Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredare med uppdrag att lämna förslag till genomförande och finansiering av
en eventuell Citytunnel i Malmö
, Dir. 1994:16
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-02-03
Dir. 1994:16
Beslut vid regeringssammanträde den 3 februari 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag till
genomförande och finansiering av en eventuell Citytunnel i Malmö.
Utredaren skall
- redovisa ett förslag på lokalisering, utformning och byggande av en
eventuell Citytunnel som minimerar ingreppen i natur- och kulturmiljöer,
- belysa projektets samhälls- och företagsekonomiska förutsättningar
och möjligheter till finansiering av olika intressenter samt
- redovisa underlag för bedömning av projektets miljökonsekvenser och
inverkan på kulturmiljöer.
Utgångspunkter för arbetet skall vara de överenskommelser om trafik och
miljö i Malmöregionen som regionala företrädare och staten tidigare
träffat samt riksdagens beslut med anledning av ett avtal med Danmark om
en fast förbindelse över Öresund (prop. 1990/91:158, bet. 1990/91:TU31,
rskr. 1990/91:379).
Bakgrund
Regeringen beslöt den 5 april 1990 att en förhandlare för Malmöregionen
skulle tillkallas med uppdrag att i samråd med berörda parter i
Malmöregionen utarbeta en överenskommelse som skulle syfta till att
förbättra trafikförsörjningen och minska miljöproblemen från trafiken.
Den 15 januari 1991 träffade statens förhandlingsman, Malmöhus läns
landsting, Malmö stad och Kommunförbundet Malmöhus en
principöverenskommelse om trafik och miljö i Malmöregionen. Planerings-
situationen var emellertid oklar beroende på den då pågående planeringen
för en fast Öresundsförbindelse och den osäkerhet som rådde beträffande
anslutningarna till bron.
Den svenska och den danska regeringen träffade den 23 mars 1991 ett
avtal om en fast förbindelse över Öresund. Regeringen redovisade avtalet
för riksdagen (prop. 1990/91:158) som den 12 juni 1991 beslöt att
godkänna avtalet (bet. 1990/91:TU31, rskr. 1990/91:379). Avtalet
godkändes av det danska folketinget den 14 augusti 1991. I avtalet anges
att anslutningarna till den fasta förbindelsen i Sverige utgörs av en
dubbelspårig järnväg som ansluter till Trelleborgsbanan samt en
fyrfältig motorväg som ansluter till Inre ringvägen eller annan väg av
motorvägsstandard.
Regeringen beslöt mot denna bakgrund den 29 augusti 1991 att en
förhandlare för trafik och miljö i Malmöregionen m.m. skulle tillkallas
med uppgift att med berörda parter utarbeta en överenskommelse om hur
väg-, järnvägs- och kollektivtrafiksystemen i Malmöregionen skall
utformas och anslutas till den av riksdagen beslutade fasta förbindelsen
över Öresund.
Den 1 juni 1992 träffade statens förhandlingsman och Kommunalförbundet
för Malmöhus läns kollektivtrafik en överenskommelse om åtgärder i
trafiksystemet i Malmöregionen. I denna överenskommelse föreslås att
Malmö Central skall knytas till Öresundsbron genom en dubbelspårig
järnväg, delvis i tunnel under Malmö (Citytunneln). Den i avtalet
förutsatta anslutningen utgörs av utbyggnad av den s.k. Kontinentalbanan
som går i ytläge runt Malmös centrala delar. I den slutliga Malmöhusöverens-
kommelsen konstaterades att det inom ramen för överenskommelsen
inte var möjligt att lösa frågan om en finansiering av Citytunneln.
Regeringen beslöt den 14 januari 1993 att påbörja utbetalningarna av
statens bidrag till Malmöhusöverenskommelserna.
Överväganden
Med en fast förbindelse över Öresund skapas goda förutsättningar för
trafiken från Skandinavien ner mot övriga Europa. Dessutom utgör
förbindelsen en viktig del i utvecklingen av trafiksystemet i södra
Sverige. En annan viktig del i denna utveckling är de överenskommelser
om åtgärder för trafik och miljö i Malmöregionen som träffats mellan
regionala företrädare och staten, de s.k. Malmöhusöverenskommelserna.
I det framtida arbetet med att skapa en helhetslösning för trafiken i
Öresundsregionen skall utgångspunkterna vara Malmöhusöverenskommelserna
samt riksdagens beslut med anledning av det svensk-danska avtalet om en
fast förbindelse över Öresund.
Malmöhusöverenskommelserna innebär dels generellt förbättrade
förutsättningar för trafiken på väg och järnväg i regionen, dels en
kraftig satsning på kollektivtrafiken vars stomme utgörs av järnvägstrafik.
I överenskommelserna understryks betydelsen av att skapa förutsättningar
för att bygga Citytunneln. Den avses att utformas för en dubbelspårig
järnväg och innebär att vägen från Malmö Central till Öresundsbron blir
ca 7 km kortare samt att genomgående tåg slipper vända vid Malmö
Central. I Citytunneln kommer även nya stationer att byggas vilket ger
de centrala delarna av Malmö, där det bl.a. finns en stor mängd
arbetsplatser, förbättrad tillgänglighet till järnvägen. Citytunneln ger
även möjlighet till ett utvecklat regionalt tågsystem och förbättrade
kommunikationer mellan orterna i regionen och knyter på så vis samman
Öresundsförbindelsen med järnvägssystemet i södra Sverige. Godstågen
till Öresundsförbindelsen kommer, om Citytunneln genomförs, att
trafikera en enkelspårig järnväg från Trelleborgsbanan till Öresunds-
förbindelsen.
Uppdraget
Citytunneln kan anses vara ett led i ett miljöanpassat transportsystem i
Skåne. För att behandla de frågeställningar som finns kring projektet
beträffande samhälls- och företagsekonomi samt teknik- och miljöaspekter
skall utredaren ges i uppdrag att lämna förslag till genomförande och
finansiering av en eventuell Citytunnel. Utredaren bör särskilt ange i
vilken mån olika intressenterkan bidra till finansieringen.
Byggandet av Citytunneln innebär ingrepp i natur- och kulturmiljöer i de
centrala delarna av Malmö. Utredaren skall redovisa underlag för
bedömning av lokalisering, utformning och byggande av Citytunneln för
att minimera dessa ingrepp. Dessutom bör utredaren redovisa en
miljökonsekvensbeskrivning av projektet Citytunneln.
Utredaren bör utgå ifrån att projektet är av sådan betydande omfattning
och ingripande beskaffenhet att det kan komma att bli föremål för
regeringens prövning enligt lagen (1987:12) om hushållning med
naturresurser m.m.
Utgångspunkter för arbetet skall vara de överenskommelser om trafik och
miljö som regionala företrädare och staten tidigare träffat beträffande
Malmöregionen samt riksdagens beslut med anledning av ett avtal med
Danmark om en fast förbindelse över Öresund (prop. 1990/91:158, bet.
1990/91:TU31, rskr. 1990/91:379).
Utredaren skall, med beaktande av regeringens direktiv till kommittéer
och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir.1992:50), redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av sina
förslag.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 maj 1994.