Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordning och integrering av trafiken på Arlandabanan med trafiken på statens spåranläggning , Dir. 1994:153
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-12-22
Dir. 1994:153 Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1994 Sammanfattning av uppdraget En förhandlingsman skall tillkallas med uppdrag att inom ramen för Arlandabaneavtalen, Mälarbaneavtalet och Svealandsbaneavtalet förhandla och föreslå överenskommelser mellan Arlanda Link Consortium, SJ och representanter för Mälardalsregionen angående en samordnad och integrerad tågtrafik på Arlandabanan och i Mälardalsregionen. Bakgrund Arlandabanan Den förra regeringen beslutade i september 1994 att godkänna avtalen om Arlandabanan. Avtalen innebär en överenskommelse mellan det statligt helägda bolaget A-Banan Projekt AB och ett privat konsortium, Arlanda Link Consortium (ALC) om ett samfinansierat genomförande av Arlandabaneprojektet. Finansieringen sker genom att staten tillhandahåller ett villkorslån och ett bidrag för den s.k. Norra böjen samt genom att konsortiet tillhandahåller riskkapital och finansiering genom banker. Konsortiet planerar och bygger järnvägen på sträckan Rosersberg-Arlanda-Odensala samt stationer på Arlanda och vid Stockholm C. I samband med färdigställandet av banan övergår äganderätten till de fasta anläggningarna till A-Banan Projekt AB. Som en kompensation därför erhåller Arlanda Link Consortium nyttjanderätten till Arlandabanan samt rätt att trafikera sträckan Arlanda-Rosersberg-Stockholm C med en tågpendel 6 gånger per timme i vardera riktningen under den resterande avtalstiden. Avtalstiden är 45 år med möjlighet till en förlängning ytterligare 10 år. Avtalen medför en spårkapacitet på ca 10-12 tåglägen per timme i vardera riktningen utöver den kapacitet som tas i anspråk av tågpendeln. Arlandabaneavtalen reglerar inte i detalj hur denna spårkapacitet i framtiden skall utnyttjas utan ger ALC möjlighet att i samråd med Banverket och eventuellt andra berörda myndigheter förhandla med intresserade trafikutövare. Mälarbanan och Svealandsbanan År 1991 beslutade regeringen att godkänna avtal rörande utbyggnaden av Mälarbanan och Svealandsbanan. Utbyggnaden av Mälarbanan och Svealandsbanan finansieras gemensamt av staten och regionerna. De berörda regionerna har för ändamålet bildat särskilda bolag som utgör motpart till staten. Aktieägare i de regionala bolagen är bl.a. kommunerna och trafikhuvudmännen. Investeringen för de två järnvägarna i 1990 års prisnivå är följande: Total investering Mälarbanan: 4 018 mkr varav externt bidrag: 530 mkr Färdigställs år 1999 Total investering Svealandsbanan: 2 044 mkr varav externt bidrag: 360 mkr Färdigställs år 1997. Svealandsbanan AB har påtagit sig ett trafikeringsansvar enligt följande: Banan skall trafikeras med minst en tur i vardera riktningen varje timme mellan kl 07 och 21 måndag till fredag i minst 15 år efter det att banan färdigställts i sin helhet. På Mälarbanan finns inte motsvarande överenskommelse. Där skall regionen enbart verka för att den tillskapade kapaciteten utnyttjas så effektivt som möjligt. För att samordna trafiken i Mälarregionen och för att få ett effektivt utnyttjande av den nya infrastrukturen i regionen har regionen tillskapat en särskild organisation - Tåg i Mälardalen (TIM). TIM har redovisat ett förslag till trafikeringslösning i Mälardalsregionen som bl.a. förutsätter trafik via Arlanda. TIM har inte redovisat full finansiering för denna trafikeringslösning. Övervägande För att säkerställa en god trafiklösning till Arlanda såväl vad gäller tåg i Mälardalsregionen som för övrig tågtrafik bör Arlandabaneavtalen, Mälarbaneavtalet och Svealandsbaneavtalet kompletteras med överenskommelser som tar till vara den möjlighet till ökad tågtrafik och en större andel resande med tåg som byggandet av Arlandabanan, Mälarbanan och Svealandsbanan medger. Möjligheten att nå Arlanda flygplats med tåg är inte bara en regional angelägenhet utan är också en fråga av nationellt intresse. De investeringar i järnvägar som är planerade på stomnätet kommer att öka järnvägstrafikens möjlighet att konkurrera med flyg- och vägtrafik. Integreringen av den nationella tågtrafiken med flygtrafiken vid Arlanda flygplats är således av stort intresse för många resenärer. Uppdraget En särskild förhandlingsman skall tillkallas med uppdrag att inom ramen för Arlandabaneavtalen, Mälarbaneavtalet och Svealandsbaneavtalet förhandla och föreslå överenskommelser mellan Arlanda Link Consortium (ALC), SJ och representanter för Mälardalsregionen angående en samordnad och integrerad tågtrafik på Arlandabanan och i Mälardalsregionen. Utredaren skall - förhandla med ALC, SJ och representanter för Mälardalsregionen för att åstadkomma ett tågtrafiksystem i Mälardalen som är effektivt, medger goda trafiklösningar och som är långsiktigt ekonomiskt hållbart, - i samverkan med ALC, SJ och regionala intressenter redovisa hur ett samordnat och integrerat trafiksystem i Mälardalsregionen skall utformas för att medge ett effektivt utnyttjande av den nya infrastruktur som successivt tillskapas i regionen enligt nu gällande investeringsplaner, - i samverkan med olika nationella och regionala intressenter förhandla och träffa överenskommelse med ALC angående hur den kapacitet på sträckan Rosersberg-Arlanda-Odensala som ALC inte behöver för tågpendeln mellan Stockholm C och Arlanda skall utnyttjas, - överväga om förslaget till trafikeringslösning för Mälarregionen föranleder behov av kompletterande avtal rörande vilka stationer inom 15 km från Stockholm C som skall medges rätt att trafikera Arlanda station med direkta tåg, - överväga om förslaget till trafikeringslösning för Mälarregionen erfordrar ett anslutande spår från den s.k. Norra böjen till Märsta station och på vilket sätt ett sådant kompletterande spår skall finansieras, - förhandla med ALC angående en eventuell reducering av avtalsperiodens längd. Övrigt Förhandlaren skall enligt dir. 1994:23 beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden. Förhandlaren skall också enligt dir. 1992:50 redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av träffade överenskommelser. Förslag och överenskommelser skall träffas inom ramen för redan beslutade budgetramar. Uppdraget skall redovisas senast den 15 februari 1995.