Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av vissa behörighetsfrågor, Dir. 1994:2
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1994-01-13
Dir. 1994:2
Beslut vid regeringssammanträde den 13 januari 1994
1.Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall göra en samlad översyn av principerna
för legitimation och behörighet och mot bakgrund av översynen lämna
förslag bl.a. i frågan om legitimation och behörighetsföreskrifter för
olika yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården och närliggande områden.
Översynen skall också omfatta bestämmelserna i lagen (1960:409) om
förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område (den
s.k. kvacksalverilagen).
Kommittén skall särskilt fästa vikt vid konsekvenserna av dels Sveriges
närmande till EU, dels den avreglering av vissa vårdutbildningar som
skett genom högskolereformen och dels de ökade möjligheterna till privat
verksamhet, som öppnar sig för olika yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården.
2.Allmänt om kompetens- och behörighetskrav
Hälso- och sjukvården i vidsträckt bemärkelse syftar till att medicinskt
förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador. En modern vård kan
emellertid inte fungera utan en välutbildad och kompetent personal som
utför sina arbetsuppgifter sakkunnigt och omsorgsfullt. Särskilda krav
måste ställas på den som är yrkesverksam inom hälso- och sjukvården.
Det är i detta sammanhang som de offentligrättsliga kompetens- och behörig-
hetskraven måste ses. I 13 och 23 §§ hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763) föreskrivs att det i vården skall finnas den personal som behövs
för att ge en god vård. Bestämmelser med likartad innebörd finns i
5 § stadgan (1970:88) om enskilda vårdhem m.m. och i 13 § tandvårdslagen
(1985:125). Vidare har Apoteksbolaget AB i avtal med staten åtagit
sig att se till att den personal som sysselsätts inom
läkemedelsdistributionen uppfyller de krav som måste ställas från
säkerhetssynpunkt.
Behörighetsregleringen inom hälso- och sjukvården har i stor utsträckning
varit nationellt präglad, beroende på olika behov och värderingar.
En utbildning i ett land har därför sällan ansetts tillräcklig för
verksamhet i ett annat land utan mer eller mindre omfattande
kompletteringar.
Inom hälso- och sjukvården inklusive tandvården och inom detaljhandeln
med läkemedel finns således begränsningar i den närings- och
etableringsfrihet som annars med få undantag gäller i Sverige. Dessa
återfinns i huvudsak i de legitimationskrav som föreskrivs i lagen
(1984:542) om behörighet att utöva yrke inom hälso- och sjukvården m.m.
(den s.k.behörighetslagen).
3. Rättslig reglering av hälso- och sjukvårdsyrken m.m.
3.1 Allmän bakgrund
Bestämmelser om legitimation för personal inom hälso- och sjukvården
infördes i början av 1900-talet. De yrkesgrupper vars yrken tidigast
berördes av sådana bestämmelser var läkare och tandläkare. Efter hand
har allt fler yrken reglerats. Numera omfattas elva yrkesgrupper av
legitimationsbestämmelser.
Den rättsliga regleringen var till en början splittrad på en rad olika
författningar. Legitimationen hade inte sällan olika innebörd för de
olika yrkena.
I början av 1980-talet gjordes bl.a. av den anledningen en översyn av
behörighetsreglerna på hälso- och sjukvårdens område av 1981 års behörig-
hetskommitté. Kommitténs huvuduppgift var att föreslå vilka principer som
skulle gälla för en rättslig reglering av olika yrken.
Kommittén hade också till uppgift att så långt som möjligt föreslå
enhetliga regler för de berörda yrkesgrupperna och att föreslå ett
regelverk, vari bestämmeserna samlades.
3.2 1984 års behörighetslagstiftning
I propositionen 1983/84:179 om lag om behörighet att utöva yrke inom
hälso- och sjukvården m.m. (bet. 1983/84:SoU32, rskr 1983/84:376), som i
huvudsak utgick från behörighetskommitténs förslag, anförde föredragande
statsrådet bl.a. följande om legitimation i hälso- och sjukvården.
"Legitimationens huvudfunktion är att vara en garanti för en viss kunskaps-
nivå och för sådana personliga egenskaper hos yrkesutövaren att
denne är förtjänt av allmänhetens och myndigheternas förtroende. Det
förhållandet att legitimationen vid behov kan dras in har i detta sammanhang
en central betydelse. Dessutom fyller legitimationen ett väsentligt informa-
tionsbehov dels gentemot allmänheten, som behöver en
lättfattlig "varudeklaration" av olika yrkesutövares kvalifikationer,
dels gentemot statliga och kommunala myndigheter som måste kunna lita på
yrkesutövarna t.ex. i fråga om recept och intyg och dels gentemot
sjukvårdshuvudmännen för att undvika att personer anställs som visat sig
vara uppenbart olämpliga att utöva yrket.
I likhet med kommittén och remissinstanserna anser jag att bestämmelser
om legitimation fortsättningsvis bör förbehållas sådana grupper av
yrkesutövare som har en yrkesfunktion med kvalificerade arbetsuppgifter
och ett särskilt ansvar för patienternas säkerhet i vården. Det
förhållandet att en yrkesgrupp i inte oväsentlig utsträckning vänder sig
direkt till allmänheten, t.ex. i egenskap av fria yrkesutövare, bör
tillmätas särskild betydelse.
- - - restriktivitet bör iakttas när det gäller att statligt reglera
områden, där flertalet yrkesutövare är anställda av sjukvårdshuvudmännen.
Rättslig reglering bör komma i fråga endast när behovet av skydd
för patienternas säkerhet påkallar det."
I propositionen om behörighetslagen anfördes också beträffande bestämmelsen
om skydd för yrkestitlarna barnmorska, läkare och tandläkare att
regleringen av rätten att använda yrkestiteln för läkare tillkommit
därför att behov förelåg att ge allmänheten ett skydd mot mindre
kompetenta yrkesutövare. Under den tid som förflutit sedan denna
bestämmelses tillkomst hade det, enligt vad som anfördes i
propositionen, tid efter annan visat sig att yrkesutövare med
otillräcklig kompetens sökt ge sken av kompetens genom att använda
titeln doktor eller läkare utan tydlig ursprungsbeteckning eller en
benämning där sådan titel ingår. För att få en konsekvent och enhetlig
reglering föreslogs skyddet utsträckt till att avse även yrkestitlarna
barnmorska och tandläkare.
Med utgångspunkt i förslagen i prop. 1983/84:179 infördes de grundläggande
bestämmelserna om kompetensbevis (t.ex. legitimation), om
behörighetskrav för att utöva yrke samt om skydd för yrkestitel och
yrkesbeteckning. Dessa bestämmelser återfinns främst i lagen (1984:542)
om behörighet att utöva yrke inom hälso- och sjukvården m.m.
(behörighetslagen) och förordningen (1984:545) om behörighet att utöva
yrke inom hälso- och sjukvården m.m. (behörighetsförordningen).
Bestämmelserna gäller såväl för hälso- och sjukvården inklusive
tandvården som för detaljhandeln med läkemedel.
I 2 § behörighetslagen uppräknas de yrkesgrupper som under vissa angivna
förhållanden kan få legitimation. Frågor om legitimation prövas enligt 3
§ av Socialstyrelsen. Styrelsens beslut enligt lagen får överklagas hos
kammarrätten. I 6 - 8 §§ ges bestämmelser om behörighet att utöva vissa
yrken inom hälso- och sjukvården m.m. (t.ex. barnmorska, läkare och
tandläkare).
I 15-17 §§ lagen (1980:11) om tillsyn över hälso- och sjukvårdspersonalen
m.fl. (tillsynslagen) finns bestämmelser om återkallelse av
legitimation och om återfående av legitimation.
För närvarande finns föreskrifter om legitimation för tio yrkesgrupper
på grundval av den utbildning som ges i Sverige, nämligen för barnmorska,
glasögonoptiker, logoped, läkare, psykolog, psykoterapeut, sjukgymnast,
sjuksköterska, tandhygienist och tandläkare. Dessutom finns
föreskrifter om legitimation för yrkesgruppen kiropraktor för
yrkesutövare som har examen vid utländsk högskola, såsom Doctor of
Chiropractic eller motsvarande.
Som krav för legitimation ställs dels viss i en författning angiven
examen, dels för flera av yrkesgrupperna praktisk tjänstgöring efter
examen. Legitimationen innebär för vissa av yrkesgrupperna i princip
ensamrätt för yrket.
I behörighetslagen finns också bestämmelser om kompetens för specialist-
utbildade läkare och tandläkare samt bemyndigande för Socialstyrelsen
att utfärda föreskrifter om behörigheten för icke-legitimerade
tandhygienister samt tandsköterskor.
När det gäller apotekare och receptarier saknas numera bestämmelser om
legitimation. Avlagd examen ger emellertid i princip ensamrätt till
verksamhet vid apotek. Läkemedelsverket utfärdar föreskrifter om vilka
yrkesgrupper som är behöriga att förordna om recept.
Tillsynslagen överses för närvarande. Bestämmelser med i stort sätt samma
innehåll som det som redovisats kan dock förväntas återfinnas i en ny
lagstiftning.
3.3 Förbud mot att utöva verksamhet inom hälso- och sjukvård
Lagen (1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och
sjukvårdens område, den s.k. kvacksalverilagen, reglerar den hälso- och
sjukvård som mot ersättning ges av personer som inte står under Social-
styrelsens tillsyn. Enligt kvacksalverilagen får den, som inte tillhör
hälso- och sjukvårdspersonalen, inte mot ersättning behandla vissa
angivna sjukdomar eller undersöka eller behandla barn som inte fyllt
åtta år m.m. Vissa undersöknings- och behandlingsmetoder förbehålls
hälso- och sjukvårdspersonal. Det gäller allmän bedövning, lokal
bedövning genom injektion av bedövningsmedel, hypnos samt undersökning
eller behandling med radiologiska metoder. Bestämmelserna är
straffsanktionerade.
Vid utgången av år 1992 upphävdes de bestämmelser i kvacksalverilagen
som förbjöd både ambulerande verksamhet och att någon som saknade
svenskt medborgarskap utövade verksamhet enligt lagen, med visst undantag
för optikerverksamhet (SFS 1992:1563).
Alternativmedicinkommitten har i sitt huvudbetänkande (SOU 1989:60) lagt
fram förslag till en ny lag om alternativmedicinsk verksamhet m.m. som
föreslås ersätta kvacksalverilagen. Alternativmedicinsk verksamhet
föreslås även i fortsättningen i princip bli tillåten. Lagförslaget
skiljer emellertid mellan dem som har viss medicinsk basutbildning och
dem som saknar sådan.
Föreslagen medicinsk basutbildning skall ge yrkesutövaren kompetens att
kunna allmänt bedöma patientens hälsotillstånd för att vid behov hänvisa
patienten till hälso- och sjukvården. Den som har basutbildningen kan
enligt förslaget registrera sig hos Socialstyrelsen och marknadsföra sig
som registrerad alternativmedicinsk yrkesutövare. Socialstyrelsen avses
besluta om basutbildningen och erforderlig prövning av kompetensen.
Sjukdomar som omfattas av smittskyddslagen och sjukdomar hos gravida
kvinnor skall dock enligt förslaget inte få behandlas av
alternativmedicinska utövare. Även akuta, livshotande tillstånd föreslås
bli undantagna från alternativmedicinsk behandling. Allvarliga
sjukdomar, t.ex. cancer eller psykoser, får behandlas av
alternativmedicinsk yrkesutövare endast om patienten först haft kontakt
med läkare beträffande sjukdomen.
Kommittén ansåg också att gällande förbud mot bedövning och radiologiska
metoder bör bibehållas. Vidare bör det enligt förslaget vara helt förbjudet
att alternativmedicinskt behandla barn under tre år samt gälla
vissa restriktioner för sådan behandling av barn under 15 år.
Alternativmedicinkommitténs förslag har remissbehandlats och fått ett
blandat mottagande av remissinstanserna. Regeringen har ännu inte tagit
ställning till förslaget.
3.4 Kompetensbevisens rättsverkningar
Till legitimationen knyts vissa rättsverkningar. I behörighetslagen ges
ett straffrättsligt skydd för yrkestitlarna barnmorska, läkare och
tandläkare. För övriga legitimerade yrkesutövare innebär legitimationen
ett straffrättsligt skydd för beteckningen "legitimerad" i kombination
med yrkestiteln. Bestämmelsen hör samman med legitimationens syfte att
ge allmänheten en garanti för att yrkesutövaren uppfyller kraven på
duglighet och allmän kompetens. Enligt 10 § behörighetslagen döms den
som bryter mot bestämmelserna om skyddet för yrkestitel och
yrkesbeteckning till böter.
För de yrkesgrupper på hälso- och sjukvårdsområdet som i dag har ensamrätt
till sin yrkestitel, dvs. barnmorskor, läkare och tandläkare,
gäller i princip en ensamrätt att utöva yrket enligt behörighetslagen.
Någon som inte är behörig enligt denna lag att utöva sådant yrke får
alltså inte ge sig ut för att vara barnmorska, läkare eller tandläkare i
verksamhet på hälso- och sjukvårdens eller tandvårdens område.
För psykologer och psykoterapeuter finns inte på motsvarande sätt en
exklusiv behörighet att utöva yrket. Den behöriga användningen av dessa
titlar knyts därför genom ändringen i behörighetslagen den 1 januari
1994 till det förhållandet att yrkesutövaren innehar legitimation som
psykolog eller psykoterapeut.
Legitimationen utgör också i vissa fall ett behörighetskrav i samband
med tillsättning av tjänster. Föreskrifter om detta finns i förordningen
(1982:771) om behörighet till vissa tjänster inom hälso- och sjukvården
och om tillsättning av sådana tjänster. Legitimation som
behörighetskrav omfattar enligt bestämmelserna läkare, barnmorskor,
sjukgymnaster och sjuksköterskor. Socialstyrelsen skall enligt
förordningen meddela allmänna råd om kompetenskrav för arbetsterapeuter,
sjukgymnaster, sjukhusfysiker, sjukhusingenjörer, sjuksköterskor och
ambulanspersonal. En motsvarande reglering på tandvårdsområdet finns i
förordningen (1985:884) om behörighet till vissa tjänster inom
folktandvården och om tillsättning av sådana tjänster. Vidare finns
behörighetskrav för föreståndare och vårdhemsläkare enligt 6 § stadgan
(1970:88) om enskilda vårdhem.
Här bör även nämnas att bl.a. sjukvård, tandvård och social omsorg
undantas från skatteplikt enligt 8 § lagen (1968:430) om mervärdeskatt.
Enligt anvisningarna gäller detta bl.a. vård som tillhandahålls av någon
med särskild legitimation att utöva yrke inom hälso- och sjukvården. Med
sjukvård jämställs numera även medicinskt betingad fotvård. Begränsningen
till legitimerad personal har vållat praktiska problem och
kritiserats. En särskild utredning har i betänkandet Vissa
mervärdesskattefrågor (SOU 1992:121) lagt fram förslag till
förändringar. Dessa bereds i Finansdepartementet.
3.5 Behörighet för personal med utländsk utbildning
För godkännande för yrkesutövning i Sverige av personal med utländsk
utbildning finns särskilda bestämmelser i behörighetslagstiftningen.
Olika principer för godkännande gäller för yrkesutövare med godkännande
från nordiskt land, för yrkesutövare från annat land inom EES och för
yrkeutövare från länder utanför EES.
3.5.1 Yrkesutövare som omfattas av EES-avtalet
Regeringen har i propositionen 1992/93:83 om vissa behörighetsfrågor
inom hälso- och sjukvården m.m. lagt fram förslag om ändringar i behörighets-
lagen som syftar till att anpassa reglerna till EES-avtalet i
fråga om ömsesidigt erkännande av kompetensbevis för verksamhet inom
hälso- och sjukvården m.m. Riksdagen har beslutat i enlighet med
förslagen (bet. 1993/94:SoU4, rskr. 1993/94:5).
Genom EES-avtalet åtar sig Sverige att i svensk lagstiftning införa
regler om ömsesidigt erkännande av kompetensbevis för läkare,
tandläkare, barnmorskor och sjuksköterskor inom allmän hälso- och
sjukvård och farmaceuter. Dessa återfinns i ett antal EG-direktiv som
omfattas av EES-avtalet.
Medborgare i ett EES-land med sådan utbildning från ett EES-land som
uppfyller de krav som anges i direktiven har enligt avtalet rätt till
legitimation eller annat kompetensbevis här i landet utan att några
tilläggskrav får ställas, vare sig på praktik, språkkunskaper eller
författningskunnande.
Även utövare av andra reglerade yrken än de tidigare nämnda med en minst
treårig högskoleutbildning (t.ex. psykologer, psykoterapeuter, sjukgymnaster,
logopeder, kiropraktorer och optiker) kommer att omfattas av
EES-avtalet. För dessa grupper ger det EG-direktiv, som är tillämpligt,
länderna dock vissa möjligheter att ställa krav på s.k. lämplighetsprov
eller praktisk tjänstgöring innan godkännande ges.
Även reglerade yrken med kortare utbildning kommer senare att omfattas
av avtalet genom det s.k. andra generella EG-direktivet.
Sådan yrkesutövare från ett land, där reglering av yrket saknas, som
uppfyller direktivens krav i övrigt, har möjlighet att kunna få
godkännande med stöd av avtalet efter två års tjänstgöring utöver
uppfyllandet av nämnda krav.
En närmare beskrivning av EES-avtalets innebörd i dessa delar återfinns
i propositionen 1992/93:83 samt under avsnittet F. Direktiv om ömsesidigt
erkännande av kompetensbevis och harmonisering av författningar
som rör yrkesutövningen inom hälso- och sjukvården m.m. i en promemoria,
utarbetad inom Socialdepartementet, Införande av EES-rätt - ömsesidigt
erkännande av kompetensbevis för verksamhet inom hälso- och sjukvården
m.m. (Ds 1992:34).
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer bemyndigas genom
en bestämmelse i behörighetslagen att meddela föreskrifter om villkoren
för att personer med utländsk utbildning som omfattas av EES-avtalet
skall få kompetensbevis och om deras behörighet att utöva yrket. Ett
nytt kompetensbevis införs, nämligen kompetens som allmän-praktiserande
läkare (Europaläkare). Som ett led i EES-anpassningen ändras också
tillsynslagen. Lagändringarna träder i kraft den dag regeringen
bestämmer (SFS 1992:1562, 1564 och 1565). I och med att EES-avtalet nu
blivit gällande har regeringen beslutat att bestämmelserna samtidigt
skall träda i kraft.
Detaljbestämmelser som behövs för att direktiven skall bli tillämpliga
kommer att införas i behörighetsförordningen och i Socialstyrelsens
föreskrifter.
Genom EES-avtalet kommer yrkesutövare med svensk legitimation från de
nämnda grupperna att på motsvarande sätt kunna få godkännande i övriga
EES-länder.
Yrkesutövare från icke reglerade yrken, t.ex. arbetsterapeuter, kommer
dock att underkastas nämnda tilläggskrav på viss tids tjänstgöring för
att kunna få godkännande för yrket i ett annat EES-land.
3.5.2 Yrkesutövare med godkännande från annat nordiskt land
Inom Norden finns sedan en tid tillbaka en reglering för hälso- och
sjukvårdspersonal som har godkännande i ett annat nordiskt land. Denna
följer av vad som beslutats i 1981 års nordiska överenskommelse om
godkännande av vissa yrkesgrupper för verksamhet inom hälso- och
sjukvården och veterinärväsendet (prop. 1981/82:86). Överenskommelsen
omfattar 18 yrkesgrupper, nämligen läkare, tandläkare, sjuksköterskor,
apotekare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, barnmorskor,
distriktssköterskor, optiker, psykologer, receptarier,
röntgenassistenter, skötare i psykiatrisk vård, tandhygienister,
tandsköterskor, tandtekniker, undersköterskor och veterinärer.
Grundtanken är att den som förvärvat legitimation eller annat godkännande
för yrket i ett av de nordiska länderna skall kunna ansöka om och få
motsvarande godkännande i de andra nordiska länderna, i princip utan
krav på kompletterande utbildning eller tjänstgöring. I överenskommelsen
anges också vilken utbildning som godtas för legitimation om yrket inte
skulle vara rättsligt reglerat i något av länderna. Yrket måste
emellertid vara reglerat i minst två av de fördragsslutande länderna för
att överenskommelsen skall vara tillämplig. I de fall en rättslig
reglering av yrket skulle saknas i ett land gäller fri arbetsmarknad i
det landet för det yrket. Bestämmelserna enligt den nordiska
överenskommelsen tillämpas i Sverige även på utomnordiska medborgare som
har auktorisation från ett nordiskt land.
Enligt EES-avtalet accepteras det nordiska samarbetet, i den
utsträckning det inte hindrar att EES-avtalet fungerar
tillfredsställande.
En översyn av den nordiska överenskommelsen har nyligen genomförts med
inriktning att göra nödvändiga anpassningar till EES-avtalet. Översynen
har visat att ett nordiskt regelverk är till fördel för de berörda
yrkesgrupperna även sedan EES-avtalet trätt i kraft och att det finns
skäl att utnyttja den möjlighet som EES-avtalet erbjuder att behålla den
nordiska överenskommelsen för samtliga berörda yrkesgrupper.
Bestämmelser som är mer begränsande än EES-avtalets har mönstrats ut ur
överenskommelsen, t.ex. möjligheten att kräva vissa språk- och författnings-
kunskaper samt viss praktik. Av avtalstekniska skäl har de sålunda
anpassade bestämmelserna förts över i en ny överenkommelse om gemensam
nordisk arbetsmarknad för viss hälso- och sjukvårdspersonal och
veterinärer. En ny yrkesgrupp - kiropraktorerna - har förts in i den nya
överenskommelsen, som har trätt i kraft samtidigt med EES-avtalet den 1
januari 1994.
3.5.3 Övriga yrkesutövare med utländsk utbildning
För övriga yrkesutövare med utländsk utbildning, dvs. de som inte omfattas
av EES-avtalet eller har godkännande i något nordiskt land, får
Socialstyrelsen besluta i varje enskilt fall om dels den kompletterande
utbildning och praktik som behövs för att kunskaperna och färdigheterna
skall svara mot de svenska kompetenskraven, dels de nödvändiga kunskaperna
i författningar och dels de för yrket behövliga
språkkunskaperna.
Socialstyrelsen har utfärdat föreskrifter som relativt ingående reglerar
vad som krävs för att yrkesutövaren skall kunna godkännas, framför allt
när det gäller läkare. Tillämpningen och utformningen av dessa
föreskrifter har emellertid ifrågasatts och en översyn av bestämmelserna
har förordats från flera håll. En anpassning av bestämmelserna med
anledning av EES-avtalet kommer att behöva göras. Behov av att införa
motsvarande föreskrifter för ytterligare yrkesgrupper finns också.
3.6 Behörighet inom socialtjänsten
För socialtjänstpersonal saknas helt bestämmelser om legitimation. I
vissa fall meddelas dock kompetensbestämmelser av Socialstyrelsen.
Enligt 10 § socialtjänstförordningen (1981:750) skall det vid varje hem
för vård eller boende finnas en person som förestår verksamheten samt
den personal som i övrigt behövs för en ändamålsenlig verksamhet. Detta
tillämpas också på hem för vård eller boende som drivs av enskilda.
Vid särskilda ungdomshem skall det enligt 11 § socialtjänstförordningen
finnas tillgång till läkare som bör ha viss specialistkompetens. Vid hem
som ger vård och behandling åt missbrukare av alkohol eller narkotika
bör läkare finnas tillgängliga som har sådana kunskaper som är lämpade
för verksamheten. Vid de nämnda hemmen bör det också finnas tillgång
till psykologisk expertis.
Socialstyrelsen meddelar enligt 10 § andra stycket förordningen närmare
föreskrifter om kompetenskraven för föreståndare vid sådana hem. Sådana
föreskrifter finns i SOSFS 1982:36. I den mån det är påkallat meddelar
styrelsen även föreskrifter om kompetenskrav för personal med vård- och
behandlingsuppgifter.
Sådana hem som drivs av enskilda omfattas dock inte av 10 § andra
stycket och 11 § socialtjänstförordningen. Socialstyrelsen meddelar
emellertid närmare föreskrifter enligt 34 § förordningen i fråga om hem
för vård eller boende som drivs av enskilda.
Även om bestämmelser om legitimation för socialtjänstpersonal saknas,
gäller enligt 1 § andra punkten tillsynslagen att personalen, i den mån
den ger hälso- och sjukvård inom ramen för socialtjänsten, anses
tillhöra hälso- och sjukvårdspersonalen genom att biträda en legitimerad
yrkesutövare i dennes vård av patienter, t.ex. en distriktsläkare eller
en distriktssköteska.
4. Socialutskottets betänkanden
I Socialutskottets betänkande 1992/93:SoU1 Vissa behörighetsfrågor m.m.
med anledning av propositionen 1992/93:83 och motioner (rskr.
1992/93:13) behandlas bl.a. ett antal motioner vari yrkas att
legitimation eller andra behörighetsföreskrifter skall införas för
ytterligare yrkesgrupper. Utskottet tar i detta sammanhang upp
yrkesgrupperna naprapater, socionomer, kuratorer, dietister,
arbetsterapeuter och fotterapeuter.
Socialutskottet konstaterar att Socialstyrelsen redovisat ett uppdrag
som avsåg frågan om det föreligger ett dokumenterat vetenskapligt underlag
för att tillstyrka legitimation för naprapater och nämner att det
enligt Socialstyrelsens mening inte för närvarande föreligger ett sådant
underlag för att tillstyrka legitimation av naprapater. Utskottet anser
att regeringen nu bör ta ställning till frågan om naprapater skall kunna
legitimeras.
När det gäller frågan om legitimation eller andra
behörighetsföreskrifter för ytterligare yrkesgrupper anser utskottet att
en samlad översyn bör göras under parlamentarisk medverkan och att
regeringen därefter bör återkomma till riksdagen i denna fråga och vissa
andra frågor som har samband därmed.
Vidare berör utskottet att chefen för Utbildningsdepartementet i prop.
1992/93:1 föreslagit att det utöver vissa generella examina också bör
finnas ett antal yrkesexamina. Dessa bör avsluta utbildningar som är
inriktade mot yrken, där det finns olika former av officiellt fastställd
legitimation eller behörighetskrav.
I Socialutskottets betänkande 1993/94:SoU4 Ledningsansvaret och vissa
behörighetsfrågor med anledning av olika motionsyrkanden (rskr.
1993/94:5) behandlas bl.a. motioner vari yrkas att legitimation eller
andra behörighetsföreskrifter skall införas för ytterligare
yrkesgrupper. Utskottet tar i detta sammanhang åter upp yrkesgrupperna
naprapater och arbetsterapeuter.
Vidare behandlar utskottet en motion om att den kommande utredningen om
legitimations- och behörighetsfrågor bör ha nära samstämmighet med
översynsutredningen för de medellånga vårdutbildningarna. I motionen
hänvisas till motioner om yrkesexamina för de medellånga vårdutbildningarna,
t.ex. laboratorieassistenter och dietister, i samband med
riksdagsbehandlingen av en ny högskolelag (1992/93:UbU3).
Socialutskottet pekar bl.a. på ett uttalande i propositionen 1992/93:169
om högre utbildning för ökad kompetens om att regeringens möjlighet att
bestämma över utbildningarnas omfattning begränsas till de utbildningar
som avslutas med yrkesexamen. Utskottet konstaterar att de frågor som
motionen aktualiserar kan tas upp i den samlade översynen av legitimations-
och behörighetsregler för olika yrkesgrupper och förutsätter att
vid översynen kommer att beaktas vad som föreslagits om översynsutredningen
för de medellånga vårdutbildningarna.
5. Vissa pågående översyner m.m.
5.1 Närings- och yrkesskydd
Fri- och rättighetskommittén (Ju 1992:01) har enligt sina direktiv (dir.
1991:119) övervägt ett grundlagsskydd för närings- och yrkesverksamheten
samt en utformning av regleringen som medger erforderliga undantag. I
kommitténs betänkande (SOU 1993:40) Fri- och rättighetsfrågor, Del A,
föreslås att vissa bestämmelser tas in i regeringsformen. Regeringen har
till riksdagen överlämnat propositionen 1993/94:117 Inkorporering av
Europakonventionen och andra fri- och rättighetsfrågor, vari föreslås
dels vissa ändringar i regeringsformen, dels en särskild lag om
inkorporering av den europeiska konventionen angående skydd för de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Bl.a. föreslås
att ett skydd för närings- och yrkesfriheten införs i regeringsformen
som en ny grundläggande fri- och rättighet. Begränsningar i rätten att
driva näring eller utöva yrke får enligt förslaget införas endast för
att skydda angelägna allmänna intressen och aldrig i syfte enbart att
ekonomiskt gynna vissa personer eller företag. Vidare slås fast genom
ett stadgande i regeringsformen att lag eller annan föreskrift inte får
meddelas i strid med Sveriges åtaganden på grund av Europakonventionen.
De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 1995.
5.2 Viss ny organisation för läkemedelsförsörjningen
Läkemedelsförsörjningsutredningen - LFU 92 - (S1992:07), har lämnat
delbetänkandet Läkemedel och kompetens (SOU 1993:106) som redovisar den
del av utredningens arbete som rör försäljningen av receptfria läkemedel.
Det framhålls att denna fråga inte kan diskuteras isolerat från
de kompetenskrav som måste ställas för att säkerställa en riktig
information till kunderna. Utredningen har därför beaktat också vissa
utbildningsfrågor. Utredningen föreslår att det skall krävas en
verksamhetsansvarig farmaceut som föreståndare för de s.k.
egenvårdsapoteken och framhåller bl.a. att starka skäl föreligger för
att en legitimering av farmaceuter återinförs. Mycket talar enligt
utredningen för att också receptarier legitimras.
5.3 Viss utvärdering av kiropraktorskola
Regeringen uppdrog åt Socialstyrelsen i juni 1993 att utvärdera den
kiropraktorutbildning som bedrivs vid Skandinaviska Chiropraktor Skolan
i Stockholm. Syftet med utvärderingen var att klargöra om
utbildningstiden och innehållet i denna utbildning var av samma kvalitet
som en godkänd utbildning till Doctor of Chiropractic-examen.
Socialstyrelsen har redovisat uppdraget i december 1993 och bl.a. anfört
som sammanfattande omdöme att utbildningen i många avseenden är
jämförbar med utbildningen vid the Anglo-European College of
Chiropractic i Bournemouth, England, men att Skandinaviska Chiropraktor
Skolan i Stockholm på vissa väsentliga punkter ännu ej har samma
standard. Denna utvärdering samt införandet av utbildning för
kiropraktorer i Odense kan få konsekvenser för nuvarande
legitimationsbestämmelser för kiropraktorer.
5.4 Offentlig tillsyn över enskild vård och omsorg
En arbetsgrupp inom Socialdepartementet har överlämnat förslaget Enskild
vård och omsorg - offentlig tillsyn (Ds 1993:38). Arbetsgruppen föreslår
att stadgan (1970:88) om enskilda vårdhem upphävs och ersätts av nya
bestämmelser om enskild verksamhet i hälso- och sjukvårdslagen och
socialtjänstlagen (1980:620). Vårdhemmen bör delas upp i sådana för
hälso- och sjukvården, t.ex. enskilda sjukhus, och sådana inom social-
tjänsten, t.ex. enskilda ålderdomshem.
Konvalescenthem/hälsohem som även bedriver sjukvård föreslås omfattade
av bestämmelserna om enskild hälso- och sjukvård. Övriga konvalescenthem
avses regleras genom lagen (1966:742) om hotell- och pensionatsrörelse.
De föreslagna nya bestämmelserna i hälso- och sjukvårdslagen innebär
bl.a. att en enskild fysisk eller juridisk person som avser att
yrkesmässigt bedriva hälso- och sjukvård skall anmäla detta till
Socialstyrelsen. Styrelsen föreslås överta tillsynen av sluten enskild
hälso- och sjukvård från länsstyrelserna.
Däremot bör enligt förslaget ansvaret för tillstånd och tillsyn
beträffande enskild verksamhet enligt socialtjänstlagen kvarligga hos
länsstyrelserna. Tillstånd skall sökas hos länsstyrelsen för alla
särskilda boendeformer som drivs av enskilda och för enskilda hem med
korta vårdtider för äldre och handikappade med inriktning på
rehabilitering m.m., s.k. hem för viss heldygnsvård. Enligt förslaget
skall bl.a. en medicinskt ansvarig sjuksköterska finnas vid de särskilda
boendeformerna i enskild regi.
Förslagen om offentlig tillsyn över enskild vård och omsorg bereds i
regeringskansliet med sikte på en proposition under våren 1994.
5.5 Tillsynen över hälso- och sjukvården
Tillsynsutredningen har i sitt huvudbetänkande Tillsynen över hälso- och
sjukvården (SOU 1991:63) bl.a. föreslagit att det skall anges i
tillsynslagen att den gäller för yrkesutövning inom fyra särskilt
angivna uppgiftsområden och då främst vid undersökning, vård och
behandling av patienter. Alla som har legitimation för yrke inom hälso-
och sjukvården skall enligt förslaget anses tillhöra hälso- och
sjukvårdspersonalen. I den mån yrkesutövare vid verksamheter med annat
huvudsakligt syfte än att bedriva hälso- och sjukvård, såsom
socialtjänsten, fullgör uppgifter inom området patientvård omfattas de
enligt förslaget av bestämmelserna i tillsynslagen endast om de utför
sådana uppgifter.
Tillsynsutredningen lägger fram förslag som syftar till att göra den
statliga tillsynen över allmän och enskild hälso- och sjukvård mer
effektiv. Bestämmelsen i 18 § tillsynslagen om att även annan behörighet
att utöva yrke inom hälso- och sjukvården än legitimation kan återkallas
har aldrig tillämpats. Utredningen föreslår därför att den upphävs.
Förslagen om tillsynen över hälso- och sjukvården bereds för närvarande
regeringskansliet med sikte på en proposition under våren 1994.
5.6 Högskolereformens konsevenser för behörighetsregleringen
Den reform för universitet och högskolor som riksdagen har beslutat om
med anledning av regeringens proposition Högre utbildning för ökad
kompetens (prop. 1992/93:169, bet. 1992/93:UbU14, rskr. 1992/93:363) och
som gäller fr.o.m. budgetåret 1993/94 innebär att linjesystemet har
avskaffats och att regering och riksdag därmed inte längre beslutar om
dimensioneringen av enskilda utbildningar. Avsikten är att studenternas
efterfrågan skall få ett större genomslag. Genom linjesystemets
avskaffande styrs utbildningarnas innehåll inte längre genom centralt
fastställda utbildningsplaner. Dessa har ersatts av en examensordning
som reglerar vilka examina som får förekomma. Framför allt sådana
utbildningar, som leder mot yrken som är reglerade i lagar eller
förordningar eller genom andra behörighetsföreskrifter, avslutas med en
yrkesexamen. För varje yrkesexamen anges en övergripande målbeskrivning.
De utbildningar som leder fram till legitimation för yrke inom hälso-
och sjukvården återfinns i examensordningen. Härutöver tas ytterligare
några utbildningar för vårdpersonal upp. Påbyggnadsutbildningar för
sjuksköterskor avslutas inte med en yrkesexamen. Därmed regleras inte
dessa utbildningars innehåll längre av statsmakterna.
6. Framställningar om införande av legitimation för ytterligare
yrkesgrupper
6.1 Legitimation för naprapater
Svenska Naprapatförbundet har hemställt om att naprapater med examen
Doctor of Naprapathy bereds möjlighet att få legitimation.
Naprapati innefattar enligt förbundet en kombination av olika behandlings-
teknologier vid besvär och funktionsstörningar från
rörelseapparaten. Naprapaten använder sig av manipulationsbehandling,
massage, stretching, ergonomisk rådgivning, rehabiliteringsträning och
mobilisering m.m.
Förslaget om legitimation för naprapater bereds för närvarande i regerings-
kansliet med sikte på en proposition under våren 1994.
6.2 Legitimation för osteopater
Osteopati är en manuell terapi varigenom osteopater - liksom kiropraktorer
och naprapater - behandlar ryggar, hållning och rörelseapparat.
Svenska osteopatförbundet anger att skillnaden ligger i den
helhetsfilosofi och den mjuka hävstångsteknik som används vid
osteopatisk behandling. De flesta osteopater har genomgått en fyraårig
svensk utbildning i osteopati i samarbete med professor Jan Westman vid
universitetet i Uppsala och Maidstone College of Osteopathy i England.
En framställning om legitimation för osteopater har gjorts, vari
framhålls att osteopatin numera erhållit legitimation i Storbritannien.
6.3 Legitimation för rehabiliteringsterapeuter
Förslag föreligger om en treårig utbildning för rehabiliteringsterapeut.
Verksamhetsområdet avses vara bl.a. rehabilitering av
långtidssjukskrivna med mindre tydlig diagnos och med s.k
mångfaktoriella diagnoser. En rehabterapeut behandlar symtom t.ex. med
massage, akupunktur och naturmedicin. En framställning om legitimation
för rehabterapeuter har gjorts.
6.4 Legitimation för ortopedingenjörer
Svensk Ortopedisk Förening har hemställt om legitimation för ortopedingen-
jörer, som utbildats och examinerats vid Hälsohögskolan i Jönköping
sedan mer än tio år tillbaka och enligt föreningen utför ansvarsfullt
och relativt självständigt arbete i sjukvården på ungefär samma sätt som
sjukgymnaster. Föreningen framhåller att komponentbrott i proteser och
ortoser utgör en reell skaderisk för patienter och att därför denna gren
av sjukvårdande verksamhet borde ges en fristående status med
legitimation för dess chefsföreträdare.
6.5 Legitimation för transaktionsanalytiska psykoterapeuter
Svenska transaktionsanalytiska föreningen har hemställt om att
transaktionsanalytiska psykoterapeuter skall kunna få legitimation som
psykoterapeuter och bl.a. anfört att transaktionsanalys är en
psykodynamisk terapiform med utvecklad teori och metodik för hur
mellanmänsklig kommunikation - interpersonella transaktioner - påverkar
psykisk hälsa och patlogi.
6.6 Legitimation för undersköterskor m.fl.
Framställningar om legitimation för undersköterskor,
laboratorieassistenter, arbetsterapeuter, sjukhusingenjörer, dietister,
kuratorer, socionomer, hörselvårdsassistenter, fotterapeuter och
akupunktörer föreligger. Titeln hörselvårdsassistent har bytts ut mot
titeln audionom den 1 januari 1994. Vidare föreligger en framställning
om att även kiropraktorutbildning som inte är formellt godkänd för att
kunna leda till "Doctor of Chiropractics" skall kunna ge legitimation.
Frågor om legitimation även för andra än här berörda yrkesgrupper med
utbildning för yrken inom hälso- och sjukvården, såsom sjukhusfysiker,
skötare inom psykiatrisk vård och tandsköterska, kan bli aktuella att
pröva.
6.7 Legitimation för homeopater m.fl.
Homeopati bygger på antagandet att en sjukdom kan botas genom små
mängder av ämnen som hos friska personer framkallar effekter som liknar
sjukdomens symtom. En framställning om legitimation för homeopater har
gjorts.
Frågor om legitimation även för andra än här berörda yrkesgrupper
inom naturmedicinens område kan bli aktuella att pröva.
7. Uppdraget
De principer som har gällt för införandet av legitimationskrav för olika
yrken inom hälso- och sjukvården fastställdes i början av 1980-talet, då
den nuvarande behörighetslagstiftningen beslutades av riksdagen. Dessa
principer har berörts under avsnittet 1984 års behörighetslagstiftning
(3.2).
De genomgripande förändringar som skett och fortfarande sker i samhället,
bl.a. genom Sveriges närmande till EU och genom införandet av
nya organisationsformer i många offentliga verksamheter, motiverar en
översyn av behörighetsregleringen inom hälso- och sjukvården och närliggande
områden.
Den främsta orsaken till en rättslig reglering av yrken inom hälso- och
sjukvården är omsorgen om patienternas säkerhet i vården. Detta måste
vara ledstjärnan även för varje förändring eller utvidgning av
bestämmelserna om kompetensbevis och behörighetskrav. Särskilt i de
fall, när en yrkesgrupp vänder sig direkt till allmänheten, får sådana
bestämmelser stor betydelse när det gäller att trygga de berättigade
krav på säkerhet i vården som patienterna kan ställa. De hittillsvarande
grundläggande principerna för legitimation och behörighet bör i allt
väsentligt kunna ligga till grund även för den översyn och de
överväganden som nu behöver göras.
I alltmer ökad utsträckning kommer emellertid vård sannolikt att tillhanda-
hållas av företag och enskilda i stället för av det offentliga, som
i dag svarar för den övervägande delen av vårdverksamheten. Den kontroll
som ligger i nuvarande anställningsförfarande för verksamhet inom den
offentligt bedrivna vården kommer av allt att döma att minska i
betydelse. Förändringen och utvecklingen inom vårdområdet ställer bl.a.
krav på förbättrade möjligheter till kontroll från statens sida av
hälso- och sjukvårdspersonalens yrkesutövning, särskilt utanför den
offentliga vården.
Vidare finns inom EU ett betydligt mer omfattande system med kompetenskrav
och behörighet än vad vi har i Sverige. Genom EES-avtalet och
vid medlemskap i den Europeiska gemenskapen åtar sig Sverige att
tillämpa regler om ömsesidigt erkännande av kompetensbevis för verksamhet
inom hälso- och sjukvården m.m. för ett stort antal yrkesgrupper.
Behovet av kompetensbevis, som utfärdas av ansvariga myndigheter, kan
därför förutses komma att öka även av denna anledning.
Sverige måste bl.a. se till att landets nationella utbildningar
uppfyller de krav som är förutsättningen för detta ömsesidiga
erkännande. Viss anpassning har redan skett i samband med EES-avtalet.
Även i fortsättningen kommer det emellertid att krävas vissa
anpassningar till system som gäller inom EU.
De svenska medborgarna måste vid en fri arbetsmarknad inom EU få en
konkurrenskraftig utbildning som ger den sökta behörigheten. I detta
sammanhang finns det skäl att närmare analysera om den genomförda
avregleringen inom högskolan innebär ökat behov av regler på behörighets-
området för vissa vårdutbildningar. Socialutskottets påpekanden om
de medellånga vårdutbildningarna bör även beaktas i det sammanhanget.
Såsom framgår av redogörelsen i det föregående innebär en rättslig
reglering av ett yrke också ofta fördelar vid en tillämpning av EG:s
regelverk för godkännande i annat EES-land. Förhållandet bör analyseras
närmare.
Vid en översyn av bestämmelserna om kompetensbevis och behörighetskrav
bör hänsyn också tas till marknadseffektiviteten. Därvid bör beaktas
såväl etableringsmöjligheterna som att villkoren är konkurrensneutrala.
Legitimation och andra kompetensbevis innebär i regel en form av intrång
i näringsfriheten. På grundval av förslag från fri- och rättighetskommittén
har regeringen i propositionen 1993/94:117 Inkorporering av
Europakonventionen och andra fri- och rättighetsfrågor bl.a. föreslagit
att principerna om närings- och yrkesfrihet regleras i regeringsformen.
Härutöver föreslås en särskild lag om inkorporering av den europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de grund-
läggande friheterna.
Begränsningar i rätten att driva näring eller utöva yrke får, enligt
regeringens förslag om ändring av regeringsformen, införas endast för
att skydda angelägna allmänna intressen och aldrig i syfte enbart att
ekonomiskt gynna vissa personer eller företag. Vidare får lag eller
annan före skrift inte meddelas i strid med Sveriges åtaganden på grund
av Europakonventionen.
De nya reglerna avses träda i kraft den 1 januari 1995.
Konsekvenserna av förslagen i propositionen för behörigheten inom hälso-
och sjukvården m.m. bör genomlysas närmare. Det förhållandet att närings-
och yrkesfriheten regleras i en grundlag kan t.ex. föranleda att
viss behörighetsreglering, som för närvarande beslutas på
myndighetsnivå, blir frågor som regering och riksdag bör besluta om.
Frågan om återkallelse av legitimation eller annat kompetensbevis bör
även kunna tas upp. En avvägning bör ske mellan patienternas intresse av
säkerhet i vården och den legitimerade yrkesutövarens rättssäkerhet.
I detta sammanhang bör även diskuteras behovet av en fast övre åldersgräns
för giltigheten av legitimation.
Av de yrkesgrupper som själva kommit in med förslag om att de skall få
legitimation för yrket är flera i dag underkastade den s.k.
kvacksalverilagens bestämmelser. Ett förslag till ny lagstiftning på
området har utarbetats av den s.k. alternativmedicinkommittén. Förslaget
har emellertid fått ett blandat mottagande av remissinstanserna och ännu
inte lett till något beslut.
Som ett led i översynsarbetet bör övervägas hur en lagstiftning om
förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område bör
vara utformad i framtiden.
Hittills har legitimation inte förekommit inom socialtjänsten. Förslag
föreligger emellertid om legitimation för bl.a. kuratorer och
socionomer. Syftet är att tillförsäkra allmänheten en god och
professionell handläggning inom socialtjänsten. Övervägandena
beträffande behovet av en rättslig reglering för dessa och närliggande
yrken bör utgå från samma principer som föreslås gälla för en regl
Mot denna bakgrund föreslår regeringen att en parlamentarisk kommitté
tillsätts för att göra en samlad översyn av principerna för legitimation
och behörighet samt att mot bakgrund av denna översyn lämna förslag
bl.a. i frågan om legitimation och behörighetsföreskrifter för olika
yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården och närliggande områden.
Översynen skall också omfatta bestämmelserna i lagen (1960:409) om
förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område (den
s.k. kvacksalverilagen).
Kommittén skall således, med utgångspunkt i den grundsyn som redovisats
i det föregående, överväga vilka allmänna principer som bör gälla för
utfärdande av olika kompetensbevis. Kommittén bör också överväga om det
finns andra former för rättslig reglering av yrken eller verksamhet som
kan utgöra ett alternativ till legitimation. Strävan bör vara att åstadkomma
en så enhetlig reglering som möjligt av de yrken som kommer i
fråga.
Kommittén skall fästa särskild vikt vid konsekvenserna av dels Sveriges
närmande till Europa, dels den avreglering av vissa vårdutbildningar som
skett genom högskolereformen och dels de ökade möjligheterna till privat
verksamhet, som öppnar sig för olika yrkesgrupper inom hälso- och sjukvården.
Kommittén skall därvid ta hänsyn även till vad som gäller utanför
Sverige, och då framför allt inom EES, vid utarbetandet av sina förslag
till principer för kompetensbevis inom hälso- och sjukvården. Kommittén
bör särskilt beakta intresset av likformiga regler i de nordiska
staterna inom denna ram.
Mot bakgrund av vad som har redovisats under avsnittet Kompetensbevisens
rättsverkningar (3.4) i fråga om mervärdesskatt bör kommittén belysa
även de eventuella skattetekniska konsekvenserna av lämnade förslag.
För utredningens arbete gäller kommittédirektiven till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om dels utredningsförslagens inriktning
(dir. 1984:5), dels beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten
(dir. 1988:43).
Kommitténs uppdrag skall redovisas före utgången av år 1995.