Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen om enskilda vägar, Dir. 1994:22
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-03-24
Dir. 1994:22
Beslut vid regeringssammanträde den 24 mars 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av lagstiftningen om enskilda
vägar och utarbeta förslag till den författningsreglering som behövs.
Bakgrund
Allmänt
Det svenska vägnätet består av dels allmänna vägar för vilka staten och
kommunerna har ansvaret som väghållare, dels enskilda vägar för vilka i
princip de fastigheter som har nytta av vägarna ansvarar. Vissa kommuner
har emellertid i hög grad engagerat sig i väghållningen av de enskilda
vägarna, såväl i ekonomiskt som praktiskt hänseende. För det fall
enskilda fastighetsägare har behov av ordnad gemensam väghållning löses
det genom olika former av gemensam förvaltning. Statsbidrag kan lämnas
för såväl byggande som drift av enskilda vägar.
Nuvarande ordning
Den rättsliga regleringen av det enskilda vägnätet återfanns före 1974 i
sin helhet i lagen (1939:608) om enskilda vägar i vilken bl.a. regleras
samverkan mellan fastigheter för att tillgodose behovet av väg. I 2
kap., som innehåller bestämmelser om enskilda vägar i allmänhet, sägs
att sedan det genom förrättning eller dom bestämts om byggande av väg
m.m., de deltagande fastigheterna utgör en samfällighet för handhavandet
av den gemensamma väghållningen (vägsamfällighet). För vägar inom
områden med tätare bebyggelse finns särskilda bestämmelser i 3 kap.,
vilka innebär att fastigheter som helt eller delvis är belägna inom
området skall utgöra en samfällighet (vägförening) med skyldighet att
sköta och bekosta väghållningen inom området.
År 1974 ersattes 2 och 4 kap. lagen om enskilda vägar och lagen
(1966:700) om vissa gemensamhetsanläggningar av anläggningslagen
(1973:1149). Samtidigt kom en särskild lag (1973:1150) om förvaltning av
samfälligheter (SFL). I anläggningslagen återfinns bestämmelser rörande
inrättande och utnyttjande av sådana anläggningar som är gemensamma för
flera fastigheter och som är av stadigvarande betydelse för dem. Som
exempel på en sådan anläggning kan förutom vägar nämnas
parkeringsanläggning, lekplats, värmeanläggning och vatten- eller
avloppsanläggning.
Efter tillkomsten av anläggningslagen och lagen om förvaltning av
samfälligheter (SFL) gäller två olika regelsystem för sådana enskilda
vägar som fyller ett behov av ordnad gemensam väghållning. För enskilda
vägar som ligger inom områden där tätare bebyggelse har uppkommit eller
kan förväntas uppkomma inom en nära förestående framtid kan bestämmelserna
om vägförening i 3 kap. lagen om enskilda vägar tillämpas
parallellt med anläggningslagen och SFL, medan anläggningslagen och SFL
tillämpas i övriga fall där gemensam väghållning kommer i fråga. Enligt
övergångsbestämmelserna till anläggningslagen och SFL upphävdes inte
lagen om enskilda vägar vid tillkomsten av anläggningslagen och SFL.
Enligt övergångsbestämmelserna får emellertid, med visst undantag,
förrättning enligt 2 och 4 kap. lagen om enskilda vägar inte påbörjas
efter utgången av juni 1974.
Vissa tidigare utredningar och förslag
Frågan om en översyn av kvarvarande delar av lagen om enskilda vägar och
då främst en inarbetning av denna i anläggningslagen har varit aktuell
vid flera tillfällen. Skälet till att inte hela lagen om enskilda vägar
inarbetades i anläggningslagen vid reformen 1974 var just att 3 och 5
kap. lagen om enskilda vägar var föremål för översyn av 1969 års
vägutredning. I förarbetena till anläggningslagen (prop. 1973:160) sägs
att förslaget inte primärt inriktade sig på de materiella reglerna inom
tillämpningsområdet för lagen om enskilda vägar utan tog sikte på att
lösa frågor som var gemensamma för alla slags gemensamma anläggningar.
1969 års vägutredning föreslog i sitt betänkande Kommunal och enskild
väghållning, SOU 1977:12, bl.a. att bestämmelserna om inrättande av
vägföreningar och om vägföreningars förvaltning och organisation i 3 och
5 kap. lagen om enskilda vägar skulle inarbetas i anläggningslagen
respektive SFL. Förslaget ledde emellertid inte till någon lagstiftning.
Frågan aktualiserades på nytt av 1986 års väghållningsutredning som i
bilagan Enskilda vägar, SOU 1987:26, lämnade förslag till hur
bestämmelserna i lagen om enskilda vägar skulle kunna inarbetas i
anläggningslagen och SFL och att lagen om enskilda vägar skulle
upphävas. Detta ledde heller inte till någon lagstiftning. Frågan
berördes i regeringens proposition (prop. 1987/88:50) Trafikpolitiken
inför 90-talet i vilken departementschefen anförde att frågan krävde
ytterligare beredning.
Problem med nuvarande ordning
Allmänt
Lagen om enskilda vägar är i jämförelse med annan lagstiftning som
reglerar samma eller närliggande frågor, exempelvis anläggningslagen och
fastighetsbildningslagen, både föråldrad och svårtillgänglig. Ytterst få
vägföreningar nybildas numera. Antalet existerande vägföreningar
understiger 2 000. Den årliga nybildningen av gemensamhetsanläggningar
är ca 1 500, varav ca 30 % avser vägar. Inom tättbebyggda områden
tillämpas i stor utsträckning anläggningslagen och SFL trots att 3 kap.
lagen om enskilda vägar i och för sig är tillämpligt. Detta gäller
särskilt inom fritidsområden. Orsaken till detta är att lagen om
enskilda vägar inte ger möjlighet att ansluta andra gemensamma
anläggningar, såsom vatten- och avloppsanläggningar, TV-antenner etc. I
områden med redan existerande vägföreningar eller där man valt att lösa
den enskilda väghållningen enligt 3 kap. lagen om enskilda vägar och där
det samtidigt finns behov av annan gemensam fastighetssamverkan medför
nu gällande ordning att två skilda förvaltningar måste finnas.
Olägenheterna med de dubbla regelsystemen är påtagliga såväl för
enskilda fastighetsägare som för de myndigheter som är berörda antingen
som förrättningsmyndighet eller tillämpande myndighet. Störst är
problemen när det gäller förfarandet vid förrättning, förvaltning och
överklagande. Även i övrigt finns brister i nuvarande ordning. För den
enskilde framstår regelsystemet som svåröverskådligt och otidsenligt.
Det dubbla regelsystemet medför för de berörda myndigheterna att dessa
måste upprätthålla dubbla kompetenser med högre kostnader till följd.
Kraven på att upprätthålla en rationell hantering av ärenden rörande
enskilda vägar kan inte heller uppfyllas.
Förrättningen
Enligt lagen om enskilda vägar bildas en vägförening i två steg. Först
hålls en förrättning där verksamhet, verksamhetsområde och
föreningsbildning beslutas. I nästa skede behandlas ersättningsfrågorna
för tillträde av mark. För det fall man inte kan komma överens om
ersättningens storlek, skall saken prövas av domstol. Att
ersättningsfrågan enligt lagen om enskilda vägar - till skillnad mot vad
som gäller enligt anläggningslagen - inte kan prövas vid förrättningen,
har visat sig olyckligt i många fall.
Förvaltningen
Behovet att samorda förvaltningen av olika typer av gemensamma
anläggningar uppkommer ofta när kretsen av deltagande fastigheter är
densamma. Detta är särskilt påtagligt i områden där vägarna förvaltas av
vägföreningar enligt lagen om enskilda vägar och övriga anläggningar
förvaltas av en samfällighetsförening enligt SFL. Problemen uppkommer
exempelvis i de fall nya bebyggelseområden tillkommer inom eller intill
redan existerande bebyggelse. Inom nya områden inrättas vägar och andra
anläggningar normalt som gemensamhetsanläggningar enligt
anläggningslagen, medan äldre vägsystem, som kanske till viss del blir
gemensamma för gamla och nya områden, förvaltas av vägföreningar enligt
lagen om enskilda vägar. I dagsläget finns det inte någon legal
möjlighet att överföra förvaltningen av den enskilda vägen (upplösa
vägföreningen) och låta en samfällighetsförening sköta förvaltningen av
vägen tillsammmans med förvaltningen av övriga anläggningar. Detta
förhållande medför betydande olägenheter, särskilt i äldre
exploateringsområden där behovet av att ansluta övriga anläggningar är
särskilt framträdande.
I en vägförenings verksamhet får det endast ingå byggande och drift av
väg- och parkmark samt ombesörjande av vägbelysning. Det förekommer
emellertid att vägföreningar förvaltar även andra gemensamma
anläggningar utan formellt stöd i förrättningsutlåtandet, vilket kan ske
utan olägenhet så länge man är överens. För det fall oenighet uppstår
måste verksamheten delas upp i två delar, en vägförening enligt lagen om
enskilda vägar och en samfällighetsförening enligt SFL för de delar av
verksamheten som inte faller inom tillämpningsområdet för lagen om
enskilda vägar.
Besvärsordningen
Talan mot förrättningsutlåtande angående vägföreningar skall enligt
lagen om enskilda vägar föras hos länsstyrelsen. För det fall man önskar
klaga på ett förrättningsavgörande i fråga om en gemensamhetsanläggning
enligt anläggningslagen skall talan föras hos fastighetsdomstolen.
Motsvarande skillnad i besvärsordningen finns när det gäller talan mot
beslut fattat vid sammanträde med vägföreningen respektive med
samfällighetsföreningen. Talan enligt lagen om enskilda vägar förs hos
länsstyrelsen medan fastighetsdomstolen är rätt besvärsinstans enligt
anläggningslagen.
Uppdraget
Regeringens slutsats av det redovisade är att bestämmelserna rörande
enskilda vägar måste ses över.
Regeringen föreslår därför att en särskild utredare får i uppdrag att
utarbeta förslag till de bestämmelser rörande enskilda vägar som kan
behövas. I de delar bestämmelserna berör fastighetssamverkan bör dessa
så långt det är möjligt och sakligt motiverat överensstämma med
författningsregleringen rörande fastighetssamverkan i övrigt.
Den lagtekniska utformningen kan från dessa utgångspunkter lösas på
olika sätt. Utredaren skall i detta avseende inte vara bunden på annat
sätt än att förslaget skall innebära att lagen (1939:608) om enskilda
vägar upphävs.
Regeringen skall i det följande ange några ytterligare utgångspunkter
och riktlinjer för arbetet samt peka på några frågor som kräver närmare
överväganden.
Integrering
Behovet av fastighetssamverkan för olika ändamål är stort. Behovet kan
uppstå såväl inom en mindre krets fastighetsägare som inom ett större
bebyggelseområde med många inblandade fastigheter. Ändamålet med
fastighetssamverkan varierar också kraftigt. Det kan röra sig om allt
från inrättande och skötsel av vägar och andra mer omfattande
anläggningar till inrättandet av gemensamma anläggningar för TV-antenn.
Detta förhållande ställer stora krav på en ändamålsenlig
författningsreglering. Den bristande samstämmighet som råder mellan
bestämmelserna rörande enskilda vägar och regleringen rörande fastighets.
samverkan i övrigt såväl i materiellt som i formellt hänseende
framstår inte alltid som sakligt motiverad. Utredarens förslag bör
därför innebära att bestämmelserna om fastighetssamverkan rörande
enskilda vägar så långt möjligt harmoniseras med bestämmelserna om
fastighetssamverkan i övrigt. Målet bör vara att i största möjliga mån
tillskapa ett integrerat regelsystem som möjliggör en effektiv
förvaltning. Integreringen bör emellertid inte drivas så långt att
positiva särdrag i lagen om enskilda vägar i förhållande till
anläggningslagen går helt förlorade. Ett sådant exempel kan vara
bestämmelserna om kostnadsuttag och andelstal som skiljer sig från vad
som gäller enligt anläggningslagen.
Länsstyrelserna spelar i dagsläget en central roll vid tillämpningen av
lagen om enskilda vägar. Detta förhållande har alltmer ifrågasatts.
Länsstyrelsernas engagemang i frågor rörande de enskilda vägarna bör
därför särskilt övervägas.
Den obligatoriska anslutningen
I många fall är enskilda vägar en nödvändig förutsättning för
samhällsbildningen inom ett tättbebyggt område. Det enskilda vägnätet
har ansetts vara av stor betydelse för varje fastighet inom ett område
oavsett om vägarna faktiskt trafikeras för denna fastighets räkning
eller inte. Huvudregeln för områdesavgränsning enligt lagen om enskilda
vägar är således att fastigheterna inom ett visst område obligatoriskt
ansluts till en vägförening. Anläggningslagen är i detta avseende
uppbyggd efter en annan princip, nämligen att den individuella nyttan
för varje fastighet läggs till grund för anslutning. Enligt anläggningslagen
krävs dels att det skall vara av väsentlig betydelse för
fastigheten att ha del i anläggningen, dels att det s.k.
båtnadsvillkoret är uppfyllt, dvs. att nyttan skall överväga de
kostnader och olägenheter som en anslutning medför. I praktiken är
skillnaden mellan de olika principerna inte alltid så stor. I
vägföreningssammanhang görs ofta en bedömning av den individuella nyttan
för fastigheterna som grund för områdesavgränsningen. Omvänt görs vid
förrättning enligt anläggningslagen ofta en båtnadsavgränsning som
underlag för en bedömning av den individuella nyttan. Anläggningen anses
vara av väsentlig betydelse för de fastigheter som ligger inom
båtnadsgränsen medan den inte anses vara av sådan betydelse för
fastighet som ligger utanför båtnadsgränsen.
Den obligatoriska anslutningen som följer av lagen om enskilda vägar har
alltmer satts i fråga. Den ordning som gäller enligt anläggningslagen
har visat sig väl kunna tillgodose behovet av en reglering av enskilda
vägar. Mot bakgrund av detta bör utredaren särskilt uppmärksamma om
anslutning genom områdesavgränsning bör förekomma även fortsättningsvis.
Övergångsbestämmelser
Enligt de övergångsbestämmelser som gäller för vägsamfälligheter efter
anläggningslagens tillkomst kan dessa ombildas till
samfällighetsförening enligt SFL antingen efter beslut på stämma eller
efter förrättning. Utredaren bör överväga möjligheten att införa ett
smidigt system för tillämpningen av anläggningslagen och SFL på
befintliga vägföreningar och vägsamfälligheter.
Problem utanför det egentliga uppdraget
Om utredaren under sitt arbete uppmärksammar problem som ligger utanför
det egentliga uppdraget, bör han vara oförhindrad att lämna förslag till
lösning även av dessa.
Övrigt
Utredaren skall samråda med den särskilda utredare som har tillkallats
för att se över vissa frågor i plan- och bygglagen m.m. (M 1992:03).
Kommittén skall beakta regeringens direktiv angående utredningsförslagens
inriktning (dir.1984:5) och angående beaktande av EG-aspekter
i utredningsverksamheten (dir. 1988:43). Utredningsuppdraget skall vara
slutfört senast före utgången av år 1995.