Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Obligatoriska arbetsplatskontakter för arbetslösa, Dir. 1994:137
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1994-11-10
Dir. 1994:137
Beslut vid regeringssammanträde den 10 november 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att föreslå ett obligatoriskt
program för arbetsplatskontakter för arbetslösa personer.
Syftet är att motverka passivitet genom att kraven att vara aktiv under
arbetslöshet görs tydligare.
Risk för passivitet och kompetensförlust
I en konjunkturuppgång ökar risken för flaskhalsar på arbetsmarknaden.
Flexibiliteten på arbetsmarknaden ställs på hårda prov. De som är
arbetslösa måste kunna ta de lediga platserna.
Avgörande för detta är att de arbetslösa kontinuerligt nyttjar
arbetslöshetstiden till att söka arbete. Den stora risk för passivitet
som speciellt långa arbetslöshetsperioder medför måste i största möjliga
utsträckning motverkas.
Arbetslöshet innebär också en betydande risk för att kompetens går
förlorad. Arbetslivet förändras i dag i mycket snabb takt med en ständig
utveckling av teknik, organisation, marknadsförutsättningar etc. En
längre arbetslöshet innebär avsevärda svårigheter att komma tillbaka.
Håll kontakten med arbetslivet
Ett sätt att underlätta återgången till arbetslivet är att arbetslösa
personer under kortare perioder får pröva olika arbeten. De arbetslösa
får därigenom ökade möjligheter att upprätthålla kontakten med
arbetsmarknaden och sitt yrke eller att pröva ett nytt yrke.
Om insatsen görs kortvarig kan fler personer delta än vad som är möjligt
i nuvarande arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Det är också angeläget att
insatsen görs i ett relativt tidigt skede av arbetslösheten.
Arbetsplatskontakten skall vara obligatorisk för individen. Den
arbetslöse skall alltså både ha rätt och vara skyldig att delta.
Arbetsförmedlingarna får därigenom möjligheter att ge ökad tydlighet i
kraven att den arbetslösa skall vara aktiv under en arbetslöshetsperiod.
Arbetsplatskontakten innebär sålunda en generell prövning av den
arbetslöses förutsättningar och tillgänglighet för arbete. Traditionellt
sker denna arbetsprövning i och med arbetsförmedlingens anvisningar till
lediga arbeten. När efterfrågan på arbetskraft är svag behövs
kompletterande instrument och former av aktiverande åtgärder.
Förslagets genomförande förutsätter en aktiv medverkan av
arbetsmarknadens parter.
Uppdraget
Utredaren skall lämna ett förslag till ett obligatoriskt program för
arbetsplatskontakter för arbetslösa personer. Förslaget skall omfatta
åtgärdens utformning, längd, innehåll m.m. Utredaren skall precisera vad
förslaget innebär för individens rättigheter respektive skyldigheter.
Utredaren skall också föreslå den författningsreglering som
övervägandena kan föranleda.
Utredaren skall samråda med parterna på arbetsmarknaden vid utformningen
av förslagen, vid anskaffning av prövningsplatser och i andra insatser
för att arrangera arbetsplatskontakter. Utredaren skall också samråda
med den arbetsmarknadspolitiska kommittén (dir. 1993:132).
Utredaren skall beakta de statsfinansiella konsekvenserna av sina
förslag. Regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om EU-aspekter
(dir.1988:43), om regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50)
samt om jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.1994:124) skall även
beaktas.
Tidplan
Uppdraget skall redovisas senast den 15 januari 1995.