Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering och vidareutveckling av det kommunala förnyelsearbetet, Dir. 1994:151
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1994-12-22
Dir. 1994:151
Beslut vid regeringssammanträde 22 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall tillkallas för att göra en samlad
utvärdering av de reformer och omfattande förändringar som har skett i
kommunernas och landstingens organisation och verksamhetsformer samt
föreslå åtgärder som utvecklar och stärker medborgarnas inflytande över
det fortsatta förnyelsearbetet.
Kommittén skall särskilt
- utvärdera konsekvenserna av organisatoriska förändringar och nya
verksamhetsformer med avseende på bl.a. demokrati, effektivitet,
kvalitet, fördelningen av kommunala nyttigheter och samhällsekonomiska
konsekvenser,
- utarbeta förslag till åtgärder som utvecklar och stärker medborgarnas
möjligheter till inflytande över det fortsatta förnyelsearbetet.
Särskild uppmärksamhet bör ägnas frågor rörande insyn i och kontroll av
kommunal verksamhet som bedrivs på entreprenad.
Hur kommuners och landstings organisation och verksamhet förändrats
Under senare år har det skett omfattande förändringar i den kommunala
verksamheten.
Kommunerna har fått det fulla ansvaret för skolans personal. Ansvaret
för äldrevården har förts över från landstingen till kommunerna
(ÄDEL-reformen). Ansvaret för särskolan överförs successivt till kommunerna.
Under 1994 och 1995 kommer ansvaret för de särskilda omsorgerna för
utvecklingsstörda att föras över från landstingen till kommunerna.
Kommunerna kan också avtala med landstingen om att ta över
primärvårdsuppgifter. Inom det civila försvaret övertar kommunerna inom
kort ansvaret för befolkningsskydd och räddningstjänst på den lokala
nivån från staten.
Staten har under senare år minskat regleringen av den kommunala
verksamheten i syfte att öka kommunernas handlingsutrymme. Den nya
kommunallagen (1991:900) som trädde i kraft den 1 januari 1992 ger
kommuner och landsting en stor frihet att organisera sin verksamhet
efter lokala behov och önskemål. Den omläggning av det statliga
bidragssystemet som genomfördes 1993 har givit kommunerna ökade
möjligheter att själva bestämma om statsbidragens användning.
Under senare år har också lagstiftningen ändrats inom olika områden i
syfte att stimulera tillkomsten av nya verksamhetsformer inom den
kommunala sektorn. Genom ändringar i bl.a. socialtjänstlagen (1980:620)
och hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) har det således klargjorts att
uppgifter inom dessa verksamhetsområden får överlämnas till ett bolag,
en förening, en samfällighet, en stiftelse eller en enskild individ,
under förutsättning att uppgifterna inte innefattar myndighetsutövning.
Lagstiftningen har också ändrats i syfte att ge s.k. friskolor och
daghem i privat regi mer likvärdiga bidragsvillkor.
Den nya lagen om offentlig upphandling (1993:1468) som trädde i kraft
samtidigt med EES-avtalet den 1 januari 1994 skärper kraven på
anbudsupphandling i konkurrens i kommunerna och landstingen.
Statens reformverksamhet i kombination med kommunernas och landstingens
egna ambitioner att öka effektiviteten i sin verksamhet har lett till
omfattande förändringar i organisations- och verksamhetsformer. De
senaste åren har varit en tid då etablerade modeller, synsätt och
principer för kommunal verksamhet fått ge vika för nya idéer. I stor
utsträckning har dessa prövats inom ramen för olika försöksverksamheter.
Den nya kommunallagens organisatoriska frihet har lett till att helt nya
typer av nämnder och styrelser har bildats. Ett exempel på detta är att
vissa nämnder har som renodlad uppgift att beställa serviceproduktion
medan andra nämnder enbart ansvarar för denna produktion.
Den tidigare mest förekommande ordningen var att den kommunala
verksamheten finansierades och producerades av kommunen utan konkurrens
med verksamheter i privat regi. Nu sker en förändring genom att
produktionen i allt större utsträckning sker i andra former än den
traditionella förvaltningsformen och verksamheten utsätts för
konkurrens. Kommunal verksamhet bedrivs också i allt större utsträckning
i bolagsform, särskilt inom den tekniska sektorn.
Konsekvenser av förändringarna behöver analyseras
De snabba förändringarna i kommunernas och landstingens sätt att
organisera och bedriva verksamhet har givit upphov till en diskussion om
konsekvenserna av förändringarna. Redan i samband med riksdagens beslut
om den nya kommunallagen i juni 1991 framfördes farhågor om att den nya
friheten för kommunerna och landstingen att organisera sin
nämndverksamhet skulle kunna medföra en reducering av antalet
förtroendevalda och en förstärkning av tjänstemannainflytandet. För- och
nackdelar med att kommunal verksamhet delas upp i beställar- och
utförarfunktioner diskuterades också.
Också i samband med riksdagens behandling av regeringens proposition
1993/94:188 Lokal demokrati fördes en diskussion om konsekvenserna av
det kommunala förnyelsearbetet (bet. 1993/94:KU40). En fråga som
särskilt tas upp i flera motioner är frågan om allmänhetens insyns- och
kontrollmöjligheter i helt privatägda företag som på entreprenad
bedriver kommunal verksamhet. Socialtjänstkommittén har fått i uppdrag
att belysa vilken betydelse kommunernas organisation av socialtjänsten
har för integritetsskyddet enligt datalagen (1973:289) och
sekretesslagen (1980:100).
Både i riksdagen och i andra sammanhang har det vidare förts en debatt
om de anställdas rätt att delta i diskussionen om förändringarna i
kommunerna. Även frågor om kommun-anställdas meddelarskydd och rätt att
kritisera den egna kommunens verksamhet har diskuterats.
Men diskussionen om förnyelsearbetet har också handlat om det faktiska
resultatet av genomförda åtgärder vad gäller verksamhetens kostnader och
kvalitet. Det har ibland också framförts farhågor om att olika typer av
individuella valmöjligheter i form av t.ex. skolpeng skulle leda till en
förstärkt segregering i samhället.
Olika undersökningar visar att det kommunala förnyelsearbetet på olika
områden lett till en förbättrad effektivitet. Samtidigt finns det risk
för att decentralisering och valet av lösningar i omprövningsprocessen
ger negativa effekter på resursfördelningen.
I samband med behandlingen av regeringens proposition 1993/94:188 om
Lokal demokrati uttalade riksdagen (1993/94:KU40 s. 42) att en samlad
uppföljning och utvärdering bör göras av de reformer och omfattande
förändringar som har genomförts inom den kommunala verksamheten.
Konstitutionsutskottet uttalade att bilden av den kommunala demokratin i
dag är splittrad och att det därför är angeläget att få en mer
sammanhållen uppföljning och utvärdering som grund för den framtida
utvecklingen.
Utredningens uppdrag
De allmänna utgångspunkterna för utredningens arbete finns i de
uttalanden som riksdagen (bet. 1993/94:KU40) gjorde om behovet av
uppföljning och utvärdering av det kommunala förnyelsearbetet i
anslutning till behandlingen av regeringens proposition Lokal demokrati.
Konsekvenserna av organisatoriska förändringar och nya verksamhetsformer
Genom att det kommunala förnyelsearbetet under senare år har bedrivits
mycket intensivt och med stor variationsrikedom bör det finnas
omfattande erfarenheter av förändringarnas konsekvenser i olika
avseenden. Kommittén bör i viss utsträckning kunna bygga sitt arbete på
den forskning om den offentliga sektorn som har bedrivits under senare
år.
Kommittén skall i enlighet med riksdagens önskemål göra en samlad
uppföljning och utvärdering av de reformer och omfattande förändringar
som har genomförts inom den kommunala verksamheten. Särskild uppmärksamhet
bör därvid ägnas åt konsekvenserna av nya sätt att styra, organisera
och finansiera verksamheten i kommuner och landsting.
Kommittén skall besvara följande övergripande frågeställningar:
Hur har förändringarna påverkat medborgarnas möjligheter till insyn,
deltagande och påverkan?
- Hur har de förtroendevaldas möjligheter att styra och följa upp
verksamheten påverkats av förändringar i organisationsformer och
styrsystem? Hur har balansen mellan förtroendevalda och anställda
påverkats?
- Vilka konsekvenser har förändringarna haft för kostnaderna att bedriva
den kommunala verksamheten? Har effektiviteten ökat eller minskat? Har
kvaliteten i verksamheten kunnat behållas i de fall verksamheten bedrivs
till lägre kostnad? Har rättssäkerheten för de enskilda påverkats?
- Har förändringarna i organisations- och verksamhetsformer påverkat
fördelningen av kommunala nyttigheter? Särskild uppmärksamhet bör ägnas
åt att utvärdera konsekvenserna av olika individuella valmöjligheter som
har införts, t.ex. skolpengen.
- Hur har den kommunala verksamheten utvecklats i olika delar av landet?
Har överföringen av uppgifter till kommunerna och avregleringen lett
till ökade eller minskade skillnader i servicenivå och kvalitet mellan
olika kommuner?
- Hur följer staten upp den kommunala verksamheten och hur har statens
möjligheter att följa upp verksamheten påverkats av förändringsarbetet?
- Vilka samhällsekonomiska konsekvenser har förändringarna medfört? Hur
kan decentralisering och nya verksamhetsformer antas påverka
utvecklingen av de totala offentliga utgifterna på längre sikt?
- Vilka hinder finns för fortsatt strukturomvandling inom den kommunala
verksamheten?
Kommittén är oförhindrad att även uppmärksamma andra väsentliga
konsekvenser av det kommunala förnyelsearbetet.
Kommitténs slutsatser bör sammanställas i en samlad rapport till
regeringen.
Åtgärder som utvecklar och stärker medborgarnas inflytande över det
fortsatta förnyelsearbetet
Medborgarnas aktiva medverkan i den pågående omvandlingen av den
kommunala verksamheten har en avgörande betydelse för medborgarnas
tilltro till välfärdspolitiken. Därför bör kommittén utarbeta åtgärder
som utvecklar och stärker medborgarnas inflytande över det fortsatta
förnyelsearbetet i kommuner och landsting.
Partierna och de förtroendevalda har huvudansvaret för att föra en
dialog med medborgarna om förnyelsearbetets inriktning och former.
Undersökningar under de senaste årtiondena visar emellertid att den
traditionella representativa demokratin via partier utmanas av nya, mer
direktdemokratiska verksamhetsformer. Kommittén bör redovisa idéer och
förslag om hur partierna och de förtroendevalda i kommuner och landsting
kan spela en mer aktiv roll när det gäller att engagera medborgarna i en
diskussion om de nödvändiga förändringarna i den kommunala verksamhetens
inriktning, organisation och verksamhetsformer.
För att medborgarna skall kunna delta i en mer intensiv dialog om
förändringsarbetet behöver de tillgång till information om den kommunala
verksamhetens kvalitet och kostnader. Kommittén bör redovisa idéer och
förslag om hur denna typ av information bör vara utformad.
I diskussionen om det kommunala förnyelsearbetet har det förts fram
förslag om att öka medborgarnas möjligheter till insyn i och kontroll av
kommunal verksamhet. Därför bör kommittén ägna särskild uppmärksamhet åt
denna fråga.
För verksamhet som drivs på entreprenad åt kommunen av privata bolag,
stiftelser, föreningar eller enskilda gäller fr.o.m. 1 juli 1994 enligt
6 kap. 7 § kommunallagen att nämnderna har ett ansvar för sådan
verksamhet och att de enligt 3 kap. 19 § skall tillförsäkra sig
möjligheter att kontrollera och följa upp verksamheten. Den information
som kommunen därvid får tillgång till kommer att utgöra en allmän
handling och vara tillgänglig för allmänheten med de inskränkningar som
följer av sekretesslagen (1980:100). I den allmänna debatten har krav
rests på att insynen bör vara bredare.
Riksdagen ansåg också i samband med behandlingen av propositionen om
lokal demokrati att förslagen om ett förstärkt kommunalt ansvar och
kontroll över entreprenadverksamhet innebär en förbättring, men att de
inte är tillräckliga för att tillgodose det behov av medborgerlig insyn
och kontroll som här gör sig gällande (bet. 1993/94:KU40 s. 42-43).
Från demokratisk synpunkt kan det finnas risker med att delar av den
offentliga verksamheten undandras den grundlagsskyddade rätten till
insyn genom att den bedrivs av ett privat företag. Kommittén skall
därför föreslå åtgärder som ökar medborgarnas möjligheter till insyn i
och kontroll av kommunal verksamhet, främst då denna bedrivs på
entreprenad. I detta arbete ingår även frågan om allmänhetens behov av
insyn innan kommunen bundit upp sig i ett avtal med en entreprenör. I
arbetet bör resultatet av Socialtjänstkommitténs uppdrag beaktas.
Kommunalt anställda har, liksom alla andra, en grundlagsskyddad rätt att
delta i den offentliga debatten. De anställda har i vissa fall upplevt
att de inte har kunnat delta i den offentliga debatten eller framföra
kritik på sin arbetsplats av rädsla för olika typer av repressalier. JO
har i några fall riktat kritik mot vissa ledande kommunala
befattningshavares agerande mot de anställda i sådana fall. Utredningen
skall därför analysera och klargöra vidden av de kommunalt anställdas
yttrandefrihet.
Reglerna i tryckfrihetsförordningen om meddelarfrihet, anonymitetsskydd
och efterforskningsförbud gäller för kommunala myndigheter. Lagrådet har
med anledning av prop. 1993/94:48 Handlingsoffentlighet i kommunala
företag konstaterat att det åtminstone finns en viss risk för att
utrymmet för meddelarfrihet krymps när kommunal verksamhet flyttas från
en nämnd till ett kommunägt bolag eller jämställt organ som behandlas
som myndighet när det gäller handlingsoffentligheten. Bestämmelser om
anonymitetsskyddet för den som lämnar uppgifter till massmedier gäller
fullt ut i kommunala företag (se prop. 1993/94:48 s. 34-37). Riksdagen
har ansett att tillämpningen av meddelarfriheten bör ägnas fortsatt
uppmärksamhet och att tillämpningen kan behöva bli föremål för
ytterligare utredning när erfarenheter vunnits om de nya reglernas
tillämpning (bet. 1993/94:KU13 s. 19).
Kommittén bör därför följa upp tillämpningen och de första
erfarenheterna av offentlighetsprincipens tillämpning i kommunala
företag och vid behov lämna förslag till åtgärder.
Information om den kommunala verksamheten bör vara lättillgänglig.
Tillämpningen av gällande regler för insyn och rätt att ta del av
allmänna handlingar har i några fall kritiserats av JO. Utredningen bör
överväga om särskilda åtgärder krävs för att nå en bättre tillämpning av
gällande regler.
Regler för arbetet
Kommittén skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att beakta
EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Tidsplan
Kommitténs uppdrag skall vara avslutat senast den 1 juli 1996.