Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kommittén om kulturpolitikens inriktning (Ku 1993:03), Dir. 1994:146
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1994-12-15
Dir.1994:146
Beslut vid regeringssammanträde den 15 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén om kulturpolitikens inriktning (Ku 1993:03) skall i sitt
fortsatta arbete lägga särskild vikt vid
-- jämlikhet och delaktighet i kulturlivet,
-- folkbildningens och folkrörelsernas kulturspridande roll,
-- barnens och ungdomens delaktighet i kulturen,
-- förbättring av konstnärernas villkor,
-- massmediernas inverkan på den kulturella utvecklingen,
-- kulturarvets och det svenska språkets betydelse,
-- den fysiska miljöns utformning.
Kommittén skall lämna förslag till en bibliotekslag.
Vidare skall kommittén behandla bl.a. frågor om det totala statliga
ansvarstagandet för kulturverksamhet samt om förhållandet mellan
statliga insatser på central, regional och lokal nivå.
Kommittén skall lämna förslag till beslut med anledning av en
framställning av Nobelstiftelsen om förvärv av Sjöhistoriska museets
byggnad för inrättande av ett Nobelmuseum. I samband därmed skall
utredningen överväga lokaliseringen av Sjöhistoriska museets samlingar.
Förslag i denna del skall redovisas före utgången av mars 1995.
Utredningsarbetet skall i sin helhet vara avslutat senast den 31 maj
1995.
Uppdraget
Med anledning av en begäran från riksdagen våren 1992 (bet.
1991/92:KrU18, rskr. 1991/92:204) utfärdade den föregående regeringen
den 25 februari 1993 direktiv för en parlamentariskt sammansatt
utredning med uppgift att göra överväganden om kulturpolitikens
inriktning (dir. 1993:24). Kommittén arbetar under namnet Kommittén om
kulturpolitikens inriktning (Ku1993:03). Kommitténs direktiv skall i
allt väsentligt stå fast. Med anledning av bl.a. de uttalanden om
kulturpolitiken som har gjorts i regeringsförklaringen skall kommittén i
sitt fortsatta arbete dock lägga särskild vikt vid följande.
Jämlikhet och delaktighet i kulturlivet
De förslag som kommittén lägger fram skall syfta till att bredda och
fördjupa kulturintresset, få nya grupper att delta i kulturlivet samt
göra kulturen lättare åtkomlig i alla delar av landet. En viktig del av
kommitténs arbete är vidare att belysa kvinnors och mäns kulturvanor
samt överväga hur den kulturella jämställdheten kan ökas. Kommittén
skall också pröva hur kulturverksamhet i arbetslivet kan bidra till att
uppnå ökad kulturell jämlikhet.
Folkbildningen och organisationslivet
Det fria och frivilliga folkbildningsarbetet och det mångskiftande
organisationslivet spelar en viktig roll för möjligheterna att få fler
människor att delta i kulturlivet och att främja deras egen skapande
verksamhet.
Kommittén skall belysa folkbildningens och organisationslivets betydelse
för den kulturella amatörverksamheten samt pröva hur samarbetet mellan
kulturinstitutioner och organiserad amatörverksamhet kan ökas.
Kommittén skall också se om det finns anledning att föreslå nya former
av stöd till folkbildningen och organisationslivet för att stimulera dem
att ytterligare utveckla ett levande kulturliv.
Barns och ungdomars kulturella delaktighet
När kommittén överväger vilka förslag den skall lägga fram i syfte att
främja kulturell jämlikhet och jämställdhet samt vidgat deltagande i
kulturlivet skall den beakta att den unga generationen är den viktigaste
målgruppen för en långsiktig kulturpolitik. Det är också hos barn och
ungdomar som kulturen har störst möjligheter att lägga grunden för ökad
tolerans och förståelse människor emellan.
Kommittén skall föreslå nya insatser med inriktning på barn och ungdom.
Därvid skall kommittén särskilt uppmärksamma förskolans och skolans
betydelse som kulturmötesplatser, där unga människor får utrymme för
eget skapande samt nya kulturella erfarenheter och upplevelser.
Kommittén skall överväga i vilka former barnomsorgens och skolans
samverkan med det övriga kulturlivet kan stimuleras och föreslå lämpliga
åtgärder.
Förbättring av konstnärernas villkor
Om kulturlivet blomstrar finns en god efterfrågan på konstnärernas verk
och prestationer. Därmed skapas goda förutsättningar för konstnärligt
skapande. Det finns emellertid också anledning för samhället att vidta
åtgärder som är särskilt inriktade på att åstadkomma ett bättre
arbetsklimat för konstnärlig verksamhet.
Kommittén skall diskutera och lägga fram konkreta förslag som
underlättar konstnärligt arbete. Kommittén skall därvid analysera
huruvida en stödordning för finansiering av konstnärers egenavgifter
skall införas. Kommittén skall noga belysa de ekonomiska effekterna
bl.a. med avseende på vilka incitament en sådan stödordning kan ge både
inom den grupp som omfattas av den och inom andra grupper. Om kommittén
kommer fram till att en sådan stödordning bör införas skall den lägga
fram förslag till utformning av den.
Kommittén skall också noggrant följa det beredningsarbete som pågår inom
regeringskansliet i upphovsrättsliga frågor.
Massmediernas inverkan på den kulturella utvecklingen
Sedan 1974 års kulturpolitik utformades har det skett omfattande
förändringar på massmedieområdet. Framför allt har tillgången på bild-
och ljudmedier, såsom film, TV, radio, videogram och fonogram, blivit
mycket större. Processen kan väntas fortsätta till följd av den tekniska
utveckling som pågår i gränsområdet mellan telekommunikationer och
traditionella massmedier.
Den skisserade utvecklingen innehåller både hot och möjligheter för
kulturområdet. Ibland är konsekvenserna svåra att bedöma.
En ökad tillgång till massmedier torde innebära att människor lättare
kan ta del av kulturupplevelser och att kulturskaparna får bättre
möjligheter att komma i kontakt med sin publik. Utsikterna att
finansiera kulturverksamhet torde öka. Detta bör kunna leda till
minskade anspråk på kulturpolitiska stödåtgärder inom vissa områden.
Bland annat bör en ökad efterfrågan på personal med konstnärliga eller
konstnärligt-tekniska arbetsuppgifter innebära att dessa yrkesgruppers
levnadsvillkor förbättras.
Samtidigt kan det inte uteslutas att utvecklingen inom massmedieområdet
kan försvaga underlaget för andra delar av kulturlivet och att
spridningen av verk som främst vänder sig till mindre publikgrupper kan
hotas.
Kommittén skall analysera dessa frågor och lägga fram förslag till de
ändrade kulturpolitiska prioriteringar som bör föranledas av
utvecklingen inom massmedierna. Utgångspunkten är att massmediernas
förmåga att bidra till kulturell mångfald och kvalitet bör tas till
vara.
Kulturarvets och språkets identitetsskapande betydelse
Det svenska medlemskapet i Europeiska unionen och vårt internationella
engagemang i övrigt får större värde både för oss själva och för
omvärlden om vi är tryggt förankrade i vår egen kultur. Kulturarvet, som
det utvecklats fram till idag i språket och konstarterna och i vår
fysiska miljö, har därvid en grundläggande betydelse. Det är ett
demokratiskt krav och en förutsättning för ökad förståelse av vår egen
tid att det kulturella arvet blir tillgängligt och att de historiska
sambanden tydliggörs för alla. Skolan och folkbildningen, biblioteken,
museerna och andra kulturinstitutioner utgör, tillsammans med
massmedierna, viktiga redskap för kunskapsspridningen. Det är
utredningens uppgift att sätta in dessa frågor i ett större
kulturpolitiskt sammanhang.
Kommittén skall fästa avseende vid det svenska språkets roll som
gemensam referensram för alla som bor i vårt land.
Den fysiska miljöns utformning
Den fysiska miljöns utformning med tillvaratagande av kulturhistoriska
värden, och vad gäller färg, form och estetik, betyder mycket för
människors livskvalitet. Kommittén skall därför i sitt arbete
uppmärksamma arkitekturens och bebyggelseplaneringens betydelse för en
ökad social och kulturell jämlikhet. Kommittén skall vidare diskutera
hur man kan stimulera regionala och lokala ambitioner som kommer till
uttryck t.ex. i omsorgen om den byggda miljön, i hävdandet av
odlingslandskapet och i bevarandet av hantverks- och industriminnen.
Kommittén skall särskilt överväga åtgärder som är ägnade att bevara och
förstärka den regionala särarten och i det sammanhanget beakta bl.a.
betydelsen av kulturturism. Kommittén skall i dessa frågor samråda med
Kulturarvsutredningen (Ku 1994:09).
Det finns även anledning för kommittén att uppmärksamma sambandet mellan
en god kulturmiljövård och förekomsten av arbetsmarknadspolitiska
insatser som t.ex. sysselsättningsskapande investeringar.
Bibliotekslag m.m.
Den fria tillgången till det tryckta ordet har en grundläggande
betydelse i ett demokratiskt samhälle. De kommunala folk- och
skolbiblioteken spelar därvid en central roll. Biblioteken har också
viktiga uppgifter i det lokala kulturlivet. Regeringen har markerat
folk- och skolbibliotekens betydelse i regeringsdeklarationen genom att
avisera att en bibliotekslag skall införas. Syftet med en bibliotekslag
är att säkra att folk- och skolbiblioteken kan bevara mångfald och
kvalitet när det gäller bokinköp samt att garantera avgiftsfria boklån.
Därtill skall lagen säkerställa förekomsten av bibliotek i varje kommun.
Kommittén skall lägga fram förslag till en sådan lag.
Kommittén skall också utvärdera gällande form för biblioteksersättning
med avseende på förhandlingsordning, anslagskonstruktion och
fördelningsorganisation och lämna förslag till åtgärder. Därvid bör
frågan om ersättning för utlåning på bibliotek av ljudupptagningar av
litterära och musikaliska verk behandlas. Som framgår av en till
riksdagen nyligen överlämnad proposition om uthyrning och utlåning av
upphovsrättligt skyddade verk, m.m. (prop. 1994/95:58) kan det
ifrågasättas om den nu gällande ordningen uppfyller kraven i EG:s
direktiv 92/100/EEG om uthyrnings- och utlåningsrättigheteter avseende
upphovsrättsligt skyddade verk och om upphovsrätten närstående
rättigheter. Kommittén skall bedöma om nuvarande stöd tillgodoser EG:s
direktiv eller om åtgärder bör vidtas.
Kommittén skall vidare belysa hur informationsteknologin kan användas
för att utveckla folkbibliotekens verksamhet.
Staten och den regionala nivån
I gällande direktiv anförs, att uppbyggandet av regionala
kulturinstitutioner nu övergår i en fas som kännetecknas av
konsolidering och precisering av statens ansvar. Kommittén har enligt
direktiven att granska om den nuvarande formen för statsbidrag till
regionala kulturinstitutioner är ändamålsenligt utformad.
Kommitténs uppdrag bör i dessa avseenden få en tydligare inriktning än
som anges i nuvarande direktiv.
Det är rimligt att pröva om statens direkta ekonomiska engagemang i de
regionala kulturinstitutionerna på sikt kan avvecklas. Kommittén skall
redovisa hur detta kan ske. Kulturpolitiken bygger bl.a. på att staten
har ett ansvar för sådan kulturell verksamhet som är av särskilt
nationellt intresse. I anslutning härtill skall kommittén föreslå
åtgärder som kan säkerställa genomförandet av en nationell kulturpolitik
på såväl regional som lokal nivå. Bland annat skall anges hur och av vem
en regelbunden redovisning av kulturutvecklingen på de olika nivåerna
kan åstadkommas.
Vid behandlingen av ovanstående frågor skall kommittén beakta att
länsmuseerna * till skillnad från andra länsinstitutioner * har ett
statligt uppdrag inom ramen för kulturmiljövården. Länsmuseernas samspel
med länsstyrelserna och Riksantikvarieämbetet analyseras för närvarande
av ämbetet i enlighet med regeringens uppdrag den
24 november 1994. Kommittén skall därför samråda med
Riksantikvarieämbetet i denna fråga.
Nya styrformer m.m.
Den statliga verksamheten är sedan några år tillbaka under kraftig
förändring vad gäller formerna för riksdagens och regeringens styrning.
Den traditionella styrningen genom detaljerade anslagsregler ersätts nu
med resultatstyrning. Kultursektorn har kommit in relativt sent i denna
process och många moment är ännu outvecklade. Kommittén skall redovisa
sina synpunkter på hur kultursektorn på ett tydligare sätt kan
integreras i den nya resultatstyrningsprocessen.
Kulturpolitikens förnyelse, som är kärnan i kommitténs uppdrag,
förutsätter en översyn av vilka områden som skall prioriteras inom den
samlade statliga kulturbudgeten. Om statens insatser för kulturlivet
skall få önskad effekt måste de anvisade medlen utnyttjas optimalt.
Regeringen vill därför understryka vikten av att kommittén prövar den
statsunderstödda kulturverksamheten från grunden, inbegripet motiven för
statens ansvarstagande. Kommittén skall belysa varje delområde från
denna utgångspunkt.
Det är angeläget att kommitténs överväganden i fråga om prioriteringar
m.m. sker i ett EU-perspektiv. Kommittén skall därvid särskilt beakta de
möjligheter till delfinansiering av utvecklingsinsatser som erbjuds inom
ramen för EU:s strukturfonder.
Särskilt uppdrag
Nobelstiftelsen har i en framställning till regeringen föreslagit att
Sjöhistoriska museets nuvarande huvudbyggnad överlåts till stiftelsen,
som där avser att inrätta ett Nobelmuseum. Framställningen överlämnas
till kommittén, som skall ta fram ett underlag inför regeringens
ställningstagande i denna fråga. I samband därmed skall kommittén
överväga en alternativ lokalisering av Sjöhistoriska museet, t.ex. i
anslutning till Galärvarvet vid Vasamuseet. Även annan ort med
anknytning till svensk sjöfart kan övervägas. Frågan om överförande av
Sjöhistoriska museets samlingar till Marinmuseum i Karlskrona är en
möjlighet som skall vägas in i prövningen. Förslag i denna del skall
redovisas till regeringen senast den 31 mars 1995.
Överlämnande av utredningsbetänkanden, m.m.
Regeringen överlämnar betänkandena (SOU 1994:35) Vår andes stämma * och
andras, avgivet av Internationella kulturutredningen, (SOU 1994:51)
Minne och bildning, avgivet av Museiutredningen, och (SOU 1994:52)
Teaterns roller, avgivet av Teaterutredningen. Till betänkandena har
fogats remissvar och sammanställningar av dessa. Betänkandena och
remissvaren skall bilda underlag för kommitténs fortsatta överväganden.
De museipolitiska övervägandena skall också omfatta Statens
försvarshistoriska museer.
Kommittén skall i sitt arbete beakta regeringens direktiv (dir.
1994:124) till samtliga kommittéer och särskilda utredare att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser.
Kommitténs arbete skall i sin helhet vara avslutat före utgången av maj
1995.