellan den militära och den civila
besiktningsorganisationen, och att den kommande utredningen bör studera
samordningsmöjligheterna.
Försvarets materielverk och Rikspolisstyrelsen har kommit överens om att
prova en modifierad stridsbåt 90 i sjöpolisverksamheten.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda frågor om det
fredstida utnyttjandet för civila ändamål av resurser avsedda för
försvarsändamål. Utredaren skall hålla kontakt med de kommittéer och
myndigheter i övrigt som på regeringens uppdrag arbetar med hithörande
frågor. Utredningsarbetet skall bedrivas etappvis.
I en första etapp skall utredaren kartlägga erfarenheterna av det
hittillsvarande fredstida utnyttjandet för civil verksamhet av resurser
avsedda för försvarsändamål. Underlaget bör inte bara ta sikte på
Sverige utan också förhållandena i några jämförbara länder. Utredaren
skall redovisa de regler som finns på området eller som eljest kan ha
betydelse i sammanhanget; i den här delen skall också EU:s regelverk
uppmärksammas. Redovisningen skall också omfatta en beskrivning av de
tilllämpningsproblem som gällande regler kan ha gett upphov till.
Särskilt skall uppmärksammas problem som har att göra med påverkan på
konkurrensförhållanden och konsekvenser för konkurrerande civil
verksamhet, inte minst i glesbygd. Probleminventeringen skall åtföljas
av förslag till hur man kan lösa problemen inom ramen för de principer
som berörda regler grundas på.
I den första etappen skall också behandlas frågan om den fredstida
användningen av försvarets helikoptrar för civila sjuktransporter.
Uppdraget är här att lägga fram förslag till en lösning som innebär att
intentionerna i 1987 års försvarsbeslut kan förverkligas.
I en andra etapp skall utredaren samlat pröva förutsättningarna för ett
fortsatt, utvidgat fredstida utnyttjande för civila ändamål av resurser
avsedda för försvarsändamål, och lämna förslag om erforderliga
riktlinjer och bestämmelser härför. Därvid skall beaktas de beslut som
då fattats om ett svenskt EU-medlemskap.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående utredningsförslagens inriktning (dir.
1984:5) och EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Resultatet av den första etappen skall redovisas senast den 1 mars 1995.
Därvid skall eventuellt behov av tilläggsdirektiv inför en andra etapp
anmälas. Uppdraget skall i sin helhet vara avslutat senast den 15
september 1995.