Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordningsdelegation för tandvårdsreformen, Dir. 1994:6
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1994-01-20
Dir. 1994:6
Sammanfattning av uppdraget
En delegation skall verka för samordning av genomförandet av en förändring
av ersättningssystemet för vuxentandvård samt följa utvec
och effekterna av den förestående reformen m.m.
Bakgrund
I prop. 1993/94:93 Förändrat ersättningssystem för vuxentandvård aviseras
inrättandet av en delegation för samordning av förberedels
genomförandet samt för uppföljning och utvärdering av effekterna av ett
förändrat ersättningssystem.
I den översyn av tandvårdsförsäkringen som föregick propositionen och
som ledde fram till rapporten Premietandvård - en effektivare
tandvårdsförsäkring (Ds 1993:18) framfördes bl.a. att en så omfattande
av ersättningssystemet som föreslogs kräver en samordning av förberedelser,
genomförande och uppföljning samtidigt med att berörda m
huvudmän, intresseorganisationer och vårdgivare själva fullgör de uppgifter
de har inom sina resp. ansvarsområden. Utredningen föres
därför att en samordningsdelegation skulle inrättas.
Regeringen har i propositionen ställt sig bakom utredningens förslag om
inrättande av en samordningsdelegation. I fråga om uppföljning av
tandvårdsreformen har därvid utpekats ett antal punkter som delega
särskilt bör uppmärksamma.
Uppdraget
Delegationens verksamhet, som skall pågå längst till utgången av år
1996, skall primärt syfta till att skapa en gemensam ram och goda
förutsättningar för planeringen inom området. Det gäller bl.a. pla
genomförande, inklusive de betydande informationsinsatser riktade till
både allmänhet, vårdgivare och andra som är verksamma inom tandvårdsområdet
vilka är en förutsättning för ett effektivt genomförande
vidare planer för uppföljning och utvärdering av det förändrade
ersättningssystemet för vuxentandvård.
Berörda myndigheter, organisationer och vårdgivare förutsätts själva ansvara
för och utföra sina resp. uppgifter. Riksförsäkringsver
och försäkringskassorna har ansvaret för en stor del av förberedelserna
och insatserna.
Delegationen skall inte ha någon överordnad funktion och övertar inga
myndighetsuppgifter. Uppgiften skall vara att verka för en sådan samordning
av insatserna som ger alla berörda parter största möjlig
förutsättningar att genomföra sina delar av reformarbetet.
På vissa områden där det visar sig ändamålsenligt bör dock delegationen
kunna initiera en gemensam aktivitet. För bl.a. sådana ändamål bör
finnas vissa centralt disponibla medel. Regeringen avser att inom kort i
annat sammanhang återkomma till frågan om medelsanvisningen härför.
Delegationen skall särskilt följa arbetet med att utvärdera effekterna
av och utvecklingen i stort i fråga om
- det ändrade ersättningssystemet, dess administration och kostnader,
- etableringsbegränsningens slopande,
- konkurrensfrågorna vad gäller såväl neutraliteten mellan de två
ersättningssystemen som neutraliteten mellan offentliga och privata
vårdgivare, inkl. frågan om folktandvårdens redovisningsrutiner,
- tillämpningen inom premietandvården av premieklasser, premiebelopp och
principer för anslutning av patienter,
- tillämpningen av den fria prissättningen inom del av åtgärdstaxan och
effekterna av att en självrisk införs för delar av denna,
- tillämpningen av det särskilda högkostnadsskyddet samt
- tillämpningen av bestämmelserna angående särskilda patientgrupper.
Vidare skall delegationen ha en utvecklande och främjande roll när det
gäller främst följande frågor
- metoder för riskgruppering och premiekalkylering,
- ev. förhöjd försäkringsersättning vid anslutning av patienter till
premietandvården,
- teknikstöd till anslutna vårdgivare samt
- metoder i fråga om kvalitetsindikatorer och kvalitetssäkring.
En viktig utgångspunkt för uppföljning och utvärdering av det ändrade
ersättningssystemet skall vara de mål och motiv som angivits för
utformningen av detta. Regeringen avser att i särskild ordning ge R
uppdrag att göra en första mer sammanfattande utvärdering inom högst tre
år räknat från det ändrade systemets införande. Delegationen skall
medverka i planeringen av denna utvärdering.
Delegationen skall lämna de förslag om ändringar och kompletteringar i
ersättningssystemet som bedöms vara nödvändiga. Den skall om det behövs
också ägna uppmärksamhet åt sådana grupper som inte utnyttjar
ersättningssystemet och föreslå lämpliga åtgärder.
Delegationen skall även bereda ärenden om stimulansbidrag. Syftet med
dessa bidrag skall vara att stimulera och främja sådan utveckling inom
tandvården som är av intresse för sjukförsäkringen, t.ex. stöd till
projekt vars resultat bedöms kunna komma en större krets av vårdgivare
till del. Det skall inte vara fråga om att ge ett allmänt producentstöd.
Delegationen skall inledningsvis - med utgångspunkt i
utredningsförslaget - utarbeta förslag till närmare riktlinjer för
beviljande av stimulansbidrag.
Delegationen skall också lämna förslag till regeringen om arvodesnivåer
i åtgärdstaxan och storleken på de fasta försäkringsersättningarna i
premietandvården såväl i anslutning till reformens genomförande som för
övriga taxeperioder under delegationens verksamhetstid. En
omkostnadsundersökning avseende både privat offentligt bedriven tandvård
företas genom delegationens försorg. Delegationen förutsätts även lämna
förslag till regeringen om hur taxeöverläggningar och liknande bör
bedrivas när delegationens verksamhet har slutförts.
I det beredningsarbete som för närvarande bedrivs inom Socialdepartementet
vad gäller en proposition om vissa författningskonsekvens
samt en ny tandvårdstaxa till följd av propositionen om ett förändrat
ersättningssystem för vuxentandvård skall delegationen vid behov biträda
departementet med synpunkter och förslag. Det gäller bl.a. utformningen
av åtgärdstaxan mot bakgrund av det förslag till sådan taxa som RFV
redovisat. Delegationens beredning av frågan om förslag till en ny
tandvårdstaxa sker under förutsättning att riksdagen godkänner et
förslag från regeringen om ändring i 2 kap. 3 § lagen (1962:381) om
allmän försäkring. Det gäller även förslag till preciseringar i fråga om
de i propositionen angivna s.k. särskilda patientgrupperna. Dessutom bör
delegationen föreslå de konsekvensändringar i specialisttaxan som
erfordras med hänsyn till vad som angivits i propositionen. Frågor om
utfärdande av tillämpningsföreskrifter till taxan, utarbetande av
allmänna råd m.m. ankommer som tidigare på RFV.
Vidare skall delegationen ta del av erfarenheterna från de pågående
försöksverksamheterna med alternativa ersättningssystem inom tan
Av Socialstyrelsens expertrapport Möjligheter att avveckla amalgam som
tandfyllningsmaterial (Ds 1992:95) framgår att det finns ett behov av en
ökad satsning på utbildning om tandfyllningsmaterial. Det gäller såväl
kunskaper kring som handhavandet av alternativa material. Om dessa
kunskaper saknas kan det medföra kvalitetsförluster samt betydande utgifter
för försäkringen. Delegationen bör lämna förslag till hu
efterutbildningsbehov kan tillgodoses.
Delegationen är i övrigt oförhindrad att ta upp frågor som kan komma att
aktualiseras till följd av det förändrade ersättningssystemet för
vuxentandvård.
För delegationen skall gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning
(dir 1988:5), angående EG-aspekter i utredningsverksamhet (dir 1988:43)
samt om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir 1992:50).
Förberedelsearbetet skall bedrivas så att regeringen senare kan besluta
om ett ikraftträdande av det förändrade ersättningssystemet för
vuxentanvård i första hand den 1 juli 1994, i andra hand den 1 september
1994.