Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa frågor om kulturminnesskydd m.m., Dir. 1994:57
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1994-06-16
Dir. 1994:57
Beslut vid regeringssammanträde den 16 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över vissa frågor om
lagskyddet för olika kulturminnen och kulturmiljöer. Huvuddelen av
frågorna berör utformningen av och innehållet i lagen (1988:950) om
kulturminnen m.m. (kulturminneslagen). De frågor som utredningen skall
överväga är:
-- behovet av föreskrifter till skydd för ortnamn,
-- skyddet för kulturhistoriskt värdefulla byggnader och
bebyggelsemiljöer,
-- skyddet för prästgårdar,
-- skyddet för de norrländska kyrkstäderna,
-- översyn av kulturminneslagens regler om utförsel av kulturföremål,
-- skyddet för vissa kulturegendomar,
-- vissa lagtekniska frågor.
Bakgrund
Kulturminneslagen trädde i kraft år 1989. Genom lagen lades målen för
den statliga kulturmiljövården fast. Lagen innebar att ett antal lagar
på kulturmiljövårdens område samlades i en lag. Den praxis som
utvecklats inom vissa områden lagfästes i viss utsträckning.
Kulturminneslagen har nu funnits i drygt fem år. Ett antal olika frågor
med anknytning till kulturmiljövården har aktualiserats på senare tid.
Bland annat har riksdagen gett regeringen till känna att behovet av en
lagstiftning som har till syfte att skydda ortnamn bör övervägas (bet.
1993/94:KrU2, rskr. 1993/94:12).
En särskild utredare skall därför tillkallas med uppdrag att överväga de
frågor som sålunda aktualiserats och lägga fram de förslag till
ändringar i kulturminneslagen och eventuella andra lagar som behövs.
Däremot finns det inte i detta sammanhang någon anledning att ändra de
mål för kulturmiljövården som lagts fast, utan utredarens arbete skall
ha sin utgångspunkt i dessa så som de formulerats i lagen.
Ortnamn
Utgångspunkter
Ortnamn är en del av landets kulturarv. Flera myndigheter och andra
organisationer har möjlighet att genom sina beslut och sitt handlande i
övrigt påverka ortnamnens bruk och fortlevnad. Det gäller t.ex. vid
fastighetsbildningar, genom redovisningen av ortnamn på de allmänna
kartorna och genom Postens rutiner för adressering.
Behovet av att ge ett kulturhistoriskt motiverat skydd för ortnamn har
behandlats i olika sammanhang. En större översyn av frågor om ortnamn
redovisades år 1982 i betänkandet Ortnamns värde och vård (SOU 1982:45).
Beredningen av utredningen ledde bl.a. fram till att ett särskilt
ortnamnsråd inrättades vid Statens lantmäteriverk (prop. 1984/85:100
bil. 10 s. 467-475 och bil. 13 s. 122). Ortnamnsrådet har till uppgift
att främja ett ändamålsenligt och vårdat ortnamnsskick.
Riksdagen har därefter vid flera tillfällen behandlat motioner om
ortnamnsfrågor och om ett förstärkt skydd för ortnamn. Med anledning av
en motion till 1992/93 års riksmöte har riksdagen (bet. 1993/94:KrU2,
rskr. 1993/94:12) uppdragit åt regeringen att överväga frågan om
lagskydd för ortnamn och återkomma till riksdagen i frågan. I första
hand bör övervägandena avse skydd genom en allmän hänsynsregel i
kulturminneslagen, men också lämpligheten av att skapa ett skydd i annan
lagstiftning, bl.a. fastighetsbildningslagstiftningen bör övervägas.
Som motiv för behovet av ett lagskydd angav kulturutskottet den
förändring av ortnamnen som sker genom fastighetsdatareformen, ändringar
i fastighetsindelning, indragningen av postorter, införandet av vägnamn
på landsbygden och användningen av samiska och finska ortnamn inom
landet.
Utskottet sammanfattade sitt ställningstagande med att sedan riksdagen
tog ställning till regeringens förslag med anledning av 1982 års
ortnamnsutredning (bet. 1984/85:KrU16, rskr. 1984/85:253) har betydande
samhällsförändringar ägt rum, vilka påverkar ortnamnsbruket och behovet
av skydd för ortnamn.
Enligt regeringens mening är det angeläget att ortnamnen tas till vara
som en del av landets kulturarv. Det finns också språkvårdande, sociala
och funktionella motiv för att ortnamnen skall behandlas med aktsamhet.
Ortnamnen är ofta uttryck för äldre tiders lokala eller regionala
särdrag. Vissa platser kan ha flera hävdvunna namn, i norra Sverige
exempelvis både ett svenskt och ett samiskt. Det bör därför uppfattas
som god ortnamnssed att bevara ett hävdvunnet ortnamn för en viss plats
eller lokal så länge den namnbrukarkrets namnet tillhör använder eller
vill använda namnet.
Bruket av ortnamnen påverkas emellertid av många omständigheter. Ortnamn
kan försvinna ur bruk genom att de tappat sin funktion eller för att
deras fortlevnad försvåras av att gällande lagstiftning inte tar
särskild hänsyn till ortnamnens kulturhistoriska värde. Det är följderna
av det senare förhållandet som gör att det kan finnas skäl att lagstifta
om skydd för ortnamn.
En lagstiftning om ortnamn skall ha till syfte att ge goda
förutsättningar för att i första hand offentlig verksamhet utövas med
iakttagande av god ortnamnssed. När det föreligger konflikter mellan
ortnamnsvårdande och andra intressen kan en lagstiftning ange formerna
för hur intressena skall vägas mot varandra.
Uppdraget
Utredaren skall lämna förslag som tillgodoser behovet av skydd för
ortnamn utifrån de angivna utgångspunkterna. Om det är motiverat skall
skyddet ges form av lag. Utredaren bör i sådant fall i första hand pröva
en lösning efter följande riktlinjer.
Begreppet god ortnamnssed skall definieras i kulturminneslagen. I lagen
anges också ett krav på myndigheter och offentliga organ att utöva sin
verksamhet med iakttagande av en sådan sed. Behovet och lämpligheten av
särskilda förfarande- eller sanktionsregler för att hävda iakttagandet
av god ortnamnssed skall övervägas. Lämpligheten av att i annan
lagstiftning, t.ex. fastighetsbildningslagen, ange ett krav på
iakttagande av kulturminneslagens bestämmelser skall också diskuteras.
Det regelverk och den organisation för uppföljning m.m. som utredaren
kan komma att föreslå skall präglas av enkelhet och vara utformad så att
den motverkar onödigt krångel, byråkrati och detaljreglering. Ett
lagskydd skall enbart avse reglering av frågor av stor betydelse för
bevarandet av ortnamn. Den skall kunna tillämpas av den
förvaltningsorganisation som redan finns, utan särskild förstärkning.
Kulturhistoriskt värdefulla byggnader och bebyggelsemiljöer
Utgångspunkter
I 3 kap. kulturminneslagen finns bestämmelser om byggnadsminnen. För att
en byggnad skall förklaras för byggnadsminne krävs att den är
synnerligen märklig genom sitt kulturvärde eller ingår i ett
kulturhistoriskt synnerligen märkligt bebyggelseområde. Många byggnader
som är värda att bevara har dock inte så stort kulturhistoriskt värde
att de kan skyddas som byggnadsminnen.
Länsstyrelsernas handläggning av frågor om byggnadsminnen tar ofta lång
tid i anspråk och kräver en förhållandevis stor arbetsinsats.
Plan- och byggutredningen (M 1992:03) har i betänkandet Miljö och fysisk
planering (SOU 1994:36) redovisat sina överväganden om behovet av skydd
för parker och grönområden. Utredaren konstaterar att skyddet i
kulturminneslagen torde vara ändamålsenligt, men att lagstiftningen kan
ha vissa brister i tydlighet. Ur språklig synpunkt är det sålunda inte
tillfredställande att en skyddad park eller en trädgård med lagens
terminologi rubriceras som ett byggnadsminne.
Uppdraget
Utredaren skall se över det skydd som kulturminneslagen erbjuder
byggnader och pröva om det är ändamålsenligt utformat. Därvid skall
utredaren överväga om det behövs ett förstärkt skydd för byggnader som
är väl värda att bevara, men som inte är av så stort kulturhistoriskt
värde att de kan förklaras för byggnadsminnen. Övervägandena skall göras
bl.a. utifrån bedömningar om vilken bebyggelse som det bör vara statens
uppgift att besluta om skydd för resp. vilket byggnadsskydd som kommunen
bör ha ansvar för genom sin tillämpning av plan- och bygglagen
(1987:10). Förekomsten av statsbidrag till vården av kulturhistoriskt
värdefulla byggnader, som inte kan göras till byggnadsminnen, kan utgöra
ett motiv för ett skyddsinstitut.
Utredaren skall vidare överväga vilka möjligheter som finns att förenkla
länsstyrelsernas handläggning av ärenden om byggnadsminnesförklaring.
Mot bakgrund av vad plan- och byggutredningen anfört i sitt betänkande
är det lämpligt att utredaren överväger behovet av en utvecklad
terminologi när det gäller parker och grönområden.
Prästgårdar
Utgångspunkter
Vid sidan av kyrkobyggnaderna m.m. är prästgårdarna en viktig del av den
kyrkliga kulturmiljön. De svenska prästgårdarna representerar betydande
kulturhistoriska värden.
Enligt kyrkolagen (1992:300) hör prästgårdarna till den kategori av
Svenska kyrkans egendom som omfattas av särskild statlig reglering
(kyrklig jord). Den statliga regleringen omfattar bl.a. kulturskyddet
för prästgårdarna. Föreskrifter om detta finns förutom i 41 kap.
kyrkolagen i förordningen (1994:250) om förvaltningen av kyrklig jord
m.m.
Det nu gällande skyddet är knutet till prästgårdarnas egenskap av
kyrklig jord. Om en prästgård säljs eller av annan anledning upphör att
vara kyrklig jord försvinner därför detta skydd trots att det
kulturhistoriska värdet inte förändras när en prästgård upphör att vara
kyrklig jord.
Uppdraget
Det är lämpligt att skyddet för prästgårdar görs oberoende av
jordnaturen och att reglerna flyttas över till kulturminneslagen.
Utredaren skall lämna förslag till en sådan förändring av regelsystemet.
Utredaren skall också överväga om det hittillsvarande skyddet är
ändamålsenligt utformat eller om det behöver förändras i några
avseenden.
De norrländska kyrkstäderna
Utgångspunkter
Ett ytterligare inslag i kulturmiljön kring kyrkorna är de norrländska
kyrkstäderna. Kyrkstadsmarken ägs oftast av stat, kyrka eller kommun.
Stugorna däremot ägs av enskilda personer. Det finns ett tiotal
kyrkstäder i Norrbotten och Västerbotten som representerar stora
kulturhistoriska värden. Av dessa har Luleå Gammelstad av regeringen
föreslagits till Unescos s.k. världsarvslista enligt konventionen om
skydd för världens kultur- och naturegendomar. I Västerbotten är några
kyrkstäder byggnadsminnen enligt kulturminneslagen.
Flera kyrkstäder används fortfarande på ett sätt som överensstämmer med
traditionen hos en kyrkstad. Det innebär att kyrkstaden utnyttjas för
tillfällig övernattning i samband med gudstjänstbesök och kulturella
begivenheter av olika slag.
Genom att stugorna används på detta sätt har de ofta ett stort socialt
värde för stugägarna. Eftersom stugorna inte används för semesterboende,
utan bara för tillfälligt uppehåll, har också den ålderdomliga hävden av
stugorna främjats genom att krav på moderniseringar som exempelvis va-
installationer hållits tillbaka.
Kyrkstäderna omfattas av en offentlig reglering genom Kungl. brev till
landshövdingarna i Norrbottens och Västerbotten län den 6 maj 1817.
Enligt brevet får kyrkstugorna användas bara för tillfälligt bruk,
kyrkstuga förvärvas bara av sockenbo som bor längre än en mil från
kyrkan och handel inte bedrivas i kyrkstäderna. Genom ett Kungl. brev
den 9 november 1849 gavs möjlighet även för dem med kortare färdväg till
kyrkan att förvärva en kyrkstuga.
Bestämmelserna i de kungliga breven är alltjämt i kraft. De har
betydelse för vidmakthållandet av kyrkstadsseden. Länsstyrelsen prövar
frågor om tillstånd till förvärv av kyrkstugor, bl.a. inom Luleå
Gammelstad.
Länsstyrelsen i Norrbottens län har i en skrivelse till regeringen
aktualiserat en modernisering av 1817 års brev.
Uppdraget
Det är angeläget att regleringen avseende kyrkstäderna ses över eftersom
bestämmelserna i de kungliga breven från åren 1817 och 1849 om förvärv
och nyttjande inte motsvarar det syfte som eftersträvas i dag --
nämligen att bevara kyrkstädernas kulturhistoriska värden och
kyrkstadstraditionen. Det är också fråga om regler som skall ha form av
lag. Utredaren skall överväga behovet av nya regler. Om utredaren finner
att en reglering behövs, utöver den som redan är möjlig med stöd av
kulturminneslagens byggnadsminnesskydd, skall förslag om detta läggas
fram.
Utförsel av kulturföremål
Utgångspunkter
De nuvarande reglerna om skydd mot utförsel av vissa äldre kulturföremål
har funnits sedan år 1986. Reglerna togs i huvudsak oförändrade in i 5
kap. kulturminneslagen.
Mot bakgrund av erfarenheterna av utförselreglernas tillämpning och
utvecklingen på den internationella konst- och antikvitetsmarknaden
överlämnade Riksantikvarieämbetet till regeringen på
tillståndsmyndigheternas vägnar våren 1992 förslag till ändring av
reglerna. Förslagen avsåg en utvidgning av skyddet till fler
föremålskategorier, ändrade ålders- och värdegränser samt vissa
förändringar av administrativ och lagteknisk natur.
Under åren 1992 och 1993 antog EG två rättsakter om skydd mot olovlig
utförsel av kulturföremål. Den ena är rådets direktiv 93/7/EEG om
återlämnande av kulturföremål som olagligen förts bort från en
medlemsstats territorium. Den andra är rådets förordning (EEG) nr
3911/92 om export av kulturföremål.
Direktivet om återlämnande ingår i den del av EG:s regelverk, som
Sverige är bundet av redan genom EES-avtalet. Direktivet skall vara
införlivat med svensk rätt senast den 1 januari 1995. Inom
Kulturdepartementet pågår för närvarande ett beredningsarbete i denna
fråga. Förslag till lagstiftning har lagts fram i
departementspromemorian Återlämnande av kulturföremål (Ds 1994:66).
Förordningen om export av kulturförmål blir aktuell för Sverige endast
vid ett eventuellt medlemskap i Europeiska Unionen.
Sverige har i medlemskapsförhandlingarna godtagit såväl direktivet som
förordningen. Avgörande för den svenska hållningen har varit att
ifrågavarande rättsakter inte har någon materiell inverkan på de svenska
utförselreglerna. Enligt ett undantag från huvudregeln om varors fria
rörlighet i Romfördraget tillåts nämligen nationella in- och
utförselrestriktioner för att tillgodose särskilda skyddsintressen,
däribland nationella skatter av konstnärligt, historiskt eller
arkeologiskt värde. Det finns således inget krav på att de svenska
reglerna skall ändras till följd av EG-reglerna.
Grunden för den svenska utförsellagstiftningens utformning bör därför,
oavsett ett eventuellt medlemskap i EU, även i fortsättningen vara det
svenska historiska sambandet och den svenska synen på vad som bör ingå i
det skyddsvärda kulturarvet.
Uppdraget
För att underlätta en parallell tillämpning av EG-reglerna och de
svenska reglerna skall utredaren se över de svenska reglernas
systematik, t.ex. när det gäller kategoriindelningen av
tillståndpliktiga föremål, och även i övrigt överväga i vad mån en
teknisk anpassning kan ske mellan de båda regelverken. I det
sammanhanget skall också övervägas det förslag till ändringar av de
svenska reglerna som tillståndsmyndigheterna lämnat.
Översynen skall inte ha till syfte att anpassa det svenska skyddet till
den gemensamma EG-nivån. Dock bör de svenska reglerna ytterligare
fjärmas från EG-reglerna endast om starka skäl talar för det.
Skyddet för vissa kulturegendomar
Utgångspunkter
En utredning om villkoren för bevarande av herrgårdsmiljöer redovisades
senast i betänkandet Att förvalta kulturmiljöer (SOU 1991:64).
Regeringen har ännu inte tagit ställning till betänkandet i sin helhet,
men flera av de frågor som behandlades i utredningen har därefter varit
föremål för regeringsförslag och riksdagsbehandling.
Utredningen behandlade bl.a. förutsättningarna att bilda en särskild
stiftelse för förvaltningen av i första hand värdefulla industriminnen
och herrgårdsmiljöer. I utredningen finns också förslag om möjligheter
för en familj eller en släkt att överföra egendom till en särskild
stiftelse för att en kulturhistoriskt värdefull miljö skall kunna
bevaras.
Fideikomissnämnden har i en skrivelse till regeringen den 3 mars 1994
fäst regeringens uppmärksamhet på de svårigheter som nämnden anser sig
möta att på ett godtagbart sätt ta till vara de kulturhistoriska
allmänintressena vid de fideikommissavvecklingar som nu genomförs. I
samband med arvskiften är det svårt att behålla ett tillräckligt samlat
ekonomiskt underlag för de kulturhistoriska värdenas fortsatta vård och
underhåll. Arvskiften som berör samlade kulturhistoriskt värdefulla
slotts- och herrgårdsmiljöer innebär också att värdefulla samlingar av
lösören m.m. som hör till miljön ofta riskerar att skingras. Enligt
nämndens mening bör det utredas om det går att anpassa reglerna i lagen
(1963:583) om avveckling av fidiekommiss så att möjligheter skapas för
att hålla samman värdefulla samlingar i sin kulturhistoriska miljö. En
lösning kan enligt nämnden vara att det i lagen tas in regler om att
fideikommissarien under sin livstid kan överlåta fideikommissegendom som
inte bör skingras till en stiftelse, och att detta kan vara ett
alternativ vid avvecklingen i stället för att egendomen skiftas mellan
arvingarna.
Uppdraget
Regeringen anser att det nu aktuella uppdraget skall omfatta de frågor
som Fideikommissnämnden aktualiserat. Utredaren skall dels se över
avvecklingslagens bestämmelser med utgångspunkt från att lagen skall
tillgodose det allmänna intresset av att värdefulla kulturegendomar
bevaras och hålls samlade, dels studera förutsättningarna för att bilda
stiftelser av enskilda slotts- och herrgårdsmiljöer med tillhörande
samlingar. Övervägandena skall i denna del inte begränsas till att avse
endast fideikommissegendomar utan bör även kunna omfatta andra
värdefulla kulturegendomar.
Vissa lagtekniska frågor
Utgångspunkter
Enligt 8 kap. plan- och bygglagen (1987:10) krävs bygglov för att
uppföra byggnader och för vissa andra åtgärder. Tillstånd lämnas av
byggnadsnämnden. Ibland berörs en fast fornlämning av ett byggföretag.
Den som vill rubba, ändra eller ta bort en fast fornlämning måste ha
tillstånd till detta enligt kulturminneslagen. Beslut i dessa frågor
fattas av länsstyrelsen. Lagarna innehåller inga föreskrifter om
samordning av byggnadsnämndens och länsstyrelsens prövning av nämnda
frågor. Det betyder att bygglov kan lämnas utan att det är klart om
tillstånd kommer att ges till ingrepp i en fast fornlämning som berörs
av det tilltänkta bygget. Om länsstyrelsen sedan inte lämnar begärt
tillstånd kan den enskilde lida ekonomisk skada. Det finns också en risk
att en fast fornlämning kan komma att tas bort eller skadas, därför att
den som fått bygglov uppfattar det som att alla behövliga tillstånd har
lämnats.
Enligt 2 kap. kulturminneslagen kan vissa beslut som länsstyrelsen
fattar överklagas till regeringen. Det gäller beslut om att låta annan
än länsstyrelsen och Riksantikvarieämbetet undersöka eller bärga
fornlämning eller skeppsvrak (8 §), beslut om särskild undersökning (11
§), beslut om att ändra, rubba eller ta bort fast fornlämning (12 §)
samt beslut om särskild undersökning och arkeologisk förundersökning (13
§). Inom regeringskansliet bedrivs ett lagstiftningsarbete som innebär
att regeringen skall avlastas prövning av överklaganden (se t.ex. prop.
1983/84:170, KU 1983/84:23, rskr. 1983/84:250).
Enligt 2 kap. 9 § kulturminneslagen får länsstyrelsen meddela särskilda
föreskrifter till skydd för en fast fornlämning. Länsstyrelsen får också
i avvaktan på undersökning fridlysa en plats där fornfynd påträffats.
Föreskrifter eller fridlysning får förenas med vite. Det har satts i
fråga om dessa bestämmelser är förenliga med reglerna i 8 kap. 7 §
regeringsformen om fördelningen av normgivningsmakten (se bl.a.
Förvaltningsrättslig tidskrift nr 1-2/94 s. 19).
Uppdraget
Enligt regeringens mening bör prövningen av ansökningar om bygglov
samordnas med länsstyrelsens prövning av tillstånd till ingrepp i
fornlämningar. Utredaren skall anvisa lämpliga former för en sådan
samordning och föreslå de författningsändringar som behövs.
Utredaren skall vidare överväga i vilken utsträckning regeringen bör
pröva överklaganden av länsstyrelsens ovan nämnda avgöranden. Om
utredaren finner att nuvarande ordning bör ändras, skall förslag lämnas
om vilken myndighet eller domstol som lämpligen kan anförtros uppgiften.
Utredaren skall hålla sig underrättad om vad Plan- och byggutredningens
(M 1992:03) och Miljöorganisationsutredningens (U 1993:04) förslag
kommer att innebära i dessa delar.
Utredaren skall också överväga om utformningen av bestämmelsen i 2 kap.
9 § kulturminneslagen är förenlig med regeringsformen och att om det är
påkallat lämna förslag till ny utformning av bestämmelsen.
Utredaren är oförhindrad att ta upp även andra frågor av lagteknisk
natur. Bland annat kan det lagtekniska sambandet mellan
kulturminneslagen och den kommande lagstiftningen på miljöområdet behöva
analyseras ytterligare (jfr Förslag till skydd för området Ulriksdal-
Haga-Brunnsviken-Djurgården Ds 1994:3).
Arbetets bedrivande
Uppgiften för den särskilde utredare som nu tillkallas har flera
beröringspunkter med pågående och avslutade parlamentariska utredningar
inom kulturområdet, bl.a. kommittén om kulturpolitikens inriktning (Ku
1993:03), som bl.a. har till uppgift att göra en bedömning av hur
kulturarvet bäst kan tas till vara och stärkas i kulturpolitiken.
Utredaren skall hålla sig informerad om den fortsatta beredningen av de
nu aktuella utredningarnas förslag.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av juni 1996.