Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Radion och televisionen vid krig och krigsfara, Dir. 1994:55
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1994-06-16
Dir. 1994:55
Beslut vid regeringssammanträde den 16 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall göra en översyn av vad som bör gälla för radion och
televisionen vid krig och krigsfara och lägga fram de förslag som
översynen ger anledning till.
Vid översynen skall bl.a. följande frågor belysas:
1. I vilken utsträckning kan och bör den fredstida strukturen inom
ljudradion och televisionen behållas även vid krig och krigsfara?
2. Bör även andra radio- och TV-företag än Sveriges Radio, Sveriges
Television och Teracom ha särskilda uppgifter vid krig och krigsfara?
Vad bör gälla för de-- befintliga och tillkommande-- radio- och TV-företag
som inte har några sådana uppgifter? Hur kan statsmaktens behov
av att nå ut med information till allmänheten tillgodoses?
3. Har sändnings- och distributionstekniken tillfredsställande
säkerhet och uthållighet vid krig och krigsfara?
4. Hur bör ansvarsförhållanden och samband mellan myndigheter och
radio- och TV-företag i krissituationer utformas?
Resultatet av översynen skall redovisas före utgången av år 1995.
Bakgrund
Principerna om yttrande- och tryckfrihet gäller även i krig. En
grundläggande förutsättning för försvarsviljan hos Sveriges medborgare
om landet skulle hotas eller angripas är att de har förtroende för och
är välinformerade om statsledningens och myndigheternas beslut,
överväganden och verksamhet. Detta förutsätter att det finns ett
förtroende också för de huvudsakliga kanalerna för information och
nyhetsförmedling, dvs. för massmedierna. Det är väsentligt att en snabb
och korrekt nyhetsförmedling, en fri opinionsbildning och en fullständig
myndighetsinformation även fungerar under krig och krigsfara.
Inom totalförsvaret har Styrelsen för psykologiskt försvar
samordningsansvaret för de åtgärder som vidtas för att upprätthålla
befolkningens försvarsvilja och motståndsanda.
Om Sverige råkar i krig eller krigsfara kommer behovet av information
till allmänheten att öka kraftigt. Det gäller bl.a. nyhetsförmedling om
händelseutvecklingen och det allmänna läget, meddelanden som har samband
med övergången från freds- till krigsförhållanden och varningar till de
delar av befolkningen som hotas av direkta krigshandlngar. Det är
angeläget att massmedierna kan fungera på sådant sätt att allmänhetens
informationsbehov tillgodoses och desinformation motverkas.
Snabbhet och uthållighet är egenskaper hos etermedierna som gör dem
särskilt värdefulla som informationsmedier i krigs- och krissituationer.
Erfarenheter från krigs- och krisområdet. Eftersom signalerna rör sig
fritt genom rummet är kommunikationen mindre känslig för
distributionsstörningar än trådbunden eller tryckt information. Särskilt
ljudradion ger möjlighet till rörlig mottagning som är oberoende av
elanslutning. En förutsättning för uthålligheten är emellertid att
sändarnäten fungerar.
För de avgiftsfinansierade radio- och TV-företagen finns sedan länge
regler för hur radion och televisionen skall fungera i krig och
krigsfara. Reglerna har tagits in i särskilda avtal mellan företagen och
staten.
Om Sverige kommer i krig eller om det råder krigsfara och regeringen
förordnar det skall Sveriges Radio och Sveriges Television bilda
självständiga organisationer inom totalförsvaret och lyda direkt under
regeringen. Sveriges Utbildningsradios resurser tillförs de två andra
bolagen. De verkställande direktörerna för Sveriges Radio och Sveriges
Television ansvarar för att bolagen håller erforderlig beredskap.
Bestämmelserna om programverksamheten i de vanliga avtalen mellan staten
och bolagen skall vara vägledande även under krig och krigsfara. Bolagen
skall bedriva beredskapsplanering i fred och har därvid hjälp av en
rådgivande nämnd som utses av regeringen. Enligt gällande planer för
krigsorganisationen skall ljudradion sända i två kanaler av vilka den
ena är lokalt nedbruten, medan televisionen skall sända i en kanal.
Mellan Sveriges Radio och Sveriges Television har överenskommelse
träffats med Statens räddningsverk och Styrelsen för psykologiskt
försvar om verksamheten vid krig och krigsfara. Överenskommelsen med
Styrelsen för psykologiskt försvar behandlar även Radio Sweden's
sändningar.
Sändarnäten för Sveriges Radio, Sveriges Television och TV4 sköts av
Teracom Svensk Rundradio AB. Mellan detta bolag och staten finns ett
avtal enligt vilket bolaget, om landet befinner sig i krig eller
krigsfara, skall följa anvisningar av regeringen i fråga om totalförsvar
och beredskapsplanering. Bolaget skall utarbeta beredskapsplaner i fred.
Det finns även en överenskommelse mellan Teracom och Styrelsen för
Psykologiskt försvar om verksamheten vid höjd beredskap.
Sedan slutet av 1970-talet och i en takt som har ökat under senare år
har den tidigare monopolsituationen på radio- och TV-området ersatts med
en allt större mångfald. Sveriges Radio och Sveriges Television har fått
konkurrens av både inhemska programföretag och av utländska företag som
sänder över satellit. Satellitutvecklingen har lett till en kraftig
utbyggnad av kabelnät för framför allt TV-distribution. För närvarande
torde närmare två tredjedelar av de svenska permanenthushållen vara
anslutna till kabelnät. Det finns för närvarande ett företag, TV4, med
rikstäckande TV-sändningar över marksändare, flera satellitsändande TV-
företag som främst vänder sig till den svenska publiken, ett femtiotal
TV-företag med kabelsändningar, oftast med lokal täckning, ett sextiotal
kommersiella lokalradioföretag samt 1 500 sammanslutningar som sänder
närradio från ca 160 närradiostationer.
För de nya radio- och TV-företagen är verksamheten under krig eller
krigsfara inte reglerad på motsvarande sätt som för Sveriges Radio eller
Sveriges Television.
För TV4 gäller att företaget är skyldigt att i nödsituationer sända
meddelanden från statliga myndigheter. Det finns ett särskilt avtal
mellan TV4 och Statens räddningsverk om varningsmeddelanden till
allmänheten. TV4 har vidare åtagit sig att medverka i förhandlingar om
företagets skyldigheter under krig och krigsfara. Några sådana
förhandlingar har ännu inte påkallats från statens sida.
Tillståndshavare för lokalradio är skyldiga att i nödsituationer sända
meddelanden från myndigheter men har inga särskilda skyldigheter i krig
eller krigsfara. För närradio, kabelsändningar och satellitsändningar
från Sverige finns inga särskilda bestämmelser om hur verksamheten skall
bedrivas i krig eller krigsfara.
Frågan om närradions roll i krig och krigsfara behandlades av
närradioutredningen i betänkandet Lokalt ledd närradio (SOU 1990:70). I
betänkandet föreslås att närradion på en ort skall vara ansluten till
automatik för varningsmeddelanden. I krig och krigsfara skall lokala
programgrupper bildas som skall ingå i dåvarande Sveriges Radios
beredskapsorganisation. Dessa skall kunna bryta närradiosändningar och
även ta över närradions sändningstider. Remissinstanserna instämde i
allmänhet i att närradion bör kunna utnyttjas för information vid krig
och krigsfara. Den föreslagna organisationen med lokala programgrupper
kritiserades av många remissinstanser. Närradioutredningens förslag i
den nu aktuella delen har inte föranlett någon åtgärd från regeringens
sida.
Utredningsuppdraget
Tillkomsten av nya former av radio- och TV-sändningar och ett stort
antal självständiga programföretag påverkar förutsättningarna för vad
som skall gälla för radion och televisionen i krig och krigsfara. De
allra flesta radiolyssnare och TV-tittare har eller kommer att ha
tillgång till ett stort antal programkanaler. Begreppen "radio" och "TV"
är inte längre självklart synonyma med de tidigare Sveriges Radio-företagens
sändningar.
De tekniska förändringarna kan både öka och minska sårbarheten i en
krigssituation. För att kabelanslutna hushåll skall kunna ta emot de
svenska TV-sändningarna krävs att trådnäten fungerar eller att det finns
reservmöjligheter. Satellitsändningarna kan ge en motståndare möjlighet
att i en krissituation sprida propagandasändningar till den svenska
befolkningen. Samtidigt möjliggör satellittekniken att svenska
sändningar kan spridas även om nätet av marksändare skulle bli skadat av
krigshandlingar. Förekomsten av ett stort antal självständiga
programföretag gör det svårt både för svenska myndigheter och för en
motståndare att kontrollera vad som sänds.
Förändringarna inom radio- och TV-området ger anledning att se över vad
som skall gälla för radion och televisionen vid krig och krigsfara. Vid
översynen skall bl.a. följande frågor belysas:
1 I vilken utsträckning kan och bör den fredstida strukturen inom
ljudradion och televisionen behållas även vid krig och krigsfara?
2 Bör även andra radio- och TV-företag än Sveriges Radio, Sveriges
Television och Teracom ha särskilda uppgifter vid krig och krigsfara?
Vad bör gälla för de-- befintliga och tillkommande-- radio- och TV-företag
som inte har några sådana uppgifter? Hur kan statsmaktens behov
av att nå ut med information till allmänheten tillgodoses?
3 Har sändnings- och distributionstekniken tillfredsställande
säkerhet och uthållighet vid krig och krigsfara?
4 Hur bör ansvarsförhållanden och samband mellan myndigheter och
radio- och TV-företag i krissituationer utformas?
Med hänsyn till att särskilt frågorna under 1 och 2 innefattar
principfrågor av grundläggande betydelse för yttrandefrihet och
informationsfrihet och frågorna under 3 handlar om betydande ekonomiska
värden skall översynen utföras av en kommitté med parlamentarisk
sammansättning.
Utredningsarbetet
Kommittén skall lägga fram de förslag som översynen ger anledning till.
Under utredningsarbetet skall kommittén samråda med de myndigheter,
företag och andra som är berörda.
Vid utformningen av förslagen skall beaktas vad som anförs i regeringens
direktiv till kommittéer och särskilda utredare om beaktande av EG-aspekter
(dir. 1988:43) om att redovisa verksamhetens regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) samt om utredningsarbetets inriktning (dir.
1994:23).
Resultatet av översynen skall redovisas före utgången av år 1995.