Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Analys av ekonomiska osäkerheter för Försvarsmakten, Dir. 1994:147
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1994-12-15
Dir: 1994:147 Beslut vid regeringssammanträde den 15 december 1994 Sammanfattning av uppdraget En kommitté med högst fyra ledamöter skall - analysera det ekonomiska underlag som Försvarsmakten den 7 december 1994 lämnat in till regeringen, - föreslå förändringar av Försvarsmaktens planeringssystem för att uppnå en harmonisering till det statliga budgetsystemet. Bakgrund Försvarsmaktens planeringssystem har vuxit fram under 1970- och 80-talen som ett resultat av att programbudgeteringar infördes i början av 1970-talet. Planeringssystemet bygger på tanken att man med stor detaljrikedom skall kunna planera för långa perioder, minst en femårsperiod framåt. Inför bildandet av myndigheten Försvarsmakten genomfördes ett genomgripande arbete inom regeringskansliet och Försvarsmaktens organisationsmyndighet med att bygga upp och införa ett nytt styrsystem. Kopplingen mellan statsmakternas styr- och uppföljningssystem och myndighetens interna styrsystem betonades. Ett motsvarande arbete vad avser det statliga budgetsystemet och Försvarsmaktens planeringssystem genomfördes dock inte. Våren 1994 genomförde emellertid Försvarsdepartementet en grundläggande information och utbildning för den blivande myndigheten Försvarsmakten rörande det statliga budgetsystemets principer varvid även behandlades frågan om vilka avvikelser från detta som Försvarsmaktens planeringssystem innehöll. Arbetet finns dokumenterat i en särskild promemoria. Att utforma och tillämpa Försvarsmaktens planeringssystem och det interna styrsystemet är främst Försvarsmaktens ansvar. Planeringssystemet utnyttjar en annorlunda ekonomisk planeringsmetodik än vad som gäller för det statliga budgetsystemet. Budgetsystemet kompenserar för faktisk kostnadsförändring i efterhand. Planeringssystemet utgår från annorlunda antaganden. Att dessa båda system arbetar utifrån olika synsätt och förutsättningar medför problem. En översyn av Försvarsmaktens planeringssystem måste ske så att detta harmoniserar med det statliga budgetsystemet. Styrande för denna översyn måste vara statsmakternas budgetsystem. I 1992 års försvarsbeslut förändrades prisomräkningssystemet för Försvarsmakten. Ett nytt innehåll i det index (försvarsprisindex) som används för omräkning av Försvarsmaktens anslag fastställdes och samma system för anslagsomräkning skulle tillämpas för Försvarsmakten som gällde för övriga statsförvaltningen, nämligen genomförandeprisbudgetering. Försvarsmakten har i Försvarsmaktsplan 95 den 15 september 1994 anmält ett antal ekonomiska osäkerheter i planeringen. I en hemlig bilaga redovisas de ekonomiska konsekvenserna. Försvarsdepartementet har den 29 november 1994 anmodat Försvarsmakten att redovisa de närmare konsekvenserna av de ekonomiska osäkerheterna som myndigheten bedömer föreligga. Försvarsmakten har den 7 december 1994 lämnat kompletterande underlag inför budgetåret 1995/96. Försvarsmakten har härvid redovisat omfattningen av den osäkerhet som finns i planeringen i ekonomiska termer för åren 1995 och 1996 till totalt 3 960 miljoner kr. Uppdraget En kommitté tillkallas med uppdrag att analysera det ekonomiska underlag som Försvarsmakten den 7 december 1994 lämnat in till regeringen (Försvarsdepartementet) och att föreslå förändringar av Försvarsmaktens planeringssystem för att uppnå en harmonisering till det statliga budgetsystemet. Kommittén skall analysera och bedöma det kompletterande underlag som Försvarsmakten lämnat den 7 december 1994 avseende de ekonomiska osäkerheterna i planeringen. Utgångspunkten för analysen skall vara de ekonomiska grunder för Försvarsmaktens verksamhet som statsmakterna fastställt i 1992 års försvarsbeslut och under försvarsbeslutsperioden. Även regeringens kommande förslag i 1995 års budgetproposition skall i detta hänseende beaktas. Analysen skall också innehålla en känslighetsanalys av betydelsen av olika antaganden för hur verksamheten kan genomföras. Kommittén skall vidare se över och lämna förslag till hur Försvarsmaktens planeringssystem skall förändras för att uppnå en harmonisering i kopplingen till det statliga budgetsystemet. Uppdraget skall vara slutfört senast den 1 mars 1995. Kommittén skall i berörda delar beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtgärder (Dir. 1994:23) samt om beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (Dir. 1988:43).