Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordning av informationsförsörjningen inom rättsväsendet, Dir. 1994:60
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-06-30
Dir. 1994:60
Beslut vid regeringssammanträde den 30 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda formen för samordning av informations-
försörjningen inom rättsväsendet.
1 Tidigare utredningsarbete
1.1 Allmänt
Ett omfattande utrednings- och utvecklingsarbete har under de senaste
åren bedrivits i fråga om rättsväsendets informationssystem (RI) och
informationsförsörjning. En fråga som därvid behandlats är behovet av en
rationell samordning av verksamheten. Delar av detta utredningsarbete
m.m. redovisas i det följande.
1.2 SARI
Samarbetsorganet för rättsväsendets informationssystem (SARI) tillsattes
i december 1966. SARI:s uppgift är att fungera som ett samarbetsorgan
mellan Justitiedepartementet och vissa myndigheter, främst inom
rättsväsendet. I SARI:s arbete deltar företrädare för Justitie-
departementet, Domstolsverket, Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen,
Kriminalvårdsstyrelsen, Generaltullstyrelsen, Riksskatteverket,
Statistiska centralbyrån (SCB), Statskontoret m.fl.
För SARI:s arbete används kommittéformen. Särskilda direktiv för SARI
har dock inte beslutats. Enligt förordningen (1970:517; ändrad senast
1993:1343) om rättsväsendets informationssystem och förordningen
(1980:628; ändrad senast 1993:961) om rättsdatasystem skall vissa frågor
om bl.a. rättsväsendets informationssystem beredas av SARI.
1.3 Översynsrapport från Rikspolisstyrelsen
Rikspolisstyrelsen har på uppdrag av regeringen gjort en översyn av den
centrala polisorganisationen.
I rapporten (1993-03-31) redovisas bl.a. förslag om en ny organisation
för register- och dataverksamheten vid Rikspolisstyrelsen (RPS). En
utgångspunkt för den föreslagna organisationen för ADB-verksamheten inom
RPS är, enligt rapporten, att användarnas behov av ADB-stöd och andra
tjänster skall styra organisationsuppbyggnaden. Genom att tydliga
beställar- och producentrelationer inrättas bör enligt RPS grunden kunna
läggas för en rationell utveckling av nya styr- och finansieringssystem.
Organisationsförslaget innebär att RPS roll som beställare organiseras i
en enhet, medan produktionen samlas i en annan mer fristående enhet med
namnet RättsData. Därutöver bör, enligt förslaget, ett råd med vissa
samordningsuppgifter bildas med representation från såväl beställarsidan
som produktionssidan.
RättsData bör enligt förslaget som leverantör ha två huvuduppgifter. För
det första skall RättsData svara för drift och ADB-teknisk utveckling av
polisväsendets gemensamma system och RI-systemen. Kostnaderna för RI-
systemen skall hållas åtskilda från övriga kostnader och fördelas på de
myndigheter inom rättsväsendet som använder systemen. För det andra
skall RättsData förvalta och utveckla ADB-strukturen inom rättsväsendet
genom att arbeta som uppdragstagare med avgiftsfinansiering som grund.
Kirunaenheten som skall ingå i RättsData bör enligt förslaget ha en
huvudsaklig inriktning på drift och förvaltning av RI-rutinerna.
RättsData bör vidare organisatoriskt få ungefär samma ställning inom RPS
som bl.a. Polishögskolan har.
1.4 Statskontorets rapport Rättsväsendets informationssystem
Statskontoret har på uppdrag av regeringen lämnat en redogörelse för den
informationsteknologiska utvecklingen inom rättsväsendet.
I rapporten (1993:31) skriver Statskontoret att basen för informations-
försörjningen inom rättsväsendet bör utgöras av sektorssystemen. Vidare
föreslås att det fortsatta utvecklingsarbetet bör omfatta två nivåer,
nämligen Justitiedepartementet och myndigheterna, samt att SARI
avvecklas. I myndigheternas ansvar skall enligt Statskontoret också
ligga att se till att samverkan och samordning över myndighetsgränserna
kommer till stånd, liksom formerna för det. I denna samverkan är det
viktigt att ansvarsfrågorna klargörs. Det kan innebära att en myndighet
ges ansvaret för att i samarbete med övriga bedriva visst utveck-
lingsarbete m.m. eller i vissa fall genom att en myndighet är
sammankallande i gruppen och därvid samordnar arbetet.
1.5 Remissyttrandena över Statskontorets rapport
Statskontorets rapport har remissbehandlats. Samtliga remissinstanser
understryker vikten av att det sker en väl utvecklad samordning.
Bedömningen av i vilka former samordningen bör bedrivas skiftar dock
mellan remissinstanserna.
Domstolsverket skriver att det framstår som klart att SARI i dess
nuvarande form bör reformeras. Men det kan vara mera tveksamt att
avskaffa SARI utan att ersätta det med någon annan form av kontinuerlig
samverkan mellan Justitiedepartementet och myndigheterna. Riksåklagaren
anser att SARI bör avvecklas. Samordningsfrågorna bör behandlas i ett
för samtliga myndigheter gemensamt forum. RPS anser att det av ett
regeringsuppdrag klart måste framgå vem som är ansvarig, dvs. att
uppdraget ställs till en myndighet att i samverkan/samråd med övriga
svara för en fråga. Vidare anser RPS att SARI bör avvecklas. Kriminal-
vårdsstyrelsen anser att det är angeläget att det finns ett forum för
samverkan i RI-frågorna. Formen för samordningen bör övervägas
ytterligare. Brottsförebyggande rådet (BRÅ) ställer sig tveksamt till
att ansvaret för samverkan och samordning skall lämnas över till de
enskilda myndigheterna och förordar att samordningsansvaret läggs på
Justitiedepartementet. Riksrevisionsverket (RRV) skriver att det finns
skäl att överväga att inrätta en särskild styrgrupp under en
genomförandefas med uppgift att samordna berörda myndigheters
utrednings- och utvecklingsarbete. Generaltullstyrelsen anser att det är
viktigt att man innan en särskild organisation byggs upp noga kartlägger
och bedömer vilka gemensamma projekt som bäst bör hanteras i en sådan
organisation och vilka frågor som är mest lämpade att hanteras i direkt-
samverkan mellan berörda myndigheter. Riksskatteverket är tveksamt till
att SARI avskaffas innan behovet av information och inflytande för samt-
liga intressenter först har lösts. SCB anser att ett för samtliga
myndigheter gemensamt forum för samordningsfrågor bör inrättas. JK
skriver att Statskontorets modell för bl.a. samordning synes ändamåls-
enlig, men att det är viktigt att beakta de små myndigheternas särskilda
behov m.m. när modellen läggs fast mer i detalj.
2 Utredningsuppdraget
2.1 Allmänna utgångspunkter
Den lösning som utredaren i första hand skall överväga är att
samordningen av informationsförsörjningen inom rättsväsendet läggs på
myndighetsnivå och organiseras inom en av rättsväsendets myndigheter,
med eget ansvar och egna befogenheter.
En viktig utgångspunkt i sammanhanget är att en sådan lösning kan
tillgodose kravet på en tydlig fördelning av ansvar och befogenheter
mellan berörda myndigheter.
En annan viktig utgångspunkt är att samordningen koncentreras till
sådana frågor som är av gemensam och övergripande karaktär. Inom den ram
som kräver sådan samordning skall myndigheterna ha stor frihet att
själva svara för sin egen informationsförsörjning. En viktig uppgift för
utredaren är att dra en gräns mellan samordningsansvaret och ansvaret
för andra mer självständiga rutiner.
En tredje viktig utgångspunkt är att även den samordnade utvecklingen
skall styras av användarnas behov av stöd och tjänster och att kravet på
deras inflytande måste tillgodoses.
2.2 Samordningsuppgifter
En slutsats som kan dras för framtiden är att rättsväsendet i allt högre
grad förutsätter tillgång till aktuell och tillförlitlig information av
olika slag. Detta kräver i sin tur att system m.m. skall kunna samverka
inom ramen för en gemensam informationsstruktur.
En vägledning för utredningsarbetet är att myndigheterna skall ges så
stor frihet som möjligt att inom av staten fastställda ramar och under
eget ansvar utveckla och effektivisera informationsförsörjningen. Denna
frihet bör dock vägas mot bl.a. behoven av samordning och samverkan över
myndighetsgränserna.
Mot denna bakgrund skall utredaren överväga och föreslå vilka gemensamma
system m.m. som bör samordnas och vilka uppgifter som bör omfattas av
samordningen, t.ex. drift, förvaltning, förnyelse och modernisering av
befintliga system samt utveckling av nya gemensamma system.
2.3 Organisation för samordningen
Med utgångspunkt i utredarens bedömning av vilka uppgifter som skall
ingå i samordningen bör övervägas hur denna skall organiseras.
I uppdraget ingår att i första hand överväga förutsättningarna att lägga
samordningsuppgiften på en av rättsväsendets myndigheter, t.ex. RPS, som
redan i dag har centrala uppgifter i RI-systemen.
Den modell som därvid skall övervägas bör utgå från att samord-
ningsverksamheten organiseras som en självständig del av RPS och att en
särskild ledning tillsätts för verksamheten. Denna modell förutsätter
att man i RPS instruktion inför sådana bestämmelser att RPS ledning inte
svarar för ledning m.m. av samordningsverksamheten. Skulle utredaren
stanna för att lägga uppgiften på en annan myndighet får en sådan
princip tillämpas på denna myndighet.
En fråga som närmare skall utredas är samordningsorganisationens ansvar
och befogenheter i förhållande till de andra myndigheterna, t.ex. i
fråga om ambitionsnivåer, kostnadsansvar m.m.
2.4 Ledningsstruktur m.m.
En viktig förutsättning för ledningsorganisationen är att berörda
myndigheter ges ett avgörande inflytande över verksamheten.
Ett alternativ som därvid kan övervägas är att en nämnd inrättas med ett
totalt ansvar för verksamheten. Därigenom kan ett klart ansvars-
förhållande gentemot bl.a. RPS skapas. Nämnden bör som högsta beslutande
organ svara för samordningsverksamheten enligt de mål som regeringen
satt upp. Nämndens uppgift bör främst vara att ta ansvar för den över-
gripande och långsiktiga planeringen. Andra viktiga uppgifter för
nämnden är uppföljning, omprövning, utveckling och effektivisering av
verksamheten. Verksamhetschefens uppgift bör vara att ansvara för den
löpande verksamheten enligt de direktiv och riktlinjer som nämnden ut-
färdar. Nämndens uppgifter kan självfallet vara av karaktären
informationsutbyte mellan de berörda myndigheterna. Utredaren bör
överväga vilken lösning som är att föredra med hänsyn till det
överordnade intresset att skapa samordning på området samtidigt som myn-
digheternas självständighet kan bevaras.
Nämnden bör bestå av representanter från berörda myndigheter.
Verksamhetschefen bör vara självskriven ledamot av nämnden. Ordföranden
bör dock normalt utses bland övriga ledamöter och ordförandeskapet bör
kunna alternera mellan dessa.
Nämndens ledamöter bör utses av regeringen. En fråga som utredaren skall
överväga är om nämnden bör utse verksamhetschefen.
2.5 Kompetens och bemanning
Mot bakgrund av en alltmer komplex informationsteknologi ökar kraven på
specialistkompetens. Behovet av denna kompetens kan inte fullt ut
tillgodoses inom rättsväsendets myndigheter.
Utredaren skall således överväga vilken särskild kompetens som kan
behöva byggas upp för bl.a. stöd och tjänster till berörda myndigheter
inom ramen för samordningsverksamheten.
Vidare skall utredaren överväga hur verksamheten bör bemannas och
organiseras.
2.6 Finansiering
Med utgångspunkt i de förslag till lösningar som lämnas skall utredaren
överväga finansieringen av samordningsverksamheten. Bland annat skall
alternativ till den hittillsvarande direkta finansieringen över
statsbudgeten övervägas. Det kan t.ex. gälla möjligheterna till olika
former av avgiftsbeläggning, gemensam finansiering av investeringar,
sambruk av resurser m.m. Olika alternativ för olika ändamål kan därvid
övervägas, t.ex. att satsningar på en ny infrastruktur görs genom anslag
och att drift och förvaltning m.m. finansieras genom avgifter för att
stimulera en efterfrågestyrning.
2.7 Författningsfrågor
Utredaren skall överväga vilka författningsändringar som kan behöva
göras, vad gäller t.ex. RPS instruktion och andra författningar.
2.8 Genomförande
Utredaren skall redovisa en plan för hur förslagen bör genomföras med
utgångspunkt i att den föreslagna organisationen om möjligt skall kunna
verka fr.o.m. den 1 juli 1995.
3 Utredningsarbetet
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och
angående EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Samråd skall ske med berörda myndigheter inom rättsväsendet och med
Riksarkivet. Statskontoret skall biträda utredaren.
Utredaren bör vara oförhindrad att också lämna förslag till andra
organisatoriska lösningar. Frågan om beställaransvaret för
rättsstatistiken omfattas inte av uppdraget.
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av december månad
1994.