Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Den fria nomineringsrätten och vissa andra valfrågor, Dir. 1994:49
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-06-09
Kommittédirektiv
Den fria nomineringsrätten och vissa andra valfrågor
Beslut vid regeringssammanträde den 9 juni 1994
Uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté skall se över vissa frågor med
anknytning till valsystemet.
Kommittén skall i första hand
- se över och lämna förslag till ytterligare åtgärder för att komma till
rätta med missbruk av den fria nomineringsrätten,
- överväga möjligheterna att införa symboler på valsedlar och
- undersöka förutsättningarna för en eventuell delning av vissa större
riksdagsvalkretsar.
Bakgrund
Under de tre senaste åren har det pågått en omfattande översyn av
vallagstiftningen. Översynen har avsett stora delar av valförfarandet
men också viktiga frågor som rör själva valsystemet.
I mars 1991 tillkallades en särskild utredare med uppdrag att se över
valförfarandet från administrativ och teknisk synpunkt.
Närmare bestämt gällde uppdraget att anpassa valförfarandet till beslutade
och planerade förändringar inom bl.a. områdena för folkbokföring och regional
skatteförvaltning samt till den tekniska utvecklingen inom framför allt
ADB-området. I uppdraget ingick också att söka lösa sådana valtekniska
frågor som reglerna för röstlängd och röstkort, valdistriktens
omfattning, själva röstningsförfarandet, rösträkning, rapportering och
slutlig sammanräkning.
Första etappen av uppdraget som huvudsakligen bestod i en översyn av
valförfarandet från teknisk och administrativ synpunkt slutfördes genom
delbetänkandet VAL, Organisation Teknik Ekonomi (SOU 1992:108).
Utredningens förslag har resulterat i vissa ändringar i vallagen
(1972:620, omtryckt 1994:287) och andra författningar som rör
valförfarandet. De innebär bl.a. att framställningen av röstlängder och
röstkort har förenklats, att de särskilda innerkuverten vid röstning med
valsedelsförsändelse slopats och att kvalifikationsdagen för
framställning av röstlängd flyttas till den 1 juli. Bestämmelserna om
budröstning har reformerats och den särskilda makeröstningen kommer att
tas bort efter 1994 års val (prop. 1993/94:21, bet. 1993/94:KU12, rskr.
1993/94:45).
Utredningens förslag har vidare resulterat i en försöksverksamhet som
skall genomföras vid 1994 års riksdagsval. Då skall bl.a. valsedlarna
räknas med optiska läsare, vissa kommuner ta hand om den slutliga
rösträkningen, centrala valmyndigheten genomföra den slutliga
namnordningen för riksdagsval när det gäller partiernas kandidater och
kommunerna ta över ansvaret för den s.k. institutionsröstningen vid
t.ex. sjukhus och kriminalvårdsanstalter. Andra typer av röstmottagning
som skall prövas under valen år 1994 är "ambulerande" röstmottagning och
inrättande av flera röstmottagningsställen i ett och samma valdistrikt.
Sedan Vallagsutredningen ombildats till en parlamentariskt sammansatt
kommitté (1993 års vallagskommitté) fortsatte arbetet som nu rörde
valtekniska frågor i mera egentlig mening. I uppdraget ingick också att
göra en redaktionell och språklig översyn av vallagen. Kommittén
överlämnade i mars 1994 slutbetänkandet Vallagen (SOU 1994:30).
Betänkandet remissbehandlas för närvarande.
I början av år 1992 tillkallades Personvalskommittén med uppdrag att
lägga fram förslag som medför ett ökat inslag av personval till
riksdagen. I betänkandet Ökat personval (SOU 1993:21) har kommittén
redogjort för olika modeller med inslag av personval samt lämnat förslag
för att komma till rätta med problemen när det gäller missbruket av den
fria nomineringsrätten.
Vid överläggningar mellan riksdagspartierna som hållits under år 1993
har bl.a. mandatperiodens längd och Personvalskommitténs förslag
diskuterats. Partierna enades därvid om att mandatperioden för riksdagen
samt landstings- och kommunfullmäktige förlängs till fyra år fr.o.m.
1994 års val. Partierna kom också överens om att det i 3 kap. 1 §
regeringsformen införs en bestämmelse om att val till riksdagen sker
genom röstning på parti med möjlighet för väljarna att avge en särskild
personröst och att personröstning enligt den modifierade danska modell
med preferensröstning som Personvalskommittén presenterat skall
tillämpas första gången vid 1998 års val samt att en sådan reform bör
föregås av försök. I prop. 1993/94:115 Valperiodens längd och vissa
andra grundlagsfrågor har regeringen lagt fram förslag om de grundlags-
ändringar som behövs för att genomföra överenskommelsen. I prop.
1993/94:129 Försök i vissa kommuner där väljarna skall kunna avge
särskild personröst har regeringen lagt fram förslag om en sådan
försöksverksamhet. Riksdagen har godtagit regeringens förslag om
försöksverksamheten genom att besluta lagen (1994:285) om försök i vissa
kommuner där väljarna skall kunna avge en särskild personröst vid de
allmänna valen år 1994 (bet. 1993/94:KU23, rskr. 1993/94:232). Riksdagen
har vidare antagit grundlagsändringarna som vilande (bet. 1993/94:KU44,
rskr. 1993/94:315)
Vid överläggningarna bestämdes också att kommitténs förslag i fråga om
den fria nomineringsrätten skulle beredas vidare mellan partierna. Efter
att man inom en arbetsgrupp med företrädare för riksdagspartierna enats
om att kommitténs förslag borde genomföras omgående för att kunna
tillämpas vid septembervalen år 1994 lade regeringen fram förslag om
detta i prop. 1993/94:146 Åtgärder mot missbruk av den fria
nomineringsrätten.
I propositionen föreslås ändringar i vallagen som innebär att
valsedlar med registrerad partibeteckning och namn på kandidater som
första och andra namn skall ta upp namn på sådana kandidater som finns
på listan över kandidater partiet anmält, allt i syfte att ge ytterligare
skydd för registrerad partibeteckning och hindra missbruket av den
fria nomineringsrätten. Riksdagen har godtagit regeringens förslag och
de nya bestämmelserna träder i kraft den 1 juli 1994 (bet. 1993/94:KU46,
rskr. 1993/94:277, SFS 1994:287).
Vidare har fyrstadskretsen och länsvalkretsen i Malmöhus län ersatts av
tre nya, geografiskt sammanhängande valkretsar. Malmö kommun utgör
numera en valkrets och länet i övrigt har delats i en nordlig och en
sydlig krets (prop. 1992/93:163, bet. 1992/93:KU28, rskr. 1992/93:255,
SFS 1993:232).
Slutligen kan i sammanhanget nämnas den vilande ändring i 3 kap. 2 §
regeringsformen som innebär att utlandssvenskarnas rösträtt får
grundlagsskydd (bet. 1992/93:KU5, rskr. 1992/93:31).
Närmare om de frågor som omfattas av utredninguppdraget
Vid partiöverläggningarna under 1993 enades man om att frågan om
åtgärder mot missbruk av den fria nomineringsrätten och eventuell
delning av vissa större riksdagsvalkretsar skall beredas i
parlamentariska utredningar. Mot bakgrund av detta tillkallas nu en
parlamentariskt sammansatt kommitté.
Kommittén skall i första hand behandla de frågor som anges här. Det står
dock kommittén fritt att ta upp också andra närliggande frågor som den
finner angelägna och som ligger i linje med utredningsarbetets syfte.
Här skall endast anges några utgångspunkter för arbetet. Ett omfattande
underlag som är av intresse finns bl.a. i tidigare utredningars betänkanden.
Den fria nomineringsrätten
Det nuvarande valsystemet brukar karaktäriseras som ett renodlat
partival. Väljaren tar ställning till de alternativ som partierna utgör.
Inom partivalets ram finns dock möjligheter för väljaren att påverka
vilka personer som skall ta plats i de beslutande församlingarna
eftersom de har en i det närmaste total frihet att lägga sin röst på
just de personer som bäst svarar mot deras preferenser. I realiteten är
emellertid inslaget av personröstning obetydligt och partiernas
nominering blir därför i hög grad utslagsgivande när det gäller
mandatfördelningen inom partierna.
Ett uttryck för personvalsinslaget i det nuvarande systemet är den fria
nomineringsrätten. Den fria nomineringsrätten innebär bl.a. att väljarna
har möjlighet att på valsedeln ta upp vilka kandidater de vill. Något
samtycke från parti eller kandidat behövs inte.
Den fria nomineringsrätten är en grundläggande princip i det svenska
valsystemet. Det har ansetts väsentligt att det inte ställs upp några
regler för partiernas organisation och verksamhet.
Väljaren kan därför vid valet själv konstruera sin valsedel när det
gäller kandidat- och partinamn. Det står också väljaren fritt att ändra
den inbördes ordningen mellan kandidater på en valsedel, stryka
kandidater eller lägga till nya namn.
En annan möjlighet för väljaren att påverka vilka personer som skall få
partiets mandat är att välja bland de olika listor som kan förekomma för
partiet i valkretsen. Partierna kan nämligen ibland välja att gå fram
med flera listor med olika kandidater men det kan också förekomma s.k.
spränglistor. Denna personvalsmöjlighet blir alltså beroende av om
partiet beslutat gå fram med flera listor eller om någon grupp inom
partiet ställt upp en spränglista.
Ett inslag i vallagen som i någon mån minskar väljarnas
personvalsmöjligheter är reglerna om skydd för partibeteckning. Dessa
har tillkommit för att försvåra att partibeteckningar används på ett
otillbörligt sätt. Partier med registrerad partibeteckning kan anmäla
minst ett visst antal kandidater i varje valkrets. Varje valsedel för
dessa partier måste från och med 1994 års val toppas av två av de
anmälda namnen. Om väljaren genom strykning, tillägg e.d. förändrar
valsedeln måste listan även efter åtgärden alltid toppas av två anmälda
namn, annars tillgodoräknas valsedeln endast partiet, vilket i praktiken
betyder att den av partiet bestämda listan får rösten.
Den fria nomineringsrätten har visat sig medföra vissa olägenheter vilket har
illustrerats i samband med tidigare val. Senast i 1991 års val förekom
förfaranden vid nomineringen som kan uppfattas som otillbörliga. Ett
lokalt parti i Skåne satte in sina egna kandidater på listor för
Moderata samlingspartiet och Socialdemokratiska arbetarepartiet i
uppenbart syfte att de egna kandidaterna skulle få bättre möjlighet att
få en riksdagsplats än om man gick fram med egna listor.
Frågan har tidigare aktualiserats i riksdagsmotioner och andra
framställningar och har utretts av bland andra 1978 års vallagskommitté
(SOU 1980:45), Folkstyrelsekommittén (SOU 1987:6) och
Personvalskommittén (SOU 1993:21).
De båda först nämnda utredningarna kom inte fram till annat än att det -
om man skall behålla väljarnas fria nomineringsrätt - inte går att komma
åt vad som kan uppfattas som ett otillbörligt utnyttjande av andra
partiers beteckning och andra kandidaters namn.
Personvalskommittén däremot föreslog, som tidigare nämnts, att kravet på
anmälda kandidater utökas till att gälla både det första och det andra
namnet på valsedeln. Den inskränkning i den fria nomineringsrätten som
detta kan sägas innebära skulle enligt kommittén uppvägas av det ökade
personvalsinslag som kommittén samtidigt föreslog. Enligt kommittén
kommer ett ökat personvalsinslag också att leda till att det blir mindre
intressant att försöka utnyttja partibeteckningar på det illojala sätt
som i vissa fall förekommit. Kommitténs förslag i detta avseende har som
nämnts resulterat i en lagändring som kommer att tillämpas redan vid de
allmänna valen i år.
Symboler på valsedlar
I sitt slutbetänkande Vallagen (SOU 1994:30) har 1993 års
vallagskommitté behandlat också frågan om symboler på valsedlar.
De symboler som avses är partiernas logotyper, dvs. Socialdemokraternas
ros, Moderaternas stiliserade M, Centerns fyrklöver, Folkpartiet
liberalernas blåklint, Kristdemokratiska samhällspartiets monogram,
Vänsterpartiets stiliserade V med infälld nejlika, Ny Demokratis ansikte
samt Miljöpartiets maskros. Det har bl.a framhållits att användning av
symboler skulle kunna vara till stor hjälp i samband med valdeltagandet
för begåvningshandikappade personer och för analfabeter.
Efter en noggrann genomgång ansåg kommittén sammanfattningsvis, att
värdet av att förse valsedlar med partisymboler inte uppvägs av de
risker för missbruk och de kostnader som en sådan ordning skulle
medföra. Eftersom den fria nomineringsrätten skall behandlas av en
parlamentariskt sammansatt beredning och förslaget om att förse
valsedlar med symboler har vissa beröringspunkter med den fria nominerings-
rätten ansåg kommittén att frågan med fördel kan behandlas i
samband med en sådan översyn, framför allt med hänsyn till de likartade
spörsmål som uppstår då det gäller att finna en ordning som förhindrar
att systemet missbrukas.
Riksdagsvalkretsarna
De grundläggande reglerna om val till riksdagen finns i 3 kap.
regeringsformen. Där föreskrivs bl.a. att riksdagen består av en kammare
med 349 ledamöter som utses genom fria, hemliga och direkta val. För val
till riksdagen finns valkretsar. Mandaten i riksdagen är 310 fasta
valkretsmandat och 39 utjämningsmandat.
Indelningen i valkretsar för val till riksdagen regleras i 2 kap. 1 §
vallagen. Landet delas numera in i 29 valkretsar. I de flesta fall utgör
länet en valkrets. Ett undantag från denna regel gäller emellertid
Malmöhus län som delas i tre valkretsar. Bland undantagen märks vidare
Stockholms och Göteborgs kommuner som utgör egna valkretsar inom respektive
län samt Älvsborgs län som bildar två valkretsar. Alla valkretsar i
landet utgörs efter den ändrade valkretsindelningen i Malmöhus län
numera av geografiskt sammanhängande områden.
Inför varje riksdagsval fördelas de fasta valkretsmandaten mellan
valkretsarna. Detta görs på grundval av en beräkning av förhållandet
mellan antalet röstberättigade i varje valkrets och antalet
röstberättigade i hela landet. Efter valet fördelas de fasta mandaten i
varje valkrets proportionellt mellan partierna efter deras röstetal i
valkretsen.
Utjämningsmandaten fördelas i princip så att mandatfördelningen mellan
partierna i riksdagen blir proportionell mot partiernas röstetal i hela
landet.
Valkretsindelningen i landet har diskuterats under lång tid.
Diskussionen har fram till 1970-talet dominerats av frågan hur en
önskvärd proportionalitet skulle kunna uppnås mellan valresultat och
riksdagsrepresentation. Sedan den frågan fått sin lösning vid den
partiella författningsreformen 1968/69 genom tillkomsten av det
riksproportionella valsystemet med utjämningsmandat har diskussionen
främst rört indelningens ändamålsenlighet från andra synpunkter.
Det faktum att valkretsindelningen förlorat sin betydelse när det gäller
mandatfördelningen innebär dock inte att utformningen av valkretsarna är
utan betydelse för det politiska systemet. I direktiven till Personvals-
och valkretsutredningen och till Folkstyrelsekommittén framhölls att
valkretsarnas utformning i hög grad påverkar det politiska arbetet och
betydelsen för möjligheterna till kontakt mellan väljare och valda.
Personvals- och valkretsutredningen arbetade med två alternativa
förslag. Det ena syftade till att ge valkretsarna en sådan storlek att
de skulle tilldelas ca 10 fasta valkretsmandat, det andra till 5-mandatsval-
kretsar. Förslagen skulle ge 34 resp. 54 valkretsar.
Utredningens förslag, som gällde det förstnämnda alternativet, ledde
emellertid inte till någon tillräckligt bred enighet och resulterade
följaktligen inte heller i någon lagstiftning.
Enligt Folkstyrelsekommittén förutsatte en ändring av valkretsarnas
utformning att en allmän uppslutning kunde uppnås kring förslaget.
Överläggningarna inom kommittén och kommitténs kontakter med
partiorganisationerna visade emellertid att någon enighet inte kunde
förväntas varför kommittén inte föreslog några förändringar av
valkretsindelningen.
Allmänna utgångspunkter för utredningsarbetet
Utredningsarbetets övergripande syfte är att skapa ytterligare förutsätt-
ningar för goda kontakter mellan väljare och valda.
Den fria nomineringsrätten kan i detta avseende ha stor betydelse
eftersom missbruk av den kan leda till ett misstroende såväl mot
valsystemet som sådant som mot de politiska partierna och deras
företrädare. I prop. 1993/94:146 Åtgärder mot missbruk av den fria
nomineringsrätten framhålls också att förslaget är en del av den person-
röstningsreform som partierna är överens om men att inget hindrar att andra
lösningar på problemet med den fria nomineringsrätten senare kan komma i
fråga. Det är angeläget att denna fråga nu förutsättningslöst ses över
så att problemet förhoppningsvis kan lösas.
Valkretsarnas utformning har betydelse för förhållandet mellan väljare
och valda och mycket talar därför för att de största valkretsarna
minskas. I Personvals- och valkretsutredningens direktiv (Ju 1974:19)
angavs som utgångspunkter för arbetet med valkretsindelningen att
valkretsarna bör vara befolkningsmässigt mindre och mer likformiga och
geografiskt sammanhängande och att deras gränser inte bör skära kommun-
eller länsgränserna. Dessa utgångspunkter bör gälla även för denna
utredning.
Ledamoten i Personvalskommittén och 1993 års vallagskommitté,
riksdagsledamoten Göran Åstrand, har i mars 1994 till statsrådet Reidunn
Laurén överlämnat en av honom gjord undersökning i fråga om det svenska
valsystemet och vilka konsekvenserna skulle bli vid mandatfördelningen
för det fall flera partier hamnar strax över småpartispärren fyra
procent. Vid ändring av riksdagsvalkretsarna måste man också beakta
vilka konsekvenserna kommer att bli för bl.a. mandatfördelningen. Göran
Åstrands undersökning kan därvid ha intresse och bör därför lämnas över
till kommittén.
Det är angeläget att kommittén söker nå sådana lösningar på de olika
frågorna att de samlar en bred majoritet.
Utredningsarbetet skall vara avslutat före 1995 års utgång.