Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Analys av ekonomiska osäkerheter för Försvarsmakten, Dir. 1994:147
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1994-12-15
Dir: 1994:147
Beslut vid regeringssammanträde den 15 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med högst fyra ledamöter skall
- analysera det ekonomiska underlag som Försvarsmakten den 7 december
1994 lämnat in till regeringen,
- föreslå förändringar av Försvarsmaktens planeringssystem för att uppnå
en harmonisering till det statliga budgetsystemet.
Bakgrund
Försvarsmaktens planeringssystem har vuxit fram under 1970- och 80-talen
som ett resultat av att programbudgeteringar infördes i början av 1970-talet.
Planeringssystemet bygger på tanken att man med stor detaljrikedom skall
kunna planera för långa perioder, minst en femårsperiod framåt.
Inför bildandet av myndigheten Försvarsmakten genomfördes ett
genomgripande arbete inom regeringskansliet och Försvarsmaktens
organisationsmyndighet med att bygga upp och införa ett nytt styrsystem.
Kopplingen mellan statsmakternas styr- och uppföljningssystem och
myndighetens interna styrsystem betonades.
Ett motsvarande arbete vad avser det statliga budgetsystemet och
Försvarsmaktens planeringssystem genomfördes dock inte. Våren 1994
genomförde emellertid Försvarsdepartementet en grundläggande information
och utbildning för den blivande myndigheten Försvarsmakten rörande det
statliga budgetsystemets principer varvid även behandlades frågan om
vilka avvikelser från detta som Försvarsmaktens planeringssystem
innehöll. Arbetet finns dokumenterat i en särskild promemoria.
Att utforma och tillämpa Försvarsmaktens planeringssystem och det
interna styrsystemet är främst Försvarsmaktens ansvar.
Planeringssystemet utnyttjar en annorlunda ekonomisk planeringsmetodik
än vad som gäller för det statliga budgetsystemet. Budgetsystemet
kompenserar för faktisk kostnadsförändring i efterhand.
Planeringssystemet utgår från annorlunda antaganden. Att dessa båda
system arbetar utifrån olika synsätt och förutsättningar medför problem.
En översyn av Försvarsmaktens planeringssystem måste ske så att detta
harmoniserar med det statliga budgetsystemet. Styrande för denna översyn
måste vara statsmakternas budgetsystem.
I 1992 års försvarsbeslut förändrades prisomräkningssystemet för
Försvarsmakten. Ett nytt innehåll i det index (försvarsprisindex) som
används för omräkning av Försvarsmaktens anslag fastställdes och samma
system för anslagsomräkning skulle tillämpas för Försvarsmakten som
gällde för övriga statsförvaltningen, nämligen
genomförandeprisbudgetering.
Försvarsmakten har i Försvarsmaktsplan 95 den 15 september 1994 anmält
ett antal ekonomiska osäkerheter i planeringen. I en hemlig bilaga
redovisas de ekonomiska konsekvenserna.
Försvarsdepartementet har den 29 november 1994 anmodat Försvarsmakten
att redovisa de närmare konsekvenserna av de ekonomiska osäkerheterna
som myndigheten bedömer föreligga.
Försvarsmakten har den 7 december 1994 lämnat kompletterande underlag
inför budgetåret 1995/96. Försvarsmakten har härvid redovisat
omfattningen av den osäkerhet som finns i planeringen i ekonomiska
termer för åren 1995 och 1996 till totalt 3 960 miljoner kr.
Uppdraget
En kommitté tillkallas med uppdrag att analysera det ekonomiska underlag
som Försvarsmakten den 7 december 1994 lämnat in till regeringen
(Försvarsdepartementet) och att föreslå förändringar av Försvarsmaktens
planeringssystem för att uppnå en harmonisering till det statliga
budgetsystemet.
Kommittén skall analysera och bedöma det kompletterande underlag som
Försvarsmakten lämnat den 7 december 1994 avseende de ekonomiska
osäkerheterna i planeringen.
Utgångspunkten för analysen skall vara de ekonomiska grunder för
Försvarsmaktens verksamhet som statsmakterna fastställt i 1992 års
försvarsbeslut och under försvarsbeslutsperioden. Även regeringens
kommande förslag i 1995 års budgetproposition skall i detta hänseende
beaktas.
Analysen skall också innehålla en känslighetsanalys av betydelsen av
olika antaganden för hur verksamheten kan genomföras.
Kommittén skall vidare se över och lämna förslag till hur
Försvarsmaktens planeringssystem skall förändras för att uppnå en
harmonisering i kopplingen till det statliga budgetsystemet.
Uppdraget skall vara slutfört senast den 1 mars 1995.
Kommittén skall i berörda delar beakta direktiven till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtgärder (Dir.
1994:23) samt om beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (Dir.
1988:43).