Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Utredningen (Jo 1994:04) om konkurrensreglernas
tillämpning på jordbruksområdet i ett EU-perspektiv
, Dir. 1994:142
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1994-12-22
Dir. 1994:142
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
Med stöd av regeringens bemyndigande den 23 juni 1994 har en särskild
utredare tillkallats med uppgift att inför Sveriges EU-medlemskap
analysera förhållandet mellan EG:s jordbrukspolitik, EG:s
konkurrensregler och de svenska konkurrensreglerna på jordbruksområdet
(dir. 1994:59).
Utredaren skall vid fullgörandet av sitt uppdrag beakta konsumenternas
intresse av att upprätthålla en väl fungerande konkurrens på den svenska
livsmedelsmarknaden. Vidare skall utredaren ha slutfört sitt arbete den
15 juni 1995.
Utgångspunkter
Livsmedelsmarknaden kännetecknas i producentledet av stora
producentföreningar med långtgående integration. Denna struktur är ett
resultat av att jordbruksnäringen har varit starkt reglerad.
Vid den interna avregleringen av jordbruket år 1991 beslutade riksdagen
om särskilda åtgärder för att förstärka konkurrensen på
livsmedelsområdet (prop. 1990/91:147, bet. 1990/91:NU33, rskr. 1990/91:
366). I en särskild lag (1991:921) förbjöds marknadsdelning och andra
produktions- eller utbudsbegränsningar inom landet samt gemensam
finansiering av underskott vid försäljning av jordbruksprodukter på
export. Förbudet gällde inte verksamhet inom en koncern eller inom en
ekonomisk förening som bara har jordbrukare eller andra
råvaruproducenter som medlemmar (primärförening). Förbudet gällde inte
heller förfaranden som bara i begränsad omfattning påverkar
konkurrensen.
De konkurrensvårdande myndigheterna har också ägnat stor uppmärksamhet
åt den bristande konkurrensen på livsmedelsmarknaden. Av betydelse är
att Marknadsdomstolen år 1991 stoppade ytterligare koncentration på
mejerimarknaden genom att förklara att fusionen mellan Arla ek.för. och
Gefleortens mejeriförening medförde från allmän synpunkt skadlig verkan
enligt den då gällande konkurrenslagen (1982:729). Vidare inledde
dåvarande Näringsfrihetsombudsmannen år 1988 en granskning av samarbetet
inom ramen för RiksOst. Detta samarbete har numera upphört.
Den 1 juli 1993 trädde den nu gällande konkurrenslagen (1993:20) i
kraft. Samtidigt upphävdes den äldre konkurrenslagen (1982:729) samt
lagen (1991:921) om förbud mot konkurrensbegränsning i fråga om
jordbruksprodukter. Den nya konkurrenslagen, som innehåller förbud mot
konkurrensbegränsande samarbete (6§) och missbruk av en dominerande
ställning (19§), är generell och gäller oavsett verksamhetsområde eller
företagsform.
I propositionen (prop. 1992/93:56) Ny konkurrenslagstiftning angavs att
samverkan mellan medlemmarna i en primärförening på jordbrukets område
rörande produktion eller försäljning av jordbruksprodukter, utnyttjande
av gemensamma anläggningar för lagring, behandling eller förädling av
jordbruksprodukter i många fall torde omfattas av förbudet i 6§
konkurrenslagen. Sammantaget bedömdes dock denna samverkan ha sådana
positiva effekter att den borde kvalificera för undantag. På förekommen
anledning säkerställdes rätten till viss samverkan inom ramen för en
primärförening mellan företag som bedriver jordbruk, skogsbruk eller
trädgårdsnäring genom en ändring i konkurrenslagen, som trädde i kraft
den 1juli 1994 (prop. 1993/94: 210, bet. 1993/94:NU23, rskr
1993/94:445).
Vid remissbehandlingen av de förslag till ändringar i konkurrenslagen
som först lades fram av en interdepartemental arbetsgrupp (Ds 1994:20)
underströk flera remissinstanser, företrädande olika intressen utanför
producentkooperationen, att undantaget från konkurrenslagens tillämpning
skulle gälla endast för samverkan inom en primärförening.
Konkurrensverket erinrade om att den äldre konkurrenslagen (1982:729)
varit fullt ut tillämplig på samverkan mellan primärföreningar. Att inte
låta den nu gällande konkurrenslagen, som avses vara kraftfullare än den
tidigare, tillämpas på sådan samverkan vore, enligt verket, ytterligt
remarkabelt.
Genom Sveriges inträde som medlem i EU kommer nya spelregler och
förutsättningar att gälla för de svenska livsmedelsföretagen.
Tilllämpningen av den svenska konkurrenslagen kommer att påverkas dels
av rådets förordning (EEG) nr 26/62 som lägger fast hur Romfördragets
artiklar 85 och 86 skall tillämpas på jordbruksområdet, dels av den
reglering som gäller enligt EG:s gemensamma jordbrukspolitik.
Genom Sveriges EU-medlemskap skulle man rimligen också vänta sig en ökad
konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden. En sådan utveckling är
dock långt ifrån självklar, bl.a. på grund av att Sverige är ett
ytmässigt stort men glest befolkat land i utkanten av EU-marknaden,
vilket innebär att distributionsavstånden kan vara långa och
kundunderlaget litet. Vidare är det så att konsumenter ofta föredrar
nationellt producerade livsmedel. Detta kan i vissa fall innebära att
svenska livsmedel inte får någon konkurrens av livsmedel från andra
länder.
Ett annat viktigt hinder för en ökad konkurrens är den höga
företagskoncentrationen på den svenska marknaden liksom det samarbete
som förekommer i olika former mellan företag. En förutsättning för en
ökad konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden till följd av EU-
medlemskapet kan därför vara att en väl fungerande konkurrens mellan de
svenska livsmedelsföretagen främjas och upprätthålls.
Uppdraget
En väl fungerande konkurrens på den svenska livsmedelsmarknaden är en
förutsättning för att konsumenterna skall få livsmedel till rimliga
priser. En sådan konkurrens är också en förutsättning för en långsiktig
effektivitet på marknaden. Företagens konkurrensförmåga på såväl den
inhemska som den internationella marknaden över tid är också beroende av
att företagen får verka under ett tillräckligt konkurrenstryck på den
svenska marknaden.
Avsikten med den nya konkurrenslagen är att uppnå ett verksamt skydd för
konsumenternas intresse och för samhällsekonomin. Vid tilllämpningen av
konkurrenslagen görs en avvägning mellan å ena sidan fördelarna av
exempelvis samarbete eller stordriftsfördelar och å andra sidan
minskningen av konkurrensen. Vid Konkurrensverkets prövning av ett
enskilt fall av samarbete på marknaden tas också hänsyn till
konkurrenstrycket från såväl befintliga som potentiella svenska och
utländska företag på den svenska marknaden.
I stället för det producentperspektiv som återspeglas i de ursprungliga
direktiven till utredningen, bör utredaren som utgångspunkt ha vikten av
att en effektiv konkurrenslagstiftning upprätthålls också inom ramen för
EU-medlemskapet. Utredaren bör i detta sammanhang ägna särskild
uppmärksamhet åt konkurrenssituationen på mejeri-, slakt- och
sockermarknaderna i Sverige.
Utredaren bör koncentrera sig på att skingra den osäkerhet som råder
rörande förhållandena på EU-marknaden när det gäller olika former av
samarbete och regler som gäller. Av särskilt intresse är därvid att en
kartläggning görs av vilka samarbetsformer som tillåts inom EU till
följd av jordbruksregleringen och förordningen (EEG) nr 26/62 och hur
dessa regler påverkar tillämpningen av den svenska konkurrenslagen.
Övrigt
Utredaren skall i sitt arbete utöver en redovisning av de
regionalpolitiska konsekvenserna av sina förslag (dir. 1992:50) även
beakta kommittédirektiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:123).
Med ändring av vad som angetts i de ursprungliga direktiven (1994: 59)
skall utredaren redovisa resultatet av sitt arbete senast den 15 juni
1995.