Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om den centrala polisorganisationen m.m., Dir. 1994:19
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-03-10
Dir. 1994:19
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentariskt sammansatt kommitté tillkallas för att lämna förslag
till hur den centrala polisorganisationen skall vara organiserad.
Kommittén skall också göra en utvärdering av det förändringsarbete som
pågår inom polisen på regional och lokal nivå.
Inom uppdraget faller också att föreslå en ny ordning för
grundutbildning av poliser.
Bakgrund
Tidigare utveckling
Under 1980-talet genomfördes stegvis en reformering av polisväsendet på
grundval av förslag från 1975 års polisutredning och 1981 års
polisberedning. Ett huvudtema i reformarbetet var att effektivisera
polisen genom att minska detaljstyrningen och öka det lokala
självbestämmandet.
Genom riksdagsbeslut år 1991 på grundval av propositionen om förnyelse
inom polisen skedde en fortsatt utveckling av styrformerna inom polisen
i riktning mot fortsatt decentralisering samt en ökad inriktning mot
förebyggande polisarbete (prop. 1989/90:155, bet. 1990/91:JuU1, rskr.
1990/91:1).
Den 1 juli 1992 infördes ett nytt budgetsystem för polisens del med
ramanslag och ett ökat inslag av mål- och resultatstyrning (prop.
1991/92:100 bil. 3, bet. 1991/92:JuU23, rskr. 1991/92:230). Inom det nya
budgetsystemet har länsstyrelserna tilldelats viktiga uppgifter, främst
genom att huvuddelen av medlen för polisens verksamhet fördelas över 24
länsramar. Varje länsstyrelse har sedan att fördela de tilldelade medlen
mellan de egna polismyndigheterna.
Vid halvårsskiftet år 1992 genomfördes även en reform i fråga om den
regionala ledningsorganisationen inom polisen som bl.a. innebar att den
s.k. länspolismästarmodellen infördes i alla län (prop. 1991/92:52, bet.
1991/92:JuU9, rskr. 1991/92:124).
Ytterligare ett steg mot ökad decentralisering togs den 1 maj 1993 då,
genom en ändring i polisförordningen (1984:730, omtryckt 1993:993),
ansvaret att besluta om länens indelning i polisdistrikt övergick från
regeringen till länsstyrelserna. Samtidigt gavs länsstyrelserna
befogenhet att meddela bestämmelser om organisationen av funktionen
vakthavande befäl och om frågor som rör arbetsfördelning och samverkan
inom länens polis.
Efter de senaste årens reformer vilar sålunda det övergripande ansvaret
för såväl verksamhet som ekonomi inom länens polis på länsstyrelserna.
Dessa har att tillse att polisverksamheten inom respektive län bedrivs
och utvecklas i enlighet med de mål och riktlinjer som statsmakterna
lagt fast och inom den ekonomiska ram som bestämts.
Den centrala polisorganisationen
I juni 1992 uppdrog regeringen åt Rikspolisstyrelsen att genomföra en
översyn av den egna organisationen. Rikspolisstyrelsen skulle enligt
direktiven bl.a. belysa behovet av förändringar av den centrala
polisorganisationen. Det skulle ske mot bakgrund av den förändrade roll
och det ökade ansvar som landets länsstyrelser fått på polisområdet och
som blivit följden av införandet av ett nytt budgetsystem. Genom
tilläggsdirektiv i december 1992 uppdrogs åt Rikspolisstyrelsen att
också utreda hur Rikskriminalpolisen och den regionala polisen skulle
kunna omorganiseras i syfte att effektivisera bekämpningen av ekonomisk
brottslighet och annan kvalificerad brottslighet.
Rikspolisstyrelsen redovisade i mars 1993 sina överväganden i en
översynsrapport (RPS rapport 1993:3). I rapporten behandlas i olika
avsnitt Rikspolisstyrelsens uppgifter och organisation, register- och
dataverksamheten vid Rikspolisstyrelsen, verksamheten vid
Förvaltningskontoret Kronoberg samt den regionala
kriminalpolisverksamheten och Rikskriminalpolisens uppgifter och
organisation.
Enligt översynsrapporten bör Rikspolisstyrelsen i framtiden ägna sig åt
tre huvudområden, nämligen tillsyn och utveckling, administration och
förvaltning samt operativa polisuppgifter. I rapporten redogörs närmare
för hur detta skall kunna ske organisatoriskt och arbetsmässigt.
När det särskilt gäller den centrala kriminalpolisverksamheten föreslår
Rikspolisstyrelsen att Rikskriminalpolisens roll och uppgifter i allt
väsentligt förblir oförändrade. Rikspolisstyrelsen redovisar i det
sammanhanget också för- och nackdelar med olika modeller när det gäller
den regionala organisationen och resursfördelningen för bekämpandet av
ekonomisk brottslighet.
I maj 1993 uppdrog regeringen åt en särskild utredare (RPS-utredningen)
att göra vissa kompletteringar till den organisationsöversyn som
Rikspolisstyrelsen genomfört. Kompletteringarna skulle avse den centrala
polisorganisationen, dels i ett statsmaktsperspektiv, dels i ett
EG-perspektiv.
RPS-utredningen avlämnade i oktober 1993 betänkandet Den centrala
polisorganisationen (SOU 1993:92). I betänkandet föreslås att den
centrala polisorganisationen liksom hittills skall bestå av en enda
förvaltningsmyndighet som i sig innehåller såväl Rikskriminalpolisen som
Säkerhetspolisen. Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen skall vara
helt självständiga i polisoperativa frågor. Förvaltningsdelen av den
centrala myndigheten skall koncentrera sig på verksfunktionerna --
ekonomi- och personaladministration, tillsyn, uppföljning och
utvärdering, teknisk utveckling m.m. -- på ett helt annat sätt än
hittills. För att markera betydelsen av dessa uppgifter, och för att
stryka under att de utgör en mycket väsentlig del av den centrala
polisorganisationen, bör myndigheten enligt RPS-utredningen benämnas
Polisverket. Det visar också enligt utredningen att myndighetens uppgift
inte är att styra polisen i riket. Som en följd av detta bör chefen för
Polisverket ha tjänstetiteln generaldirektör. Polisverket bör enligt
utredningsförslaget ha en lekmannastyrelse med generaldirektören som
ordförande. Därigenom får Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen det
erforderliga lekmannainflytandet. Den nya organisationen föreslås träda
i kraft den 1 juli 1994.
Rikspolisstyrelsens översynssrapport och RPS-utredningens betänkande har
dels behandlats vid en hearing inom Justitiedepartementet, dels
remissbehandlats.
Rationaliseringsarbete inom länen m.m.
Polisens verksamhet på lokal nivå är föremål för visst utredningsarbete
genom den parlamentariskt sammansatta Trygghetsutredningen (Ju 1993:5,
dir. 1993:37). Utredningen har i uppdrag att se över rollfördelningen
mellan polisen, kommunerna och enskilda när det gäller att skapa
trygghet mot brott, särskilt vardagsbrottslighet, och
ordningsstörningar. Utredningen skall enligt direktiven bl.a. pröva
olika vägar för att ge kommunerna en större roll när det gäller att inom
ramen för det polisiära verksamhetsområdet skapa trygghet mot att
utsättas för brott. Utredningens arbete skall vara avslutat före
utgången av mars 1995. Ett delbetänkande skall enligt direktiven
redovisas före utgången av juni 1994.
En omständighet av stor betydelse för polisväsendets organisation och
verksamhet är de besparingar och rationaliseringar som under kommande år
skall ske inom polisverksamheten.
Sålunda har riksdagen med anledning av regeringens proposition om
åtgärder för att stabilisera den svenska ekonomin beslutat att
sammanlagt 500 miljoner kronor skall sparas inom Justitiedepartementets
arbetsområde. Besparingarna kommer att genomföras huvudsakligen genom
rationaliseringar inom polisens område under en treårsperiod (prop.
1992/93:50, bet. 1992/93:FiU1, bet. 1992/93:JuU2y, rskr. 1992/93: 134).
Totalt uppgår besparingarna för polisväsendet till 575 miljoner kronor.
I 1993 års budgetproposition (prop. 1992/93:100 bil. 3 s. 69) anförs att
Rikspolisstyrelsen bör vara motor i rationaliseringsarbetet och se till
att statsmakternas intentioner fullföljs inom polisorganisationen.
Därvid bör beaktas de uttalanden som justitieutskottet gjorde vid
behandlingen av propositionen om åtgärder för att stabilisera den
svenska ekonomin (se bet. 1992/93:JuU2y) och som innebär att
besparingarna på polisens område i huvudsak bör avse administrativa
funktioner.
Regeringen har i planeringsdirektiven för polisväsendet för budgetåret
1993/94 uppdragit åt länsstyrelserna att utarbeta en plan för
rationaliseringar inom länens polis under tiden t.o.m. budgetåret
1995/96 inom ramen för den fördelning av besparingarna som
Rikspolisstyrelsen beslutar om. Regeringen har vidare uppdragit åt
Rikspolisstyrelsen att nära följa rationaliseringsarbetet och bl.a.
granska länsstyrelsernas rationaliseringsplaner. Rikspolisstyrelsen
skall två gånger om året samt annars vid behov avrapportera till
Justitiedepartementet hur rationaliseringsarbetet inom polisen
fortskrider. Samma organisation för rationaliseringsarbetet skall,
enligt vad regeringen har anfört i 1994 års budgetproposition,
tillämpas under budgetåret 1994/95.
I sin anslagsframställning för budgetåret 1994/95 konstaterar
Rikspolisstyrelsen att det i samtliga län pågår strukturöversyner av
olika slag och att flertalet länsstyrelser avser att fatta beslut om
polisorganisationen under hösten 1993. Av Rikspolisstyrelsens
sammanställning framgår att somliga länsstyrelser beslutat att minska
antalet polisdistrikt eller att göra länet till ett enda polisdistrikt.
Andra åter har i princip tagit ställning för att behålla nuvarande
organisation.
Regeringen har den 27 januari 1994 till Rikspolisstyrelsen överlämnat en
skrivelse från Riksåklagaren angående konsekvenserna för åklagarväsendet
av polisens rationaliseringsarbete. Skrivelsen skall beaktas i det
fortsatta rationaliseringsarbetet.
Regeringen har i december 1993 beslutat om två utredningar inom ramen
för kommittéväsendet rörande myndighetssamverkan vid gränskontroll i ett
EU-perspektiv respektive nya former för narkotikabekämpning m.m. i ett
EU-perspektiv. Utredningsdirektiven bygger bl.a. på att den
brottsbekämpande verksamheten skall effektiviseras genom en ökad
samverkan mellan berörda myndigheter, såsom polisen och tullen.
Grundutbildning av poliser
Grundutbildningen av poliser regleras i förordningen (1985:751) om
utbildning och forskning inom polisväsendet. I utbildningen ingår två
kurser vid Polishögskolan, grundkurs 1 om tio månader och grundkurs 2 om
fem månader. Mellan kurserna finns en praktikperiod om 18 månader då de
blivande poliserna tjänstgör vid polismyndighet med polismans befogenhet
och tjänsteställning. Den nu refererade utbildningsordningen infördes
som ett led i 1980-talets polisreform och har därefter i allt väsentligt
varit oförändrad.
Fast anställning som polisman erhålls efter godkänd grundutbildning.
Från och med budgetåret 1993/94 tillämpas studiemedelsfinansiering
beträffande grundkurs 1. Eleverna är då visserligen anställda inom
polisväsendet men är tjänstlediga och finansierar sina studier inom
studiemedelssystemet.
I och med införandet av ett nytt budgetsystem för polisen budgetåret
1992/93 infördes en efterfrågestyrning från länen när det gäller
intagningen till den polisiära grundutbildningen (se prop. 1991/92:100
bil.3 s. 81-83 och prop. 1992/93:100 bil.3 s. 81 f.). Intagningen bygger
på länsstyrelsernas anmälningar om behovet av nyutbildade poliser.
Systemet är en konsekvens av att i princip samtliga kostnader för
polisverksamheten, också lönen till poliser, i det nya budgetsystemet
finansieras över länsramarna. I detta ligger att det är länsstyrelserna
och polismyndigheterna som bestämmer hur många poliser som skall finnas
mot bakgrund av behovet av polisiär verksamhet och av tillgängliga
resurser.
Behov av en utredning
Frågorna om den centrala polisorganisationen och om
rationaliseringsarbetet inom länens polisorganisation har tagits upp av
riksdagens justitieutskott i samband med behandlingen av en rapport
rörande polisen från Riksdagens revisorer. I betänkandet (1993/94:JuU8)
föreslår utskottet att de förslag som lagts fram beträffande
Rikspolisstyrelsen behandlas av en parlamentarisk utredning. Utredningen
bör enligt utskottet även göra en utvärdering av det förändringsarbete
inom polisen som nu sker på regional och lokal nivå. Riksdagen har i
december 1993 beslutat i enlighet med justitieutskottets förslag (rskr.
1993/94:68).
I samband med rationaliseringsarbetet inom länens polisorganisation har
vidare framkommit behov av att göra vissa ändringar i regelverket
beträffande polisen. Detta har redovisats bl.a. i en skrivelse från
Rikspolisstyrelsen i december 1993 och i en rapport från Länsstyrelsen i
Stockholms län med förslag till verksamhet och organisation för polisen
i länet. Ändringarna gäller bl.a. föreskrifterna i polislagen (1984:387)
om polisstyrelser och polisnämnder. Denna fråga bör behandlas av
kommittén i samband med den nyss berörda utvärderingen av
förändringsarbetet.
En fråga som också bör anförtros kommittén är anpassningen av
grundutbildningssystemet inom polisen till det nya budgetsystemet med
bl.a. länsramar. Erfarenheterna visar att det kan vara svårt att förena
efterfrågestyrningen med behovet av en jämn intagningsnivå vid
Polishögskolan och med behovet av kontinuitet i fråga om
utbildningsorganisationen. Om länsstyrelserna anmäler endast ett litet
behov av nyrekryteringar, kan antalet utbildningsplatser bli lägre än
vad som från andra synpunkter är önskvärt. Om det å andra sidan tas in
fler elever än vad som motsvarar det anmälda behovet, kan man komma i
ett läge där det, efter utbildningens avslutande, placeras ut flera
nyutbildade polismän i länen än vad länsstyrelser och polismyndigheter
anser sig ha råd med. Frågan ligger visserligen något vid sidan om
kommitténs övriga uppgifter men är ändå av sådan beskaffenhet, med
hänsyn till polisutbildningens stora betydelse från allmänna synpunkter,
att utredningsarbetet bör bedrivas i parlamentarisk form.
Utredningsuppdraget
Allmänna utgångspunkter
Ett betydande reformarbete har ägt rum på polisens område under senare
år. Ansvaret för verksamheten har förts över till den regionala och
lokala nivån inom polisen. Rikspolisstyrelsens roll som central
förvaltningsmyndighet har därmed kommit att delvis förändras i takt med
att uppgifter och befogenheter har decentraliserats. En utgångspunkt för
utvecklingen har varit riksdagens beslut år 1991 på grundval av
propositionen om förnyelse av polisen (prop. 1989/90:155, bet.
1990/91:JuU1, rskr. 1990/91:1). Detta beslut äger alltjämt giltighet och
bör i princip vara en utgångspunkt för utredningens arbete.
Den centrala polisorganisationens uppbyggnad och arbetsuppgifter måste
speglas mot den polisverksamhet som bedrivs på regional och lokal nivå.
Verksamhet och organisation på central nivå och inom länen bör därför
såvitt möjligt bedömas i ett sammanhang. Bl.a. måste hänsyn tas till de
krav som följer av det nya, mål- och resultatorienterade styrsystemet.
En utgångspunkt för kommitténs arbete bör vara att decentraliseringen
och den lokala och regionala förankringen inom polisen skall ligga fast
och fördjupas. När det gäller polisverksamheten bör kommittén utgå från
en fortsatt inriktning mot förebyggande polisverksamhet och
närpolisverksamhet dvs. en utvecklad kvarterspolisverksamhet samt en
utveckling av kriminalpolisverksamheten för att öka effektiviteten när
det gäller att bekämpa internationell eller annars grov och organiserad
brottslighet, inte minst narkotikabrottslighet, ekonomisk brottslighet
och våldsbrottslighet. Också behovet av att utveckla det internationella
polissamarbetet, särskilt inom ramen för EU, ingår i förutsättningarna
för utredningsarbetet.
Det är av stor vikt att förändringsarbetet inom polisen drivs vidare vid
sidan av kommittéarbetet. Det pågående arbetet med att rationalisera
och effektivisera verksamheten, för att anpassa verksamheten till EU-
förhållanden eller och för att tillgodose statsmakternas riktlinjer och
prioriteringar för polisen skall fortsätta i enlighet med de intentioner
som regering och riksdag tidigare har beslutat.
För kommittén bör gälla regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5),
angående EG-aspekter i utredningsverksamhet (dir. 1988:43) samt om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).
Den centrala polisorganisationen
Kommittén bör lämna förslag till vilka uppgifter som mot bakgrund av den
nyss beskrivna utvecklingen i framtiden skall ankomma på den centrala
polisorganisationen samt hur denna i stort skall organiseras.
Ett mål bör vara att såväl verksfunktionerna som de centrala operativa
funktionerna skall kunna bedrivas med större effektivitet än i dag. Både
Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen bedriver en verksamhet under
speciella polisiära förutsättningar. Kommittén bör särskilt överväga hur
insynen i och tillsynen över dessa enheter skall kunna utvecklas.
Naturligtvis skall också riksdagens beslut om en minskning av
administrationen till förmån för operativ verksamhet prägla
utredningsarbetet.
Som ett underlag för kommitténs överväganden bör överlämnas
Rikspolisstyrelsens översynsrapport och RPS-utredningens betänkande,
protokollet från den nämnda hearingen samt remissyttranden och annat
material rörande dessa. Kommittén bör givetvis också själv kunna
genomföra de utredningar och den faktainsamling som bedöms lämplig.
Rikskriminalpolisens inre organisation bör inte ingå i
utredningsuppdraget med hänsyn bl.a. till att Sveriges närmande till EU
nödvändiggör ett omedelbart utvecklingsarbete som inte kan anstå.
Utanför uppdraget faller vidare register- och dataverksamheten och
därmed sammanhängande radio- och telekommunikationsfrågor vid
Rikspolisstyrelsen.
Säkerhetspolisens verksamhet, ställning och organisation faller utanför
uppdraget.
Länens polisorganisation
Kommittén bör göra en utvärdering av det förändringsarbete som sker på
regional och lokal nivå. Utvärderingen bör inriktas på vilka slutsatser
som kan dras av rationaliseringsverksamheten till ledning för
utvecklingen på lång sikt när det gäller verksamhet och organisation
inom polisen. Den givna målsättningen skall vara att ytterligare
utveckla och fördjupa formerna för ledning och styrning av polisen inom
ramen för en decentraliserad struktur och en regional och lokal
förankring.
Utredningen bör även belysa de konsekvenser förändringsarbetet haft på
polisens samverkan med rättsväsendet i övrigt och då främst
åklagarväsendet.
Kommittén bör överväga om de organisatoriska och verksamhetsmässiga
reformerna inom polisen bör föranleda att förändringar görs i fråga om
polisväsendets chefsstruktur. Här kan det finnas skäl att överväga
sådant som exempelvis chefsrekrytering, karriärvägar och tillsättning av
polischefer. En utgångspunkt skall självfallet vara att
polisverksamheten skall ledas av kvalificerade chefer med hög kompetens,
såväl i fråga om verksamhetsledning och verksamhetsutveckling som när
det gäller polisiära och juridiska frågor.
I uppdraget ligger att överväga vilka författningsändringar, i första
hand lagändringar, som lämpligen bör göras mot bakgrund av
förändringsarbetet. Hit hör bl.a. reglerna om polisstyrelsernas och
polisnämndernas ställning och sammansättning samt om hur ledamöter i
dessa organ utses. Som nämnts ovan kommer länsstyrelser att välja olika
modeller för länsorganisationen. Vissa länsstyrelser minskar antalet
polisdistrikt medan andra behåller nuvarande organisation. Översynen av
regelverket bör göras med beaktande av de förändrade behov olika
modeller skapar, bl.a. sådana behov som uppkommer då polisen i vissa län
organiseras i en enda polismyndighet. En ledstjärna vid översynen bör
som nämnts vara att den lokala och regionala förankringen av polisen
måste säkerställas liksom att regelverket när det gäller organisatoriska
och administrativa frågor bör vara så enkelt som möjligt.
Grundutbildning av poliser
Kommittén bör lägga fram ett förslag till en ordning för grundutbildning
av poliser i polismanskarriären som ligger i linje med det nya
budgetsystemet med bl.a. länsramar för finansiering av i princip all
polisverksamhet inom länen.
En utgångspunkt bör vara att Rikspolisstyrelsen skall bestämma antalet
elever vid grundutbildningen och avdela medel för finansiering av
Polishögskolans kostnader. Rikspolisstyrelsen skall fastställa
intagningsnivån mot bakgrund av en egen prognos rörande länens och de
lokala myndigheternas förutsedda behov av nya poliser och med hänsyn
till intresset av att hålla en såvitt möjligt jämn intagningsnivå mellan
åren. Anställning som polis skall till skillnad från i dag kunna sökas
och erhållas först i samband med att hela grundutbildningen avslutas.
Kommittén bör överväga hur utbildningen vid Polishögskolan i större
utsträckning kan samordnas med utbudet inom högskoleväsendet i övrigt.
Kommittén bör därvid pröva möjligheterna att förlägga vissa teoretiska
delar i grundutbildningen till flera orter i ute i landet.
Kommittén bör också kunna föreslå de förändringar i övrigt när det
gäller grundutbildningen och systemet för att försörja polisväsendet med
polismän, som kan behövas mot bakgrund av förändringsarbetet inom
polisen eller de krav som för framtiden kan förutses bli ställda på
polisen.
Målet bör vara att det nya systemet skall kunna börja tillämpas under
budgetåret 1994/95.
Övrigt
Kommittén bör före utgången av juni 1994 redovisa ett delbetänkande med
förslag till en ny ordning för grundutbildning av poliser. Också i
övrigt får kommittén redovisa sitt arbete i delbetänkanden.
Utredningsarbetet skall vara avslutat före utgången av december 1995.