Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om kvalificerad eftergymnasial yrkesutbildning, Dir. 1994:36
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1994-04-21
Dir. 1994:36
Beslut vid regeringssammanträde den 21 april 1994.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda frågor om kvalificerad eftergymnasial
yrkesutbildning.
Utredaren skall
- beskriva och definiera behovet av kvalificerad yrkesutbildning på
eftergymnasial nivå,
- pröva vilka olika insatser som behövs för att stimulera tillväxten
av den kvalificerade eftergymnasiala yrkesutbildningen,
- bedöma behovet av avgränsningar mellan den kvalificerade
eftergymnasiala yrkesutbildningen och andra utbildningssektorer och, om
sådana bedöms behövliga, lämna förslag till sådana avgränsningar,
- beakta möjligheterna att inom ett system för kvalificerad
yrkesutbildning tillgodose behoven av kontinuerlig kompetensutveckling
för anställda i mindre och medelstora företag,
- behandla tillträdesfrågor för påbyggnadsutbildningar inom komvux
med anledning av att antagning till en utbildning i en annan kommun än
hemkommunen beror på om hemkommunen vill betala,
- pröva olika finansieringsmöjligheter och
- överväga hur statliga stödinsatser kan utformas och administreras.
Utredaren skall också administrera de statliga insatserna i fråga om
trainee-utbildning.
Bakgrund
Det svenska välståndet är i utomordentligt hög grad beroende av Sveriges
internationella konkurrensförmåga. Många svenska företag intar en
internationell tätposition och en stor del av vår tillverkningsindustri
är högteknologisk. Den tekniska utvecklingen, den
informationsteknologiska utvecklingen och utvecklingen av nya branscher
och affärsmetoder påverkar, på grund av vårt utlandsberoende, Sverige i
större utsträckning än de flesta andra länder. Därmed är också behoven
av kompetens i den svenska arbetskraften av särskild betydelse.
I propositionen om utbildning och forskning Kvalitet och konkurrenskraft
(prop. 1993/94:177) föreslog regeringen att den eftergymnasiala
utbildningen borde öka med minst 20 000 helårsstuderande på
eftergymnasial nivå fram till sekelskiftet. Förstärkningen skulle främst
inriktas mot kvalificerad yrkesutbildning.
I propositionen påvisades att andelen av arbetskraften med såväl korta
som långa eftergymnasiala utbildningar är relativt låg i Sverige jämfört
med andra länder.
I många andra länder pågår en utveckling av den kvalificerade
yrkesutbildningen. Tysktalande länder har sin tradition av Fackhögskolor
(Fachhochschulen) och en liknande utveckling har satts i gång i Finland.
Många andra OECD-länder har sådan verksamhet i mer eller mindre hög
utsträckning och åtskilliga överväger olika insatser för att främja den
kvalificerade yrkesutbildningen, bl.a. som ett alternativ till högre
utbildning i traditionell mening.
I det svenska utbildningsväsendet finns inte något egentligt begrepp som
täcker in och hanterar den kvalificerade yrkesutbildningen på
eftergymnasial nivå. En del sådan utbildning erbjuds inom ramen för
universitet och högskolor, en del som påbyggnadsutbildning inom komvux
och ytterligare en del vid fristående kompletterande skolor. Därutöver
pågår utbildning på denna nivå i näringsliv och organisationer.
Uppdraget
En särskild utredare skall tillsättas för att ge underlag till fortsatta
ställningstaganden i fråga om strukturen för den kvalificerade
eftergymnasiala yrkesutbildningen.
Den kvalificerade yrkesutbildningen skall vara eftergymnasial. Det
betyder att den kräver en genomgången godkänd gymnasieutbildning eller
motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. Den bygger i hög grad på
kunskapstillämpning och är därmed praktiskt inriktad. Organisatoriskt
kan många olika typer av utbildningsanordnare tas i anspråk, både
befintliga och nya. Det bör även kunna innefatta företag eller företag i
samverkan med olika utbildningsanordnare. I sådana fall kan de
teoretiska delarna upphandlas från befintliga utbildningsanordnare eller
även de bedrivas i egen regi.
I vårt nuvarande utbildningssystem finns bl.a. hantverksutbildningar och
konstnärliga utbildningar på en nivå som svarar mot den kvalificerade
eftergymnasiala yrkesutbildningen. I en utbildningsstruktur på
eftergymnasial men icke akademisk nivå kan också inrymmas utbildning som
inte är direkt företagsinriktad. Utredarens uppdrag bör innefatta även
organisatoriska former som inte ansluter direkt till någon arbetsplats
och utbildningar vars innehåll visserligen har en prägel av tillämpning
men därför inte är direkt yrkesförberedande eller färdigutbildande för
ett visst yrke.
Utredaren bör pröva vilka olika insatser som kan behövas för att
stimulera tillväxten av den kvalificerade yrkesutbildningen.
Utredaren bör bedöma vilka avgränsningar som kan vara ändamålsenliga
mellan den akademiska högre utbildningen, gymnasieskolan och komvux å
ena sidan och den kvalificerade eftergymnasiala yrkesutbildningen å den
andra. Det står därvid utredaren fritt att föreslå förändringar i
tillhörigheten för befintliga utbildningar. En annan viktig avgränsning
som bör göras är den mot sådan yrkesutbildning och fortbildning som
rimligen bör vara ett ansvar för företag och arbetsgivare och således
utgör personalutbildning. En kvalificerad eftergymnasial yrkesutbildning
får inte utformas så att den på något sätt reducerar arbetsgivarens
ansvar och incitament för personalutbildning.
För att framväxten av en kvalificerad yrkesutbildning skall främjas är
med stor säkerhet tydligheten viktig. Det gäller både från den
utbildningssökandes utgångspunkt och från anordnarens. En huvudsaklig
infallsvinkel på gränsdragningsfrågorna bör därför vara behovet av en
tydlig identitet hos den delvis nya utbildningsformen. Självfallet har
en identitet också betydelse från administrativ synpunkt.
Utredaren skall pröva vilka finansieringsmöjligheter som kan stå till
buds för den kvalificerade yrkesutbildningen. Utredaren skall pröva om
delar av nuvarande finansieringssystem på utbildningsområdet skulle
kunna organiseras om i syfte att åstadkomma ett mer enhetligt och
överblickbart system.
Syftet med en ny struktur för den kvalificerade yrkesutbildningen är att
höja arbetskraftens kompetens. Det sker genom innehållsmässiga
förstärkningar och större utbildningskapacitet. I prop. 1993/94:177 har
regeringen satt upp målet att öka den eftergymnasiala utbildningen med
20 000 studerande per år. Det är i fråga om den kvalificerade
yrkesutbildningen viktigt att pröva andra finansieringskällor än
offentliga. Ett skäl är givetvis att denna utbildningssatsning i hög
grad tar direkt sikte på nä*ringslivets omedelbara behov. Ett annat att
en kvalificerad yrkesutbildning oundvikligen bidrar till att
arbetskraften blir mer omedelbart användbar, vilket minskar
inskolningskostnaderna. Ett tredje skäl är att den som betalar också
engagerar sig. För att den kvalificerade yrkesutbildningen skall bli
ändamålsenlig krävs ett starkt engagemang från arbetslivets sida.
För små och medelstora företag kan kompetensuppbyggnaden innebära
särskilda problem. Dels kan det vara fråga om bristande ekonomiska
möjligheter att låta personalen utbilda sig på arbetstid, dels kan
företagen ha svårt att helt avvara arbetskraften i fråga, dels kan såväl
den anställde som arbetsgivaren ha svårt att orientera sig i
utbildningsvärlden och att hitta en utbildning som tillgodoser deras
behov. Dessa praktiska hinder kan vara en bidragande orsak till att de
små och medelstora företagen har svårt att genomföra sin
kompetensuppbyggnad. Utredaren bör mot denna bakgrund också beakta
möjligheterna att inom ett system för kvalificerad yrkesutbildning
tillgodose behoven av kontinuerlig kompetensutveckling för anställda i
mindre och medelstora företag.
Behovet av kvalificerad yrkesutbildning kommer att expandera i olika
riktningar, varav många inte låter sig förutses med någon säkerhet. En
struktur på området måste därför i hög grad vara flexibel och
anpassningsbar till mångskiftande behov i fråga om korta såväl som långa
utbildningsbehov. Inriktningen bör vara att skapa förhållanden som
gynnar uppkomsten av kvalificerad yrkesutbildning och som ger goda
möjligheter för en mångfald producenter att åstadkomma utbildningen. En
dynamisk och vital struktur för kvalificerad yrkesutbildning kan också
innebära att existerande utbildningar försvinner eller förvandlas i takt
med omvärldens krav och efterfrågan.
För dagens påbyggnadsutbildningar inom komvux är tillträdesfrågorna ett
särskilt problem, eftersom antagning till en utbildning i en annan
kommun än hemkommunen ofta beror på om hemkommunen vill betala.
Utredaren bör behandla även denna fråga.
Utredaren bör överväga åtgärder för att främja den kvalificerade
yrkesutbildningen och hur statliga insatser på området skall kunna
administreras. De uppgifter det främst kan bli fråga om är
kvalitetsgranskning och bedömning av nyttan som underlag för
ställningstaganden till statligt stöd och studiestöd. Utredaren bör
belysa vilka konsekvenser studiestödssystemet får för eventuell ny
utbildningsform.
I 1994 års budgetproposition (prop. 1993/94:100 bil. 9) aviserade
regeringen sin avsikt att återkomma till riksdagen med förslag om bl.a.
en trainee-utbildning inom ramen för de utbildningsinsatser som
föranleds av läget på arbetsmarknaden. Erfarenheter från denna
trainee-utbildning bör kunna tillgodoföras arbetet med den kvalificerade
yrkesutbildningen. Utredaren skall därför också administrera denna
trainee-utbildning i enlighet med de bestämmelser regeringen avser att
utfärda när riksdagen fattat beslut med anledning av
kompletteringspropositionen.
Ramar för utredningens arbete
Utredaren skall senast den 1 september 1994 redovisa uppdraget om
trainee-utbildning.
Förslag i fråga om den kvalificerade yrkesutbildningen skall lämnas före
den 1 november 1994.
Kostnader för utredningen skall belasta åttonde huvudtitelns anslag A 2.
Utredningar m.m. Utredaren skall före den 15 juni 1994 inkomma med en
budgetplan över beräknade kostnader för utredningen.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1994:23) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden.
Utredaren skall även i tillämpliga delar följa rege*ringens direktiv
(dir. 1988:43) till kommittéer och särskilda utredare angående beaktande
av EG-aspekter i utredningsverksamheten, samt (dir. 1992:50) om
regionalpolitiska konsekvenser. Utredaren skall analysera konsekvenserna
av förslaget från ett jämställdhetsperspektiv samt samverka med andra
kommittéer i frågor som kan beröra uppdraget.