Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om beräkningar av statens inkomster och utgifter, Dir. 1994:40
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-05-19
Dir. 1994:40
Beslut vid regeringssammanträde den 19 maj 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över och föreslå
förbättringar i frågan om beräkningar och analyser av statens inkomster,
uppföljning av statens utgifter samt budgetprognoser.
Bakgrund
Riksrevisionsverket (RRV) skall enligt sin instruktion (SFS 1988:80,
ändrad senast 1993:99) göra två beräkningar per år avseende statsbudgetens
inkomster för nästkommande budgetår som underlag för inkomstberäkningarna i
budget- respektive kompletteringspropositionen.
RRV skall vidare regelbundet göra prognoser över utfallet av statsbudgeten
och redovisa statsbudgetens utfall för det senaste budgetåret.
RRV skall i samband med budgetprognoserna och enligt ett särskilt
uppdrag även göra prognoser över statens lånebehov.
Utgångspunkter för uppdraget
För utformningen av den ekonomiska politiken är det av stor vikt att
regering och riksdag har ett så korrekt och fullständigt underlag som
möjligt för beräkningar och bedömningar av statens finanser såväl på
kort sikt som lång sikt. Detta gäller prognoser av såväl statens
inkomster som utgifter.
Det är angeläget att beräkningarna följs upp på ett sådant sätt att de
kan tjäna som underlag för eventuella förändringar av den ekonomiska
politiken.
De beräkningar och analyser som presenteras har stor betydelse också för
andra intressenter. Det är därför angeläget att t.ex. statens upplåningsbehov
kan redovisas på ett korrekt och lättöverskådligt sätt även
för att underlätta bl.a. de finansiella marknadernas funktion.
Stora regelförändringar, såsom bl.a. skattereformens genomförande åren
1990 och 1991, har inneburit ökade krav på metodförbättringar vad avser
inkomstberäkningarna. Behovet att kartlägga och analysera effekterna av
förändringar i beteendemönstret hos skattskyldiga och betalningsmottagare
har ökat.
Det finns, bl.a. mot denna bakgrund, behov av en översyn av
inkomstberäkningar
och budgetprognoser. Översynen bör innefatta både beräkningarnas precision
och de analysmetoder som används i samband med redovisningen av bl.a.
förändringarna mellan olika beräkningstillfällen.
Utöver den fortlöpande metodutveckling som sker inom ramen för RRV:s
beräkningsarbete har RRV påbörjat ett arbete med att utveckla beräknings-
och analysmodeller. I det arbetet ingår även att förbättra
kvaliteten i de grunddata från bl.a. statliga myndigheter som RRV är
beroende av för sina beräkningar. Det är angeläget att detta
utvecklingsarbete drivs vidare. Samtidigt är informationsflödet när det
gäller prognoser och beräkningar av olika slag mycket omfattande och
inbegriper ett stort antal centrala producenter och användare. Det finns
därför skäl att se över användarbehov och produktionsmetoder i ett
vidare perspektiv för att effektivisera samverkan mellan
informationslämnare och prognos- och statistikproducenter.
Uppdragets inriktning
En särskild utredare skall se över och föreslå förbättringar vad gäller
beräkningar, analyser och prognoser av statens inkomster, uppföljning av
statens utgifter och prognoser av statsbudgeten och statens lånebehov.
Utredaren skall även kartlägga olika användares behov av information och
särskilt studera användarkraven med avseende på precision, detaljeringsgrad,
tillförlitlighet och analys samt beräkna kostnaderna för att
tillmötesgå kraven. Därefter skall utredaren studera i vilken mån
nuvarande beräkningsförfarande motsvarar de skilda användarbehoven.
Utredaren skall därför särskilt studera följande:
- Antaganden. Möjligheterna att i större utsträckning utnyttja
utfallsdata som en indikator för den ekonomiska utvecklingen bör prövas.
- Prognosmetoder. Felkällor i prognoserna bör kartläggas. Förslag
till förbättringar bör tas fram.
- Informationsinsamling. Informationsinsamlingen och samarbetet
mellan berörda myndigheter bör studeras.
- Presentation och analys. Förslag till hur presentation och
analys av beräkningsresultaten kan förbättras bör lämnas.
- Förslag till utformning av en löpande kvalitetsredovisning bör
tas fram.
Utredaren bör också utreda och föreslå områden inom prognosverksamheten
där ett utökat samarbete mellan RRV och Riksgäldskontoret,
Konjunkturinstitutet, Statistiska centralbyrån och Riksskatteverket bör
övervägas.
De olika verksamheterna som omfattas av i utredningsuppdraget är
följande:
Inkomstberäkningarna
Beträffande inkomstberäkningarna skall utredaren se över beräkningarna
och prognosmetoderna och särskilt studera beräkningarnas precision och
tillförlitlighet. Utredaren skall även bedöma kvaliteten på grunddata
och ange hur de i förekommande fall kan förbättras. Utredaren skall
även se över de analyser som görs samt de metoder för att bl.a. förklara
avvikelser mellan olika beräkningar som nyttjas.
Utgiftsuppföljning
Utredaren skall se över hur den löpande uppföljningen av utgifterna sker
och hur denna används i analyserna av den statsfinansiella utvecklingen.
Utredaren skall även analysera metoderna för utgiftsfördelningen inom
t.ex. realekonomiska områden och ändamål. Utredaren skall även lämna
förslag om hur statsmakternas löpande utgiftsuppföljning kan utvecklas.
Inom Finansdepartementet pågår ett utvecklingsarbete rörande en
förbättrad styrning, budgetering och redovisning av statens finanser och
verksamheten. Utredaren bör fortlöpande hålla sig informerad om arbetet
i de delar som har beröring med föreliggande uppdrag.
Budgetprognoserna
Utredaren skall se över arbetet med budgetprognoserna (inklusive
beräkning av statens lånebehov) samt i förekommande fall föreslå
förbättringar i prognosmetoder, beräkningsförfaranden och kvalitet i
grunddata.
Det är angeläget att prognoser och bedömningar är väl sammanlänkade med
bedömningen av den ekonomiska utvecklingen.
För samtliga delar gäller därför att utredaren skall studera hur de
beräkningar som RRV gör för de olika utgiftsanslagen och inkomsttitlarna
kan kopplas till den makroekonomiska bedömning som görs bl.a. av Konjunktur-
institutet och Finansdepartementet. I detta ingår att värdera
både metoder och kompetens för en sådan koppling. En av de frågor som
skall analyseras är hur dessa utfall skall kunna utgöra en snabb
indikator på eventuella förändringar i den ekonomiska utvecklingen.
Vidare skall kraven på och formerna för samarbetet mellan RRV och de
uppgiftslämnande myndigheterna studeras.
Utredaren skall redovisa sina slutsatser och analyser samt lämna förslag
till förändringar och förbättringar av beräkningarna och analyserna.
Utredaren skall som kunskapsgrund för sitt arbete bl.a. inhämta erfarenheter
från motsvarande verksamheter i andra jämförbara länder.
Utredningsarbetet
Utredaren skall bedriva sitt arbete i nära samarbete med RRV. Vidare
skall utredaren samråda med Konjunkturinstitutet och Riksgäldskontoret.
Arbetet bör bedrivas i kontakt med Riksskatteverket, Riksförsäkringsverket,
andra myndigheter samt Svenska kommunförbundet och Landstingsförbundet vars
uppgiftslämnande är av stor betydelse för nu aktuella
beräkningar och prognoser samt med vissa expertfunktioner inom
Finansdepartementet.
Utredaren skall beakta de särskilda krav som ett eventuellt svenskt
medlemskap i EU kan komma att ställa.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om beaktande
av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Vidare skall utredaren beakta regeringens kommande uppdrag till RRV att
utreda förutsättningarna för RRV att ta över arbetet med de långsiktiga
konsekvenskalkylerna (LK).
Det står utredaren fritt att överväga också andra frågor som har nära
samband med utredningsuppdraget.
Utredaren skall redovisa resultatet av sitt arbete senast den 1 mars
1995.