Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om dammsäkerhet, Dir. 1994:35
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-05-05
Dir. 1994:35
Beslut vid regeringssammanträde den 5 maj 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda frågor dels om dammsäkerhet, dels om
skydd mot översvämningar.
Utredaren skall
- Se över ansvarsfördelningen för dammsäkerheten med särskild tonvikt på
tillsyn och samordning mellan dammägare, myndigheter, kommuner och andra
organ samt utvärdera hur detta ansvar bör fullgöras.
- Överväga de dammsäkerhetsåtgärder resp. förebyggande åtgärder mot
översvämningar som dammägarna, SMHI, länsstyrelserna, Räddningsverket
och Dammsäkerhetsnämnden vidtagit till följd av Dammsäkerhetsutredningen
och propositionen 1988/89:116 om vissa dammsäkerhets- och
vattenkraftsfrågor, m.m., samt föreslå eventuella kompletterande
åtgärder.
- Pröva hur den tekniska forskningen om dammsäkerheten kan bidra till
att utveckla metoder för mätningar och analys av säkerheten.
- Utreda hur information om dammsäkerhet och översvämningar kan
förbättras mellan dammägarna, SMHI, Damm säkerhetsnämnden,
länsstyrelser, Räddningsverket samt kommuner och allmänhet längs
älvarna.
Bakgrund och andra utgångspunkter
De flesta av Sveriges stora och medelstora vattendrag är påverkade av
någon form av reglering genom ändring av vattenföringen för
vattenkraftändamål. Dammar har också byggts för att skydda
översvämningskänsliga områden och för att främja flottning.
Ansvariga myndigheter och andra
Den som äger en dammanläggning är enligt vattenlagen (1983:291) skyldig
att underhålla den så att det inte uppkommer skada för allmänna eller
enskilda intressen genom ändring i vattenförhållandena. Dammarna ägs i
regel av kraftföretag. I ett antal av de stora älvarna sköts driften av
dammanläggningarna av särskilda vattenregleringsföretag.
Länsstyrelserna ansvarar enligt vattenlagen för tillsyn över
dammanläggningarna innefattande bl.a. tillsyn över hur dammägarna
fullgör sin underhållsskyldighet.
Statens räddningsverks (SRV) ansvar i samband med dammolyckor regleras i
räddningstjänstlagen (1986:1102). Inträffar ett dammbrott eller en
översvämning skall det allmänna genom räddningstjänsten svara för att
skador på människor eller egendom eller i miljön hindras eller
begränsas. Räddningstjänstlagen anger förutsättningarna för detta.
Kommunerna skall upprätta räddningstjänstplaner.
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) ansvarar för
prognos- och varningstjänst samt är i vissa fall tillsynsmyndighet för
övervakning av vattenhushållningsbestämmelser som fastställs i
vattendomar.
Dammsäkerhetsnämnden (DSN) bildades år 1978 genom ett avtal mellan
Statens vattenfallsverk och Svenska kraftverksföreningen. Nämndens
huvudsakliga uppgift är att vara råd givande och att lämna principiella
rekommendationer för underhåll och tillsyn av dammar.
Dammsäkerhetsnämnden är ingen myndighet men regeringen förordnar sedan
år 1982 på förslag av nämnden ordförande och övriga ledamöter i nämnden.
Kraftföretagen och SMHI bildade år 1985 Flödeskommittén som utarbetat
förslag till nya riktlinjer för bestämning av dimensionerande flöden vid
kraftverks- och regleringsdammar. Flödeskommittén lämnade ett
slutbetänkande år 1990 och upplöstes därefter.
Riktlinjerna för bestämning av dimensionerande flöden går ut på att
finna den för varje älvsystem tekniskt och ekonomiskt lämpligaste
kombinationen av utökad avbördningsförmåga (förmåga att lämna ifrån sig
vatten) och flödesdämpning. Riktlinjerna indikerar flöden som i många
fall kan vara större än dammarnas avbördningsförmåga. Arbetsgrupper har
hittills tillsatts för Luleälven, Umeälven, Ljusnan, Skellefteälven och
Dalälven. För Ångermanälven och Indalsälven har beräkningsarbete
inletts.
Ett särskilt samråd har år 1993 etablerats mellan SMHI och kraftindustrin,
representerad av Vattenregleringsföretagens samarbetsorganisation
(VASO). Tack vare samrådet kan Flödeskommitténs riktlinjer kompletteras,
ändras eller förtydligas, när säkerheten behöver ökas eller det finns
andra skäl för det.
Dammsäkerhetsutredningen
Under 1980-talet inträffade ett antal höga flöden i Sverige som ledde
till diskussioner om våra dammars förmåga att magasinera och avbörda
vatten i extrema situationer. Flera dammbrott och översvämningar
inträffade år 1985. Det mest allvarliga dammbrottet inträffade i
Noppikoski i Ore älv. Dammbrottet orsakade tillräckligt.
Regeringen beslöt att tillkalla en särskild utredare med uppdrag att
utreda dammsäkerhetsfrågor samt överväga åtgärder som kunde minska
risken för och effekterna av översvämningar.
Dammsäkerhetsutredningen (DSU) konstaterade i betänkandet Dammsäkerhet
och skydd mot översvämningar (SOU 1987:64) att antalet större
dammolyckor och allvarliga tillbud i Sverige hade varit litet och att de
tillbud som ändå inträffat hade föranlett omfattande insatser från
kraftföretagens sida. Därför bedömde utredningen att dammsäkerheten i
landet i stort sett var god och att den var på väg att ytterligare
förbättras. Enligt utredningen behövdes inga mer omfattande organisatoriska
förändringar eller ändringar i lagstiftningen på detta område.
Utredningen lade dock fram vissa förslag till lagändringar, till uppdrag
till berörda myndigheter samt till preciseringar om fördelningen av
ansvar och uppgifter.
Proposition 1988/89:116 om vissa dammsäkerhets- och vattenkraftsfrågor,
m.m.
På grundval av bl.a. Dammsäkerhetsutredningens arbete föreslog
regeringen i propositionen 1988/89:116 om vissa dammsäkerhets- och
vattenkraftsfrågor, m.m., ändringar i vattenlagen som innebär att bl.a.
beslut om tillstånd skall innehålla bestämmelser om vattenföretagets
säkerhet.
Regeringen föreslog också att det skulle införas en uttrycklig
bestämmelse i plan- och bygglagen (1987:10) om att risken för
översvämning skall beaktas av kommunerna vid lokalisering av bebyggelse.
Kommunerna måste i planarbetet ta hänsyn till både grund- och
ytvattenförhållandena. Riksdagen beslöt i enlighet med förslagen i
propositionen (bet. 1988/89:BoU12 och JoU22, rskr. 1988/89:265 och 303).
I syfte att förebygga och minska skador av översvämningar gav regeringen
SMHI i uppdrag att utreda hur ett dammregister skulle kunna läggas upp.
I uppdraget ingick att utreda förutsättningarna för och behovet av s.k.
älvcentraler i älvar som är känsliga för översvämningar och att utreda
behovet av forskning om översvämningar. En älvcentral är ett
datoriserat system för analys och övervakning av de hydrologiska
förhållandena
inom ett område i en älv.
I propositionen betonades länsstyrelsernas övergripande och
kontrollerande funktion som ansvariga för tillsynen enligt vattenlagen.
Länsstyrelserna fick den 29 juni 1989 av regeringen i uppdrag att
inventera översvämningskänsliga områden och att genomföra länsvisa
damminventeringar. SMHI, som förutsattes ansvara för att det finns en
central överblick över översvämningskänsliga områden i landet, deltog i
arbetet och har sedermera gjort en sammanställning av materialet.
I propositionen slog regeringen fast att Dammsäkerhetsnämnden borde
stödja länsstyrelserna mer aktivt i deras roll som tillsynsmyndighet.
Nämnden förutsattes bli förstärkt med kompetens när det gäller
räddningstjänst och hydrologi. Det förutsattes att nämnden skulle
granska de länsvisa damminventeringarna. Så har också skett.
Regeringen slog i propositionen också fast att Räddningsverket borde
överväga att meddela allmänna råd om samverkan när det gäller den
fysiska planeringen, befolkningsskyddet och räddningstjänsten.
Dammregister och älvcentraler
De i propositionen aviserade utredningarna från SMHI om dammregister,
älvcentraler och forskning redovisades år 1989. SMHI och
Vattenregleringsföretagens samarbetsorganisation har samarbetat om hur
älvcentraler skall inrättas i reglerade älvar. En prototyp för Umeälven
togs i drift i mars 1992. Vattenkraftföretagen står för 80 % och SMHI
för 20 % av kostnaderna som avser investeringar på ca 2 miljoner kronor
per älv.
Regeringen föreslog i 1994 års budgetproposition (prop. 1993/94:100
bil. 7) att det för budgetåret 1994/95 skulle anvisas ett ramanslag till
Bidrag till Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut på
125 024 000 kronor varav 2,6 miljoner kronor skulle anvisas för att
bygga upp hydrologisk prognos- och varningstjänst genom att bygga upp
ett dammregister.
Riksdagen anvisade den 14 april 1994 det föreslagna anslaget (bet.
1993/94:TU23, rskr. 1993/94:245).
Forskning
Mot bakgrund av SMHI:s redovisning av behovet av forskning om
översvämningar tog regeringen upp vissa frågor om forskning om
dammsäkerhet och översvämningar i propositionen 1989/90:90 om forskning.
Regeringen beslutade år 1990 att under tre budgetår avsätta 3 miljoner
kronor av energiforskningsmedel, för forskning om dammsäkerhet och översväm-
ningar. Medlen skulle utbetalas till SMHI och fördelas av en
särskild programkommitté. Resultatet redovisades år 1993.
Vattenkraftsutbyggnaden och sjöregleringarna har enligt programkommittén
inneburit att frekvensen av extremt höga flöden har minskat betydligt i
de utbyggda älvarna. Anledningen till detta är att vatten vanligen kan
magasineras i regleringsmagasinen under flödesperioden. Höga flöden i
reglerade vattendrag kan dock inte uteslutas eftersom vattnet måste
släppas förbi när magasinen är fulla. Eftersom höga flöden är ovanligare
i reglerade än i oreglerade system så är överraskningsmomentet större
när de inträffar.
Programkommitténs sammanfattande bedömning är att extrema hydrologiska
situationer följer ett naturligt slumpartat mönster, att skogs- och
myrdikning har liten betydelse för stora översvämningar och att
samhällsutbyggnaden inte är anpassad till den naturliga variabiliteten i
de hydrologiska förhållandena. Det finns inte några tydliga indikationer
på att frekvensen av eller risken för höga flöden i oreglerade vattendrag
har ökat eller minskat under senare år. Det finns enligt kommittén
inte heller någon tendens till att höga flöden är vanligare under vissa
tidsperioder än under andra.
Höga flöden i augusti 1993
Under sommaren och hösten 1993 aktualiserades frågorna om dammsäkerhet
genom kraftiga översvämningar i bl.a. Ångermanälven. Flödena i de
reglerade vattendragen var inte speciellt höga i jämförelse med
naturliga vårflöden. Däremot var flödena ovanligt höga för årstiden. En
sen snösmältning och framför allt en regnrik sommar skapade
förutsättningar för uppkomsten av höga sommartillflöden. Höga
nederbördsmängder sommartid är särskilt svåra att prognostisera. Regnet
var den utlösande faktorn i detta fall. Regnet och en hög vattenmättnad
i marken gav upphov till en ovanligt stor tillrinning av ytvatten.
Vattenmagasinen hade återfyllts under våren och försommaren och
buffertmagasinen var otillräckliga för att dämpa de stora flödena. Stora
vattenmängder fick spillas genom dammarnas öppningar för utrinning
varvid vissa skador uppstod nedströms dammarna.
Uppdraget
Den senaste översynen av rättsliga och organisatoriska frågor i samband
med dammsäkerhet genomfördes år 1989. Underlaget var
Dammsäkerhetsutredningens förslag som grundades på förhållanden som
gällde för cirka tio år sedan. De åtgärder för dammsäkerhet och
översvämningsskydd som därefter genomförts bör nu utvärderas och följas
upp. De senaste årens erfarenheter av höga flöden kan också motivera en
ny samlad genomgång av dammsäkerhetsfrågorna.
Dammägaren har ett grundläggande ansvar enligt vattenlagen. De höga
flödena sommaren 1993 har inte föranlett regeringen att ifrågasätta det
sätt på vilket dammägarna fullgör sin underhållsskyldighet enligt lagen.
Staten har emellertid ett övergripande ansvar för dammsäkerheten och
måste därför ha en insyn i de olika inblandades arbete såväl med dammsäker-
heten som med de därmed förknippade frågorna. Som ovan beskrivits
berör frågorna om dammsäkerhet och översvämningar i reglerade vattendrag
en rad olika samhällsområden. Olika myndigheter har uppgifter inom dessa
områden. Att tillskapa en egen ny myndighet för dammsäkerhet skulle inte
vara ändamålsenligt. Däremot är det viktigt att olika myndigheter och
andra samhällsorgan beaktar dammsäkerhetsfrågorna i sitt arbete.
Olika former för en mer samlad tillsyn och samråd kan behöva utvecklas.
Tillsynen av verksamheten måste präglas av effektivitet, kompetens och
oberoende.
Utredarens utgångspunkt skall i första hand vara att det uppnås en
fullgod handlingsberedskap för extrema flödessituationer och en effektiv
hantering av dammsäkerhetsfrågorna.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 mars 1995.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till kommittéer och
särskilda utredare angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir.1988:43), om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50) samt direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).