Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Internationell granskning av den svenska tillsynsverksamheten på reaktorsäker
hets- och kärnavfallsområdet
, Dir. 1994:21
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1994-03-10
Dir. 1994:21
Sammanfattning av uppdraget
En internationell granskningsgrupp, i form av en kommitté, skall
tillkallas för att granska och värdera kvaliteten i den svenska
tillsynen av reaktorsäkerheten och av omhändertagandet, hanteringen och
förvaringen av kärnavfall.
Granskningen skall främst syfta till att belysa och bedöma
- hur tillsynsmyndigheternas tillsyn inom reaktorsäkerhets- och kärnav-
fallsområdena fungerar i praktiken,
- hur den svenska kärntekniska tillsynsverksamheten är anpassad till
svensk lagstiftning och internationellt accepterade kvalitetskrav,
- hur myndigheternas organisation, kompetens, utbildning, forskningsprogram
och resurser i övrigt anpassats till tillsynsmålen,
- huruvida de ekonomiska resurserna utnyttjas på ett effektivt sätt,
- hur rollerna fördelats och vilka förhållanden som råder mellan till-
synsmyndigheterna och tillståndsinnehavarna och
- hur den svenska tillsynen fungerar i jämförelse med praxis i andra
länder med likartad säkerhetssyn.
Granskningsgruppen skall även ge förslag till förändringar på de områden
där den identifierat att svensk tillsynsverksamhet kan eller behöver
förbättras.
Bakgrund
Statens kärnkraftinspektion (SKI) föreslog i sin fördjupade anslagsfram-
ställan för budgetåren 1992/93-1994/95 att förtroendet för och
kvaliteten i SKI:s tillsynsarbete ytterligare skulle kunna förbättras om
SKI genomgick en öppen och oberoende kvalitetsgranskning av
verksamheten.
Regeringen uppdrog mot bakgrund av detta åt SKI i regleringsbrevet för
budgetåret 1992/93 att senast under budgetåret 1994/95 lämna förslag
till hur en sådan granskning skulle kunna genomföras och vilka
nationella och internationella organ som skulle kunna medverka i
granskningen.
SKI redovisade hösten 1993 förslag till uppläggning av en internationell
kvalitetsgranskning av den svenska tillsynen inom områdena reaktorsäker-
het och säkerhet vid kärnavfallshantering.
Tillsynsansvaret på reaktorsäkerhets- och kärnavfallsområdet åvilar både
SKI och Statens strålskyddsinstitut (SSI) inom respektive kompetens- och
ansvarsområden. Det är därför angeläget att en granskning av tillsynen
avser såväl SKI:s som SSI:s verksamheter. Både SKI och SSI har fått i
uppgift att i sina årsredovisningar göra en effektvärdering av
verksamheten.
Det är inte helt enkelt att genomföra en effektvärdering av
tillsynsverksamheten inom reaktorsäkerhets- och kärnavfallsområdena
eftersom det är svårt att hitta enkelt mätbara effektindikatorer. En
granskning genomförd av en internationellt sammansatt, oberoende
granskningsgrupp skulle till viss del kunna ersätta en sådan
effektvärdering eftersom den skulle kunna ge ett kvalitativt mått på hur
verksamheten bedrivs i jämförelse med lik-nande verksamheter utomlands.
En upprepning av en sådan granskning med regelbundna mellanrum skulle
också medge en möjlighet att följa utveck-lingen inom
verksamhetsområdet. En internationellt betonad granskning av
tillsynsverksamheten kan ses som ett värdefullt bidrag till att bedöma
den totala säkerheten i det svenska kärnenergiprogrammet och samtidigt
bidra till regeringens och myndigheternas prioriteringar i verksamhets-
och budgetplaneringen.
För närvarande pågår ett intensivt arbete med att få till stånd en
konvention om säkerheten vid kärntekniska anläggningar. En viktig del i
uppbyggnaden av denna konvention kommer att vara konventionsstaternas
möjlighet att för omvärlden visa hur och att man lever upp till
konventionens krav. Ett verktyg som diskuteras är att
konventionsstaterna accepterar en internationell granskning (s.k. peer
review) av sin verksamhet på säkerhetsområdet. Genomförandet av en
granskning av reaktorsäkerhets- och kärnavfallstillsynen i Sverige
ligger således rätt i tiden i förhållande till arbetet med konventionen
och kan ge exempel på hur en sådan granskning skulle kunna genomföras
inom konventionens ram.
Granskningens inriktning
Uppdraget innebär att en oberoende grupp av svenska och internationella
experter skall granska och värdera kvaliteten i de svenska
myndigheternas tillsynsverksamhet inom områdena reaktorsäkerhet och
kärnavfall. Experterna skall ha egen direkt erfarenhet från de
verksamheter de granskar eller motsvarande erfarenheter från liknande
säkerhetsinriktad verksamhet. Expertgruppens bedömningar av
myndigheternas tillsynsarbete bör väga samman de olika deltagarnas
expertis.
Granskningen skall inte ses som en regelrätt inspektion av att myndig-
heternas tillsyn följer vissa uppställda krav. Den skall i stället, så
långt detta är möjligt ses som en jämförelse av svenskt tillsynsarbete
med den internationella samstämmighet som finns om effektiv tillsyn och
som delvis dokumenterats och publicerats som internationella riktlinjer
genom bl.a. Internationella atomenergiorganet (IAEA). Granskningen
syftar också till att ge ytterligare tillfälle till utbyte av
erfarenheter med likvärdiga tillsynsorgan i andra länder och i Sverige.
Granskningen skall genomföras så att regeringen och myndigheterna ges en
objektiv bedömning av hur svenskt tillsynsarbete på kärnteknikområdet
står sig i jämförelse med internationella riktlinjer och praxis i andra
länder.
Med utgångspunkt från bl.a. nationell lagstiftning och tillämpade admi-
nistrativa rutiner bör det vidare bedömas vilken kvalitet myndigheternas
inspektioner, utredningar och analyser uppnår och vilka möjligheter myn-
digheterna har att genomdriva sina krav. I denna bedömning skall myndig-
heternas valda tillsynsstrategi, befintliga kompetens och tillgängliga
resurser vägas in. Bedömningen bör också innefatta myndigheternas före-
skrifter och rekommendationer och hur dessa följs upp i tillsynsarbetet.
Vidare bör granskningsgruppen belysa hur myndigheternas forskningsprogram
återkopplas till tillsynsverksamheten.
Riktlinjer för granskningen
Den allmänna utgångspunkten för granskningen skall vara att analysera de
redovisade områdena och att jämföra resultaten från värderingen av den
svenska tillsynsverksamheten med internationella erfarenheter och inter-
nationellt accepterade rekommendationer om tillsyn inom det kärntekniska
området. Granskningen skall inte omfatta frågor om beredskap mot kärn-
tekniska olyckor. Det bör dock stå granskningsgruppen fritt att ta upp
andra frågor än dem som tidigare angetts.
Granskningsgruppen skall beakta regeringens direktiv (dir. 1985:5) till
statliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsarbetets
inriktning. Gruppen skall vidare beakta innehållet i regeringens
direktiv (dir. 1988:43) angående EG-aspekter i utredningsverksamheten.
Granskningsgruppen skall vid granskningsuppdragets fullgörande nära
samråda med SKI och SSI. Gruppen bör vidare samråda med andra berörda
myndigheter, organisationer och företag.
Granskningen skall bedrivas så att den kan redovisas före den 1 januari
1995.