Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tillämpningen av lagen om näringsförbud m.m., Dir. 1994:25
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1994-03-24
Dir. 1994:25
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utvärdera tillämpningen av lagen (1986:436)
om näringsförbud och ge förslag till de ändringar i regelsystemet som
bedöms nödvändiga för att lagen skall fungera effektivt samt pröva om
tillsynen över näringsförbuden bör förändras.
Gällande ordning
Lagen om näringsförbud
Lagen (1986:436) om näringsförbud trädde i kraft den 1 juli 1986. Lagen
innebär att näringsidkare eller företrädare för juridiska personer kan
få näringsförbud även om det inte har förekommit någon konkurs. Brott
liksom underlåtenhet att betala skatter, tullar och avgifter till det
allmänna kan i vissa fall leda till näringsförbud. Liksom tidigare kan
näringsförbud dessutom i vissa fall meddelas i samband med konkurs.
Grundläggande förutsättningar för förbud är vid sidan av de nämnda att
vederbörande grovt har åsidosatt sina skyldigheter i näringsverksamheten
och att förbud är påkallat från allmän synpunkt. Vid
betalningsunderlåtelse kan näringsförbud bara komma i fråga när
underlåtelsen är av avsevärd omfattning.
Den som är underkastad näringsförbud får i princip inte driva näringsverk-
samhet. Han får inte heller vara bolagsman i handelsbolag eller ha
vissa närmare angivna befattningar, såsom styrelseledamot i aktiebolag
eller vissa andra slag av juridiska personer, och inte heller faktiskt
utöva ledningen av en näringsverksamhet. Inte heller får han äga så
många aktier i ett aktiebolag att hans andel av röstetalet för samtliga
aktier i bolaget överstiger femtio procent. För att förhindra att ett
förbud kringgås saknar den som är underkastad ett sådant vidare rätt att
vara anställd eller ta emot återkommande uppdrag i en näringsverksamhet
som drivs av en närstående, liksom i den näringsverksamhet där han
åsidosatt sina åligganden.
För att undvika onödigt hårda konsekvenser av ett näringsförbud kan den
som är underkastad förbudet få dispens för att driva en viss
näringsverksamhet eller inneha en viss anställning osv. Ett
näringsförbud kan också i vissa fall upphävas.
Ett näringsförbud skall vara tidsbegränsat och gälla under lägst tre och
högst fem år.
Frågor om näringsförbud prövas av allmän domstol på talan av allmän
åklagare. Överträdelser av meddelade näringsförbud är straffbart.
Tillsynen av näringsförbuden och näringsförbudsregistret
Det är tillsynsmyndigheterna i konkurs som utövar tillsynen över
efterlevnaden
av ett näringsförbud. Tillsynen är en uppgift för den kronofogdemyndighet som
är tillsynsmyndighet för de konkurser som handläggs vid
tingsrätten i den ort där den som är underkastad förbudet är bosatt.
Tillsynsmyndigheten skall göra anmälan till åklagaren om det finns skäl
att misstänka att ett förbud överträds. Eftersom överträdelser av
näringsförbud är kriminaliserade har också polisen inom ramen för sina
allmänna uppgifter ett ansvar för att uppdaga överträdelser.
Riksskatteverket (RSV) för ett register över näringsförbud och
tillfälliga näringsförbud. Anteckningarna i registret görs på grundval
av underrättelser från domstolarna om lagakraftvunna domar som avser
näringsförbud och om beslut om tillfälliga förbud. Domstolen skall också
sända uppgift om domen eller beslutet till den tillsynsmyndighet som
skall ha tillsyn över att förbudet efterlevs.
Regeringen kommer i proposition l993/94:171 till riksdagen att föreslå
en överflyttning av näringsförbudsregistret från RSV till Patent- och
regis-treringsverket (PRV).
Näringsförbudsregistret är offentligt. Underrättelser om de uppgifter
som förs in i näringsförbudsregistret och om de ändringar som sker i
registret skall fortlöpande sändas till aktiebolagsregistret,
handelsregistren, föreningsregistren för ekonomiska föreningar,
bankregistret, försäkringsregis-tret och samtliga kronofogdemyndigheter
som är tillsynsmyndigheter i konkurs. Det finns emellertid för
närvarande inte någon skyldighet att tillföra dessa register uppgifter
om näringsförbud.
En utredning har på regeringens uppdrag gjorts av Riksåklagaren och
Rikspolisstyrelsen om vilka åtgärder som bör vidtas för att
statsmakternas prioriteringar och riktlinjer i fråga om bekämpningen av
den ekonomiska brottsligheten skall förverkligas. I rapporten Utredning
angående vissa frågor om ekonomisk brottslighet (Dnr Ju 91-364) uppges
att under tiden juli 1980 till oktober 1991 sammanlagt 465 personer
meddelats näringsförbud. Nästan alla näringsförbud har beslutats med
anledning av brott, ofta i samband med upprepade konkurser. Det finns
inte någon statistik över i hur många fall åklagare yrkat näringsförbud
men där yrkandet inte har bifallits. I oktober 1991 fanns 151 gällande
näringsförbud. Enligt uppgift från RSV i februari 1994 fanns 163
gällande näringsförbud. Under tiden juli 1980 till oktober 1991 har
endast 26 domar meddelats som avser överträdelse av näringsförbud.
Behov av en översyn
Genomförda utredningar m.m.
Frågan om näringsförbudsinstitutet fungerar effektivt har aktualiserats
i olika sammanhang. Förslag om en översyn i olika avseenden av reglerna
om näringsförbud och om vissa ändringar i regelverket har bl.a. vid
flera tillfällen förts fram i motioner i riksdagen. Det har bl.a.
hävdats att förbudet för fysiska personer i konkurs att bedriva
bokföringspliktig verksamhet inte fungerar i praktiken, att yrkandena om
näringsförbud i förvånande få fall vunnit bifall, att lagen tillämpas
utomordentligt sällan och att inte heller de utdömda förbuden
kontrolleras tillräckligt. En annan fråga som har berörts är i vilken
utsträckning missbruk t.ex. i form av bulvanskap förekommer.
I den utredning som har gjorts av Riksåklagaren och Rikspolisstyrelsen
som nämnts ovan konstateras att lagstiftningen om näringsförbud från tid
till annan kritiserats. Vissa har hävdat att näringsförbuden är svåra
att övervaka och knappast bidrar till att hindra någon från
brottslighet. Andra har däremot hävdat att näringsförbud är
utomordentligt ingripande för den enskilde.
Enligt utredningen fyller näringsförbudet en viktig funktion som en
bland många åtgärder som kan vidtas för att begränsa den ekonomiska
brottsligheten. Ett näringsförbud försvårar möjligheterna för oseriösa
och brottsliga företagare att fortsätta eller påbörja näringsverksamhet.
Den preventiva effekten av att ett sådant förbud kan meddelas torde
också vara betydande.
Det är uppenbart att näringsförbud innebär ett mycket långtgående ingrepp för
den enskilde. Den praxis som har utvecklats innebär emellertid
att det för näringsförbud krävs att näringsidkaren gjort sig skyldig
till mycket grava överträdelser. Det är således endast en begränsad
grupp bland dem som gör sig skyldiga till ekonomisk brottslighet som
riskerar att träffas av ett sådant förbud.
Utredningen har inte föreslagit några ändringar i lagen om näringsförbud.
Man menar dock att vissa förbättringar kan åstadkommas. Har en
företrädare för ett bolag ålagts näringsförbud framgår inte detta av
registerutdrag för bolaget. Under den tid som förflyter mellan det att
domen vunnit laga kraft och det att företrädaren har avförts ur
registret är registreringen därför ofullständig i ett viktigt avseende.
Enligt utredningens mening bör uppgifter om att ställföreträdare har
meddelats näringsförbud föras in i aktiebolagsregistret och registren
över handelsbolag. Något som utredningen anser också bör övervägas i
detta sammanhang är om domstolens beslut om näringsförbud bör kungöras
på samma sätt som sker t.ex. beträffande konkurser. Rapporten har
remissbehandlats. Samtliga remissinstanser var positiva till att
näringsförbud för ställföreträdare skulle registreras i bolagsregistren.
Förslaget om att man skulle kungöra domstolens beslut om näringsförbud
avstyrktes dock av flera remissinstanser eftersom detta bedömdes som
känsligt från integritetssynpunkt. Många näringsförbud beslutas med
anledning av brott och det ansågs därför inte lämpligt att detta skulle
kungöras av domstolen.
Under hösten 1993 tillsattes en interdepartemental arbetsgrupp inom
regeringskansliet under ledning av Näringsdepartementet med företrädare
för Justitie-, Finans- och Arbetsmarknadsdepartementen. Arbetsgruppen
tillsattes för att ge en samlad överblick över de åtgärder regeringen
vidtagit eller som är under beredning i regeringskansliet i syfte att
komma till rätta med olika former av missbruk och brottslighet. Gruppen
skulle också driva arbetet med åtgärder för företagande och konkurrens
på lika villkor.
När det gäller näringsförbudsinstitutet har arbetsgruppen föreslagit tre
åtgärder. Den första är att PRV på förfrågan skall kunna tillhandahålla
uppgifter om personer som belagts med näringsförbud. Denna uppgift finns
i dag visserligen att tillgå hos RSV, men arbetsgruppen menar att det
för företag och andra är naturligare att kunna söka uppgiften hos PRV.
Den andra åtgärden består i att tillsynen över efterlevnaden av utdömda
näringsförbud flyttas från kronofogdemyndigheterna till polis eller
åklagare. Dessa myndigheter torde enligt arbetsgruppen ha bättre
förutsättningar än kronofogdemyndigheterna att kontrollera att utdömda
näringsförbud inte överträds. Kontrollen bör enligt arbetsgruppen kunna
förbättras ytterligare om samarbete kan ske med kronofogdemyndigheterna.
Den tredje åtgärden som arbetsgruppen föreslagit är att en utvärdering
bör göras av tillämpningen av lagen om näringsförbud.
Regeringen kommer som nämnts ovan att i proposition 1993/94:171 till
riksdagen föreslå att näringsförbudsregistret flyttas från RSV till
PRV.
Regeringen har i proposition 1993/94:196 till riksdagen bl.a. lagt förslag
om ändrade rutiner hos PRV som innebär att personer som belagts med
näringsförbud omedelbart avförs ur aktiebolagsregistret i stället för
att avföras först efter en månad. Liknande rutiner som föreslås vid
näringsförbud föreslås också bli tillämpade när en ställföreträdare för
ett bolag försätts i konkurs eller när en bolagsföreträdare får
förvaltare utsedd för sig enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken.
Behovet av åtgärder
Regeringen har sedan den tillträdde år 1991 vidtagit och föreslagit ett
stort antal åtgärder för att förbättra företagarklimatet. Samtidigt som
det vidtas positiva åtgärder för företagandet är det också viktigt att
motverka de företeelser som tillhör vad som brukar kallas företagandets
bakgård. Det kan gälla skattebrottslighet, annan ekonomisk brottslighet
och olika former av olagliga dispositioner i syfte att sätta regelsystem
ur spel. Det är av största betydelse att staten genom olika åtgärder
kraftigt markerar att dessa beteenden inte tolereras.
Åtgärder mot dem som missbrukar näringsfriheten bör ges hög prioritet.
Regeringen har därför ägnat stor uppmärksamhet åt problemen med de
marknadsstörningar som följer på grund av missbruk av konkursinstitutet
och de andra skadeverkningar som uppstår på grund av olika typer av
ekonomisk brottslighet.
Regeringens bedömning är att näringsförbudsinstitutet är ett av flera
viktiga medel för att motverka ekonomisk brottslighet och den
snedvridning av konkurrensen som sker genom t.ex. missbruk av konkurser.
Det har dock, som vi här redovisat, i olika sammanhang ifrågasatts om
näringsförbudsinstitutet fungerar på ett tillfredsställande sätt.
Sammanfattningsvis har det gjorts gällande att problemen är följande.
- Lagens preventiva effekter kan i vissa fall ifrågasättas.
- Förbudet för fysiska personer i konkurs att bedriva bokföringspliktig
verksamhet fungerar inte i praktiken.
- Lagen tillämpas för sällan.
- Yrkanden om näringsförbud bifalls ytterst sällan.
- Informationen om vilka personer som har belagts med näringsförbud är
inte effektiv.
- Det framgår inte alltid klart på vilken grund ett näringsförbud har
meddelats.
- Tillsynen av näringsförbuden fungerar inte effektivt på grund av bristande
resurser och på grund av att tvångsmedel saknas som krävs för att
genomföra förhör och andra åtgärder som kan vara nödvändiga i tillsynsverk-
samheten.
Vi anser mot denna bakgrund att en särskild utredare bör tillkallas för
att utvärdera hur tillämpningen av lagen om näringsförbud fungerar.
Uppdraget
Utredaren skall utvärdera hur tillämpningen av lagen om näringsförbud
har fungerat under de år den varit i kraft.
Utredaren skall lyfta fram de problem som framträtt vid tillämpningen av
lagen. Det kan exempelvis vara problem som följer av lagstiftningen i
sig bl.a. genom att den ger stort utrymme för tolkningar, att lagen
tillämpas sällan samt av befintliga rutiner, maktmedel, organisation och
resurser. En viktig uppgift är också att undersöka förekomsten av
bulvanskap i samband med näringsförbud. Särskild uppmärksamhet bör ägnas
åt problemen med att personer som ålagts näringsförbud kringgår förbudet
genom att skaffa sig generell fullmakt att företräda företag (s.k.
faktiskt ställföreträdarskap).
En annan uppgift för utredaren skall vara att kartlägga vilka problem
som finns vid övervakningen av meddelade näringsförbud. Utredaren skall
belysa i vilken utsträckning kontrollen av efterlevnaden av meddelade
beslut hindrat överträdelser av lagen. Utredaren skall i detta
sammanhang analysera varför övervakningen uppfattas som otillräcklig.
Utredaren skall också belysa hur internationaliseringen, främst genom
EES-avtalet och ett eventuellt framtida EU-medlemskap, kan påverka tillsynen
över näringsförbuden.
När det gäller organisationen av tillsynen över näringsförbuden skall
utredaren särskilt pröva om ansvaret för uppgiften skall flyttas från de
kronofogdemyndigheter som är tillsynsmyndigheter i konkurs till polis
eller åklagare.
Utredaren skall också pröva om påföljden vid åsidosättande av näringsförbud
är väl avvägd i förhållande till brottets art och ger förväntad
preventiv effekt.
Om utredaren finner att tillämpningen av lagen inte fungerar effektivt
skall förslag till ändringar i regelsystemet lämnas.
För utredningen skall gälla regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning
(dir. 1984:5) och angående EG-aspekter i utredningsverksamhet (dir.
1988:43).