Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Internationell granskning av den svenska tillsynsverksamheten på reaktorsäker hets- och kärnavfallsområdet , Dir. 1994:21
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1994-03-10
Dir. 1994:21 Sammanfattning av uppdraget En internationell granskningsgrupp, i form av en kommitté, skall tillkallas för att granska och värdera kvaliteten i den svenska tillsynen av reaktorsäkerheten och av omhändertagandet, hanteringen och förvaringen av kärnavfall. Granskningen skall främst syfta till att belysa och bedöma - hur tillsynsmyndigheternas tillsyn inom reaktorsäkerhets- och kärnav- fallsområdena fungerar i praktiken, - hur den svenska kärntekniska tillsynsverksamheten är anpassad till svensk lagstiftning och internationellt accepterade kvalitetskrav, - hur myndigheternas organisation, kompetens, utbildning, forskningsprogram och resurser i övrigt anpassats till tillsynsmålen, - huruvida de ekonomiska resurserna utnyttjas på ett effektivt sätt, - hur rollerna fördelats och vilka förhållanden som råder mellan till- synsmyndigheterna och tillståndsinnehavarna och - hur den svenska tillsynen fungerar i jämförelse med praxis i andra länder med likartad säkerhetssyn. Granskningsgruppen skall även ge förslag till förändringar på de områden där den identifierat att svensk tillsynsverksamhet kan eller behöver förbättras. Bakgrund Statens kärnkraftinspektion (SKI) föreslog i sin fördjupade anslagsfram- ställan för budgetåren 1992/93-1994/95 att förtroendet för och kvaliteten i SKI:s tillsynsarbete ytterligare skulle kunna förbättras om SKI genomgick en öppen och oberoende kvalitetsgranskning av verksamheten. Regeringen uppdrog mot bakgrund av detta åt SKI i regleringsbrevet för budgetåret 1992/93 att senast under budgetåret 1994/95 lämna förslag till hur en sådan granskning skulle kunna genomföras och vilka nationella och internationella organ som skulle kunna medverka i granskningen. SKI redovisade hösten 1993 förslag till uppläggning av en internationell kvalitetsgranskning av den svenska tillsynen inom områdena reaktorsäker- het och säkerhet vid kärnavfallshantering. Tillsynsansvaret på reaktorsäkerhets- och kärnavfallsområdet åvilar både SKI och Statens strålskyddsinstitut (SSI) inom respektive kompetens- och ansvarsområden. Det är därför angeläget att en granskning av tillsynen avser såväl SKI:s som SSI:s verksamheter. Både SKI och SSI har fått i uppgift att i sina årsredovisningar göra en effektvärdering av verksamheten. Det är inte helt enkelt att genomföra en effektvärdering av tillsynsverksamheten inom reaktorsäkerhets- och kärnavfallsområdena eftersom det är svårt att hitta enkelt mätbara effektindikatorer. En granskning genomförd av en internationellt sammansatt, oberoende granskningsgrupp skulle till viss del kunna ersätta en sådan effektvärdering eftersom den skulle kunna ge ett kvalitativt mått på hur verksamheten bedrivs i jämförelse med lik-nande verksamheter utomlands. En upprepning av en sådan granskning med regelbundna mellanrum skulle också medge en möjlighet att följa utveck-lingen inom verksamhetsområdet. En internationellt betonad granskning av tillsynsverksamheten kan ses som ett värdefullt bidrag till att bedöma den totala säkerheten i det svenska kärnenergiprogrammet och samtidigt bidra till regeringens och myndigheternas prioriteringar i verksamhets- och budgetplaneringen. För närvarande pågår ett intensivt arbete med att få till stånd en konvention om säkerheten vid kärntekniska anläggningar. En viktig del i uppbyggnaden av denna konvention kommer att vara konventionsstaternas möjlighet att för omvärlden visa hur och att man lever upp till konventionens krav. Ett verktyg som diskuteras är att konventionsstaterna accepterar en internationell granskning (s.k. peer review) av sin verksamhet på säkerhetsområdet. Genomförandet av en granskning av reaktorsäkerhets- och kärnavfallstillsynen i Sverige ligger således rätt i tiden i förhållande till arbetet med konventionen och kan ge exempel på hur en sådan granskning skulle kunna genomföras inom konventionens ram. Granskningens inriktning Uppdraget innebär att en oberoende grupp av svenska och internationella experter skall granska och värdera kvaliteten i de svenska myndigheternas tillsynsverksamhet inom områdena reaktorsäkerhet och kärnavfall. Experterna skall ha egen direkt erfarenhet från de verksamheter de granskar eller motsvarande erfarenheter från liknande säkerhetsinriktad verksamhet. Expertgruppens bedömningar av myndigheternas tillsynsarbete bör väga samman de olika deltagarnas expertis. Granskningen skall inte ses som en regelrätt inspektion av att myndig- heternas tillsyn följer vissa uppställda krav. Den skall i stället, så långt detta är möjligt ses som en jämförelse av svenskt tillsynsarbete med den internationella samstämmighet som finns om effektiv tillsyn och som delvis dokumenterats och publicerats som internationella riktlinjer genom bl.a. Internationella atomenergiorganet (IAEA). Granskningen syftar också till att ge ytterligare tillfälle till utbyte av erfarenheter med likvärdiga tillsynsorgan i andra länder och i Sverige. Granskningen skall genomföras så att regeringen och myndigheterna ges en objektiv bedömning av hur svenskt tillsynsarbete på kärnteknikområdet står sig i jämförelse med internationella riktlinjer och praxis i andra länder. Med utgångspunkt från bl.a. nationell lagstiftning och tillämpade admi- nistrativa rutiner bör det vidare bedömas vilken kvalitet myndigheternas inspektioner, utredningar och analyser uppnår och vilka möjligheter myn- digheterna har att genomdriva sina krav. I denna bedömning skall myndig- heternas valda tillsynsstrategi, befintliga kompetens och tillgängliga resurser vägas in. Bedömningen bör också innefatta myndigheternas före- skrifter och rekommendationer och hur dessa följs upp i tillsynsarbetet. Vidare bör granskningsgruppen belysa hur myndigheternas forskningsprogram återkopplas till tillsynsverksamheten. Riktlinjer för granskningen Den allmänna utgångspunkten för granskningen skall vara att analysera de redovisade områdena och att jämföra resultaten från värderingen av den svenska tillsynsverksamheten med internationella erfarenheter och inter- nationellt accepterade rekommendationer om tillsyn inom det kärntekniska området. Granskningen skall inte omfatta frågor om beredskap mot kärn- tekniska olyckor. Det bör dock stå granskningsgruppen fritt att ta upp andra frågor än dem som tidigare angetts. Granskningsgruppen skall beakta regeringens direktiv (dir. 1985:5) till statliga kommittéer och särskilda utredare angående utredningsarbetets inriktning. Gruppen skall vidare beakta innehållet i regeringens direktiv (dir. 1988:43) angående EG-aspekter i utredningsverksamheten. Granskningsgruppen skall vid granskningsuppdragets fullgörande nära samråda med SKI och SSI. Gruppen bör vidare samråda med andra berörda myndigheter, organisationer och företag. Granskningen skall bedrivas så att den kan redovisas före den 1 januari 1995.