Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Strukturfondsprogram för Mål 6-regionen, Dir. 1994:155
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1994-12-08
Dir. 1994:155
Beslut vid regeringssammanträde den 8 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att leda arbetet med att
utarbeta ett program för användningen av medel från EU:s strukturfonder
i mål 6-regionen. Programmet skall avse åren 1995-1999.
Bakgrund
I anslutningsfördraget mellan den Europeiska Unionen (EU) och Sverige
har den geografiska avgränsningen av ett område enligt mål 6
fastställts. Området berör 43 kommuner i 7 län och har ca 450 000
innevånare. Vidare har anvisats en indikativ medelsram om 230 miljoner
ecu från EU:s strukturfonder för åren 1995-1999.
Regeringen avser att före den 1 april 1995 överlämna ett samlat program
till EU-kommissionen för hur strukturfondsmedlen tillsammans med den
nationella medfinansieringen som krävs bör användas för
utvecklingsinsatser m.m. i den berörda regionen. Programmet skall avse
90 procent av medelsramen från strukturfonderna. Resterande 10 procent
av ramen skall avsättas för gemenskapsinitiativ m.m. Inriktningen av
användandet av dessa medel kommer att fastställas i särskild ordning.
Organisation av arbetet
Arbetet med att utarbeta programmet skall organiseras med största
möjliga demokratiska förankring. Arbetet ska ske med en bred medverkan
och ett inflytande från samhällsmedborgarna och olika andra intressenter
i regionen. Dessa intressenter benämns i det följande som partnerskapet.
Till arbetet skall knytas en referensgrupp bestående av företrädare för
regionen.
Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) skall svara för de
övergripande och sammanhållande sekretariatsfunktioner som krävs för
arbetet. I NUTEK:s ansvar ingår också att svara för att organisationer
m.fl. på central nivå ges möjlighet att följa och medverka i
programarbetet. Det gäller t.ex. Svenska Kommunförbundet,
Landstingsförbundet, näringslivets organisationer, fackliga
organisationer m.fl. NUTEK skall även svara för samordning med berörda
länsstyrelser.
Övriga berörda centrala myndigheter skall inom sina respektive
ansvarsområden medverka i arbetet genom att ta fram nödvändigt underlag,
analyser m.m. samt i övrigt hjälpa NUTEK med sekretariatsuppgifter. Det
gäller i första hand Arbetsmarknadsstyrelsen, Statens Jordbruksverk och
Glesbygdsmyndigheten. Statens Naturvårdsverk och Boverket skall medverka
i fråga om miljöanalyser och miljökonsekvensbeskrivningar samt
konsekvenser för markanvändning och hushållning med naturresurser.
Riksantikvarieämbetet skall medverka med kunskap om kulturmiljöns värden
och Statens kulturråd med aspekter på kulturen som utvecklingsfaktor.
Verket för högskoleservice skall medverka i fråga om åtgärder som avser
högre utbildning och forskning. Kooperativa rådet skall medverka med
kunskap inom det kooperativa området.
På regional nivå skall länsstyrelserna i samverkan med NUTEK ta fram
underlag, göra analyser etc., samt hjälpa till med
sekretariatsuppgifter. Länsstyrelserna skall vidare svara för att
partnerskapet i respektive län aktivt involveras i arbetet. Det gäller,
utöver de enskilda människorna, t.ex. kommunerna, landstinget,
näringslivets organisationer, fackliga organisationer, Sametinget,
högskolor, lokala kooperativa utvecklingscentra, lokala
utvecklingsgrupper och andra ideella organisationer m.fl. Eftersom
programmet i många avseenden skall behandla regionen som en helhet krävs
en omfattande samverkan över länsgränserna och mellan kommuner.
Det står i övrigt utredaren fritt att välja de former för arbetet som
bedöms mest ändamålsenliga.
Riktlinjer för arbetet
Programmet skall utarbetas i enlighet med de förordningar för
strukturfonderna som ministerrådet fastställt den 20 juli 1993 (rådets
förordningar (EEG) nr 2080/93 - 2085/93) samt de riktlinjer för
strukturfondsarbetet som kommissionen därefter fastställt. Vad som i
dessa förordningar sägs om mål 1 skall förutsättas gälla även för mål 6.
Programmet skall samordnas med de insatser som planeras inom ramen för
mål 5a. Hur medel enligt mål 5a skall användas skall redovisas i
programmet.
Vad gäller åtgärder enligt regelverket för målen 3 och 4 skall arbetet
samordnas med det programarbete som enligt särskilda regeringsbeslut
görs för motsvarande insatser utanför mål 6-regionen.
De åtgärder som föreslås i programmet skall grundas på en analys av
regionens starka och svaga sidor. Åtgärderna bör inriktas på sådana
insatser som främjar utvecklingen av de starka sidorna respektive
begränsar de negativa konsekvenserna av svaga sidor. Bland annat bör
följande områden eller typer av åtgärder särskilt övervägas:
* åtgärder för att överbrygga långa avstånd och begränsa de nackdelar
som den glesa bebyggelsestrukturen medför, särskilt bör
informationsteknologins möjligheter i dessa avseenden prövas,
* åtgärder som kan främja tillkomsten och utvecklingen av små och
medelstora företag i regionen,
* forskning och utveckling som medel för att främja regionens
utveckling,
* åtgärder inom utbildning och kompetensutveckling där såväl åtgärder
inom gymnasieskolan och högskolan som åtgärder riktade till
yrkesverksamma inom näringslivet bör prövas,
* åtgärder för att utnyttja de miljö- och naturresurser samt kultur- och
kulturmiljövärden som finns i regionen; bl.a. bör förutsättningarna för
att främja utvecklingen av turismen i regionen prövas,
* åtgärder för att främja landsbygdsutveckling.
I programmets olika delar skall kvinnornas situation särskilt beaktas.
Åtgärder för att förbättra kvinnornas ställning i fråga om utbildning,
deltagande på arbetsmarknaden, möjligheter som företagare etc. skall
prövas.
Programmet skall med utgångspunkt från en beskrivning av dagens
miljösituation redovisa hur föreslagna åtgärder påverkar miljön i
regionen. Föreslagna åtgärder skall vara förenliga med en långsiktigt
hållbar tillväxt och en god hushållning med naturresurserna.
Programmet skall redovisas som ett sammanhållet program för hela mål
6-regionen.
Programmet skall struktureras i delprogram i enlighet med vad som anges
i rådsförordningarna. Enskilda projekt skall inte redovisas. Undantag
kan dock vara större och väl avgränsade projekt av engångskaraktär.
Av redovisningen skall framgå hur den nationella medfinansieringen av
åtgärderna (t.ex. i form av delprogram) skall ske. Som ett riktmärke i
enlighet med EU:s regler skall gälla att 50 procent av de offentliga
utgifterna för en åtgärd skall finansieras av nationella medel (statliga
(inkl. i vissa fall statliga bolag eller liknande), kommunala och
landstingskommunala medel). Det är angeläget att de olika huvudmännen
deltar solidariskt i medfinansieringen. En tydlig lokal och regional
förankring av programmet är en förutsättning för att kommuner och
landsting skall ta en betydande del av medfinansieringen.
Vidare skall förslag lämnas på hur programmet bör genomföras. Med detta
avses bl.a. i vilka former och av vem som enskilda projekt inom olika
delprogram bör prövas respektive beslut fattas. I detta sammanhang bör
även övervägas i vilken utsträckning skilda delprogram skall vara
horisontella (dvs. omfatta hela regionen) respektive delas upp på
berörda län/ delar av län.
Arbetet skall bedrivas i nära samråd med Arbetsmarknadsdepartementet
samt med Jordbruksdepartementet i de delar som avser insatser i
jordbrukssektorn. Arbetsmarknadsdepartementet skall svara för samråd med
övriga departement när deras ansvarsområden berörs.
Utredaren skall vidare beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att dels pröva offentliga åtaganden
(Dir. 1994:23), dels redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (Dir.
1994:124).
Arbetet skall bedrivas skyndsamt och skall vara avslutat senast den 15
mars 1995. Förslaget till program skall redovisas till
Arbetsmarknadsdepartementet.