Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om Sveriges meteorologiska och hydrologiska instituts verksamhets-
form m.m.
, Dir. 1994:53
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-06-02
Dir. 1994:53
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda förutsättningarna för och
konsekvenserna av en förändring av verksamhetsformen för Sveriges
meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI).
Utredaren skall
- pröva om statens krav på SMHI bäst kan uppnås inom ramen för dagens
uppdragsmodell eller om hela eller delar av verksamheten skall bedrivas
som affärsverk eller bolag,
- precisera inriktningen och omfattningen av SMHI:s tjänster åt
samhället,
- analysera marknadens storlek och utveckling vad gäller uppdrags- och
affärsverksamhet,
- analysera hur marknaderna och konkurrensen förväntas utvecklas i
Sverige och i Europa,
- redogöra för hur tillgången till data tillgodoses i olika
verksamhetsformer mot bakgrund av nuvarande regler om äganderätt,
upphovsmannarätt och nyttjanderätt i syfte att säkerställa en bra
avvägning mellan samhällets intressen och privata aktörers intressen,
- redogöra för den datapolicy och de principer för utbyte av data som
gäller i internationella organsiationer,
- överväga om nordisk samverkan kan leda till att kostnaderna för staten
kan minskas och konkurrensförmågan när det gäller uppdrags- och
affärsverksamheten kan förbättras samt
- föreslå hur SMHI:s miljöansvar bör utformas.
Utredningens utgångspunkter
Regeringen har i 1994 års budgetproposition (prop. 1993/94:100 bil. 7)
angett att ett arbete inletts som syftar till att klarlägga
förutsättningarna för myndighetens verksamhet.
Verksamheten
SMHI är central förvaltningsmyndighet för meteorologiska, hydrologiska
och oceanografiska frågor. Verksamheten finansieras dels med anslag över
statsbudgeten, dels med intäkter från uppdrags- och affärsverksamhet.
SMHI har de senaste åren genomfört en förändring av sin organisation och
sitt arbetssätt genom en anpassning till marknaden. För närvarande
svarar uppdrags- och affärsverksamheten för ca 60 % av omsättningen.
Anslaget skall täcka kostnaderna för institutets myndighetsuppgifter.
SMHI skiljer på uppdrags- och affärsverksamhet. Uppdrag är sådana
tjänster som SMHI utför åt andra myndigheter inom ramen för sitt
myndighetsansvar men som inte finansieras över SMHI:s anslag. Till
uppdragsverksamheten skall inte föras verksamhet som upphandlas i
konkurrens eller som av köparen finansieras med avgifter eller intäkter.
Uppdragsverksamheten skall ge full kostnadstäckning medan affärsverksamheten
bedrivs på kommersiella grunder.
Riksdagen har uttalat att såväl uppdrags- som affärsverksamheten årligen
skall öka sitt bidrag till basverksamheten och att anslagsfinansieringen
bör minska. För budgetåret 1994/95 beräknas bidraget bli 44 miljoner
kronor.
Tjänsterna och produkterna i uppdrags- och affärsverksamheten har
fördelar av att samproduceras med den anslagsfinansierade verksamheten
inom basverksamheten och vice versa. Den totala nyttan har beräknats
motsvara 35-40 miljoner kronor per år (SMHI:s strukturutredning år
1991).
Basverksamheten omfattar observationsnätet, insamling och bearbetning av
information, forskning och utveckling samt grundläggande analyser och
prognoser.
Staten har ett övergripande ansvar för basverksamheten. Statens ansvar
omfattar också bl.a. prognos- och varningstjänst samt deltagande i
internationellt samarbete inom verksamhetsområdet.
Utbyte av data, konkurrens och marknad
Marknaden för SMHI:s verksamhet i Sverige består i huvudsak av offentlig
förvaltning. På vissa områden är konkurrensen på marknaden svag. SMHI är
beroende av ett fåtal stora kunder.
SMHI bedömer att marknaden kommer att växa och att konkurrensen kommer
att fortsätta att öka. Konkurrensen har ökat från såväl andra nationella
meteorologiska och hydrologiska institut som specialiserade privata
konsultföretag. Konkurrensen från privata vädertjänster är stor framför
allt i USA men även i vissa europeiska länder. I USA är den meteorologiska
basverksamheten statligt finansierad. Alla data överförs till
privata vädertjänster till enbart distributionskostnaden. De nationella
meteorologiska instituten i Europa har en dominerande ställning på sina
marknader. De flesta är skattefinansierade.
SMHI förenar disciplinerna meteorologi, hydrologi och oceanografi i en
organisation. Detta är unikt och förstärker SMHI:s konkurrenskraft.
Rationaliseringar genomförs för att sänka kostnaderna.
Internationellt samarbete inom meteorologin är en förutsättning för att
göra väderprognoser. Varje land behöver andra länders observationer.
Data distribueras genom ett världsomspännande nät, GTS (Global
Telecommunications System), enligt de regler som WMO (World
Meteorological Organization) bestämmer. Det finns i samband med detta en
rad internationella avtal om fritt utbyte av data mellan de nationella
meteorologiska instituten. Det förekommer också ett omfattande samarbete
om utveckling och drift av modeller för prognosproduktion och
vädersatelliter. För att säkra ett kostnadsfritt utbyte av observationer
har en informell överenskommelse växt fram mellan de nationella
instituten (gentlemens agreement) som innebär att instituten inte
konkurrerar på varandras hemmamarknader.
Meteorologiska, klimatologiska, oceanografiska och hydrologiska
observationer som utförs av SMHI har fått en allt större betydelse i
miljöarbetet. Det gäller också andra institut med motsvarande
verksamheter. För globala miljöfrågor som växthuseffekten och
ozonskiktets förtunning men även för övervakning av jorderosion m.m. har
observationer från radar eller satelliter stor betydelse. Utredningen
skall utgå från att SMHI och andra nationella meteorologiska institut
skall medverka till att samhället på ett kostnadseffektivt sätt kan få
tillgång till miljödata.
SMHI har tillsammans med 16 andra meteorologiska institut lämnat in en
ansökan till EG-kommissionen om att få undantag från EU:s
konkurrensregler. Ett av målen för ansökan är att åstadkomma gemensamma
villkor för utbyte och handel med meteorologiska data. Förhandlingarna
beräknas avslutas under år 1994 eller i början av år 1995.
För närvarande pågår diskussioner om principer för datapolicy och
betalning av produkter och tjänster i alla internationella
meteorologiska organisationer. Utredaren bör noga följa
ställningstaganden i WMO, Eumetsat (European Organization for the
Exploatation of Meteorological Satellites), ECMWF (European Centre for
Medium Range Weather Forecasts) och Ecomet (European Cooperation in
Meteorology) vad gäller regler för utbyte av observationer och andra
dataprodukter.
Utredningar
Riksrevisionsverket (RRV) har år 1992 genomfört en särskild studie om
verksamhetsformen, Konkurrensutsatt affärsverksamhet hos
förvaltningsmyndigheterna, (Dnr 20-91-0908).
Statskontoret har år 1994 redovisat en studie om konsekvenserna för SMHI
av ett ekonomiskt samarbete med övriga europeiska vädertjänster
(Konsekvenser för SMHI av ökad konkurrens inom väderområdet - En analys
av principer och förutsättningar för konkurrensneutral prissättning och
finansiering av infrastruktur, rapport 1994:3).
Uppdraget
Riksdagen har slagit fast att det är angeläget att ett samhällsekonomiskt
synsätt ligger till grund för statens köp av bastjänstproduktion av SMHI och
att denna samtidigt utgör grunden för SMHI:s uppdrags-
och affärsverksamhet (prop. 1992/93:100 bil. 7, bet. 1992/93:TU22, rskr.
1992/93:247).
En sådan helhetssyn måste vägas mot behovet av ett regelverk som
möjliggör likvärdiga konkurrensvillkor på marknaden. Konkurrens leder i
allmänhet till en effektivare verksamhet och en högre produktivitet. Det
är angeläget att en förändring av villkoren för SMHI:s verksamhet
förbereds väl. Organisationen måste vara mogen och marknaden måste vara
bärkraftig.
En särskild fråga i detta sammanhang är de tjänster som SMHI i dag utför
åt samhället. Utredaren skall redovisa för- och nackdelar med ett system
där regeringen utser en förhandlare för att upphandla dessa tjänster på
ett konkurrensneutralt sätt.
Vissa meteorologiska, hydrologiska och oceanografiska produkter är s.k.
kollektiva nyttigheter. En del användare har så låg värdering av nyttan
att det vid en avgiftsfinansiering finns risk för att de inte
efterfrågar tjänster som är angelägna för samhället. I dessa fall kan
samhällsekonomiska förluster uppstå.
Utredaren skall därvid särskilt redovisa på vilket sätt samhällets behov
av SMHI:s tjänster kan säkerställas. De olika verksamhetsformernas
ekonomiska konsekvenser skall analyseras och redovisas. Vidare ingår i
uppdraget att lämna förslag om finansiering av de delar av verksamheten
som inte betalas med intäkter.
Det är viktigt att verksamhetsformens påverkan på Sveriges möjligheter
till internationellt samarbete när det gäller SMHI:s verksamhet
klarläggs.
Behoven av tjänster från SMHI i Sverige överensstämmer nära med de
tjänster som övriga nordiska länder har och som i de andra nordiska
länderna tillgodoses av nationella institutioner. Det är inte självklart
att varje nationalstat behöver ha egna institutioner för att
tillfredsställa behovet av tjänster när det gäller meteorologi,
hydrologi och oceanografi. Det är angeläget att möjliga
effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och
kvalitetsförbättringar redovisas liksom om det finns hindrande skäl av
vikt.
Om utredarens prövning leder till att nordisk samverkan har klara
fördelar bör utredningsarbetet leda till att förslag läggs till den
svenska regeringen att uppta överläggningar med övriga nordiska stater
om saken. En förändring av verksamhetsformen skall kunna genomföras
oaktat detta.
Genom ökad åtkomlighet till miljö- och väderdata och genom användning av
ny teknik, kommer styckkostnaderna för förädling och distribution av
data att minska. Kostnaderna för infrastrukturen kan däremot komma att
öka genom en ökad användning av satelliter. Utredaren bör klargöra om
den förväntade efterfrågeökningen på nya och förädlade tjänster och den
ökade totala omsättningen på marknaden för miljödata och vädertjänster
inom en överskådlig framtid kommer att kunna bära kostnaderna för
insamling och bearbetning av data.
Utredaren skall löpande hålla kontakt med de fackliga företrädarna.
Utredaren skall redovisa sina förslag senast den 1 juni 1995.
För arbetet gäller regeringens direktiv till kommittéer och särskilda
utredare om beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir.
1988:43), om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50)
samt till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).