Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Makars pensionsrättigheter vid bodelning, Dir. 1994:56
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-06-23
Dir. 1994:56
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över äktenskapsbalkens regler om bodelning
för att anpassa dem till principerna för det reformerade
ålderspensionssystemet. Utredningen skall ha följande inriktning.
Rätt till pension på grund av frivillig, individuell pensionsförsäkring
skall i regel ingå i bodelning efter äktenskapsskillnad. Detsamma skall
gälla medel på pensionssparkonto enligt lagen (1993:931) om individuellt
pensionssparande.
Övriga former av pensionsrättigheter, t.ex. tjänstepensioner och ATP
enligt nuvarande regler, bör jämkningsvis kunna beaktas vid en bodelning
efter äktenskapsskillnad, om det med hänsyn till makarnas förhållanden i
det enskilda fallet är uppenbart oskäligt att undanta rättigheterna från
bodelningen. Detsamma skulle även, om det bedöms lämpligt, kunna gälla
pensionsrättigheter enligt det reformerade pensionssystemet för
situationer där makarna inte använt sig av möjligheten att dela
pensionsrätt.
Bakgrund
Nu gällande bestämmelser om bodelning
I bodelning skall makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 §
äktenskapsbalken). Giftorättsgodset skall efter avdrag för gäldstäckning
i princip delas lika mellan makarna vid bodelningen (11 kap. 3 §). I
vissa fall kan emellertid hälftendelningen frångås (se 11 kap. 4-6 §§
och 12 kap.; jfr 11 kap. 8 §).
Det finns dock vissa undantag från regeln att makarnas giftorättsgods
skall ingå i bodelningen. Ett sådant undantag gäller för vissa
rättigheter (se 10 kap. 3 § äktenskapsbalken).
Enligt 10 kap. 3 § första stycket skall rättigheter som inte kan
överlåtas eller som i annat fall är av personlig art inte ingå i
bodelningen, om det skulle strida mot vad som gäller för rättigheten.
Som exempel på egendom som avses med detta undantag kan anges rätt till
lön eller pension från arbetsgivare. Såvitt avser pension gäller
undantaget oavsett om fordringen riktar sig direkt mot arbetsgivaren,
mot en av honom för ändamålet bildad stiftelse eller mot ett
försäkringsbolag, som arbetsgivaren tecknat försäkring i för att trygga
pensionen. Tjänstepensionsförsäkringar kan tecknas genom kollektivavtal
eller individuellt. Även om den anställde själv tecknat försäkringen,
kan det tänkas att förfoganderätten är utesluten på grund av
bestämmelser i anställningsavtalet och att försäkringen därför skall
betraktas som en personlig rättighet. Beträffande i lag reglerade
förmåner har det i en del fall meddelats en uttrycklig bestämmelse om
att en rättighet inte får överlåtas. Det gäller t.ex., enligt 20 kap. 6
§ lagen (1962:381) om allmän försäkring, fordran på ersättning inom
ramen för sjukförsäkring, folkpensionering och försäkring för
tilläggspension. I andra författningar görs hänvisning till nämnda
bestämmelse i lagen om allmän försäkring.
Även om det inte följer av 10 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken,
skall enligt andra stycket i samma paragraf rätt till pension på grund
av en försäkring som någon av makarna äger inte ingå i bodelningen, om
utfallande belopp skall beskattas som inkomst och försäkringen gäller
rätt till
1. ålderspension eller invalidpension, eller
2. efterlevandepension i fall då rätt till utbetalning av pensionen
föreligger vid bodelningen.
Bestämmelsen i första stycket fanns även i giftermålsbalken, medan
bestämmelsen i andra stycket var en nyhet i äktenskapsbalken. Bakgrunden
till den nya bestämmelsen var bl.a. kritik mot att pensionsförsäkringar
inte följde samma regler som andra pensioner, som undantogs från
bodelning (se SOU 1981:85 s. 269 f.). Departementschefen framhöll att
pensionsförsäkringar i kommunalskattelagens bemärkelse var inskränkta
till sådana former av försäkring som tillgodoser ett pensioneringsbehov,
medan försäkringar som mer har karaktär av kapitalplacering
skatterättsligt inte behandlades som pensionsförsäkringar (prop.
1986/87:1 s. 163). Vidare framhölls att försäkringstagaren - med vissa i
sammanhanget betydelselösa undantag - saknar möjligheter att disponera
över det förmögenhetsvärde som pensionsförsäkringen representerar. Med
hänsyn till det anförda ansåg departementschefen att det vid bodelning
inte längre borde göras någon skillnad mellan vanlig pension och
pensionsförmåner från pensionsförsäkring. Vid riksdagsbehandlingen
föranledde de föreslagna reglerna om privata pensionsförsäkringar inte
några särskilda uttalanden (jfr bet. 1986/87:LU18).
Den 1 januari 1990 infördes en bestämmelse som gör det möjligt att i
bodelningen helt eller delvis dra in en sådan pensionsförsäkring som
avses i 10 kap. 3 § andra stycket (prop. 1989/90:30, bet. 1989/90:LU11,
rskr. 1989/90:51, SFS 1989:925). Enligt bestämmelsen - som numera finns
i 10 kap. 3 § fjärde stycket äktenskapsbalken - skall jämkning sålunda
ske om det med hänsyn till äktenskapets längd, makarnas ekonomiska
förhållanden och omständigheterna i övrigt skulle vara oskäligt att
undanta pensionsrätten från bodelning. Bakgrunden till bestämmelsen var
bl.a. att det i det praktiska rättslivet hade visat sig ett behov av att
vid bodelning kunna ta hänsyn till att den ena maken ägde en pensions-
försäkring som mer hade karaktär av kapitalplacering än av anordning för
normal pensionering. I förarbetena framhölls även att den rikare maken
genom äktenskapsbalkens regler fått en möjlighet att undandra tillgångar
från den andre maken genom att placera sina pengar i en
pensionsförsäkring (se prop. 1989/90:30 s. 11 f.).
Sedan den 1 januari 1994 finns det också en möjlighet till individuellt
pensionssparande utan försäkringsinslag. Enligt lagen (1993:931) om
individuellt pensionssparande kan en enskild genom att ingå ett avtal
med ett pensionssparinstitut spara enligt lika gynnsamma skatteregler
som gäller för sparande genom pensionsförsäkring (prop. 1992/93:187,
bet. 1992/93:SkU31, rskr. 1992/93:359). Eftersom syftet med
bestämmelserna är att skapa ett alternativ till det traditionella
försäkringssparandet fann man det naturligt att de civilrättsliga
reglerna så långt som möjligt utformades efter mönster av vad som gäller
för försäkringssparandet (prop. 1992:93/187 s. 117). De civilrättsliga
regler som därvid berörs är bl.a. de som angår förmånstagarförordnanden
och bodelning. Enligt en ny bestämmelse i 10 kap. 3 § tredje stycket
äktenskapsbalken (SFS 1993:933) skall rätt till pension som en make har
på grund av ett pensionssparavtal inte ingå i bodelning. En pensionsrätt
på grund av ett pensionssparavtal skall dock på samma sätt som vid
försäkring helt eller delvis ingå i bodelning, om det skulle vara
oskäligt att undanta den (10 kap. 3 § fjärde stycket). Även andra regler
i äktenskapsbalken ändrades så att rätt till pension på grund av ett
pensionssparavtal jämställs med rätt till pension på grund av
försäkring; här kan nämnas möjligheten för makarna att genom
överenskommelse dra in pensionsrätten i bodelning (10 kap. 4 § första
stycket) och den s.k. vederlagsregeln i 11 kap. 4 §. (Se även 7 kap. 2
§, 10 kap. 5 §, 11 kap. 2 § och 13 kap. 4 § äktenskapsbalken.)
Det reformerade allmänna ålderspensionssystemet
Riksdagen har den 8 juni 1994 beslutat om genomgripande ändringar i
reglerna för ålderspension (se bet. 1993/94:SfU24 och rskr.
1993/94:439). Beslutet innebär att riksdagen i allt väsentligt godkänt
de riktlinjer för ett reformerat ålderspensionssystem som föreslagits i
regeringens proposition Reformering av det allmänna pensionssystemet
(prop. 1993/94:250). Propositionen tar inte upp några lagförslag.
Regeringen avser att senare återkomma till riksdagen med förslag till
den närmare utformningen av reformen jämte lagförslag m.m. Till grund
för propositionen låg Pensionsarbetsgruppens betänkande Reformerat
pensionssystem (SOU 1994:20) och den uppgörelse som träffats inom
arbetsgruppen mellan företrädare för de fyra regeringspartierna och
socialdemokraterna.
Reformen syftar bl.a. till att skapa ett från andra socialför-
säkringsgrenar avskilt inkomstrelaterat ålderspensionssystem. Vidare
skall det reformerade systemet i högre grad än det nuvarande ges en
försäkringsmässig karaktär samtidigt som de fördelningspolitiska
inslagen tydliggörs.
I korthet innebär reformen följande. Pensionsrätten skall utgöra 18,5 %
av pensionsgrundande inkomster upp till ett förmånstak. Motsvarande
belopp skall betalas in till pensionssystemet i form av en
ålderspensionsavgift. Huvuddelen av de inbetalade avgifterna används
till att finansiera utgående pensioner inom ramen för ett
fördelningssystem. Dagens s.k. 15- och 30-årsregler vid beräkningen av
inkomstrelaterad pension ersätts med en livsinkomstprincip. Värdet av
intjänad pensionsrätt inom fördelningssystemet skall ackumuleras succes-
sivt på ett individuellt konto.
Övergången till det reformerade pensionssystemet skall ske gradvis.
Systemet skall träda i kraft den 1 januari 1996 men i vissa delar kommer
reformen att ha betydelse för den enskilde redan under år 1995. Personer
födda före år 1935 berörs i princip inte av det reformerade systemets
regler. De som är födda under åren 1935 - 1953 får sin ålderspension
beräknad delvis enligt det nya systemets regler, delvis enligt det nuva-
rande systemet. Det nya systemet får därvid successivt större betydelse.
För personer födda år 1954 eller senare skall de nya reglerna tillämpas
fullt ut.
Reformen innefattar också ett system för delning av intjänad
pensionsrätt mellan makar (se prop. 1994/95:250 s. 129 f. och bet.
1993/94:SfU24 s. 25 f.). Makar som är födda år 1954 eller senare skall
kunna dela pensionsrättigheter som framöver tjänas in inom det
reformerade pensionssystemet. Inriktningen är vidare att även makar som
är födda under åren 1935 - 1953 enligt särskilda regler bör kunna dela
pensionsrättigheter intjänade inom det reformerade systemet. Delning
skall vara frivillig och ske fortlöpande, år för år under tiden för
äktenskapets bestånd så länge utträde ur systemet inte anmälts. Makarnas
pensionsrättigheter läggs samman och delas på så sätt att vardera maken
som pensionsrätt för året tillgodoförs i princip hälften. Anmälan om
delning skall göras gemensamt av makarna och får till följd att delning
börjar äga rum fr.o.m. året därefter. Anmälan om utträde kan göras
ensidigt av en av makarna med verkan fr.o.m. året därefter.
Pensionsrättigheter intjänade före ikraftträdandet skall inte kunna
delas. Ett fritt val för förfluten tid skulle enligt propositionen öppna
möjligheter till oönskad spekulation med kostnadsökningar som följd.
Det är alltså enbart pensionsrättigheter inom det allmänna reformerade
pensionssystemet som skall kunna delas renodlat mellan makar.
Pensionsrätt inom ATP, tjänstepensioner, frivilliga individuella
pensionsförsäkringar och rätt till pension på grund av pensionssparavtal
skall således inte kunna delas. I propositionen framhålls dock att de
principiella synpunkter som ligger bakom förslaget om delning av
pensionsrätt inom det reformerade pensionssystemet delvis bör föras över
på dessa andra former av pensionsrättigheter (s. 138 f.). Detta föreslås
ske genom en ändring av reglerna i äktenskapsbalken om behandling av
makars pensionsrättigheter vid bodelning på grund av äktenskapsskillnad.
Uppdraget
Riksdagen har genom beslutet den 8 juni 1994 godkänt även den inriktning
för anpassning av äktenskapsbalkens bodelningsregler till principerna
för det reformerade pensionssystem som föreslagits i prop. 1993/94:250.
Riksdagsbeslutet innebär att frågan skall utredas med utgångspunkt från
angivna riktlinjer. Utredaren skall utarbeta förslag till de ändringar i
äktenskapsbalken som bedöms nödvändiga. Arbetet skall bedrivas med sikte
på ikraftträdande den 1 januari 1996.
Följande riktlinjer skall ligga till grund för utredningsarbetet (jfr
prop. 1993/94:250 s. 139 f. och bet. 1993/94:SfU24 s. 27 f.).
Ett väsentligt syfte med den ändring som gjordes vid tillkomsten av
äktenskapsbalken i reglerna om pensionsförsäkringars behandling vid
bodelning var att åstadkomma likformighet med andra former av pensioner,
dvs. folk- och tilläggspension samt tjänstepension. När nu reglerna för
den allmänna pensioneringen avses bli ändrade och delning mellan makar
får ske av pensionsrätt intjänad inom det reformerade ålders-
pensionssystemet, finns inte längre detta skäl att hålla frivilliga,
individuella pensionsförsäkringar utanför bodelningen. Tvärtom finns
anledning att ändra bestämmelserna just för att åstadkomma en fortsatt
parallellitet mellan olika pensionsformer. Samma synsätt bör anläggas på
det individuella pensionssparandet.
Utredningsarbetet skall syfta till att utarbeta regler som innebär att
rätt till pension på grund av frivillig, individuell pensionsförsäkring
fortsättningsvis i regel skall ingå i bodelning efter
äktenskapsskillnad, i huvudsak enligt de regler för pensionsförsäkringar
som gällde före år 1988. Detsamma skall gälla för medel på
pensionssparkonto enligt lagen (1993:931) om individuellt
pensionssparande.
När det gäller övriga former av pensionsrättigheter skall förslag och
tekniska lösningar utarbetas med inriktningen att rättigheterna framöver
skall kunna beaktas vid en bodelning, om det med hänsyn till makarnas
förhållanden i det enskilda fallet är uppenbart oskäligt att undanta
rättigheterna från bodelningen. En sådan ordning skulle alltså kunna
gälla för pensionsrättigheter inom det hittillsvarande allmänna
pensionssystemet och inom tjänstepensionssystemet. Den skulle även, om
det bedöms lämpligt, kunna ta sikte på det reformerade pensionssystemet
för situationer där makarna inte har använt sig av delningsmöjligheten.
Utgångspunkten skall vara att sådana pensionsrättigheter som i regel
inte ingår i bodelning endast i undantagsfall skall kunna beaktas mot en
av makarnas vilja. Det bör kunna ske bara när fördelningen av makarnas
respektive pensionsskydd sammantaget framstår som uppenbart orimlig,
bl.a. med hänsyn till makarnas förhållanden under äktenskapet och de
framtida möjligheterna att påverka pensionsskyddet.
Frågan om hur pensionsrättigheterna i praktiken skall påverka
bodelningen skall undersökas närmare. I princip bör dessa rättigheter
inverka endast på fördelningen av annan egendom. Pensionsrättigheterna
som sådana bör alltså inte kunna föras över från en make till en annan.
En sådan överföring torde för övrigt ofta inte gå att genomföra på grund
av rättighetens utformning.
Lagutskottet har framhållit i ett yttrande till socialförsäk-
ringsutskottet (1993/94:LU5y) att utredaren kommer att ställas inför
lagtekniskt svårlösta problem, inte minst när det gäller sådana
situationer där makarna inte har använt sig av det frivilliga
delningssystemet. En annan fråga som kräver särskilda överväganden
gäller hur pensionsrättigheterna skall värderas vid en bodelning.
Som lagutskottet också framhållit, med instämmande av
socialförsäkringsutskottet, är det angeläget att framlagda förslag
såvitt gäller äktenskapsbalken inte leder till att regelsystemet
ytterligare kompliceras.
Utredaren skall i första hand behandla de frågor som angivits ovan.
Utredaren skall dock även ta upp andra närliggande frågor i den
utsträckning som behövs för att uppnå utredningsarbetets syfte. Sålunda
kan det bli nödvändigt att genomföra ändringar i andra regler i bl.a.
äktenskapsbalken än de som berörts i dessa direktiv för att åstadkomma
behövliga anpassningar av regelsystemet.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
beakta EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50). Vidare erinras
om att utredaren bör analysera konsekvenserna av sina förslag ur ett
jämställdhetsperspektiv (jfr prop. 1993/94:147 s. 80).
Uppdraget skall redovisas före den 1 februari 1995.