Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rättsliga överväganden kring informationsteknologi, Dir. 1994:42
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-05-19
Kommittédirektiv
Rättsliga överväganden kring informationsteknologi
Beslut vid regeringssammanträde 1994-05-19
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utarbeta sådana förslag
till rättslig reglering som kan behövas i samband med inrättandet av
s.k. elektroniska anslagstavlor och för användningen av elektroniska
dokument inom både förvaltningen och näringslivet.
Har tekniken sprungit ifrån lagstiftningen?
I den senaste finansplanen (prop. 1993/94:100 bil. 1) pekade regeringen
ut informationsteknologi som ett område för infrastrukturella
investeringar. Regeringen anförde också bl.a. att informationssamhällets
elektroniska infrastruktur inte bara omfattar en fysisk nätuppbyggnad.
Det handlar också om en anpassning av lagstiftning och övriga regler
till den moderna informations- och kommunikationstekniken (prop. s. 62).
Datalagen (1973:289) syftar till att skydda den enskilde mot
otillbörligt intrång i den personliga integriteten till följd av att
personuppgifter registreras med hjälp av automatisk databehandling
(ADB). Datainspektionen har till uppgift att pröva ansökningar om
tillstånd och utöva tillsyn enligt denna lag.
Lagen kom till år 1973 och var den första lagen i världen av denna typ
med nationell räckvidd. Redan vid dess tillkomst förutsattes att lagen
skulle ses över inom en snar framtid. Så har också skett i olika
etapper. Den senaste utredningen på området, Datalagsutredningen, lade
fram sitt slutbetänkande En ny datalag (SOU 1993:10) i februari 1993. I
den på betänkandet grundade prop. 1993/94:116 Normgivningsfrågor på
dataskyddsområdet, m.m. har regeringen i samband med förslag till
grundlagsändringar på dataskyddsområdet förklarat att frågan om att
stifta en ny datalag bör anstå till dess att det finns ett slutligt
ställningstagande av EU:s medlemsländer till det förslag till
dataskyddsdirektiv EG-kommissionen lade fram i oktober 1992. Däremot
menade regeringen att detta inte hindrade genomförandet av angelägna
ändringar i det nuvarande systemet. I prop. 1993/94:217 En reformerad
datalag har regeringen lagt fram de förslag till ändringar som
aviserades i grundlagspropositionen.
Vid sidan av de ändringar som behandlas i prop. 1993/94:217 kan det
emellertid konstateras att den snabba tekniska utvecklingen reser
ytterligare frågor om tilllämpningen av datalagen. Det är särskilt i
några konkreta situationer som förhållandet mellan nuvarande
datalagstiftning och kommunikationen med hjälp av modern
informationsteknologi har aktualiserats.
Elektroniska anslagstavlor
Den tekniska utvecklingen av datorer och av lagringsmöjligheter samt
åtkomst av datafiler innebär ökade möjligheter att på ett enkelt och
billigt sätt kunna sprida information med hjälp av datorer. Ett led i
denna utveckling har blivit upprättandet av databaser med möjlighet för
stora grupper av användare att tillföra databasen egna meddelanden och
läsa andras insända meddelanden, s.k. elektroniska anslagstavlor
(Bulletin Board Systems - BBS). Enskilda som uteslutande för personligt
bruk inrättar och för elektroniska anslagstavlor torde inte omfattas av
datalagens regler om licens- och tillståndsplikt. En näringsidkare eller
en myndighet som vill inrätta en sådan elektronisk anslagstavla med
möjlighet att bearbeta personuppgifter ställs emellertid inför frågan om
detta också innebär att ett personregister i datalagens mening inrättas.
Uppgifter som i datalagens mening är känsliga, t.ex. politisk åskådning,
värderingar och omdömen kan komma att registreras. Sådana register
kräver i princip tillstånd av Datainspektionen. Enligt uppgift från
Datainspektionen finns bara ett sådant tillstånd och det meddelades före
år 1982, dvs. under en period då i princip alla personregister var
tillståndspliktiga. Samtidigt är det bekant att ett stort antal elektroniska
anslagstavlor har inrättats. Sannolikt borde flera av dessa prövas
enligt datalagens regler.
En bestämmelse som i detta sammanhang tycks föranleda
tillämpningssvårigheter är att datalagen (och sekretesslagen för
myndigheter), om inte Datainspektionen först gett sitt medgivande,
förbjuder utlämnande av en personuppgift ur personregister om uppgiften kan
antas bli använd för automatisk databehandling i utlandet och det inte
rör sig om ett land som anslutit sig till Europarådets dataskyddskonvention.
Inte ens alla EU-stater är anslutna till konventionen. Detta innebär att en
näringsidkare eller en myndighet som inrättar en elektronisk anslagstavla och
därvid till t.ex. USA sprider information som innehåller personuppgifter kan
komma att bryta mot datalagen respektive sekretesslagen.
Ytterligare en komplikation vid inrättandet av elektroniska
anslagstavlor kan datalagens regler om registeransvar vara. Den
registeransvarige ansvarar för riktigheten av personuppgifter som
förekommer i ett register, bl.a. genom ett strikt skadeståndsansvar. Den
registeransvarige skall också rätta oriktiga och missvisande uppgifter i
sitt register. Att kontrollera den strida ström av meddelanden som kan
förekomma i en elektronisk anslagstavla kan bli svårt. Registeransvaret
i sig tycks alltså förutsätta någon form av förhandskontroll av de
uppgifter som förs in i en elektronisk anslagstavla. En sådan
förhandsgranskning är knappast möjlig att förena med syftet med den form
av öppet forum för åsiktsutbyte som en elektronisk anslagstavla ofta
skall utgöra. Som Datastraffrättsutredningen framhållit i sitt
betänkande Information och den nya InformationsTeknologin (SOU 1992:110,
s. 364 ff.) har vissa elektroniska anslagstavlor visat sig utgöra forum
för informationsutbyte om förfaringssätt vid brott, otillåten program-
kopiering etc. Straffrättsliga aspekter aktualiseras således också i
sammanhanget.
Den yttrandefrihetsrättsliga lagstiftningen kan också aktualiseras.
Yttrandefrihetsgrundlagens (YGL) föreskrifter om radioprogram tillämpas
enligt 1 kap. 9 § YGL också på mediaföretag som tillhandahåller
allmänheten upplysningar direkt ur ett register med upptagningar för
ADB. Som ett exempel kan nämnas att i en riksdagsmotion (1993/94:K208)
har frågor om ansvarigt utgivarskap för elektroniska anslagstavlor
tagits upp. Datastraffrättsutredningen för sin del fann det snarast som
orealistiskt med bestämmelser motsvarande ansvarigt utgivarskap (a.a. s.
366). Diskrimineringsombudsmannen har i en skrivelse till regeringen
tagit upp frågor om spridande av främlingsfientliga budskap i
elektroniska anslagstavlor.
Enligt tryckfrihetsförordningens (TF) regler om allmänna handlingar är
en ADB-upptagning att anse som förvarad hos myndigheten om myndigheten
faktiskt disponerar över möjligheten att föra över upptagningen till
läsbar eller annan uppfattbar form. Om en upptagning utgör ett
personregister (med personregister förstås register, förteckning eller
andra anteckningar som innehåller uppgift som avser enskild person och
som kan hänföras till denne), krävs därutöver att myndigheten har
rättslig befogenhet att föra över upptagningen till läsbar form för att
den skall anses som förvarad hos myndigheten. Sådan rättslig befogenhet
har myndigheten alltid om inte riksdagen, regeringen eller Datainspektionen
har meddelat särskilda begränsningar om vilka uppgifter som får göras
tillgängliga.
Enligt sekretesslagens (1980:100) regler måste alla allmänna handlingar
antingen diarieföras eller hållas ordnade på annat sätt (15 kap. 1 §
sekretesslagen) om inte handlingarna uppenbart är av ringa betydelse för
myndighetens verksamhet. Ett undantag från denna regel är då en ADB-upptag-
ning är tillgänglig för flera myndigheter. Under sådana förhållanden behöver
endast en av myndigheterna registrera upptagningen (15 kap. 13 §
sekretesslagen).
Enligt tidningsuppgifter har världens största kommunikationsnät för
datorer, Internet, över 30 miljoner användare. I Internet pågår ett
stort antal datakonferenser där olika användare diskuterar med varandra.
Om en myndighet aktivt deltar i en elektronisk anslagstavla kan
information som är tillgänglig i den bli allmän handling, såvida inte
undantagen i 2 kap. 11 § 3 TF (den s.k. biblioteksregeln) blir
tillämpliga. Offentlighetsprincipen medför alltså i en sådan situation,
försiktigt uttryckt, att ett mycket stort antal uppgifter i ett
datorkommunikationsnät som en myndighet deltar i kan bli allmänna handlingar
med åtföljande principiell registreringsskyldighet och skyldighet
att lämna ut uppgifter.
I sammanhanget bör bestämmelserna i arkivlagen (1990:782) uppmärksammas.
I denna ges grundläggande föreskrifter om arkiv hos såväl statliga som
kommunala myndigheter samt bestämmelser om bl.a. vad som ingår i en
myndighets arkiv samt vård och gallring av arkiv. De bestämmelser som
gäller för statliga arkiv gäller också för arkiv hos kyrkokommunala
myndigheter, vissa organ som jämställs med myndigheter och allmänna
försäkringskassor. Enskildas arkiv regleras dock inte av lagen.
Datalagsutredningen behandlade under sitt arbete olika arkivfrågor,
främst gallringsfrågor. Utredningen föreslog i sitt slutbetänkande En ny
datalag (SOU 1993:10) att det i den föreslagna nya datalagen skulle tas
in en allmän bestämmelse om gallring. Närmare regler om gallring på
olika områden borde enligt utredningen tas in i särskilda registerlagar
eller läggas fast genom rättspraxis.
Elektroniska dokument
Denna utveckling som ökar möjligheterna till informationsutbyte med
hjälp av datorer, innebär också en möjlighet att kommunicera med
myndigheter och företag genom datorer. Elektronisk post är ett exempel
på detta. I sammanhanget uppstår frågor om det kan finnas några
särskilda rättsliga problem när ett dokument ges in till en myndighet på
endast elektronisk väg. Den tekniska utvecklingen har kommit dithän att
möjligheter finns att elektroniskt signera dokument, s.k. digitala
signaturer. Denna teknik gör det möjligt att kontrollera att ett
dokument inte förändrats och att säkerställa avsändarens identitet.
Förvaltningslagen (1986:223) som reglerar myndigheters handläggning av
ärenden, har en reglering som innebär att ett meddelande som kommit in
till en myndighet skall bekräftas av avsändaren med en egenhändigt
undertecknad handling om myndigheten begär det (10 §). Rättegångsbalken
innehåller flera regler om att handlingar måste vara egenhändigt
undertecknade. Det gäller bl.a. stämningsansökningar och överklaganden. I
prop. 1993/94:190 (bet. 1993/94:JuU30) om enhetliga regler för
överklagande till hovrätt och Högsta domstolen m.m. föreslår regeringen
att överklaganden och vissa andra skrivelser under en rättegång inte
längre skall behöva vara egenhändigt undertecknade. I fråga om stämnings-
ansökningar behålls i förslaget de nuvarande reglerna. Om det
behövs får domstolen begära att ett telefax eller annat meddelande som
saknar avsändarens underskrift i original bekräftas av avsändaren genom
en i original undertecknad handling.
Ett område där utvecklingen som rör kommunikation via ADB kan sägas ha
gått längre är tullagens (1987:1065) regler om elektroniska dokument. I
11 a § tullagen har begreppet elektroniskt dokument förts in. Ett
elektroniskt dokument sägs där vara en upptagning vars innehåll och
utställare kan verifieras genom ett visst tekniskt förfarande. Eftersom
förvaltningslagens regler om när en handling skall anses inkommen inte
är utformade så att de täcker in elektroniska meddelanden regleras i 12
b § tullagen frågan om när ett elektroniskt dokument skall anses ha
kommit in till mottagarmyndigheten. TF:s regler har därvid utgjort en
förebild (prop. 1989/90:40 s. 28 ff.). De näringsidkare som
Generaltullstyrelsen godkänner ges i detta system för datoriserat
uppgiftslämnande rätt att upprätta elektroniska tulldokument och sända
in dem via telenätet. Saken har också berörts av Datastraffrättsutredningen
i betänkandet Information och den nya InformationsTeknologin
(SOU 1992:110).
I regeringens prop. 1993/94:197 Datapantbrev föreslås en reform på
fastighetspanträttens område som innebär att pantbrev inte skall behöva
utfärdas i skriftlig form. Utöver skriftliga pantbrev av det slag som
förekommer i dag skall Centralnämnden för fastighetsdata också kunna
utfärda datapantbrev. Framställningar om registrering och avregistrering
i pantbrevsregistret skall i stor utsträckning kunna göras med hjälp av
ADB. En förebild för propositionens förslag om elektronisk ingivning av
ansökningar till pantbrevsregistret är det system med elektroniska
dokument som finns i tullagen.
Ansökningar om betalningsföreläggande och handräckning kan göras på
medium för automatisk databehandling om så medges av Riksskatteverket
enligt 6 och 7 §§ förordningen (1991:1339) om betalningsföreläggande och
handräckning. Sådana tillstånd får ges till den som kan antas komma att
på ett betryggande och tekniskt ändamålsenligt sätt ge in ett stort
antal ansökningar.
Konstitutionsutskottet har i betänkande 1989/90:KU2 (jfr bet.
1990/91:KU11) uttalat att frågan om en reglering av elektroniska
dokument i förvaltningsförfarandet måste få en generell lösning. I prop.
1990/91:60 uppmärksammades denna fråga och det uttalades att den föll
inom ramen för översynen av datalagen. Som framgått genomförs nu inte
Datalagsutredningens förslag till en ny datalag. Utredningen har heller
inte närmare berört frågor om rättslig reglering av elektroniska
dokument. Lagutskottet har vid behandlingen av prop. 1993/94:197 om
datapantbrev framhållit att den reglering beträffande elektroniska
dokument som ges i förslaget till lag om pantbrevsregister kan godtas i
avvaktan på resultatet av de överväganden om en mer generell reglering
av elektroniska dokument i förvaltningsförfarandet som kommer att ske
(bet. 1993/94:LU33).
Datastraffrättsutredningen har i sitt tidigare nämnda betänkade
behandlat hur en straffrättslig reglering av elektroniska dokument och
digitala signaturer skall kunna ges motsvarande utformning som vad som
gäller för brott mot urkunder. Utredningen övervägde också en enhetlig
definition av begreppet "handling" för rättegångsbalken efter förebild
från tryckfrihetsförordningen (se betänkandet s. 459 ff.). Utredningen
berörde vidare frågor om digitala signaturer i rättegångsbalken men lämnade
inte något förslag till reglering. Datastraffrättsutredningen
menade att en sådan reglering kunde införas först sedan standardiseringen,
tillgången till teknisk utrustning osv., nått betydligt längre.
Till detta kom att utredningen fann att ytterligare överväganden
krävdes.
Tekniken för digitala signaturer är i dag väl utvecklad och det är svårt
att förfalska en digital signatur. Inom ramen för Infosec (EC Program
for Security of Information Systems) finns standardisering av detta med
som ett av fyra utpekade områden. I Sverige har Statskontoret definierat
en säkerhetslösning för persondatoranvändning som avses bli en standard,
den s.k. Allterminalen. I denna lösning ingår även möjligheten att
införa digitala signaturer. Allterminalen håller nu på att införas hos
Rikspolisstyrelsen.
Inom den internationella avtalsrättens område analyseras behovet av
särskilda regler för användning av EDI (Electronic Data Interchange) vid
handel. I detta arbete, som bedrivs av en arbetsgrupp inom Uncitral
(United Nations Commission on International Trade Law) diskuteras bl.a.
regler om formkrav för elektroniska meddelanden samt regler om utväxling
av sådana meddelanden.
Det finns även en informell europeisk grupp av nationella råd benämnd
TeleTrusT. Denna organisation syftar till att skapa en öppen
säkerhetsstruktur inom informationsteknologiområdet, som kan bli
världsstandard. I Sverige representeras organisationen av 18 medlemmar,
företrädesvis större svenska företag.
Informationsteknologi i digital form reser vidare en rad frågor om det
upphovsrättsliga skyddet för det material som förmedlas med hjälp av en
sådan teknologi. Dessa frågor undersöks för närvarande i ett antal andra
länder, bl.a. USA och Japan. Inom Europeiska gemenskapen pågår ett
arbete på ett direktiv om det rättsliga skyddet för databaser vilket är
av stor betydelse för den internationella informationsförmedlingen, inte
bara i Europa utan också mer globalt. Inom Justitiedepartementet pågår
en kartläggning av frågorna om informationsteknologins inverkan på det
upphovsrättsliga regelsystemet inbegripet dess användning för olika
typer av informationssystem (jfr bet. 1993/94:LU16, s. 26).
Informationsteknologikommissionen
Regeringen tillkallade den 17 mars 1994 en kommission för att främja en
bred användning av informationsteknologin. Målet för kommissionens
arbete anges i prop. 1993/94:177 vara att Sverige senast år 2010 skall
"tillhöra den globala utvecklingens absoluta spjutspetsar när det gäller
varje del av utnyttjandet av informationsteknologin". En viktig del av
kommissionens arbete avses handla om lagstiftningsfrågor.
I samråd med Informationsteknologikommissionen bereds för närvarande
inom Justitiedepartementet frågor som bl.a. rör möjligheten att snabbt
hitta författningsmässiga lösningar för hur elektroniska anslagstavlor
bör hanteras när de inte används uteslutande för enskilt bruk. Detta
arbete avses ligga till grund för en försöksverksamhet rörande elektroniska
anslagstavlor. På sikt bör dock sökas former för en mer permanent lösning.
Utredarens uppgifter
De tidigare beskrivna exemplen inom olika rättsområden visar på ett i
och för sig omfattande behov av analyser av vilka konsekvenser den nya
informationsteknologin kan få på olika regelverk. Vad som nu i första
hand är aktuellt är emellertid att ta ställning till frågor av mer
begränsad karaktär.
En analys av konkreta rättsliga frågor som de rörande elektroniska
anslagstavlor och frågor om rättslig reglering kring elektroniska
dokument och digitala signaturer ligger också väl i linje med det arbete
som Informationsteknologikommissionen initierar. Bl.a. förhållandet till
datalagen förutsätter i detta sammanhang nya överväganden med beaktande
av angelägna integritetsintressen men också med hänsynstagande till
behovet av en öppen och fri kommunikation med hjälp av datorer. Även
frågor som rör offentlighetsprincipen och den därtill kopplade
registreringsskyldigheten i sekretesslagen bör i detta sammanhang
analyseras. Likaså torde arkivrättsliga frågor kunna uppstå kring t.ex.
hanteringen av elektroniska dokument.
En särskild utredare tillkallas därför för att närmare ta ställning till
vissa rättsliga frågor kring informationsteknologin. Utredarens arbete
skall vara begränsat till att med beaktande av integritetsintressena
lösa de rättsliga problemen kring nämnda frågor om elektroniska
anslagstavlor och elektroniska dokument. Vad gäller elektroniska dokument
och digitala signaturer kan en fråga vara om några särskilda överväganden
behöver göras med hänsyn till reglerna om allmänna handlingars
offentlighet och förvaltningsförfarandet eller om det är möjligt att
hitta rättsliga lösningar som också innefattar näringslivets behov av
reglering av elektroniska dokument.
Det förhållandet att internationellt arbete kan pågå i olika frågor,
t.ex. angående digitala signaturer, skall inte hindra utredaren från att
analysera och överväga behovet av nationella rättsliga lösningar. I
detta sammanhang är det naturligtvis av vikt att utredaren håller sig
underrättad om den utveckling som sker i internationella fora och som
kan beröra utredningsarbetet.
Frågan om en helt ny datalagstiftning får som regeringen anfört i prop.
1993/94:116 för närvarande anstå till dess klarhet nåtts i frågan om
vilket ställningstagande EU tar på integritetsskyddsområdet. Det finns
dock anledning för utredaren att i sitt arbete beakta det fortlöpande
arbetet inom Europarådet och EU avseende integritetsskyddet för person-
uppgifter. Utredaren bör också hålla sig informerad om det
utredningsarbete som bedrivs inom Finansdepartementet för att utreda
säkerhetsfrågor m.m. vid hantering av s.k. elektroniska akter i
skatteregistret.
Utöver det uppdrag som utredaren har att fullfölja kommer det framöver
att finnas ett behov av att analysera andra rättsliga frågor som hänger
samman med informationsteknologins utveckling och som kan komma att
aktualiseras i det arbete som pågår inom regeringskansliet.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 1 november 1995.