Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny myndighet för avveckling av statens oljelager, Dir. 1994:30
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1994-04-28
Kommittédirektiv
En ny myndighet för avveckling av statens oljelager
Beslut vid regeringssammanträde den 28 april 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lägga fram förslag om organisationen av en ny
myndighet för avveckling av den statliga civila oljelagringen för
krigssituationer. Utredaren skall också förbereda inrättandet av
myndigheten.
Bakgrund
Regeringen har i proposition 1993/94:141 om beredskapslagring av olja
för krigssituationer föreslagit att en ny myndighet för avveckling av de
statliga civila beredskapslagren av olja för krigssituationer skall
inrättas den 1 juli 1994. Den nya myndigheten skall överta ansvaret för
verksamheten från Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK).
Avvecklingen av lagren skall ha genomförts senast den 31 december 1999.
Enligt regeringens förslag är en huvuduppgift för den nya myndigheten
att fullfölja den utförsäljning av olja som inleddes efter 1992 års
totalförsvarsbeslut. Målet är att all olja ur NUTEK:s nuvarande lager
skall ha sålts senast den 30 juni 1999. Lagringsanläggningar som inte
längre behövs skall säljas eller ställas av. I den mån det av miljö-
eller säkerhetsskäl krävs fortlöpande övervakning eller kontroll av
avställda anläggningar även efter avvecklingsperiodens slut skall
myndigheten föra över ansvaret för sådana åtgärder till annan huvudman.
Den nya myndigheten avses - parallellt med avvecklingsuppgiften - driva
de lager som alltjämt behövs med hänsyn till beredskapskraven. Enligt
regeringens förslag skall den lagring inom näringslivet som avses
ersätta den statliga lagringen börja byggas upp först andra halvåret
1996. Uppbyggnaden beräknas ta tre år. Först vid slutet av perioden
kommer alltså ansvaret för krigslagringen att ha slutligt förts över
till näringslivet.
Det nuvarande krigslagret av oljeprodukter hos NUTEK representerar ett
betydande värde. Även om hänsyn tas till att lagren innehåller vissa
volymer inkuranta produkter rör det sig om ett miljardbelopp. Därtill
kommer ett femtiotal lagringsanläggningar med skiftande storlek och
standard.
I propositionen understryks vikten av att statens ekonomiska intressen
tas till vara vid avvecklingen. Denna bör genomföras så att statens
nettointäkter uttryckt i nuvärde maximeras.
Beträffande organisationen av den nya myndigheten innebär regeringens
förslag följande. Myndigheten skall vid inrättandet den 1 juli 1994 från
NUTEK överta ansvaret för drift och förvaltning av de statliga civila
beredskapslagren av olja. Den nuvarande regionala organisationen för
drift av lagringsanläggningarna, fördelad på sex driftområden med
sammanlagt 38 tjänster, förs samtidigt över till den nya myndigheten. I
propositionen tas inte ställning till frågan om behovet av personal för
myndighetens centrala verksamhet.
I propositionen föreslås ett nytt räntebelagt ramanslag för
förvaltningskostnader för den nya myndigheten. Från detta anslag skall
betalas dels personalkostnader för myndighetens centrala verksamhet,
dels personalkostnader för den regionala organisationen, dels
driftskostnader för anläggningarna. För budgetåret 1994/95 har
regeringen beräknat anslagsbehovet till 73,5 miljoner kronor. Genom att
medlen anvisas i form av ramanslag får myndigheten betydande
flexibilitet när det gäller både utnyttjande av medlen i tiden och
fördelning av utgifter på skilda ändamål inom den givna ramen.
Uppdraget
Utgångspunkter för utredaren skall vara regeringens förslag om
inrättande av den nya myndigheten samt de beslut som riksdagen och
regeringen lägger till grund för verksamheten. Det skall förutsättas att
myndigheten skall upphöra samtidigt med att avvecklingen av
beredskapslagren har genomförts, dvs. senast vid utgången av år 1999.
Utredaren skall till regeringen lämna förslag till hur den nya
myndigheten bör organiseras. I fråga om ledningen bör utredaren beakta
vad som har anförts i proposition 1993/94:185 om
förvaltningsmyndigheternas ledning.
Utredaren skall också förbereda anställning av den personal som behövs
för den centrala verksamheten när den nya myndigheten inrättas den 1
juli 1994. Utredaren bör därvid ta till vara möjligheterna att utnyttja
den kompetens som finns hos den nuvarande personalen vid NUTEK.
Vid sin beräkning av personalbehovet för den centrala verksamheten skall
utredaren beakta möjligheterna att låta vissa administrativa uppgifter
skötas av NUTEK eller annan lämplig myndighet.
Utredaren skall ta fram förslag till instruktion och namn för den nya
myndigheten. Vidare skall utredaren föreslå de ändringar som behövs i
andra författningar.
Utredaren skall föreslå former för myndighetens ekonomiska redovisning
och möjliga metoder för att mäta resultaten av verksamheten. Utredaren
skall även lämna förslag till en särskild löpande rapportering till
regeringen som ett komplement till årsredovisningen.
Utredaren skall, efter samråd med NUTEK, vidta de åtgärder som behövs
för att den nya myndigheten skall kunna börja sin verksamhet den 1 juli
1994. I detta ingår att anskaffa lokaler. Lokalfrågan skall beredas
efter samråd även med Statens lokalförsörjningsverk.
Utredaren skall fortlöpande informera berörda fackliga
huvudorganisationer och lokala personalorganisationer om sitt arbete och
ge organisationerna tillfälle att framföra synpunkter.
Arbetet skall bedrivas skyndsamt och redovisas successivt till
Näringsdepartementet.