Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv Inrättande av Miljöombudsman, Dir. 1994:48
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1994-05-26
Dir. 1994:48
Beslut vid regeringssammanträde 1994-05-26
Sammanfattning av uppdraget
Miljöorganisationsutredningen får genom tilläggsdirektiv i uppdrag att
förbereda inrättandet av en miljöombudsman med förbehåll för regeringens
och riksdagens kommande beslut i fråga om miljöbalken.
Utredningen skall
- redovisa riktlinjer för Miljöombudsmannens organisation,
- lämna förslag om det ideella råd med företrädare för främst
miljöorganisationer som skall biträda ombudsmannen och ge
förslag till rådets uppgifter,
- ange vilken kompetens som bör knytas till Miljöombudsmannens
kansli, vilken kompetens som kan tillgodogöras genom
samarbete med berörda myndigheter och vilken kompetens
ombudsmannen i övrigt bör ha möjlighet att upphandla,
- redovisa förslag till ansvarsfördelning mellan
Miljöombudsmannen och övriga berörda centrala, regionala och
lokala myndigheter,
- utforma förslag till instruktion för Miljöombudsmannen,
- ge förslag till ett ramanslag för Miljöombudsmannen och
finansieringen av detta för andra hälften av budgetåret
1994/95, budgetåret 1995/96 och för andra halvåret 1996,
- vidta de administrativa förberedelser som krävs för att
myndigheten skall kunna fungera från och med 1 januari 1995.
I detta ingår att förbereda tillsättandet av tjänster, göra
de anskaffningar samt ingå de avtal m.m. som bedöms vara
nödvändiga för att verksamheten skall kunna påbörjas.
Bakgrund
Miljöorganisationsutredningen (M 1993:04) har i uppgift att lämna
förslag till sådana organisationsförändringar som behövs med anledning
av förslaget till en miljöbalk. Utredningen skall enligt sina direktiv
(dir. 1993:43) bl.a. belysa för- och nackdelar med ett inrättande av en
miljöombudsman och utvärdera alternativa organisatoriska lösningar för
en sådan.
Sedermera har i regeringens lagrådsremiss den 3 mars 1994 om miljöbalk
föreslagits bl.a. att en miljöombudsman inrättas innan miljöbalken
träder i kraft. Miljöombudsmannen föreslås få till uppgift att företräda
allmänheten för att främja miljö- och naturvårdens intressen.
Ombudsmannen skall ta emot och utreda klagomål från allmänheten över
olika förhållanden inom miljöområdet, följa tillämpningen av
lagstiftningen inom miljöområdet och verka för att brister i
lagstiftningen avhjälps. Ombudsmannen skall föra talan om
miljöskyddsavgift och i vissa fall själv kunna besluta om att avgift
skall tas ut. Vidare skall ombudsmannen ha rätt att överklaga beslut
enligt miljöbalken och beslut som fattats med stöd av denna. En annan
viktig uppgift är att föra talan om omprövning av tillstånd till
miljöfarlig verksamhet. Miljöombudsmannen skall också vid behov kunna
besluta att tillsynsansvaret i ett enskilt fall flyttas från en
myndighet till en annan.
Ytterligare arbetsuppgifter för Miljöombudsmannen för verksamheter som
regleras utanför miljöbalken kan bli aktuella bl.a. som en följd av
Miljöskyddskommitténs slutbetänkande som skall lämnas senast den 30 juni
1994.
Miljöombudsmannen inrättas som en myndighet. Myndigheten föreslås få
namnet Miljöombudsmannen. Miljöombudsmannen biträds av ett ideellt råd
med representanter för miljöorganisationer.
I lagrådsremissen anför regeringen att förberedelsearbetet för
inrättandet bör påbörjas snarast. Detta uppdrag är till sin karaktär
annorlunda än det Miljöorganisationsutredningen tidigare fått i fråga om
Miljöombudsmannen. Med ändring av de tidigare direktiven ges
Miljöorganisationsutredningen därför i uppdrag att förbereda inrättandet
av en miljöombudsman.
Uppdraget
Miljöorganisationsutredningen skall redovisa riktlinjer för den nya
myndighetens organisation, kompetens och arbetsformer med utgångspunkt
från vad som anförs i lagrådsremissen om miljöbalk med anpassning till
regeringens och riksdagens kommande beslut i frågan.
Utredningen skall lämna förslag om det ideella råd med företrädare för
främst miljöorganisationer som skall biträda ombudsmannen. Vidare skall
utredningen närmare ange rådets uppgifter med utgångspunkt från
lagrådsremissens förslag att rådet bör fungera som ett samrådsforum
mellan Miljöombudsmannen och organisationerna och att det skall ge en
bakgrund till Miljöombudsmannens ställningstaganden i principiellt
viktiga frågor.
Utredningen skall också ange vilken kompetens som bör knytas till
Miljöombudsmannens kansli, vilken kompetens som bör finnas tillgänglig
genom samarbete med berörda myndigheter och vilken kompetens
ombudsmannen i övrigt bör ha möjlighet att upphandla. Vad gäller
Miljöombudsmannens rättighet att utnyttja andra myndigheters resurser
och skyldigheten för dessa myndigheter att ställa resurser till
förfogande är utgångspunkten att det skall finnas ett smidigt samarbete
mellan olika myndigheter på miljöområdet.
Utredningen skall redovisa ansvarsfördelningen mellan Miljöombuds-mannen
och övriga berörda centrala, regionala och lokala myndigheter.
Utredningen skall utforma förslag till instruktion för Miljö-ombudsmannen
av vilken verksamhetsområde och prioriteringar framgår.
Därvid skall utredningen också föreslå former för ombudsmannens
kontakter med andra myndigheter samt med ideella miljöorganisationer och
andra berörda organ.
Utredningen skall ge förslag till ett ramanslag för Miljöombudsmannen
och finansieringen av detta för andra hälften av budgetåret 1994/95 samt
för budgetåret 1995/96 och andra hälften av år 1996.
Utredningen skall vidare vidta de administrativa förberedande åtgärder
som krävs för att den nya myndigheten skall kunna fungera från och med
den 1 januari 1995. I detta ingår bl.a. att förbereda tillsättandet av
tjänster och att vidta de åtgärder i övrigt som bedöms nödvändiga för
att verksamheten skall kunna påbörjas. Till sådana åtgärder hör att
ansluta Miljöombudsmannen till det statliga redovisningssystemet, att
lägga upp redovisningsplaner för myndighetens verksamhet och att göra de
anskaffningar och ingå de avtal som bedöms vara nödvändiga för att
verksamheten skall kunna påbörjas.
Utredningen skall, med förtur i förhållande till övrigt
utredningsmaterial, lämna förslag till instruktion och ramanslag för den
nya myndigheten senast den 15 augusti 1994. Uppdraget i övriga delar
skall redovisas till Miljö- och naturresursdepartementet senast den 1
december 1994. Det administrativa förberedelsearbetet skall fortgå tills
Miljöombudsmannen har inrättats.
Företrädare för ideella miljöorganisationer skall beredas möjlighet att
delta i utredningsarbetet.
Utredningen har möjlighet att pröva också andra frågor som har samband
med de som aktualiseras här. Utredningen bör även såvitt gäller de nu
aktuella uppgifterna samråda med Plan- och byggutredningen (M 1992:03),
som har till uppgift att se över plan- och bygglagens (1987:10)
överklaganderegler. För arbetet skall vidare gälla regeringens direktiv
till samtliga kommittéer och särskilda utredare angående
utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5), EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43) samt att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23).