Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommission mot främlingsfientlighet och rasisim, Dir. 1994:32
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1994-04-28
Dir. 1994:32
Beslut vid regeringssammanträde den 28 april 1994
Sammanfattning av uppdraget
En kommission tillkallas för att motverka främlingsfientlighet,
antisemitism och rasism och verka för bättre etniska relationer.
Kommissionen skall
- utforma en övergripande strategi för arbetet mot
främlingsfientlighet, antisemitism och rasism,
- samla, öka och sprida kunskaperna på området,
- stimulera och initiera samt aktivt delta i aktiviteter som syftar
till att motverka främlingsfientlighet, antisemitism och rasism,
- uppmärksamma eventuella problem i tillämpningen av lagstiftningen
och ta de initiativ som därvid bedöms lämpliga,
- ha nära kontakt med andra nationella och internationella kampanjer
och organ som verkar inom området.
Bakgrund
Flera uttryck för främlingsfientlighet och rasism har under de senaste
åren förekommit i Sverige. Detta är allvarligt. Det har t.ex. varit
fråga om attacker mot och skadegörelse på flyktingförläggningar och
lokaler där invandrare samlas, såsom kyrkor och moskéer. Attentat
riktade direkt mot invandrare har också förekommit. Dessa handlingar är
trots allt begränsade till sitt antal. Exempel på främlingsfientliga
åsikter och uttryck i den allmänna debatten och i människors vardagsliv
är emellertid i dag talrika. Även uttryck för antisemitism förekommer.
Bl.a. har program med antisemitiskt innehåll spritts genom Radio Islam.
I andra europeiska länder har också en oroande främlingsfientlighet,
rasism och antisemitism uppträtt bl.a. i form av attacker mot
invandrare, några med dödlig utgång. Invandrares bostäder har bränts,
trakasserier och hot har riktats mot invandrare, antisemitiska skrifter
har spritts. Främlingsfientlighet finns i alla delar av världen. Dock är
det i vårt eget land och närområde som vi har störst möjlighet att
påverka situationen till det bättre.
Extremistiska rörelser med rasistiska inslag förekommer både i Sverige
och i andra länder och har fått en ökad uppmärksamhet.t Dessa grupper är
visserligen små och svagt organiserade, men de kan fungera som en
inspiration för andra.
En undersökning av förhållningssätt mot invandrare och invandring har på
regeringens uppdrag utförts vid Centrum för invandringsforskning vid
Stockholms universitet (CEIFO) under år 1993. Liknande undersökningar
har gjorts åren 1969, 1981 och 1987 och jämfört med dessa har
främlingsfientligheten inte ökat i Sverige. De äldre åldersgrupperna är
i allmänhet mer negativa mot invandrare än de yngre. De yngsta
åldersgrupperna är dock nu mindre positiva än vad motsvarande grupper
var i de två föregående undersökningarna. I alla åldersgrupper var
inställningen till invandring nu mer kritisk än tidigare.
Främlingsfientlighet, rasism och antisemitism är ett hot mot respekten
för alla människors lika värde och det demokratiska samhället. Kampen
mot dessa företeelser är en viktig del i försvaret av vår demokrati med
grundsynen att alla människor skall behandlas med samma hänsyn och
respekt.
Detta synsätt kommer till uttryck i regeringsformens grundläggande
bestämmelser om förbud mot etnisk diskriminering. I brottsbalken finns
ett flertal straffbestämmelser som direkt eller indirekt tar sikte på
handlingar eller yttranden som är rasistiska eller diskriminerande på
annat sätt. Här bör särskilt nämnas bestämmelserna om hets mot folkgrupp
(16 kap. 8 § brottsbalken) och olaga diskriminering (16 kap. 9 §
brottsbalken).
Europakonventionen om mänskliga rättigheter innehåller även en
bestämmelse som förbjuder diskriminering (art. 14).
Tidigare och pågående insatser
Under budgetåren 1992/93 och 1993/94 har riksdagen anvisat 10 miljoner
kronor till regeringens disposition under vartdera året för åtgärder mot
främlingsfientlighet, rasism och antisemitism. Medlen har huvudsakligen
använts av Statens invandrarverk, Statens skolverk, Statens ungdomsråd
och Statens kulturråd för att på regeringens uppdrag vidta särskilda
åtgärder för att motverka främlingsfientlighet och rasism. Insatserna
utvärderas för närvarande av pedagogiska institutionen vid Umeå
universitet.
Statens invandrarverk, andra myndigheter, kommuner och organisationer
arbetar också på annat sätt för att främja goda etniska relationer och
motverka främlingsfientlighet, rasism och antisemitism.
Regeringen överlämnade i december 1993 en proposition (prop.
1993/94:101) till riksdagen med förslag till lagstiftningsåtgärder som
skall motverka dels brottslighet med rasistiska eller liknande motiv,
dels etnisk diskriminering i arbetslivet.
Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) har enligt lagen (1986:442)
mot etnisk diskriminering till uppgift att motverka etnisk
diskriminering. I uppgiften ligger att driva informations- och
utbildningsarbete mot rasism och främlingsfientlighet.
Internationella initiativ
Europarådets stats- och regeringschefer antog i oktober 1993 en
deklaration och en handlingsplan för bekämpande av rasism,
främlingsfientlighet, antisemitism och intolerans. En del av
handlingsplanen utgörs av en ungdomskampanj, som skall drivas i
samarbete med ungdomsorganisationerna och äga rum på såväl central
europeisk nivå som nationell och lokal nivå. En annan del utgörs av en
expertkommitté med uppgift att bl.a. granska medlemsstaternas åtgärder
för att bekämpa främlingsfientlighet och rasism och föreslå vidare
åtgärder.
Nordiska ministerrådet beslutade i november 1993 att genomföra en
nordisk kampanj under temat "Norden mot främlingsfientlighet". Den skall
bygga på och förstärka det arbete som pågår eller planeras i de enskilda
nordiska länderna och vara en del av den europoeiska handlingsplanen.
Kommissionens uppdrag
En kommission tillsätts för att motverka främlingsfientlighet,
antisemitism och rasism. Den skall aktivt, på olika sätt och på skilda
områden, motverka främlingsfientlighet, rasism och antisemitism och
verka för att främja goda etniska relationer i Sverige. Dess inriktning
skall vara både att påverka och förändra existerande negativa attityder
och förhållningssätt och att finna former att förhindra och reagera mot
främlingsfientliga, rasistiska och antisemitiska handlingar
Kommissionen skall arbeta med utgångspunkt i de kunskaper och
erfarenheter som tidigare samlats på området såväl i Sverige som i andra
länder. Samtidigt bör kommissionen bygga upp nya kunskaper, pröva nya
vägar och försöka nå nya målgrupper.
I sitt arbete bör kommissionen samverka och hålla kontakt med
myndigheter, kyrkor, samfund och organisationer som arbetar på området.
Kommissionen bör själv välja formerna för sådan samverkan och sådant
samråd. Särskild vikt bör läggas vid samarbete med
invandrarorganisationer och trossamfund med många medlemmar med
invandrarbakgrund.
Arbetet skall bedrivas med förutsättningen att olika myndigheter har ett
ansvar för förhållandena inom sina sakområden som kan innefatta att
vidta åtgärder som direkt eller indirekt syftar till att motverka
främlingsfientlighet, antisemitism och rasism.
Lokala initiativ bör särskilt uppmärksammas och stödjas.
Kommissionen skall ha följande uppgifter:
- Utforma en övergripande strategi för arbetet mot
främlingsfientlighet, antisemitism och rasism.
- Delta i den allmänna debatten och medverka i olika former av
utbildning och informationsverksamhet. Lägga särskild vikt vid
fortbildning av olika personalgrupper, t.ex. lärare, skolledare,
ungdomsledare och poliser.
- Samla, öka och sprida kunskaperna på området. Förmedla erfarenheter
och goda exempel. Kommissionen bör särskilt ta vara på och
vidareutveckla kunskaperna och erfarenheterna från den verksamhet för
att motverka främlingsfientlighet och rasism som på regeringens uppdrag
sedan den 1 juli 1992 drivs av Statens invandrarverk, Statens skolverk,
Statens ungdomsråd och Statens kulturråd. Kommissionen bör vidare
stimulera forskning på området och ta initiativ till spridning av
forskningsresultat. Undersökningar av opinionsläget som har gjorts och
görs bör analyseras. Uppföljning av dessa och lämpliga åtgärder bör vid
behov initieras.
- Ta initiativ till, stimulera, medverka i och när så är lämpligt
själv genomföra olika slags verksamheter som syftar till att motverka
främlingsfientlighet, antisemitism och rasism.
- Söka finna, utveckla och introducera metoder för att minska och
hindra motsättningar mellan olika etniska grupper och akuta problem som
kan uppstå lokalt. I några västeuropeiska länder och USA finns det t.ex.
goda erfarenheter av "medlare", som arbetar på det lokala planet.
- Uppmärksamma olika faktorer som kan vara av särskilt intresse för
att motverka främlingsfientlighet, t.ex. förhållandena i vissa
bostadsområden och skolor och problem som har anknytning till
kriminalitet.
- Öka kunskaperna om brottslighet som har invandrarfientlig eller
rasistisk anknytning eller som har sin bakgrund i etniska motsättningar.
- Finna former för att stödja och skydda personer som varit utsatta
för handlingar av främlingsfientlig art eller som är offer för etniska
motsättningar.
- Uppmärksamma eventuella problem i tillämpningen av lagstiftningen
och ta de initiativ som därvid bedöms lämpliga.
Kommissionen skall följa det internationella arbetet och hålla kontakter
med organ som arbetar inom området. Av särskild vikt är de åtgärder som
vidtagits med anledning av Europarådets deklaration och handlingsplan
för bekämpandet av rasism, främlingsfientlighet, antisemitism och
intolerans. Kommissionen skall nära samverka med den arbetsgrupp som
tillsatts för att utgöra nationell kommitté för Europarådets
ungdomskampanj. Samverkan bör även ske med den nordiska kampanjen
"Norden mot främlingsfientlighet"och Nationalkommittén för
högtidlighållande av Förenta nationernas 50-årsjubileum
Kommissionen bör arbeta t.o.m. den 30 juni 1996.
Kommissionen skall senast den 1 september 1994 lämna en plan för
verksamheten med kostnadsberäkningar till regeringen. I arbetsplanen bör
beaktas att verksamheten senare skall utvärderas.
Kommissionen skall därefter kontinuerligt följa och halvårsvis
rapportera till regeringen om förhållandena beträffande
främlingsfientlighet, antisemitism och rasism i Sverige och omvärlden.
Kommissionen skall även rapportera vilka åtgärder som den vidtagit
enligt sitt uppdrag och den skall därvid eller när behov annars
föreligger lämna förslag till åtgärder som bör vidtas av regeringen.
Sådana förslag skall ta hänsyn till att utrymmet för statliga utgifter
är knappt och att nya offentliga åtaganden endast kan genomföras genom
omprioriteringar.
En utvärdering av uppdraget skall redovisas då kommissionen avslutat
sitt arbete dock senast den 1 september 1996.