Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till utredaren (M 1994:04) för genomförandet av en ny
organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten m.m.
, Dir. 1994:145
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1994-12-08
Dir. 1994:145
Beslut vid regeringssammanträde den 8 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilde utredare som tillkallats för att förbereda genomförandet
av en ny organisation för lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten
m.m. får en ny tidsplan för sitt arbete. Tidpunkten då den nya
myndighetsorganisationen skall börja sin verksamhet flyttas fram till
den 1 januari 1996.
Utredaren ges möjlighet att pröva lämpligheten av bolagisering också av
verksamhet som bedrivs av Centralnämnden för fastighetsdata. Varje
bolagisering skall föregås av en noggrann prövning av för- och nackdelar
m.m.
Bakgrund
Riksdagen beslutade den 1 juni 1994 om en ny organisation för
lantmäteri- och fastighetsdataverksamheten (prop. 1993/94:214, bet.
1993/94:BoU19, rskr. 1993/94:375). Riksdagsbeslutet innebär att en ny
central myndighet skall bildas genom en sammanslagning av Centralnämnden
för fastighetsdata och merparten av Statens lantmäteriverk. På regional
nivå skall en ny myndighet bildas genom att överlantmätar-, fastighets-
register- och fastighetsbildningsmyndigheterna förs samman. Vidare skall
en bolagisering av vissa verksamheter inom det statliga lantmäteriet
genomföras. Den nya organisationen avses börja sin verksamhet den 1 juli
1995.
Med stöd av regeringens bemyndigande tillkallades den 12 september 1994
en särskild utredare (M 1994:04) för att förbereda genomförandet av den
nya organisationen (dir. 1994:100).
Ny tidsplan för omorganisationen
Nuvarande tidsplan anger att den nya organisationen skall börja sin
verksamhet den 1 juli 1995. Det har framkommit att det med denna
tidsplan inte är möjligt att på ett tillfredsställande sätt hinna bereda
alla frågor som krävs för att den nya organisationen skall få en
ändamålsenlig utformning och kunna börja fungera. Tidpunkten för
genomförande av den nya myndighetsorganisationen behöver därför flyttas
fram till den 1 januari 1996.
Med denna utgångspunkt skall utredaren lämna förslag i de delar som
avser anslag och övriga ekonomiska frågor som kräver riksdagsbeslut
senast den 15 januari 1995 och förslag i övriga delar senast den 1 maj
1995.
Organisationsöversynens inriktning
Ett av huvudsyftena med omorganisationen är att åstadkomma en bättre
integration mellan fastighetsdatasystemet och lantmäteriets system för
databaser och kartor, fastighetsbildning och fastighetsregistrering. En
samordning av dessa system ger bättre förutsättningar för utveckling
och användning av geografiska informationssystem och för att
effektivisera lantmäteriets fastighetsverksamhet. Länens
lantmäterimyndigheter får härmed också bättre möjligheter att tillgodose
regionala och lokala behov av fastighets- och landskapsinformation.
På olika sätt har farhågor uttryckts för att en sådan
organisationsförändring skulle kunna få en negativ inverkan på
inriktningen och effektiviteten hos den framtida fastighetsdata-
verksamheten. För regeringen är det en given utgångspunkt att den
eftersträvade integrationen mellan de två myndigheternas
verksamhetsområden skall genomföras så att funktioner och
utvecklingsmöjligheter inom fastighetsdatasystemets olika
tillämpningsområden förbättras.
Utredaren har anmält att ett uppnående av dessa syften med
omorganisationen skulle underlättas av större handlingsmöjligheter när
det gäller organisatoriska lösningar än vad som anges i de ursprungliga
direktiven. I dessa förutsätts en bolagisering endast av vissa
verksamheter inom den nuvarande lantmäteriorganisationen.
Det är angeläget att utredaren beaktar att nuvarande användare av
fastighetsdatasystemet inom kommuner, bank- och fastighetskreditområdet
osv. får tillfredsställande tillgång till information och service och
att förutsättningarna för en fortsatt utveckling inom olika
användningsområden främjas. Inskrivningsväsendets behov av stöd och
utveckling måste också garanteras i den nya organisationen.
Utredaren är oförhindrad att pröva lämpligheten av bolagisering av
verksamhet som bedrivs av Centralnämnden för fastighetsdata. Den
verksamhet som föreslås bedrivas i bolagsform måste därvid ges en tydlig
avgränsning mot verksamheten i myndighetsform. Härvid gäller att det som
kan betraktas som basuppgifter i fastighetsdatasystemet, liksom
motsvarande uppgifter inom landskapsinformationsområdet, skall förvaltas
av myndighet.
Varje bolagisering skall föregås av en noggrann prövning av för- och
nackdelar och av en redovisning av vilka rationaliseringsvinster som de
medför.
Regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser skall beaktas (dir
1994:124).