Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv om nytt förslag till miljöbalk, Dir. 1994:134
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1994-11-24
Dir. 1994:134
Beslut vid regeringssammanträde den 24 november 1994
Sammanfattning av uppdraget
Miljöorganisationsutredningen (M 1993:04) får genom tillläggsdirektiv i
uppdrag att lägga fram ett nytt förslag till miljöbalk.
Utredningen skall utveckla och komplettera tidigare förslag till
miljöbalk genom att lämna förslag till en närmare integrering av olika
delar av miljölagstiftningen. Uppdraget innebär att utredningen särskilt
bör överväga att
- smälta samman miljö- och hälsoskyddsreglerna på ett ändamålsenligt
sätt,
- införa regler som särskilt rör jord- och skogsbruket,
- infoga vattenlagen helt eller delvis,
- se över straff- och andra sanktionsbestämmelser i miljöbalken och i
miljöanknutna lagar utanför balken,
- föreslå en tydligare ansvarsordning för äldre miljöskador m.m.,
- stärka miljöorganisationernas processuella ställning,
- se över instansordningen i miljölagstiftningen.
Bakgrund
Den dåvarande regeringen bemyndigade den 11 maj 1989 chefen för Miljö-
och energidepartementet att tillkalla en kommitté för att göra en
översyn av miljöskyddslagstiftningen (dir. 1989:32). Kommittén antog
namnet Miljöskyddskommittén. Enligt direktiven skulle kommittén arbeta
fram förslag till dels en samordning av miljöskyddslagstiftningen, dels
en skärpning av lagstiftningen i syfte att medge ett ökat hänsynstagande
till miljön. Miljöskyddskommittén överlämnade i februari 1993 sitt
huvudbetänkande Miljöbalk (SOU 1993:27) till den dåvarande regeringen.
Vidare avgav kommittén i juni 1993 betänkandet Lag om införande av
miljöbalken (SOU 1993:66). Slutligen lämnade kommittén ett år senare, i
juni 1994, slutbetänkandet Följdlagstiftning till miljöbalken (SOU
1994:96). Remisstiden för det sista betänkandet gick ut den 3 oktober
1994.
Utredningen om översyn av miljöskadeförsäkringen m.m. (M 1992:01) avgav
i augusti 1993 betänkandet Miljöskadeförsäkringen i framtiden (SOU
1993:78). Betänkandet innehåller bl.a. ett förslag om att det till
miljöskadeförsäkringssystemet skall knytas en rätt till
saneringsersättning.
Regeringen beslutade den 3 mars 1994 respektive den 5 maj 1994 att
inhämta Lagrådets yttrande över de framlagda förslagen till miljöbalk,
lag om Koncessionsnämnden för miljöskydd samt lag om införande av
miljöbalk. Lagrådet yttrade sig den 3 juni 1994.
På grundval av betänkandena och Lagrådets yttrande fattade den dåvarande
regeringen den 18 augusti 1994 beslut om proposition 1994/95:10
Miljöbalk.
Ytterligare en utredning har kommit med förslag som har anknytning till
miljöbalkslagstiftningen, nämligen den år 1992 tillsatta Plan- och
byggutredningen (M 92:03) som överlämnat bl.a. delbetänkandena (SOU
1994:36) Miljö och fysisk planering och (SOU 1994:134) Överprövning av
beslut i plan- och byggärenden. Det sistnämnda betänkandet innehåller
bl.a. förslag om en gemensam miljödomstol som överprövningsinstans för
både miljöbalksärenden och plan- och byggärenden.
Statens naturvårdsverk har lämnat tre rapporter nämligen Vem skall betala?
Efterbehandling av förorenad mark (4188), Vem har ansvare
Rättsläget i dag och förslag för framtiden (4354) samt Inför ett långsiktigt
saneringsarbete (4318). Dessa rapporter är av intresse
lagstiftningsarbetet, särskilt för frågorna om sanering och
återställning av förorenade områden samt för utformningen av
miljöskadeförsäkringssystemet.
En ny miljöbalk
Som framgår av regeringsförklaringen är det regeringens avsikt att lägga
fram ett nytt förslag till miljöbalk i stället för det förslag som den
förra regeringen lade fram. Det förslaget återkallades genom en
skrivelse till riksdagen den 13 oktober 1994. I det följande redovisas
utgångspunkterna för det fortsatta arbetet med förslag till en ny miljöbalk.
Lagrådets yttrande över lagrådsremissen om miljöbalk innehöll en del
anmärkningar mot det remitterade förslaget. Lagrådet pekade bl.a. på att
viktiga lagar inom miljöområdet som vattenlagen (1983:291) och skogsvårds-
lagen (1979:429) lämnats utanför förslaget till miljöbalk. Det borde
också enligt Lagrådet ha kunnat ske en ökad samordning av de i miljöbalken
ingående lagarna, t.ex. i fråga om gränsdragningen mellan hälsoskydds-
bestämmelserna och bestämmelserna om miljöfarlig verksamhet.
Lagrådet ansåg vidare att straffbestämmelserna i miljölagstiftningen
utanför miljöbalken borde samordnas med balkens straffbestämmelser.
Regeringen tar fasta på den kritik som Lagrådet har framfört.
Miljöskyddslagstiftningen har i mycket sin utgångspunkt i vattenlagen
och dess uppbyggnad. Att infoga vattenlagen i miljöbalken, som Lagrådet
föreslagit, har därför mycket som talar för sig. Vattenlagen är
emellertid ett omfattande lagverk som också behandlar andra frågor än
sådana som har direkta miljöaspekter. Frågan om vattenlagens infogande i
en miljöbalk inrymmer därför särskilda frågeställningar.
Miljöskyddskommittén behandlade inte frågan om det ansvar som skall
gälla i fråga om verksamhet som har upphört eller avslutats, men som
genom sina verkningar alltjämt kan skada människors hälsa eller miljön.
Frågan har emellertid under senare år väckt stor uppmärksamhet både hos
tillsynsmyndigheter och andra. I samband med att principen om verksamhets-
utövarens kvarstående ansvar lagfästes år 1988 (prop. 1987/88:85,
bet. 1987/88:JoU23, rskr. 1987/88:373) uttalade Lagrådet, att frågan om
vem ett föreläggande skall riktas mot i ärenden som avser efterbehandling
bör blir föremål för ytterligare överväganden. Frågan har också
berörts i de nyss nämnda rapporterna från Statens naturvårdsverk. I
miljöskadeförsäkringsutredningen läggs fram förslag till en utvidgning
av försäkringssystemet som delvis berör samma frågor.
En talerätt för miljöorganisationer har föreslagits av flera
utredningar, men något förslag till en sådan ordning har hittills inte
förelagts riksdagen. Detta har flera orsaker, bl.a. har det varit svårt
att närmare ange hur de organisationer som skulle kunna tillerkännas
talerätt skall avgränsas i rättsligt hänseende. Också befogade krav på
att ett ärende inte i onödan får dra ut på tiden har haft betydelse för
detta ställningstagande liksom att kretsen av sakägare och
taleberättigade har breddats under åren. Flera internationella
instrument som rör miljörättsliga frågor har dock i ökad utsträckning
fört in frågor om allmänhetens rätt att både medverka i och överklaga
ärenden som rör miljön. Också för svenskt vidkommande bör frågan
övervägas ytterligare.
I fråga om myndigheternas ansvarsområden och uppgifter byggde
lagrådsremissen på Miljöskyddskommitténs huvudbetänkande, som endast
innehöll mera allmänna bedömningar i denna fråga. Den tidigare
regeringen gav därför den 7 april 1993 (dir. 1993:43) en särskild
utredare i uppdrag att närmare utreda och lägga fram förslag om
myndigheternas organisation, bl.a. i frågor om ansvarsfördelningen
mellan centrala myndigheter, föreskriftsrätten, tillståndsprövningen och
tillsynen. Utredningen, som antog namnet Miljöorganisationsutredningen,
fick senare tilläggsdirektiv i fråga om de närmare formerna för
inrättandet av en miljöombudsman. Utredningen har lagt fram ett
delbetänkande i denna fråga. Utredningen har emellertid inte avslutat
sitt arbete. Med hänsyn till det samband som finns mellan Miljö-
organisationsutredningens redan pågående arbete och arbetet med förslaget
till
en ny miljöbalk, framstår det som lämpligast att
Miljöorganisationsutredningen ges uppdraget. Eftersom det nu aktuella
uppdraget är betydligt vidare än det som getts i tidigare direktiv, kan
det vara lämpligt att utredningen överväger namnfrågan.
Uppdraget
Samtidigt som vikten av sektorsansvaret för miljön blir allt tydligare
framstår det som nödvändigt att det för alla sektorer skall gälla
likadana grundregler i fråga om markanvändning och skyddet för miljön.
Den återkallade miljöbalkspropositionen var alltför otydlig i dessa
frågor inte minst när det gäller det miljöskydd som skall gälla för
jord- och skogsbruket.
Mot bakgrund av den kritik som Lagrådet framfört skall utredaren göra en
översyn och fortsätta utredningsarbetet inom följande områden.
Översyn av balkens bestämmelser bör ske med beaktande av de problem som
uppkommer vid utarbetande av ett lagverk av den aktuella omfattningen,
när det gäller frågor som avgränsning till annan lagstiftning och
samordning mellan de olika verksamheterna som avses inrymmas i balken.
Särskilt intresse bör därvid ägnas åt att smälta samman bestämmelser om
hälsoskydd och miljöfarlig verksamhet på ett ändamålsenligt sätt.
Bestämmelserna om hushållning med mark och vatten m.m. bör alltjämt
hållas samman i den utsträckning det är befogat.
När det gäller vattenlagen skall utgångspunkten vara att utredaren i
första hand lämnar förslag till hur hela vattenlagen skall infogas i
miljöbalken. Om en sådan lösning visar sig vara olämplig, är utredaren
oförhindrad att i stället lämna förslag till hur de delar av vattenlagen
som har anknytning till centrala miljöfrågor skall infogas i miljöbalken.
Utredaren skall därvid även lämna förslag till hur de delar av
vattenlagen som inte infogas i miljöbalken skall föras samman till ett
enhetligt regelsystem.
Det bör övervägas om lagen om skötsel av jordbruksmark bör infogas i
balken eller på annat sätt samordnas med balken. Detsamma gäller
skogsvårdslagen. Utredaren bör undersöka om lagstiftningsåtgärder behövs för
att se till att skogsbruket tar hänsyn till aktsamhetsreglerna,
miljökvalitetsnormerna och miljökonsekvensbedömningarna. Övervägandena
kan ta sin utgångspunkt i Miljöskyddskommitténs betänkande och
remissyttrandena över detta.
Förhållandet mellan bl.a miljöbalkens bestämmelser om hushållning med
mark och vatten m.m. och plan- och bygglagen kan behöva analyseras
ytterligare.
Det bör i sammanhanget på nytt övervägas om inte en tillståndsreglering
bör ske av husbehovstäkter såvitt avser grus och liknande. Miljöskydds-
kommitténs ursprungliga förslag kan därvid utgöra en utgångspunkt.
Mot bakgrund av att frågor om producentansvar och andra frågor som rör
en kretsloppsanpassning har en vidare tillämpning än den som kan
åstadkommas genom renhållningslagstiftningen bör utredaren överväga i
vad mån kretsloppsfrågorna skall regleras utanför det kapitel i balken
som rör avfallshantering.
Möjligheterna att med balkens straff- och sanktionsbestämmelser samordna
motsvarande bestämmelser i miljöanknutna lagar utanför balken bör också
undersökas. I samband därmed bör balkens sammanhållna sanktionssystem
tas under förnyat övervägande. I det arbetet bör de principer som anges
i prop. 1994/95:23 beaktas.
Det ankommer på utredningen att lämna förslag i fråga om ansvaret för
äldre miljöskador eller skador som kan uppkomma därför att verksamheten
upphört utan tillräcklig efterbehandling eller andra åtgärder med samma
effekt inbegripet frågor om återställning av förorenade områden. Därvid
bör även miljöskadeförsäkringsutredningens förslag om saneringsersättning
övervägas på nytt. Frågan om upphandling av miljöskadeförsäkringen skall
också övervägas på nytt.
Frågan om miljöorganisationernas processuella ställning skall övervägas
ytterligare. Utgångspunkten skall därvid vara att det skall finnas
ärenden som vissa miljöorganisationer skall ha rätt att överklaga.
Utredningen bör bedöma i vilka fall detta är möjligt och lämpligt. Det
får ankomma på utredningen att i sammanhanget redovisa talerätten för
miljöorganisationer i de nordiska länderna samt andra länder i Europa
som har tillerkänt organisationer talerätt inom miljöområdet. Kriterierna
för den angivna talerätten skall anges i miljöbalken. Utredningen
skall beakta arbetet i grupptalanutredningen (Ju 1991:04).
Införande av talerätt för miljöorganisationer innebär konsekvenser för
arbetsuppgifterna för en eventuell miljöombudsman som hans uppgifter
beskrivits av Miljöorganisationsutredningen (SOU 1994:123). Som en följd
av det nu lämnade uppdraget bör utredningen belysa i vad mån de tidigare
föreslagna uppgifterna för miljöombudsmannen bör förändras eller reduceras.
Också konsekvenserna om förslaget till miljöombudsman inte
genomförs skall belysas.
Utredningen skall ytterligare överväga och lämna förslag till
instansordningen i mål och ärenden om skydd för miljön under beaktande
av förslag om miljödomstol och andra alternativ bl.a. redovisade av
miljöskyddskommittén.
Utredningen bör i övrigt följa det tidigare till riksdagen avlämnade
förslaget till miljöbalk, men är dock fri att pröva andra frågor som är
föranledda av det nu givna uppdraget.
Tidsplan, arbetsformer m.m.
Utredningen bör senast till sommaren år 1996 i ett huvudbetänkande
redovisa resultatet av sitt arbete.
Beträffande arbetsformer m.m. hänvisas till tidigare givna direktiv i
tillämpliga delar, dir. 1993:43 och 1994:48. För arbetet gäller dessutom
regeringens direktiv till samtliga kommittéer och utredare om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124). Utredningen bör
vidare göra en genomgång av miljöbalksreglerna med utgångspunkt i vad
som anges i regeringsbeslutet den 1 september 1994 om en systematisk
genomgång av företagsregler.