Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Straffsystemkommittén (Ju 1992:07), Dir. 1994:45
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-05-26
Dir. 1994:45
Beslut vid regeringssammanträde den 26 maj 1994
Sammanfattning
Straffsystemkommittén ges genom tilläggsdirektiv anvisningar att följa
den försöksverksamhet med intensivövervakning med elektronisk kontroll
som påbörjas den 1 augusti 1994.
Kommittén får också förlängd tid för att redovisa sina förslag till den
31 oktober 1995.
Bakgrund
Regeringen gav våren 1992 en parlamentarisk kommitté, Straffsystemkommittén,
i uppdrag att se över det straffrättsliga påföljdssystemets innehåll och
uppbyggnad (se Dir. 1992:47; Översyn av vissa frågor som rör
påföljdssystemet).
Straffsystemkommittén skall enligt direktiven redovisa sina förslag före
utgången av år 1994.
Intensivövervakning som alternativ till fängelse
En av Straffsystemkommitténs huvuduppgifter är att överväga möjligheterna
att vidareutveckla användningen av olika alternativ till fängelsestraff.
I direktiven för kommittén anges att inriktningen bör vara att
öka utrymmet för sådana alternativ genom att dels öppna möjligheter till
andra icke frihetsberövande påföljder än de som finns för närvarande,
dels ytterligare utveckla redan tillgängliga påföljder. I detta
sammanhang framhålls emellertid vikten av att de till fängelse
alternativa påföljderna ges en utformning som tillgodoser berättigade
anspråk på att brott bör följas av tydliga och konsekventa reaktioner.
Ett nytt alternativ till fängelse som enligt direktiven bör bli föremål
för Straffsystemkommitténs överväganden är intensivövervakning. Det
anges att kommittén närmare bör studera de olika modeller för
intensivövervakning som förekommer i andra länder och pröva om det är
lämpligt att införa någon form av intensivövervakning i Sverige. I
direktiven nämns särskilt att det i vissa andra länder, bl.a. Förenta
staterna, förekommer att den som dömts för brott som normalt skulle ha
lett till fängelse i stället underkastas intensivövervakning i form av
elektronisk kontroll.
Riksdagen har nyligen antagit regeringens proposition med förslag till
en försöksverksamhet med intensivövervakning med elektronisk kontroll
(se prop. 1993/94:184, bet. 1993/94:JuU28, rskr. 1993/94:322). Försöksverk-
samheten, som börjar den 1 augusti 1994 och som skall pågå i två år,
syftar bl.a. till att ge underlag för Straffsystemkommitténs
överväganden, om intensivövervakning med elektronisk kontroll bör bli
ett permanent inslag i det svenska straffsystemet. Försöksverksamheten
bör ge kunskap om hur elektronisk övervakningsteknik fungerar under
svenska förhållanden och om hur kriminalvårdens arbetsformer i en
verksamhet av detta slag bör utformas.
Under försöksperioden kan fängelsestraff på högst två månader i vissa
fall verkställas utanför anstalt i form av intensivövervakning med
elektronisk kontroll. En förutsättning för sådan verkställighet är att
den dömde bor inom något av verksamhetsområdena för
frivårdsmyndigheterna i Karlskoga, Luleå, Malmö Norra, Malmö Södra,
Norrköping eller Sundsvall. Försöksverksamheten kommer att bedrivas
under ledning av dessa frivårdsmyndigheter.
Den som deltar i försöksverksamheten kommer att vara förbjuden att lämna
sin bostad annat än för vissa av frivårdsmyndigheten bestämda ändamål
och på särskilt angivna tider. Sådana ändamål kan vara arbete, studier,
behandling, deltagande i kriminalvårdens programverksamhet eller
kontakter med frivårdsmyndigheten. Efterlevnaden av förbudet att lämna
bostaden kommer under hela verkställighetstiden att kontrolleras med
elektroniska hjälpmedel. Elektronisk kontroll får avse också att den
dömde fullständigt avhåller sig från alkohol. Den dömde åläggs i vissa
fall att betala en avgift på 50 kronor per dag som skall verkställas.
Vid misskötsamhet tas den dömde in i kriminalvårdsanstalt för att där
undergå fortsatt verkställighet av straffet.
Villkorlig frigivning
Straffsystemkommittén har också i uppdrag att lägga fram förslag till
vad som i ett längre perspektiv bör gälla i fråga om frigivning från
fängelsestraff. I direktiven anges att den villkorliga frigivningen och
därmed sammanhängande frågor bör behandlas med förtur och att ett
delbetänkande i denna del bör redovisas senast den 1 oktober 1993.
Sedan Straffsystemkommittén började sitt arbete har, på regeringens
initiativ, reglerna om villkorlig frigivning ändrats den 1 juli 1993 (se
prop. 1992/93:4, bet. 1992/93:JuU19, rskr. 1992/93:223). Reformen
innebar att den obligatoriska halvtidsfrigivningen avskaffades.
Huvudregeln om tidpunkten för villkorlig frigivning är numera att minst
två tredjedelar av strafftiden skall ha avtjänats. Vidare är den
villkorliga frigivningen efter reformen fakultativ, dvs. en prövning av
frigivningen kan göras i varje enskilt fall.
Uppdraget
Enligt regeringens mening är det mycket angeläget att finna bärkraftiga
alternativ till fängelse. Genom den i Förenta staterna utvecklade
elektroniska övervakningstekniken har möjligheterna att finna sådana
alternativ ökat betydligt. Erfarenheterna från de amerikanska
intensivövervakningsprogram som använder sig av elektroniska hjälpmedel
visar att tekniken gör det praktiskt möjligt att anordna en effektiv
kontroll av att den dömde uppehåller sig på den plats han anvisats. Den
elektroniska kontrollen gör det således möjligt att upprätthålla en
påtaglig frihetsinskränkning utan att ta in den dömde i anstalt samt att
tillskapa en övervakning som är så intensiv att den företer betydligt
större likheter med fängelse än med den nuvarande
skyddstillsynspåföljden. Härigenom kan kravet på en straffrättslig
reaktion som står i relation till brottets svårhet tillgodoses, samtidigt
som de goda effekterna av kriminalvård i frihet utnyttjas.
Regeringen har för avsikt att ge Brottsförebyggande rådet ett särskilt
uppdrag att utvärdera försöksverksamheten med intensivövervakning med
elektronisk kontroll.
Det är självfallet av största vikt att Straffsystemkommittén fortlöpande
får del av vad som kommer fram under försöket. Kommittén bör alltså
följa försöksverksamheten och tillgodogöra sig de erfarenheter som görs
under försöket. Därvid bör kommittén ta del av Kriminalvårdsstyrelsens
och Brottsförebyggande rådets arbete med utvärdering av försöket.
Utredningstiden
Det bör vid översynen av det straffrättsliga påföljdssystemets innehåll
och uppbyggnad finnas möjligheter att beakta erfarenheterna från
försöksverksamheten med intensivövervakning med elektronisk kontroll.
Utredningstiden utsträcks mot denna bakgrund, och med hänsyn till
frågornas betydelse och komplexitet, till den 31 oktober 1995.
Med hänsyn till att reglerna om villkorlig frigivning har reformerats
den 1 juli 1993 och till att det är en fördel att alla förslag som rör
grundvalarna för påföljdssystemet presenteras i ett sammanhang befrias
kommittén från att avge ett delbetänkande avseende den villkorliga
frigivningen och därmed sammanhängande frågor. Kommittén bör alltså
lämna alla sina förslag i ett sammanhang.