Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förhandlare för järnvägstrafiken i Mälardalen och på Västkusten, Dir. 1994:54
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-06-23
Dir. 1994:54
Beslut vid regeringssammanträde den 23 juni 1994
Sammanfattning av uppdraget
En förhandlare tillkallas med uppdrag att medverka till att den utbyggda
järnvägsinfrastrukturen i Mälarregionen och på Västkusten kommer att
utnyttjas effektivt.
Förhandlaren skall tillsammans med trafikhuvudmännen m.fl. analysera de
planerade trafiklösningarna i Mälardalen och på Västkustbanan.
Förhandlaren skall på grundval av dessa analyser presentera förslag till
trafiklösningar (inklusive lönsamhetskalkyler) för de berörda banorna.
Förhandlaren skall vidare bedöma nivån på det regionala basåtagandet,
dvs. den del av trafiken som kan anses ligga inom ramen för
trafikhuvudmännens ansvar.
Regeringen avser därefter på grundval av dessa analyser att ge
förhandlaren tilläggsdirektiv att påbörja förhandlingar med
trafikhuvudmännen m.fl. om eventuella statliga åtaganden.
Bakgrund
Regeringen bemyndigade den 21 oktober 1993 chefen för
Kommunikationsdepartementet att tillkalla en särskild utredare för att
analysera förutsättningarna för en utveckling av persontrafiken på
järnväg m.m. samt lämna förslag till erforderliga åtgärder (dir.
1993:117). Uppdraget gavs mot bakgrund av de stora investeringar som
riksdagen beslutat genomföra i järnvägens infrastruktur under de
närmaste åren. I uppdraget ingick att analysera förutsättningarna för
och initiera en samordning av lokal, regional och interregional trafik i
syfte att åstadkomma ett optimalt utnyttjande av bannätet. Utredaren
gavs i uppdrag att särskilt utarbeta förslag angående den framtida
trafiken i Mälardalen och på Västkustbanan. Den 15 april 1994
överlämnade utredaren en delrapport (K94/993/1) om trafiken i Mälardalen
och på Västkustbanan.
Tåg I Mälardalen AB (TIM), som bildats av Storstockholms Lokaltrafik,
Västmanlands Lokaltrafik, Upplands Lokaltrafik, Länstrafiken i T-län och
Södermanlands Läns Trafik har presenterat ett förslag till ett nytt
integrerat tågtrafiksystem i Mälardalen.
Göteborgsregionens Lokaltrafik, Hallandstrafiken, Kristianstads Läns
Trafik och Malmöhus Trafik har på motsvarande sätt utarbetat ett förslag
till hur framtida trafik skall bedrivas på Västkustbanan (Göteborg- Malmö).
Trafikhuvudmännens förslag innebär i bägge fallen att lokal, regional
och interregional persontrafik på järnväg samordnas i ett trafiksystem.
I ett inledningsskede beräknas trafiken såväl i Mälardalen som på
Västkustbanan att totalt sett gå med betydande underskott.
Utredaren föreslår att staten, genom att bevilja villkorslån, skall
skapa förutsättningar för en effektiv trafik på de berörda banorna.
Trafikhuvudmännen förutsätts organisera sig i gemensamma bolag i
respektive region. Dessa bolag föreslås fungera som part i
förhandlingarna med staten avseende villkorslån m.m. Förslaget utgår
från att trafiken på sikt skall uppnå lönsamhet inklusive regionala
basåtaganden. När underskottet övergår i överskott delas detta mellan
staten och det regionala bolaget på sådant sätt att det regionala
bolaget får incitament att förbättra resultatet samtidigt som staten kan
återvinna satsade medel.
I enlighet med riksdagens beslut (prop. 1993/94:166, bet. 1993/94:TU28,
rskr. 1993/94:309) den 5 maj 1994 skall järnvägstrafiken i Sverige
avregleras fr.o.m. den 1 januari 1995. Detta innebär att SJ:s och
trafikhuvudmännens nuvarande ensamrätter till järnvägstrafik avvecklas.
Riksdagen har vidare beslutat om principerna för trafikeringen av
Arlandabanan (prop. 1993/94:213, bet. 1993/94:TU36, rskr. 1993/94:436).
Överväganden
Avregleringen av järnvägstrafiken och de omfattande investeringarna i
järnvägens infrastruktur kommer enligt regeringens bedömning att
innebära att järnvägens konkurrenskraft kommer att förbättras avsevärt
under de närmaste åren. Nya eller upprustade banor skapar förutsättningar
att bedriva långsiktigt lönsam trafik på stora delar av bannätet.
Vidare ökar förutsättningarna att minska underskotten för den trafik som
upphandlas av trafikhuvudmännen runt om i landet. Möjligheten att
upphandla olönsam trafik i konkurrens innebär vidare att kostnaderna för
den upphandlade trafiken kan komma att minska.
Trafikhuvudmännen har ansvaret för den lokala och regionala
kollektivtrafiken i Sverige. Detta ansvar upprätthålls bl.a. genom
upphandling av järnvägstrafik i olika delar av landet. Under senare år
har trafikhuvudmännen i större omfattning börjat samordna upphandlingen
av järnvägstrafik. Förutsättningarna för ett effektivt utnyttjande av
bannätet ökar om olika typer av trafik samordnas (lokal, regional och
interregional). Det är därför positivt när regionala intressenter i
samverkan presenterar förslag till samordnade tågtrafiksystem så som
skett i Mälarregionen och på Västkusten. De lösningar som föreslagits
bygger på omfattande inköp av rullande materiel. Detta innebär att
betydande investeringar måste göras i ett inledningsskede.
De stora investeringar som krävs för att bygga upp effektiva
trafiksystem i Mälarregionen och på Västkusten och det faktum att
trafiken delvis är av interregional karaktär kan motivera att staten
medverkar till att trafiken kommer till stånd. Regeringens målsättning
är dock att en effektiv och kundanpassad trafik skall kunna etableras på
de berörda banorna utan statliga åtaganden. Möjligheter till samordning
av trafiken på Arlandabanan kommer att finnas genom villkoren i det
avtal som kommer att ingås mellan staten och det bolag som bildas av det
vinnande konsortiet. De företag som skall utföra trafiken bör i första
hand genom incitamentsavtal förmås att bidra med eget riskkapital. Detta
bör ske genom att man i så stor utsträckning som möjligt överlåter
ansvaret för trafiken (tidtabeller, prissättning m.m.) till dessa
företag.
Utredaren har på den korta tid som stått till förfogande inte haft
möjlighet att närmare analysera trafikhuvudmännens underlag för de
planerade trafiklösningarna i Mälardalen och på Västkustbanan. Av
delrapporten framgår dock att stor osäkerhet råder kring stora delar av
kalkylerna. Innan ett ställningstagande om eventuell statlig medverkan
krävs ytterligare analysarbete. Bland annat måste de föreslagna
trafiksystemen (behovet av rullande materiel, tidtabeller, intäktsnivåer,
kostnadsberäkningar, resandevolymer, lönsamhet m.m.) och nivån på det
regionala basåtagandet (trafikhuvudmännens ansvar) analyseras. Dessa
analyser bör genomföras av förhandlaren och trafikhuvudmännen m.fl.
Analyserna skall bl.a. resultera i en tydligt formulerad affärsidé.
Regeringen kommer därefter på grundval av dessa analyser att ge
förhandlaren tilläggsdirektiv att påbörja förhandlingar med
trafikhuvudmännen m.fl. om eventuella statliga åtaganden.
Uppdraget
En förhandlare tillkallas med uppdrag att medverka till att den utbyggda
järnvägsinfrastrukturen i Mälarregionen och på Västkusten kommer att
utnyttjas effektivt.
Förhandlaren skall tillsammans med trafikhuvudmännen m.fl. analysera de
planerade trafiklösningarna i Mälardalen och på Västkustbanan.
Förhandlaren skall på grundval av bl.a. dessa analyser presentera
förslag till trafiklösningar (inklusive lönsamhetskalkyler) för de
berörda banorna. Förhandlaren skall vidare bedöma nivån på det regionala
basåtagandet, dvs. den del av trafiken som kan anses ligga inom ramen
för trafikhuvudmännens ansvar.
Arbetet i denna del bör avrapporteras successivt med en slutrapport den
15 oktober 1994.
För arbetet gäller regeringens kommittédirektiv om beaktande av EG-aspekter
i utredningsverksamheten (dir. 1988:43), om att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).