Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa straffrättsliga frågor, Dir. 1994:39
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-05-11
Dir. 1994:39
Beslut vid regeringssammanträde den 11 maj 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda vissa frågor inom den
allmänna straffrätten.
I uppdraget ingår att överväga vissa frågor med anknytning till det
subjektiva rekvisitet vid brott. Utredaren skall överväga om
regelsystemet är ändamålsenligt utformat vad avser den nedre gränsen för
uppsåt och bedömningen av gärningar som någon begått under
självförvållat rus eller under påverkan av allvarlig psykisk störning
eller under tillfällig sinnesförvirring som någon råkat i utan egen
skuld.
Utredaren skall också utreda vissa frågor angående medverkansansvaret
inom straffrätten, de regler som gäller för försök, förberedelse och
stämpling till brott samt bestämmelserna om underlåtenhet att hindra och
avslöja brott.
Härutöver skall utredaren mot bakgrund av den senaste ändringen av
rekvisiten för grovt vållande till annans död och grovt vållande till
kroppsskada eller sjukdom pröva vilka omständigheter som allmänt sett
bör föranleda att ett vållandebrott bedöms som grovt.
Vissa straffrättsliga problem bör uppmärksammas
Under en följd av år har det straffrättsliga påföljdssystemet och
lagstiftningen angående de olika brotten varit föremål för lagstiftarens
intresse. Allmänstraffrättsliga frågor har däremot sedan brottsbalken
infördes uppmärksammats i endast liten utsträckning.
Regeringen har emellertid, på grundval av Fängelsestraffkommitténs
slutbetänkande Frihet från ansvar (SOU 1988:7), nyss förelagt riksdagen
en proposition (prop. 1993/94:130 Ändringar i brottsbalken m.m.) som
innebär bl.a. att legalitetsprincipen får en klarare utformning och att
vissa betydelsefulla lagstiftningsåtgärder vidtas på de allmänna
ansvarsfrihetsgrundernas område. Förslagen genomsyras av en strävan att
tydligare avgränsa det straffbara området.
Den översyn på den allmänna straffrättens område som sålunda har inletts
bör nu fortsättas. De flesta bestämmelserna inom den allmänna
straffrätten fick sin utformning för relativt länge sedan. De snabbt
förändrade samhällsförhållandena medför att åtminstone vissa av de
överväganden som låg till grund för dessa regler framstår som
föråldrade. Det finns även med hänsyn till Sveriges allt närmare
anknytning till andra europeiska länder skäl att se över den allmänna
straffrätten. Den bedömningen kan nämligen göras att frågan om mera
enhetliga allmänstraffrättsliga regler inom Europa efter hand kommer att
tilldra sig ökad uppmärksamhet. Det finns därför starka skäl att nu göra
en översyn av vissa av de mer centrala allmänstraffrättsliga bestämmelser
som inte omfattades av den nyss nämnda propositionen.
Ett övergripande syfte med översynen skall vara att genom de allmänna
reglerna om avgränsningen av det straffbara området dels främja förut-
sättningarna för en effektiv lagföring av straffvärda förfaranden, dels
ytterligare befästa legalitetsprincipen inom straffrätten.
Enligt regeringens mening bör arbetet med översynen anförtros en
särskild utredare. Utredningsuppdraget avser i huvudsak att kartlägga de
problemområden som anges nedan och att ge underlag för bedömning av
vilka lagstiftningsåtgärder eller andra åtgärder som erfordras för att
det straffbara området i berörda avseenden dels materiellt sett skall få
en utformning och omfattning som svarar mot dagens krav, dels så långt
det är möjligt avgränsas på ett tydligare sätt än för närvarande. Till
ledning för ut-redarens arbete skall vi i det följande ange vilken inrikt-
ningen skall vara i de olika delfrågor som ingår i uppdraget.
Uppdragets innebörd
Frågor med anknytning till det subjektiva rekvisitet
Frågan om vad som utgör brott besvaras inte enbart av den objektiva
beskrivningen av gärningen i ett straffstadgande. Även gärningsmannens
subjektiva förhållande till gärningen är av betydelse. Det subjektiva
rekvisitet kan bestå i ett krav på uppsåt (dolus) eller oaktsamhet
(culpa). För att ett uppsåtligt brott skall föreligga krävs i princip
att gärningsmannens uppsåt omfattar alla moment i gärningen. Från tid
till annan har det hävdats, särskilt med tanke på våldsbrotten, att den
nedre gränsen för när uppsåt enligt svensk rätt skall anses ha
förelegat, som för närvarande benämns eventuellt uppsåt, har en olämplig
utformning. Den uppfattningen har förts fram att man vid sidan av eller
i stället för eventuellt uppsåt borde godta vad som brukar benämnas
sannolikhetsuppsåt.
Utredaren skall pröva om den nuvarande nedre gränsen för uppsåt bör
konstrueras på något annat sätt och i så fall föreslå en lämplig
ordning.
Enligt BrB föreligger det inget hinder mot att fälla den som begått
brott under påverkan av allvarlig psykisk störning till ansvar. Enligt
30 kap. 6 § BrB får den psykiskt störde emellertid inte dömas till
fängelse. Många gånger överlämnas han i stället till rättspsykiatrisk
vård enligt 31 kap. 3 § BrB. Den som är tillfälligt sinnesförvirrad utan
egen skuld går emellertid normalt fri från ansvar. Det är en
omdiskuterad fråga om detta följer av den allmänna uppsåtsregleringen
eller om det rör sig om en oskriven ansvarsfrihetsregel.
Den ordning som nu gäller på området är behäftad med flera svagheter. En
är att det är ologiskt att den som är mera permanent förvirrad ofta
fälls till ansvar för brott medan den tillfälligt sinnesförvirrade, om
han inte har någon skuld till förvirringen, går fri från ansvar. Vidare
stämmer det dåligt med legalitetsprincipen att det straffrättsliga
ansvaret för tillfälligt sinnesförvirrade är oreglerat. Det är också
ibland förenat med svårigheter att göra en sådan bedömning av den
psykiskt stördes uppsåt som fordras för att han skall kunna dömas för
uppsåtligt brott.
I sammanhanget måste också verkningarna av 1991 års reform när det
gäller de psykiskt störda lagöverträdarna beaktas. Reformen innebar
bl.a. en begränsning av den grupp lagöverträdare som särbehandlas när
det gäller påföljdsbestämningen. En utvärdering av reformen har på
regeringens uppdrag utförts av Socialstyrelsen och en rapport,
Psykiatrisk tvångsvård - effekter av ny lagstiftning, har i december
1993 överlämnats till regeringen. Det är en uppgift för utredaren att
belysa det nuvarande regelsystemets effekter för bedömning av
uppsåtsfrågan vid brott som någon begått under påverkan av psykisk
störning. Utredaren skall överväga vilka åtgärder som kan komma ifråga
för att skapa en ordning, när det gäller brott som begåtts av personer
som varit tillfälligt sinnesförvirrade utan egen skuld eller drabbade av
en allvarlig psykisk störning, som tillgodoser de krav på lagstöd som
legalitetsprincipen ställer upp samtidigt som den leder till ett logiskt
och ändamålsenligt resultat i olika situationer. Utgångspunkten för
övervägandena skall vara att tillfälliga och permanenta
förvirringstillstånd principiellt bör behandlas på samma sätt i
ansvarshänseende.
I detta sammanhang är det naturligt att ta upp den straffrättsliga
problematiken kring självförvållad berusning. Den lösning på detta problem
som valts i svensk rätt förefaller ibland kunna leda till otillfredsställande
resultat, åtminstone vid en strikt tillämpning (jfr SOU
1988:7, sid. 150 ff.). Vi vill framhålla att det inte är regeringens
avsikt att berusade personer skall gå fria från ansvar endast på grund
av sin berusning. Vad som är önskvärt är emellertid att frågan får en
från både straffrättsteoretiska och kriminalpolitiska utgångspunkter
hållbar lösning.
Frågor om medverkan till brott och försök till brott, m.m.
Straffansvar åvilar inte endast den som i strikt mening är gärningsman.
Vid sidan om honom kan nämligen ofta även anstiftare och medhjälpare
fällas till ansvar. Bestämmelsen om detta finns i 23 kap. 4 § BrB.
Det finns flera skäl att nu se över medverkansregleringen i materiellt
hänseende. Ett sådant är det i det s.k. Lindomefallet uppkomna
spörsmålet om hur ansvarsfrågan skall bedömas när två personer varit
närvarande när ett brott begåtts, men det inte med tillräcklig grad av
säkerhet går att avgöra vem av dem som begått brottet eller om de båda
utfört gärningen tillsammans. Professorn i straffrätt vid Stockholms
universitet, Madeleine Leijonhufvud, har på regeringens uppdrag belyst
denna fråga i departementspromemorian Efter Lindome (Ds 1993:15). I
promemorian anges olika möjligheter till förbättring av det gällande
regelsystemet. Vad promemorian närmast mynnar ut i är att det finns skäl
som talar för att lagstiftningen bör innehålla ett utökat medhjälpsansvar
och ett vidgat ansvar för underlåtenhet att hindra eller anmäla
brott.
De i promemorian framlagda tankarna är intressanta och det är en uppgift
för utredaren att bearbeta dessa vidare. Det bör i sammanhanget
framhållas, som också görs i promemorian, att det inte är en framkomlig
väg att sänka beviskravet i brottmål eller att förändra de regler som nu
gäller för bevisbördans placering. Däremot är det viktigt för
rättsmedvetandet att stötande resultat i rättskipningen undviks.
Också i det fallet att det går att utreda hur ett händelseförlopp
gestaltat sig kan svårbedömda medverkansfrågor uppstå. En sådan fråga,
som har anknytning till den nyss nämnda, är vilka av flera medverkande
som är att bedöma som gärningsmän och vilka som skall dömas enbart för
anstiftan eller medhjälp till brottet. Enligt regeringens uppfattning är
den rättstillämpning som sker på detta område i huvudsak både ändamålsenlig
och rimlig. Det finns emellertid skäl att, när nu medverkansbestämmelsen i
sin helhet skall ses över, även uppmärksamma denna sida av regleringen.
I samband med en översyn av bestämmelserna i 23 kap. 4 § BrB bör
utredaren också uppmärksamma vissa frågor som uppkommer vid brott av
s.k. specialsubjekt, alltså straffbestämmelser som riktar sig mot endast
viss kategori gärningsmän, såsom sysslomän, gäldenärer eller andra i
särskild ställning. Det förefaller nämligen som om det i någon mån är
oklart vad som i dessa fall är gällande rätt. Det kan också ifrågasättas
om medverkansansvaret i alla delar kommit att tillämpas på ett helt
invändningsfritt sätt.
Normalt föranleder endast fullbordade brott straffrättsligt ansvar. I
många fall omfattar kriminaliseringen emellertid även försök,
förberedelse eller stämpling till brott. De allmänna förutsättningarna
för ansvar för försök till brott regleras i 23 kap. 1 § BrB.
Utformningen av försöksbestämmelsen har föranlett vissa problem i
rättspraxis, bl.a. när det gäller att bestämma vid vilken punkt i ett
händelseförlopp ett straffbart försök har påbörjats. En annan svårighet
har varit att avgöra i vilka fall otjänliga försök skall föranleda
ansvar.
Att ge försöksbrottet en ändamålsenlig avgränsning är en inom
straffrätten erkänd svårighet. Det ingår dock i utredarens uppdrag att
se över försöksansvarets utsträckning och att överväga den lagtekniska
utformningen av bestämmelsen i 23 kap. 1 § BrB. Något som i detta
sammanhang särskilt bör uppmärksammas är uppsåtsfrågan vid försök. Också
bestämmelserna om ansvarsfrihet vid tillbakaträdande från försök bör bli
föremål för utredarens överväganden.
Även förberedelse- och stämplingsbestämmelsens utformning skall ses
över. En fråga som därvid särskilt bör uppmärksammas är om den i 23 kap.
2 § BrB angivna avgränsningen av vilka handlingar som kan medföra ansvar
för förberedelse är ändamålsenligt utformad och svarar mot dagens krav.
Andra frågor som utredaren skall överväga
Riksdagen har nyligen, efter förslag från regeringen i propositionen
1993/94:44 Grovt rattfylleri m.m., beslutat om vissa ändringar vad avser
brotten vållande till annans död och vållande till kroppsskada eller
sjukdom (3 kap. 7 och 8 §§ BrB). Ändringarna, som trädde i kraft den 1
februari 1994, innebär bl.a. att det vid bedömande av om brottet är
grovt skall, om gärningen begåtts vid förande av motorfordon, särskilt
beaktas om gärningsmannen varit påverkad av alkohol eller något annat
medel. (Se bet. 1993/94:JuU11, rskr. 1993/94:78, SFS 1993:1462.)
I propositionen konstateras att det finns skäl att överväga om de nu
införda rekvisiten för grovt brott på sikt bör ersättas med en mer
generell reglering. Det ingår i utredarens uppdrag att belysa denna
fråga och lägga fram förslag till en sådan reglering. Om det under
utredningsarbetet visar sig lämpligt kan utredaren också belysa frågor och
lägga fram förslag som mera allmänt tar sikte på de s.k. oaktsamhetsbrotten.
Den avgränsning av utredningsuppdraget som angetts ovan bör inte ses som
absolut. Det kan inte uteslutas att det under utredningsarbetet visar
sig naturligt att beröra också andra frågor av allmänstraffrättslig art,
som har en anknytning till de som nu nämnts. Utredaren är i så fall
oförhindrad att göra detta och lägga fram förslag även i sådana frågor.
Uppdragets bedrivande
De frågor som utredaren skall överväga är mycket centrala och
betydelsefulla för straffansvarets generella utformning och avgränsning.
För det fall mer betydelsefulla förändringar skall ske av de nuvarande
reglerna, talar starka skäl för att frågan bör beredas under
parlamentarisk medverkan. Utredningsuppdraget kan därför i vissa
avseenden betecknas som en förstudie. Om utredarens kartläggning och
överväganden leder fram till att ändringar bör göras av exempelvis de
centrala reglerna om uppsåt och straffansvar för psykiskt störda
lagöverträdare torde således förslagen i den delen få överlämnas till en
fortsatt beredning i parlamentarisk ordning. Utredaren är dock
oförhindrad att presentera fullständiga förslag till lösningar,
inklusive förslag till ny lagstiftning.
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23).
Som ett underlag för sina överväganden bör utredaren undersöka de berörda
regelsystemens utformning i några jämförbara länder.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juli 1996.
Det står utredaren fritt att fortlöpande redovisa resultatet av sitt
arbete i form av delbetänkanden.