Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Beskattning av personalrabatter och vissa andra förmåner, Dir. 1994:5
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-01-27
Dir. 1994:5
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över reglerna om beskattning
av vissa förmåner i inkomstslaget tjänst.
Utredaren skall kartlägga förekomsten av personalrabatter och lämna
förslag till de regelförändringar som kan anses behövliga för att åstadkomma
en mer likformig beskattning av rabatter på olika slags varor och
tjänster. Dessutom bör utredaren föreslå de förändringar som behövs för
att i möjligaste mån göra reglerna om beskattning av s.k. korsvisa
rabatter klara och lättillämpade.
Utredaren skall vidare överväga om det behövs förändringar av
beskattningsreglerna för förmåner av begränsat värde i de fall förmånen
har en inte oväsentlig betydelse för förmånstagarens yrkesutövning.
När det gäller värdering av reseförmåner till anställda inom rese- och
trafikbranschen skall utredaren presentera två alternativ. Det ena skall
grundas på marknadsvärdet av faktiskt företagna resor. Det andra skall i
princip utgå från den provisoriska schablonvärdering som tillämpats
under åren 1991-1993.
Slutligen skall utredaren ta ställning till vilka förändringar som bör
göras när det gäller beskattning av sjukvårdsförmåner. Utgångspunkten
skall vara att vid full avdragsrätt för hälso- och sjukvårdskostnader
för arbetsgivaren skall i princip skatteplikt föreligga för den som får
motsvarande sjukvårdsförmåner.
Utredarens arbete skall vara avslutat före utgången av juni 1994.
Bakgrund och framförd kritik
Förmåner som utgår i samband med anställning eller uppdrag i annan form
än kontant ersättning är enligt 32 § 1 mom. kommunalskattelagen
(1928:370, KL) att jämställa med lön och alltså principiellt
skattepliktiga. Enligt huvudregeln i 42 § KL skall naturaförmåner vid
beskattningen tas upp till marknadsvärdet. Vissa förmåner är dock
skattefria, exempelvis personalvårdsförmåner, vissa rabatter, fri hälso-
och sjukvård, företagshälsovård och fria läkemedel samt ersättning för
läkemedelskostnader.
Olikformig beskattning av arbetsinkomster leder till samhällsekonomiska
snedvridningar och andra komplikationer. Skattereglerna rörande
personalvårdsförmåner och andra naturaförmåner har setts över i flera
olika sammanhang genom åren i syfte att åstadkomma en neutral beskattning
mellan kontantlön och andra löneförmåner. De senaste översynerna har gjorts
av Utredningen om reformerad inkomstbeskattning, RINK, vars betänkande
Reformerad inkomstbeskattning (SOU 1989:33) låg till grund för 1990 års
skattereform, och därefter av Utredningen om tjänsteinkomstbeskattning
(SOU 1992:57 och 1993:44).
En förmånsgrupp som inte medför skatteplikt för mottagaren är personalvårds-
förmåner. Här avses förmåner av mindre värde som inte är en
direkt ersättning för utfört arbete utan avser enklare åtgärder som
syftar till att skapa trivsel i arbetet eller liknande eller utgår på
grund av sedvänja inom det yrke eller den verksamhet som det är fråga om
(32 § 3 e mom. KL). Grundvalen för skattefrihet för dessa förmåner är
att de framstår som ett led i arbetsgivarens personalvård.
Utredningen om tjänsteinkomstbeskattning föreslog i sitt slutbetänkande
(SOU 1993:44) i princip ingen förändring av gällande regler avseende
personalvårdsförmåner förutom en ändring av lagtexten av redaktionell
karaktär. Den föreslagna ändringen innebar att sedvanliga rabatter
skulle utmönstras från gruppen personalvårdsförmåner och i stället
regleras i en särskild bestämmelse. Regeringen anslöt sig till denna
ståndpunkt i prop. 1993/94:90 Översyn av tjänsteinkomstbeskattningen,
m.m.
Riksdagen har nyligen beslutat (bet.1993/94:SkU10) i enlighet med
utredningens
och propositionens förslag och de nya bestämmelserna trädde i
kraft den 1 januari 1994 (32 § 3 f mom. KL). Vad som därefter återstår
som personalvårdsförmåner är alltså andra förmåner av mindre värde än
rabatter om förmånerna syftar till att skapa trivsel i arbetet eller
liknande eller utgår på grund av sedvänja inom det yrke eller den
verksamhet som det är fråga om. Det finns enligt regeringens mening inte
anledning att inskränka skattefriheten för sådana förmåner av mindre
värde som faller inom begreppet personalvårdsförmåner.
Kritik har däremot riktats mot att gränsen mellan skattepliktiga och
skattefria personalrabatter inte är klar och konsekvent. Det finns därför
anledning att se över reglerna om personalrabatter av olika slag,
såväl skattepliktiga som skattefria. Vad översynen i detta avseende
närmare bör omfatta framgår av det följande.
En reseförmån är liksom andra förmåner i princip skattepliktig. Sedan
KL:s tillkomst och fram till 1990 års skattereform gjordes dock i
lagtexten ett uttryckligt undantag för en skattskyldigs fria resor på
grund av anställning eller särskilt uppdrag under förutsättning att
resorna inte var att anse som ersättning för kontant avlöning. Undantags-
bestämmelsen kom i praxis att omfatta anställda inom rese- och
trafikbranschen. Det främsta skälet för att undantaget bibehölls fram
till skattereformen var de praktiska problem att värdera förmånerna som
en skatteplikt skulle medföra. Därvid beaktades den praxis som då
gällde, nämligen att man också tog hänsyn till i vilken omfattning den
skattskyldige skulle ha rest om han själv hade bekostat resorna. Genom
skattereformen gjordes reseförmåner fullt ut skattepliktiga. Värderingen
skulle i princip grundas på marknadsvärdet.
Resebranschen har i olika sammanhang riktat kritik mot gällande regler.
I första hand anser man att dessa förmåner åter bör göras skattefria
eftersom det enligt branschens uppfattning i praktiken endast är fråga
om s.k. sedvanlig personalrabatt. Vidare har hävdats att kontroll- och
värderingsproblem skulle motivera att skattefriheten återinförs eller
att förmånerna i vart fall värderas enligt en lättillämpad schablon.
Under åren 1991-1993 har Riksskatteverket, RSV, godtagit att vissa
schabloner tillämpats vid värdering av reseförmåner. Dessa schabloner
har angetts vara temporära i avvaktan på att branschen utvecklar ett
system för kontroll av varje enskilds resande. För flygbranschens del
har schablonvärderingen skett på så sätt att ett s.k. ITA-kort har
åsatts ett värde grundat på de anställdas genomsnittliga resande. Värdet
har sedan vid beräkning av preliminär skatt och arbetsgivaravgifter
lagts till inkomsten för den som löst ut kortet.
Utredningen om tjänsteinkomstbeskattning, liksom RINK, ansåg inte att
reseförmåner var att anse som sedvanlig rabatt eller att något annat
skäl motiverade att reseförmåner undantogs från skatteplikt. Utredningen
ansåg också att det borde vara den anställdes faktiska resande som
skulle ligga till grund för beskattningen. Däremotföreslog utredningen
att man vid bestämmandet av underlaget för preliminär skatt och arbets-
givaravgifter skulle göra en schablonvärdering av en sådan resa som är
förenad med villkor att den får företas endast i mån av platstillgång.
Ytterligare ett krav skulle vara att det skulle ha förelegat en påtaglig
risk för att resan inte skulle kunna genomföras enligt planerna. En
sådan resa skulle enligt utredningens förslag värderas till det lägsta
pris som den vid tillfället betingat på allmänna marknaden efter avdrag
med 25 %.
Under remissbehandlingen av utredningens betänkande kritiserades dock
utredningens förslag. Kritiken var i princip av samma slag som tidigare
framförts mot gällande regler. Med hänsyn till kritiken föreslog
regeringen i prop. 1993/94:90 dels skattefrihet för en valfri resa per
år och anställd, dels en ytterligare lindrad schablonvärderingsregel vid
bestämmandet av underlag förpreliminär skatt och arbetsgivaravgifter. I
propositionen förutskickades också att en särskild utredare skulle
tillkallas för att se över reglerna på nytt. Skatteutskottet (bet.
1993/94:SkU10) hemställde dock att riksdagen skulle avslå propositionen
när det gällde schablonvärderingen och den skattefria resan och uttalade
i detta avseende bl.a. följande.
"En ny lagstiftning bör utformas i enlighet med nuvarande provisorium.
Hur detta kan lösas tekniskt bör i första hand prövas av regeringen.
Utskottet utgår från att nuvarande regler kan tillämpas på samma sätt
som hittills i avvaktan på ett nytt förslag från regeringen."
Riksdagen beslutade i enlighet med utskottets hemställan (rskr.
1993/94:104).
Med hänsyn till den kritik som framförts och till vad utskottet uttalat
bör frågan på nytt tas upp för ytterligare beredning.
Skattereformen medförde inte några förändringar av förmånsbeskattnings-
reglerna för hälso- och sjukvårdsförmåner. Dessa undantas till stora
delar från beskattning. Det är vanligt att arbetsgivare ersätter de
anställda för deras utgifter för hälso- och sjukvård. Det kan t.ex. vara
den anställdes vård- och patientavgifter eller utgifter för
receptbelagda läkemedel. För framför allt företagsledare och olika
nyckelpersoner i företaget förekommer det att arbetsgivaren också
bekostar behandling på privata sjukhus för att den anställde snabbt
skall kunna återgå i tjänst. Privat sjukvård kan erbjudas genom att
arbetsgivaren har avtal med kliniker eller att företaget tecknat en
försäkring för den anställde. Sjukvård kan också tillhandahållas av
företagshälsovården som vid sidan av det förebyggande arbetsmiljöarbetet
erbjuder sjukvårdstjänster. Att flertalet förmåner på sjukvårdsområdet
är undantagna från beskattning är i princip inte i överensstämmelse med
inkomstbeskattningens grunder.
rbetsgivaren har i några fall rätt till avdrag för sjuk- eller hälsovårds-
kostnader. Denna avdragsrätt är dock begränsad. För kostnader för
privat sjukvård utanför den allmänna försäkringen är arbetsgivarens
avdragsrätt begränsad till rena undantagsfall, t.ex. om den anställde
blir sjuk under en tjänsteresa utomlands. Begränsningarna i
avdragsrätten är undantag från huvudregeln att avdrag skall medges för
samtliga driftskostnader i näringsverksamheten och innebär alltså ett
avsteg från de grundläggande principerna för inkomstbeskattningen. Sedan
år 1991 har arbetsgivarnas skyldigheter ökat när det gäller det
förebyggande arbetsmiljöarbetet samtidigt som ett arbetsanpassnings- och
rehabiliteringsansvar har införts. Dessa förändringar motiverar en
översyn av skattereglerna kring företagshälsovård och rehabilitering.
Utredningsuppdraget
Personalrabatter
Gränsen mellan å ena sidan skattepliktiga förmåner och å andra sidan
skattefria kan var svår att dra i många fall. När det gäller rabatter på
varor och tjänster är det en förutsättning för skattefrihet att
rabatterna lämnas på grund av sedvänja och har en rimlig nivå. RSV har i
sina rekommendationer ansett att det bör krävas att rabatten inte är
större än vad den anställde som kund eller personalen som grupp skulle
kunna utverka på annat håll eller att rabatten i vart fall inte är
större än vad det rabattgivande företaget är berett att lämna till sin
största fristående kund.
Sedvanliga rabatter kan givetvis uppvisa mycket stora skillnader i värde
beroende på vilken typ av varor eller tjänster det gäller. Den kritik
som har riktats mot dagens regler är bl.a. att det framstår som
orättvist att anställda inom vissa branscher kan få skattefria rabatter
på flera tusen kronor medan anställda inom andra branscher inte kan få
några skattefria rabatter alls eller bara till ett begränsat värde.
Denna effekt är emellertid åtminstone delvis en oundviklig följd av det
skilda utbud av varor eller tjänster som olika arbetsgivare tillhandahåller
i sin verksamhet. En åtstramning kan var svår att åstadkomma
med hänsyn till vanliga kundrabatter. Att utsträcka skattefriheten så
att den kommer att omfatta alla förmåner av begränsat värde skulle i
praktiken kunna medföra en omfattande överflyttning av lön till förmåner
med därav följande skattebortfall och dessutom strida mot den grundläggande
principen om en likformig beskattning.
Det bör understrykas att det är viktigt att skattesystemet är neutralt
så att kontant lön och naturaförmåner i princip beskattas likformigt.
Denna princip bör vara vägledande även i fortsättningen. Även i övrigt
bör de grundläggande reglerna för inkomstslaget tjänst ligga fast.
Det är ändå inte tillfredsställande att en skattskyldig i vissa fall kan
komma att få en skattefri personalrabatt som uppgår till betydande
belopp medan en annan skattskyldig beskattas för en förmån av begränsat
värde. Det finns också rabattförmåner som utvisar likheter med
sedvanliga rabatter men ändå beskattas i sin helhet. Exempel på sådana
förmåner är i viss utsträckning reseförmåner till anställda i rese-
eller trafikbranschen.
Utredaren bör försöka kartlägga förekomsten av personalrabatter och i
vilken omfattning dessa behandlas som skattefria eller skattepliktiga.
Utifrån kartläggningen bör utredaren lämna förslag till de regelförändringar
som kan anses behövliga för att åstadkomma en mer likformig behandling av
rabatter på olika slags varor och tjänster.
En särskild fråga när det gäller personalrabatter är i vilken
utsträckning skattefria rabatter kan ges av någon annan än
arbetsgivaren, s.k. korsvisa rabatter. Sådana rabatter skall, för att
vara skattefria, ges av ett arbetsgivaren närstående företag. Vidare
skall varorna eller tjänsterna ha ett nära samband med arbetsgivarens
verksamhet. I prop. 1990/91:159 angavs som exempel på nära samband att
olika företag tillverkar de komponenter som slutligen sammanfogas till
en slutlig produkt. Skatteutskottet (bet. 1990/91:SkU33) utvidgade dock
begreppet och ansåg att nära samband bör anses föreligga även när det är
fråga om produkter som är närliggande dem som ingår i arbetsgivarens
sortiment. Exempel härpå angavs vara olika typer av bilar eller olika
slags hushållsapparater eller sportartiklar som tillverkas av skilda
företag inom samma koncern. Utredningen om tjänsteinkomstbeskattning
berörde i sitt arbete något frågan om s.k. korsvisa rabatter och fann
att det förmodligen behövdes en klarare lagstiftning. Utredningen ansåg
emellertid att praxis borde avvaktas och lade inte fram några
ändringsförslag.
Reglerna har nu varit i kraft en tid och några förhandsbesked från
Skatterättsnämnden tyder på att reglerna har medfört vissa tolkningsproblem.
Det finns därför anledning för utredaren att, utöver de
förändringar som kan följa av den allmänna kartläggningen av rabatter,
föreslå de särskilda förändringar som anses behövliga för att i
möjligaste mån göra reglerna i detta avseende klarare och mer
lättillämpade.
Förmåner av betydelse för den anställdes yrkesutövning
Om arbetsgivaren exempelvis betalar en anställds tidningsprenumeration
och tidningen är att anse som ett arbetsredskap föranleder det i dag
inte någon beskattning. Om tidningsprenumerationen däremot endast bidrar
till en rent allmän orientering bör den medföra förmånsbeskattning. Men
en tidningsprenumeration kan i vissa fall vara föranledd av att den
anställde behöver hålla sig à jour inom ett område med anknytning till
hans yrkesutövning utan att tidningen i nuvarande praxis anses vara ett
arbetsredskap. I sådana fall synes det finnas skäl att undanta förmånen
från beskattning. På liknande sätt kan det finnas andra förmåner av
begränsat värde där det från arbetsgivarsynpunkt finns ett behov av att
den anställde tillgodogör sig förmånen när den har betydelse för hans
yrkesutövning.
Utredaren bör överväga om vissa förändringar av beskattningsreglerna
behövs när en förmån av begränsat värde har en inte oväsentlig betydelse
för förmånstagarens yrkesutövning utan att kunna anses som nödvändig för
tjänstens fullgörande. Utredaren bör även presentera förslag till hur
gränsdragningen mot skattepliktiga förmåner i sådant fall skall göras.
Reseförmåner
Förmån av fri eller delvis fri resa kan ges i olika former och under
skilda förutsättningar. Sådana förmåner är i dag i princip
skattepliktiga och skall värderas till marknadsvärdet. När det gäller
reseförmåner till anställda i rese- och trafikbranschen är dock
situationen något annorlunda än för förmånstagare i allmänhet. Dels kan
det finnas förmåner som i storlek motsvarar vad som kan jämföras med
sedvanlig rabatt, dels är det ofta fråga om resor med villkor som gör
att motsvarande resor inte finns att köpa på allmänna marknaden.
Oavsett vilka förslag som den särskilde utredaren presenterar avseende
personalrabatter i allmänhet skall utredaren lägga fram förslag avseende
värderingen av skattepliktiga reseförmåner till anställda inom rese- och
trafikbranschen. Utredaren bör presentera två alternativ. Det ena skall
grundas på marknadsvärdet av faktiskt företagna resor. Därvid skall
utredaren närmare undersöka och belysa de praktiska svårigheter som kan
uppkomma med denna lösning. Det andra alternativet skall i princip utgå
från den provisoriska schablonvärdering som RSV godtagit under åren
1991-1993. Utredaren bör i detta sammanhang även ta ställning till hur
de föreslagna värderingsreglerna ställer sig i förhållande till regeln i
punkt 3 av anvisningarna till 32 § KL om att en förmån skall vara
åtnjuten för att leda till beskattning.
Förmåner inom hälso- och sjukvårdsområdet
Enligt 32 § 1 mom. KL beskattas en anställd för lön eller annan förmån i
pengar, bostad eller annat som utgått för tjänsten. Genom särskilda
bestämmelser i 32 § 3 b mom. samma lag undantas flertalet sjukvårdsförmåner
från beskattning enligt huvudregeln. Häremot svarar att arbetsgivarens
avdragsrätt för sjukvårdskostnader i viss utsträckning är begränsad
enligt nuvarande bestämmelser i punkt 1 fjärde stycket av
anvisningarna till 20 § KL.
Om de nuvarande avdragsbegränsningarna tas bort och arbetsgivarens
avdrag för kostnader inom sjukvårdsområdet skall bedömas på samma sätt
som andra kostnader i verksamheten, bör också reglerna på förmånssidan
ses över.
Får arbetsgivaren full avdragsrätt för hälso- och sjukvårdskostnader,
bör det i princip motsvaras av en skatteplikt på förmånssidan. Utredaren
bör utifrån denna utgångspunkt ta ställning till vilka förändringar som
bör göras när det gäller förmånsbeskattningen.
Det kan naturligtvis vara svårt att värdera förmåner på sjukvårdsområdet.
Vissa förmåner är inte individinriktade som det förebyggande
arbetsmiljöarbetet inom företagshälsovården och torde normalt inte
finnas anledning att förmånsbeskatta. Andra förmåner kanske enbart
består i en snabbare behandling än vad den offentliga vården kan erbjuda
och kan av den anledningen vara svåra att åsätta ett värde. Några
behandlingar kan vara så dyra att utföra att en förmånsbeskattning till
marknadsvärdet leder till ett orimligt resultat för den enskilde. Utredningen
bör närmare analysera dessa och andra värderingsproblem och
tyngdpunkten i uppdraget bör således ligga i att finna ett lämpligt
system för värdering av de skattepliktiga förmånerna. I detta sammanhang
bör även de enskilda näringsidkarnas skattesituation behandlas.
Övriga frågor
Om en förmån skall vara skattepliktig bör utgångspunkten vara att också
preliminär skatt och arbetsgivaravgifter skall beräknas på förmånen. I
de fall utredaren föreslår en förmånsbeskattning skall han därför också
lägga fram förslag till hur preliminärskatte- och avgiftsberäkningen
skall ske. Det är också viktigt att utredaren utformar sina förslag på
ett sådant sätt att den förenklade deklarationen kan användas utan att
behöva kompletteras med tilläggsuppgifter.
Utredaren bör vidare vara oförhindrad att ta upp även frågor som har ett
nära samband med de frågor som utredaren särskilt skall behandla.
Budgetaspekter, m.m.
De förslag som utredaren lägger fram bör sammantagna vara kostnadsmässigt
neutrala för den offentliga sektorn. Innebär några förslag
minskade inkomster av någon betydelse bör utredaren också ange möjliga
finansieringsalternativ.
För utredningen skall gälla regeringens direktiv till samtliga
kommitteer och särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning
(dir. 1984:5) och angående EG-aspekter i utredningsverksamhet (dir.
1988:43).
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av juni 1994.