Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordning och integrering av trafiken på Arlandabanan med trafiken på
statens spåranläggning
, Dir. 1994:153
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-12-22
Dir. 1994:153
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
En förhandlingsman skall tillkallas med uppdrag att inom ramen för
Arlandabaneavtalen, Mälarbaneavtalet och Svealandsbaneavtalet förhandla
och föreslå överenskommelser mellan Arlanda Link Consortium, SJ och
representanter för Mälardalsregionen angående en samordnad och
integrerad tågtrafik på Arlandabanan och i Mälardalsregionen.
Bakgrund
Arlandabanan
Den förra regeringen beslutade i september 1994 att godkänna avtalen om
Arlandabanan. Avtalen innebär en överenskommelse mellan det statligt
helägda bolaget A-Banan Projekt AB och ett privat konsortium, Arlanda
Link Consortium (ALC) om ett samfinansierat genomförande av
Arlandabaneprojektet.
Finansieringen sker genom att staten tillhandahåller ett villkorslån och
ett bidrag för den s.k. Norra böjen samt genom att konsortiet
tillhandahåller riskkapital och finansiering genom banker. Konsortiet
planerar och bygger järnvägen på sträckan Rosersberg-Arlanda-Odensala
samt stationer på Arlanda och vid Stockholm C.
I samband med färdigställandet av banan övergår äganderätten till de
fasta anläggningarna till A-Banan Projekt AB. Som en kompensation därför
erhåller Arlanda Link Consortium nyttjanderätten till Arlandabanan samt
rätt att trafikera sträckan Arlanda-Rosersberg-Stockholm C med en
tågpendel 6 gånger per timme i vardera riktningen under den resterande
avtalstiden. Avtalstiden är 45 år med möjlighet till en förlängning
ytterligare 10 år. Avtalen medför en spårkapacitet på ca 10-12 tåglägen
per timme i vardera riktningen utöver den kapacitet som tas i anspråk av
tågpendeln.
Arlandabaneavtalen reglerar inte i detalj hur denna spårkapacitet i
framtiden skall utnyttjas utan ger ALC möjlighet att i samråd med
Banverket och eventuellt andra berörda myndigheter förhandla med
intresserade trafikutövare.
Mälarbanan och Svealandsbanan
År 1991 beslutade regeringen att godkänna avtal rörande utbyggnaden av
Mälarbanan och Svealandsbanan. Utbyggnaden av Mälarbanan och
Svealandsbanan finansieras gemensamt av staten och regionerna. De
berörda regionerna har för ändamålet bildat särskilda bolag som utgör
motpart till staten. Aktieägare i de regionala bolagen är bl.a.
kommunerna och trafikhuvudmännen.
Investeringen för de två järnvägarna i 1990 års prisnivå är följande:
Total investering Mälarbanan: 4 018 mkr
varav externt bidrag: 530 mkr
Färdigställs år 1999
Total investering Svealandsbanan: 2 044 mkr
varav externt bidrag: 360 mkr
Färdigställs år 1997.
Svealandsbanan AB har påtagit sig ett trafikeringsansvar enligt
följande: Banan skall trafikeras med minst en tur i vardera riktningen
varje timme mellan kl 07 och 21 måndag till fredag i minst 15 år efter
det att banan färdigställts i sin helhet.
På Mälarbanan finns inte motsvarande överenskommelse. Där skall regionen
enbart verka för att den tillskapade kapaciteten utnyttjas så effektivt
som möjligt.
För att samordna trafiken i Mälarregionen och för att få ett effektivt
utnyttjande av den nya infrastrukturen i regionen har regionen
tillskapat en särskild organisation - Tåg i Mälardalen (TIM).
TIM har redovisat ett förslag till trafikeringslösning i
Mälardalsregionen som bl.a. förutsätter trafik via Arlanda. TIM har inte
redovisat full finansiering för denna trafikeringslösning.
Övervägande
För att säkerställa en god trafiklösning till Arlanda såväl vad gäller
tåg i Mälardalsregionen som för övrig tågtrafik bör Arlandabaneavtalen,
Mälarbaneavtalet och Svealandsbaneavtalet kompletteras med
överenskommelser som tar till vara den möjlighet till ökad tågtrafik och
en större andel resande med tåg som byggandet av Arlandabanan,
Mälarbanan och Svealandsbanan medger.
Möjligheten att nå Arlanda flygplats med tåg är inte bara en regional
angelägenhet utan är också en fråga av nationellt intresse. De
investeringar i järnvägar som är planerade på stomnätet kommer att öka
järnvägstrafikens möjlighet att konkurrera med flyg- och vägtrafik.
Integreringen av den nationella tågtrafiken med flygtrafiken vid Arlanda
flygplats är således av stort intresse för många resenärer.
Uppdraget
En särskild förhandlingsman skall tillkallas med uppdrag att inom ramen
för Arlandabaneavtalen, Mälarbaneavtalet och Svealandsbaneavtalet
förhandla och föreslå överenskommelser mellan Arlanda Link Consortium
(ALC), SJ och representanter för Mälardalsregionen angående en samordnad
och integrerad tågtrafik på Arlandabanan och i Mälardalsregionen.
Utredaren skall
- förhandla med ALC, SJ och representanter för Mälardalsregionen för att
åstadkomma ett tågtrafiksystem i Mälardalen som är effektivt, medger
goda trafiklösningar och som är långsiktigt ekonomiskt hållbart,
- i samverkan med ALC, SJ och regionala intressenter redovisa hur ett
samordnat och integrerat trafiksystem i Mälardalsregionen skall
utformas för att medge ett effektivt utnyttjande av den nya
infrastruktur som successivt tillskapas i regionen enligt nu gällande
investeringsplaner,
- i samverkan med olika nationella och regionala intressenter förhandla
och träffa överenskommelse med ALC angående hur den kapacitet på
sträckan Rosersberg-Arlanda-Odensala som ALC inte behöver för tågpendeln
mellan Stockholm C och Arlanda skall utnyttjas,
- överväga om förslaget till trafikeringslösning för Mälarregionen
föranleder behov av kompletterande avtal rörande vilka stationer inom 15
km från Stockholm C som skall medges rätt att trafikera Arlanda station
med direkta tåg,
- överväga om förslaget till trafikeringslösning för Mälarregionen
erfordrar ett anslutande spår från den s.k. Norra böjen till Märsta
station och på vilket sätt ett sådant kompletterande spår skall
finansieras,
- förhandla med ALC angående en eventuell reducering av avtalsperiodens
längd.
Övrigt
Förhandlaren skall enligt dir. 1994:23 beakta regeringens direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga
åtaganden. Förhandlaren skall också enligt dir. 1992:50 redovisa de
regionalpolitiska konsekvenserna av träffade överenskommelser.
Förslag och överenskommelser skall träffas inom ramen för redan
beslutade budgetramar.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 februari 1995.