Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Uppdrag att utarbeta en nationell plan för kommunikationerna i Sverige, Dir. 1994:140
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1994-12-22
Dir. 1994:140
Beslut vid regeringssammanträde den 22 december 1994
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall tillkallas med uppdrag att utarbeta en
nationell plan för kommunikationerna i Sverige.
Kommittén skall med utgångspunkt från 1988 års trafikpolitiska beslut
samt de beslut som fattats därefter om en god livsmiljö, en långsiktigt
hållbar utveckling, utveckling av ett miljöanpassat transportsystem samt
investeringar i trafikens infrastruktur och av regeringen fastställda
investeringsplaner för investeringar i vägar, järnvägar och
länstrafikanläggningar:
- analysera i vilken mån de trafikpolitiska målen i de beslut som
riksdagen fattat åren 1988 och 1991 har uppfyllts,
- ge förslag till en nationell plan för kommunikationerna som baseras på
en helhetssyn och har en sådan inriktning att den medverkar till att
uppnå ett miljöanpassat transportsystem samtidigt som trafiksäkerhet,
välfärd, långsiktigt hållbar tillväxt och regional balans samt ett
konkurrenskraftigt näringsliv främjas,
- ge förslag till finansiering av kommunikationerna inom nu beslutade
statsfinansiella ramar,
- analysera sambanden mellan en nationell plan för kommunikationerna i
Sverige och planeringen för ett miljöanpassat och säkert transportsystem
i landets större tätorter och tätortsregioner,
- analysera vilka åtgärder som krävs för att på ett bättre sätt än i dag
integrera och koordinera sjöfart, luftfart och informationsteknik med
landtransportsystemet,
- analysera hur avgifter inom transportsektorn kan anpassas för att
främja ett miljöanpassat och säkert transportsystem och öka den
samhällsekonomiska effektiviteten i sektorn,
- analysera hur investerings-, underhålls- och driftåtgärder i
transportinfrastrukturen samt andra typer av åtgärder och styrmedel kan
bidra till att uppfylla de trafik-, miljö- och regionalpolitiska målen,
- analysera vilka åtgärder - t.ex. för att stärka kollektivtrafikens
konkurrenskraft - som kan bidra till att uppnå de trafik-, miljö- och
regionalpolitiska målen i högre grad än enbart åtgärder i infrastrukturen,
- analysera effekterna av olika regionalpolitiska åtgärder inom
kommunikationssektorn och ställa dessa effekter dels i relation till
kostnaderna och dels i vilken mån målet om regional balans uppfyllts,
- analysera hur trafikarbetet kan minskas inom ramen för önskemålet om
fri rörlighet och goda kommunikationer,
- analysera effekterna av informationsteknikens utveckling och behoven
av rörlighet och ställa dessa effekter i relation till behoven av
utbyggnad av trafikens infrastruktur,
- analysera hur planerings- och finansieringssystemet för investeringar
i transportinfrastrukturen kan anpassas och förbättras för att bl.a. öka
den samhällsekonomiska effektiviteten i transportsektorn,
- ge förslag till den inriktning revideringen av planerna för
infrastrukturinvesteringarna under perioden 1998-2007 bör ha,
- ge förslag till hur Sverige inom ramen för arbetet inom Europeiska
unionen kan bidra till att utforma en gemensam transportpolitik (CTP)
och inom arbetet med transeuropeiska nätverk kan verka för genomförandet
av ett europeiskt miljöanpassat transportsystem,
- ge förslag till åtgärder som kan stimulera forskning och utveckling
inom de områden där kunskapsnivån behöver höjas för att ett långsiktigt
hållbart transportsystem skall kunna utvecklas.
Bakgrund
Riksdagen beslutade den 16 mars 1994 (prop. 1993/94:100 bil. 7, bet.
1993/94:TU16, rskr. 1993/94:154) att en kommitté bör tillsättas för att
utarbeta en nationell plan för kommunikationerna i Sverige. Riksdagen
framhöll att utgångspunkten skall vara att investeringarna ges en sådan
inriktning att vi kan uppnå ett miljöanpassat trafiksystem som samtidigt
bidrar till ökad välfärd och tillväxt. I planen skall också ingå förslag
till långsiktig finansiering av kommunikationerna.
Uppdraget
Utgångspunkt för utredningsarbetet är dels 1988 års trafikpolitiska
beslut dels 1991 års beslut "Näringspolitik för tillväxt" och "En god
livsmiljö". Särskilt viktigt är att analysera i vilken grad principen om
trafikens kostnadsansvar och de olika trafikslagens sektorsansvar för
miljön har lett till ett effektivare utnyttjande av transportmedlen och
en inriktning mot ett mer miljöanpassat transportsystem. Kommittén skall
föreslå hur denna princip skall vidareutvecklas.
Kommittén skall i ett helhetsperspektiv utreda bl.a. trafikeringsfrågor,
miljöanpassning, infrastrukturens utformning och
investeringsplaneringens inriktning, dimensionering av trafiken samt
åtgärder på informationsteknikområdet. Kommitténs förslag skall ligga
till grund för ett samlat förslag till kommunikationspolitiskt beslut.
Vidare skall kommitténs arbete ha som utgångspunkter riksdagens beslut
om en långsiktigt hållbar utveckling (prop. 1993/94:111, bet.
1993/94:JoU19, rskr. 1993/94:256) och ett långsiktigt bärkraftigt
transportsystem (prop. 1993/94:100 bil. 7, bet. 1993/94:TU16, rskr.
1993/94:154) samt de investeringsplaner för utbyggnaden av vägar och
järnvägar som regeringen fastställt genom beslut den 24 mars 1994.
Kommittén skall mot bakgrund av riksdagens beslut om investeringar i
trafikens infrastruktur och av regeringen fastställda investeringsplaner
för investeringar i vägar, järnvägar och länstrafikanläggningar
analysera vilka åtgärder som krävs för att på ett bättre sätt än i dag
integrera sjöfart, luftfart och informationsteknik med
landtransportsystemet.
Syftet med utredningsarbetet är att kommunikationssystemet skall
inriktas mot ett miljöanpassat transportsystem som samtidigt bidrar till
ökad välfärd och hållbar tillväxt i landets olika delar. Tillgången till
väl fungerande kommunikationer är också i hög grad en fråga om välfärd
och rättvis fördelning.
Med begreppet ett miljöanpassat transportsystem avses ett sätt att
organisera och genomföra transporter av personer och gods inom de ramar
som uppställs av vad människor och natur tål.
Avvägningar utifrån politiska överväganden måste därför göras. Det
gäller bl.a. förhållandet mellan de olika trafikslagen,
tillgängligheten, regionalpolitiska satsningar och frågor om
finansiering och kostnadsfördelning mellan de olika kommunikationsslagen.
Kommittén skall därför analysera olika scenarion där ett miljöanpassat
trafiksystem som helhet anpassas till olika prioriteringar av de trafik-
politiska målen. De konsekvenser dessa prioriteringar får på målupp-
fyllelsen av övriga trafikpolitiska mål skall redovisas i respektive
scenario liksom de fördelningseffekter som respektive scenario har.
Analysen bör göras mot bakgrund av olika förslag till åtgärder för att
minska utsläppen i enlighet med av riksdagen fastställda mål. Scenarierna
skall åtföljas av en redovisning av hur infrastrukturen bör byggas
ut under kommande planperiod (1998-2007).
Kommittén bör lämna förslag till hur Sverige på bästa sätt skall kunna
bidra till utformningen av en gemensam transportpolitik (CTP) inom den
Europeiska unionen (EU). Inom EU pågår därtill arbetet med att utforma
ett trafikgrensövergripande alleuropeiskt transportnätverk. Ett sådant
nätverk skall ge förutsättningar för integrerade trafikeringslösningar
med flera trafikslag. Kommittén bör analysera hur Sverige kraftfullt kan
verka för genomförandet av ett miljöanpassat europeiskt transportsystem.
Vidare bör kommittén analysera vilka konsekvenser EU:s transportnätverk
får för Sveriges kommunikationer och transportsystem samt överväga och
ge förslag till åtgärder som medför att Sveriges kommunikationer på ett
ändamålsenligt sätt knyts samman med de transeuropeiska nätverken.
En grundläggande princip för kommitténs arbete bör vara att det är goda
kommunikationer i vid mening som skall eftersträvas. Ett sådant mål kan
tillgodoses på olika sätt. Ny och utvecklad teknik som t.ex.
informationsteknik kan innebära att transportarbetet kan effektiviseras.
Vidare bör varje trafikslag utnyttjas där just detta trafikslag har sina
fördelar. Ur miljösynpunkt är det härvid viktigt att transportarbetet
kan fördelas till det transportmedel som har låg energiförbrukning och
på övrigt sätt har låg miljöpåverkan. Det innebär att vid en transport
kan flera olika transportslag utnyttjas. I ett sådant nätverk spelar
bl.a. terminaler och knutpunkter i trafiksystemet en stor roll. Genom
rätt lokaliserade terminaler med effektiva lösningar kan
omlastningskostnader och transfertider minimeras. Transporter med flera
trafikslag kan därmed bli ett effektivt alternativ till transporter med
endast ett trafikslag. Integrationen med informationsteknik kan vidare
innebära att kvaliteten på de utförda tjänsterna ökar, samtidigt som
uppoffringar i tid, naturresurser m.m. minskar. Kommittén bör därför
utreda förutsättningarna och behovet av förbättrade knutpunkter och
utveckling av ny teknik i det svenska transportsystemet för gods- och
persontransporter och ge förslag till åtgärder.
Den effektivisering som introduktionen av informationsteknik medför kan
ha en dämpande inverkan på transportarbetets nära samband med den
ekonomiska utvecklingen. Kommittén skall därför analysera om denna
effektivisering får konsekvenser på behovet av utbyggd kapacitet i
infrastrukturen.
Utvärderingar av trafikverkens investeringsplaner visar att systemet för
finansiering av investeringar i järnvägar och vägar är ofullständigt som
medel att uppfylla de trafikpolitiska målen, bl.a. miljömålen. Kommittén
skall därför analysera hur planerings- och finansieringssystemet kan
anpassas och förbättras så att ett miljöanpassat transportsystem främjas
och den samhällsekonomiska effektiviteten och trafiksäkerheten i
transportsektorn ökar.
Den ändring av mandatperiodens längd som nu genomförts medför att
revideringsintervallen för de statliga investeringsplanerna för
transportinfrastruktur förlängs till fyra år. Kommittén skall analysera
behovet av förändringar av den politiska förankringen av planförslagen
på såväl nationell, regional som lokal nivå. I fråga om förankringen på
den regionala nivån kan förändringar komma att ske som en följd av
pågående utredningsarbete i Regionberedningen (C 1992:06).
Kommittén bör ge förslag till hur regeringens arbete med att följa upp
investeringsbesluten bör göras.
En långsiktigt hållbar utveckling förutsätter att prissystemet
innehåller riktig information om resursförbrukning och nytta.
Utarbetandet av en nationell kommunikationsplan förutsätter därför att
externa faktorer i samhällsekonomin tas om hand och justeras på ett
eller annat sätt. Kommittén skall därför analysera hur avgifter inom
transportsektorn kan anpassas för att främja ett miljöanpassat
transportsystem, öka den samhällsekonomiska effektiviteten i
transportsektorn och begränsa användningen av ändliga resurser.
Konsekvenserna av förändrade prisrelationer mellan fossila och förnybara
bränslen bör belysas.
Länsstyrelserna utarbetar på regeringens uppdrag regionala trafik- och
miljöanalyser med sikte på att utforma riktlinjer för den långsiktiga
utvecklingen av miljöanpassade transportsystem inom länen. Boverket
arbetar på regeringens uppdrag med en nationell vision, där bl.a. frågan
om miljöanpassade kommunikationer behandlas. En rapport, Sverige 2009,
är på remiss. Kommittén bör med utgångspunkt i länsstyrelsernas och
Boverkets arbete analysera dels förutsättningarna för ett miljöanpassat
transportsystem i landets olika delar, dels sambanden mellan en
nationell plan för kommunikationerna och planeringen för ett
miljöanpassat transportsystem i landets större tätorter och
tätortsregioner.
Kommittén bör även analysera hur investerings-, underhålls- och
driftåtgärder i transportinfrastrukturen samt andra typer av åtgärder
och styrmedel kan bidra till att uppfylla de olika miljö-, regional- och
trafikpolitiska målen.
Kommittén skall överväga om det behövs en förändring i fråga om den
nuvarande ansvarsfördelningen mellan statliga myndigheter som deltar i
kommunikationsplaneringen.
Möjligheten att styra användningen av trafiksystemet enbart genom
investeringar i infrastrukturen är dock relativt begränsad. Kommittén
skall därför analysera vilka åtgärder som kan bidra till att uppnå de
trafik- och miljöpolitiska målen i högre grad än enbart åtgärder i
infrastrukturen. En utveckling av kollektivtrafiken och dess
konkurrenskraft kan vara verksamma åtgärder. I denna analys ingår att ge
förslag till finansiering och möjliga styrmedel.
Förutsättningarna för regional utveckling och balans mellan regioner kan
i olika omfattning påverkas av åtgärder inom kommunikationssektorn.
Kommittén skall därför utvärdera effekterna av olika regionalpolitiska
åtgärder inom kommunikationssektorn och ställa dessa effekter i relation
till kostnaderna.
En förutsättning för en långsiktigt hållbar utformning av en nationell
kommunikationsplan är att föreslagna åtgärder kan finansieras såväl inom
statlig som kommunal sektor. Kommittén skall därför överväga och ge
förslag till hur olika åtgärder kan finansieras inom nu beslutade
statsfinansiella ramar.
Kommittén skall bl.a. mot bakgrund av ovanstående analyser överväga och
ge förslag till en nationell kommunikationsplan som baseras på en
helhetssyn på trafiksystemet. En miljökonsekvensbeskrivning av förslaget
skall göras. Förslaget skall ha en sådan inriktning att planen medverkar
till att uppnå ett trafiksäkert, miljöanpassat transportsystem samtidigt
som välfärd och tillväxt i landets olika delar främjas.
Kommittén skall vidare överväga och ge förslag till åtgärder för att
stimulera forskning inom de områden där kunskapsnivån behöver höjas för
att ett långsiktigt hållbart transportsystem skall kunna utvecklas.
Övrigt
Kommittén skall hålla sig underrättad om arbetet i Trafik- och
klimatkommittén (K 1993:01), Utredningen om vidareutveckling av systemet
med miljöklasser för bilar m.m. (M 1993:08), Vägtullsutredningen
(K 1994:27), Utredningen om förutsättningar för en ökad miljörelatering
av skattesystemet (Fi 1994:11) och Regionberedningen (C 1992:06).
Kommittén skall vidare hålla sig underrättad om Boverkets arbete med en
nationell vision och Naturvårdsverkets arbete med ett miljöanpassat
transportsystem. Kommittén skall enligt dir. 1992:50 redovisa de regional-
politiska konsekvenserna av sina förslag och enligt dir. 1994:124
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser av sina förslag samt
därtill beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Ett förslag till nationell kommunikationsplan skall ingå i det
slutbetänkande som kommittén skall lägga fram senast den 1 december
1996. Ett delbetänkande som redovisar alternativa inriktningar samt ger
ett förslag till inriktning av infrastrukturinvesteringarna under
perioden 1998-2007 skall redovisas till regeringen den 15 januari 1996.
Detta delbetänkande skall också innehålla eventuella förslag till
förändringar av den politiska förankringen på olika nivåer i
planeringssystemet.