Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av invandrarpolitiken, Dir. 1994:130
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1994-11-14
Dir. 1994:130
Beslut vid regeringssammanträde den 24 november 1994
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté skall göra en översyn av den svenska invandrarpolitiken.
Kommittén skall
-- utvärdera nuvarande invandrarpolitik och överväga målen för
politiken,
-- överväga invandrarpolitikens omfattning, inriktning och avgränsning
och därvid ägna särskilt intresse åt frågor om invandrarnas situation på
arbetsmarknaden och effekterna av undervisningen i svenska språket,
-- göra en avvägning av ansvarsfördelning och samspel med andra
politikområden och mellan stat och kommuner,
-- överväga särskilda åtgärder i s.k. invandrartäta bostadsområden,
-- analysera drivkrafterna bakom och eventuella olägenheter med
koncentrationen av invandringen till vissa kommuner samt överväga hur
sådana olägenheter kan motverkas,
-- analysera och överväga för- och nackdelar med den s.k. Hela-
Sverige-strategin,
-- överväga hur invandrares möjligheter att påverka sin egen situation
och vara delaktiga i samhällets beslutsprocesser skall kunna ökas,
-- överväga hur de positiva möjligheterna i ett mångkulturellt
samhälle skall kunna uppnås utan att de risker för segregering och
intolerans som kan finnas i ett sådant samhälle skall inträffa,
-- överväga om och hur kulturell och etnisk mångfald i samhället kan
stödjas och vilken roll och vilket ansvar staten, gruppen, individen och
de ideella organisationerna bör ha i detta arbete,
-- överväga hur den resurs som föreningslivet utgör bättre kan tas
tillvara i flyktingmottagandet och i integrationsarbetet,
-- överväga om ytterligare åtgärder, av staten eller av andra, behövs
för att förbättra möjligheterna för invandrare att leva i enlighet med
sin religiösa uppfattning,
-- analysera om och hur återvandringsaspekter bör föras in redan i
tidiga skeden i flyktingmottagandet,
-- ta ställning till om vissa av de invandrarpolitiska åtgärderna bör
begränsas till nyanlända och om en sådan differentiering kräver
förändringar i åtgärdernas inriktning, utformning och omfattning. De
särskilda åtgärder som kan vara aktuella för den sverigefinska gruppen
bör belysas särskilt,
-- analysera nuvarande och förväntade kostnader för
flyktingmottagandet och övrig invandring och därvid överväga dels om
kostnadsfördelningen mellan stat och kommun och mellan olika kommuner är
rimlig, dels -- i samråd med invandrings- och flyktingutredningen - i
vilken utsträckning sådana kostnader kan och bör direkt påverka de
bestämmelser som reglerar invandringen,
-- ta fram ett handlingsprogram med angivande av prioriteringar.
Invandrar- och flyktingkommittén
Regeringen beslutade den 14 januari 1993 att bemyndiga chefen för
Kulturdepartementet att tillkalla en kommitté för att göra en översyn av
invandrar- samt invandrings- och flyktingpolitiken. Samtidigt beslutade
regeringen om direktiv för kommittén (Ku 1993:01).
Kommittén, som tillsattes i april 1993, har arbetat under namnet
Invandrar- och flyktingkommittén (IFK). Vad gäller invandrarpolitiken
har kommitténs arbete hittills varit inriktat på kunskapsinsamling och
utvärdering av vissa delar. Kommittén har initierat ett antal nu
pågående expertstudier.
Kommitténs uppdrag är mycket omfattande. Det finns ett klart samband
mellan invandrings- och invandrarpolitiken. Det är samtidigt angeläget
att utredningsarbetet bedrivs på mest rationella sätt och att det mot
bakgrund av kravet på utgiftsbegränsningar på statsbudgeten lämnas ett
snabbt förslag inom invandringspolitiken. Förslaget skall leda till en
effektivare prövning av ansökningar om uppehållstillstånd eller på annat
sätt minska statens kostnader.
Regeringen anser bl.a. mot denna bakgrund att det fortsatta
översynsarbetet på nämnda områden skall bedrivas i två separata
kommittéer, en för invandrings- och flyktingpolitiken och en för
invandrarpolitiken. Det innebär att IFK bör läggas ned.
Regeringen delar i allt väsentligt de värderingar och synsätt som ligger
bakom den tidigare regeringens direktiv för översynen av
invandrarpolitiken. Nedan lämnade kommittédirektiv följer därför i stora
delar tidigare direktiv vad gäller invandrarpolitiken. Vissa
preciseringar och utvidgningar har dock gjorts.
Invandrarpolitiken i dag
Invandrarpolitiken innefattar de åtgärder som vidtas för att underlätta
invandrarnas integration i det svenska samhället. Målen för den svenska
invandrarpolitiken är jämlikhet, valfrihet och samverkan. Genom 1986 års
invandrarpolitiska beslut fastställdes dessutom i praktiken som
ytterligare ett mål för invandrarpolitiken att goda etniska relationer
skall prägla vårt samhälle. Målen gäller såväl flyktingar som övriga
invandrare.
Långsiktig invandrarpolitik sammanfaller i stora delar med den allmänna
välfärdspolitiken. Den förstärks och kompletteras med de särskilda
insatser som riktas mot enbart invandrare för att ge dessa likvärdiga
villkor med befolkningen i övrigt.
Jämlikhetsmålet innebär att invandrare skall ha samma möjligheter,
rättigheter och skyldigheter som befolkningen i övrigt.
Genom valfrihetsmålet markerades invandrarnas rätt att ge uttryck för en
egen språklig och kulturell identitet. Den s.k. hemspråksreformen år
1977 och stödet till invandrarnas förenings- och kulturliv blev en följd
av denna nya inriktning. Motivet till hemspråksreformen var dock i allt
väsentligt en fråga om att nå jämlikhetsmålet. Senare har insatserna för
att utveckla och bibehålla det egna modersmålet, särskilt -- inte minst
bland invandrarna själva -- kommit att ses som den kanske viktigaste
förutsättningen för att nå valfrihetsmålet, det mål som diskuterats och
ifrågasatts mest.
Med samverkansmålet ville riksdagen markera nödvändigheten av ömsesidig
tolerans och samverkan mellan majoritetsbefolkningen och invandrarna.
Invandrarnas deltagande och delaktighet i samhällslivet var en
förutsättning för detta.
År 1980 fick den invandrarpolitiska kommittén (IPOK) i uppdrag att se
över frågor som rör invandringen och invandrarnas situation i Sverige.
Kommittén skulle bl.a. överväga den fortsatta inriktningen av åtgärder
för invandrare och minoriteter. I uppdraget låg en precisering av
valfrihetsmålet och en analys av minoritetsbegreppet. I enlighet med
IPOK:s och regeringens förslag fastställde riksdagen år 1986 att
minoritetsbegreppet fortsättningsvis skulle användas för att beteckna
inhemska minoriteter och inte sådana som uppkommit genom invandring
under senare tid. Detta innebär en anpassning till ett folkrättsligt
synsätt.
Valfrihetsmålet borde enligt riksdagen tolkas så "att det innefattar
respekt för den enskildes integritet samt möjlighet att utveckla det
egna kulturarvet inom ramen för de grundläggande normer som i det
svenska samhället gäller för mänsklig samlevnad".
Den valfrihet som finns måste existera parallellt med en respekt för
de grundläggande värderingar som det svenska samhället omfattar. Till
sådana grundläggande värderingar hör tolerans mot oliktänkande,
värnandet om de demokratiska fri- och rättigheterna, respekt för barns
integritet och särskilda omsorgsbehov samt kvinnors och mäns jämlika
värde. I dessa avseenden finns inget utrymme för kompromisser eller
avvikelser.
Invandrarpolitiken bygger på en ansvarsfördelning mellan de myndigheter
och andra som har sakansvar för olika verksamhetsområden. En
grundläggande princip är att varje myndighet inom sitt område har samma
ansvar för invandrare som för den övriga befolkningen. Myndigheterna har
utöver detta också ett ansvar för att särskilda åtgärder vidtas för
invandrare när så behövs. Invandrarfrågorna är därför aktuella inom en
rad skilda politikområden. Ansvaret för det praktiska genomförandet
ligger i stor utsträckning på kommuner och landsting. Statens
invandrarverk har ett särskilt ansvar att bevaka och samordna de
statliga myndigheternas arbete inom området.
Kunskaper i svenska språket är av central betydelse för invandrarnas
integration i Sverige. Att medverka till att invandrarna -- såväl vuxna
som barn -- lär sig svenska har setts som en av samhällets viktigaste
uppgifter och många insatser har därför gjorts på svenskundervisningens
område. Även andra reformer och åtgärder har syftat till en ökad
integration, t.ex. beslutet om rösträttsreformen år 1975.
Rösträttsreformen öppnade möjlighet för utländska medborgare, som varit
bosatta i Sverige i minst tre år, att delta i det politiska
beslutsfattandet på kommunal nivå.
Den ändrade inriktning som riksdagens beslut år 1975 innebar återspeglas
i regeringsformen, där det året därpå slogs fast att etniska, språkliga
och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget
kultur- och samfundsliv bör främjas (1 kap. 2 §).
Sverige har förändrats
Materiellt sett har de senaste årtiondena inneburit en dramatisk
utveckling, men den tillväxt som vi under en tid tog för given är dock
inte längre lika självklar. Under senare år har tendenser börjat synas
till att fördelningen av välfärden kommit att bli mer ojämlik. Ökande
arbetslöshet, bidragsberoende och koncentration av utsatta grupper till
vissa bostadsområden brukar nämnas som tecken på att vi närmar oss ett
"två-tredjedels-samhälle".
Det blir vidare allt mer uppenbart att statens möjligheter att styra
utvecklingen i samhället minskar, även om man bortser från minskade
ekonomiska resurser. Ökande internationellt beroende, en mer avancerad
teknik på alla områden och det stora antalet aktörer inom olika
samhällsområden gör att statens relativa makt och inflytande
oundvikligen begränsas.
Även invandringen har bidragit till att förändra Sverige. Nu finns här
mer än en miljon personer som antingen är födda utomlands eller som är
födda i Sverige men har i vart fall en förälder som är född utomlands.
Så gott som alla svenska kommuner har avtal med Statens invandrarverk om
att ta emot flyktingar.
Under senare årtionden har invandringen varierat både antalsmässigt och
till sin sammansättning. Fram till mitten av 1970-talet dominerade den
europeiska invandringen, särskilt den från övriga Norden. Från mitten av
1980-talet ökade den utomeuropeiska invandringen. Denna invandring har
kanske i särskilt hög grad ställt oss inför nya utmaningar och medfört
nya och annorlunda krav på mottagandet i det svenska samhället.
Snabba ekonomiska och sociala förändringar är påfrestande för ett
samhälles traditionella normer och värden, liksom för dess traditionella
idéer om mål och mening i tillvaron. De kan leda till social oro och
sökande efter enkla, populistiska lösningar där flyktingar och
invandrare kan komma att pekas ut som syndabockar. Dessa drabbas då
dubbelt: Dels tillhör invandrare de grupper som i första hand drabbas av
arbetslöshet och marginalisering vid ekonomiska kriser och andra
strukturförändringar på arbetsmarknaden, dels är det ofta invandrare som
får skulden för arbetslöshet, bostadsbrist osv.
Politiken behöver ses över
Den svenska invandrarpolitiken har ett gott rykte internationellt och i
vissa avseenden kan den också -- särskilt i jämförelse med andra länders
-- betraktas som framgångsrik. Detta till trots har invandrarnas
bristande integrering i samhället blivit allt mer uppenbar.
Det finns anledning att känna en växande och allvarlig oro inför de
stora svårigheter många invandrare har att bli delaktiga i det svenska
samhället. Invandrare tycks på de flesta samhällsområden vara mer
utsatta och oftare komma i sämre läge än befolkningen i övrigt. Denna
oro förstärks av det faktum att försämringen av invandrares situation
har skett även under tider då det rått högkonjunktur.
Samhällsutvecklingen medför för en del av de arbetsföra i befolkningen
ökade möjligheter att försörja sig medan andra kan möta ökade
svårigheter. En relativt stor grupp arbetslösa kommer att finnas i
Sverige under åtskilliga år framöver. Detta gäller även enligt
optimistiska framtidsbedömningar och med hänsyn tagen till kraftiga
insatser från statsmakterna. Bakomliggande faktorer är bl.a.
omstruktureringar av näringslivet till följd av internationell
konkurrens. Långsiktigt ökar riskerna särskilt för lågutbildade. Detta
gäller givetvis också för de många lågutbildade som själva har invandrat
eller har invandrarbakgrund. Invandringens ändrade karaktär och den
ekonomiska strukturomvandlingen har medfört en efterfrågan på
arbetskraft som allt sämre stämmer överens med invandrarnas
arbetskraftsutbud. Kostnaderna för att kunna utnyttja invandrarnas
arbetskraft har ökat drastiskt och omställningskostnaderna har blivit
högre än tidigare för både företag, kommuner och staten.
Invandringens ekonomiska konsekvenser, dels för stat och kommun, dels
för samhällsekonomin i sin helhet, har diskuterats livligt under senare
år. Den kraftiga ökningen av antalet asylsökande innebär stora kostnader
för stat och kommuner. Om de samhällsekonomiska konsekvenserna är
positiva eller negativa beror till stor del på hur integrationen
fungerar. Kan invandrarna integreras i närings- och arbetslivet är
konsekvenserna positiva, men om utvecklingen leder till arbetslöshet,
passivisering, segregering och bidragsberoende är de negativa. Redan
genomförd forskning och pågående studier som initierats av IFK bör ge
ökade kunskaper om invandringens långsiktiga påverkan på
samhällsekonomin. Invandringen bidrar till att vitalisera och stimulera
det svenska samhällets utveckling under förutsättning att invandringens
positiva sidor tas till vara, samtidigt som de svårigheter som
invandrare kan möta uppmärksammas och angrips tidigt.
Det är mot denna bakgrund som regeringen funnit att arbetet att
underlätta och förbättra invandrares integration i det svenska samhället
måste intensifieras och att arbetet med att se över och utveckla
invandrarpolitiken fortsättningsvis bör bedrivas av en särskild
kommitté.
Utgångspunkter för kommitténs arbete
Likvärdiga förutsättningar för alla
Invandrare har genom betydande insatser bidragit till uppbyggnaden och
utvecklingen av det svenska samhället. Sverige skall vara ett land
präglat av tolerans och öppenhet. Människor från skilda kulturer och med
skilda livsåskådningar skall här kunna leva sida vid sida i god
samverkan. Främlingsfientlighet och rasistiska tendenser skall bekämpas.
Invandrarpolitikens främsta uppgift är att bidra till att alla människor
i vårt land, oavsett bakgrund, ges likvärdiga förutsättningar vad gäller
t.ex. möjligheten till arbete, utbildning och boende. För detta fordras
bl.a. goda kunskaper i det svenska språket och om det svenska samhället
samt kompetens som svarar mot de krav som samhällsutvecklingen ställer.
Läget på arbetsmarknaden
Den stigande arbetslösheten har drabbat invandrare betydligt hårdare än
svenskar. Den relativa arbetslösheten för utländska medborgare var under
första halvåret 1994 nästan tre gånger så stor som för svenska
medborgare. Även långtidsarbetslösheten är betydligt högre bland
invandrare än för totalbefolkningen. Samtidigt befinner sig en relativt
stor andel av gruppen utländska medborgare utanför arbetskraften. Detta
medför att sysselsatta i procent av befolkningen är mycket få. För
utländska medborgare uppgick sysselsättningen första halvåret 1994 till
45,5 procent, vilket kan jämföras med 72,1 procent för svenska
medborgare.
Invandrarnas höga arbetslöshet och låga sysselsättning är inte ett
konjunkturellt fenomen som kan förklaras av 1990-talets lågkonjunktur.
Flera faktorer har sannolikt haft en negativ inverkan på invandrarnas
sysselsättningsläge. Arbeten inom industrin och lediga arbeten utan krav
på utbildning eller erfarenhet har t.ex. minskat kraftigt. Kraven på
svenskkunskaper och specifik kompetens har ökat. Rekryteringsprocessen
har förändrats och personkontakter spelar en allt större roll. Vidare
har invandringen ändrat karaktär och är mer heterogen. I många fall har
det också tagit alltför lång tid från det att en flykting ansökt om asyl
tills utredning, beslut om uppehållstillstånd, flyttning till en kommun
och utbildningsprogram genomförts. Detta kan medföra risk att
yrkeskunskaperna förloras och att flyktingarna därmed passiviseras.
Sysselsättningssituationen påverkar i hög grad invandrarnas
inkomststandard. De invandrare som anlände under 1980-talet har en
mycket låg inkomstnivå trots en ofta god utbildning och trots en mycket
stark högkonjunktur när de kom till Sverige.
Andra tecken på utsatthet och svårigheter framgår av Socialstyrelsens
"Social rapport 1994" och i studier som gjorts av sjukskrivningar och
förtidspensioneringar. I dessa studier framkommer bl.a. att vissa
grupper av invandrade kvinnor är särskilt utsatta. I rapporten "Kvinna
och invandrare" från Statens invandrarverk (september 1992) ges
ytterligare exempel på svårigheter som invandrarkvinnor kan möta i det
svenska samhället.
Särskilt oroväckande är att så många unga invandrare, av vilka många har
vuxit upp i Sverige, möter större svårigheter än vad andra ungdomar gör.
Olikheter har rapporterats vad gäller t.ex. utbildning, hälsa och
arbetslöshet. Det finns också tecken som tyder på att vissa av
ungdomarna löper risk att hamna, eller redan har hamnat, i kriminalitet
och social utslagning. Vad detta beror på, och vilka
bakgrundsmekanismerna är, vet vi inte tillräckligt om. Vi vet inte
heller om och på vilket sätt invandrarbakgrund kan förklara skillnaderna
mellan vissa invandrarungdomar och andra ungdomar. Som motvikt brukar
framhållas det positiva i den nya livsstil, som utvecklats bland dessa
ungdomar och som för många kan leda till en ökad självkänsla och
självrespekt.
Invandrarungdomarnas villkor har även behandlats i Ungdomskommitténs
betänkande Olika men ändå lika (SOU 1991:60) och i betänkandet
Tillvarons trösklar (SOU 1994:77).
Boendesegregation
Bristande kunskaper i svenska språket är ett annat alarmerande tecken.
Det är inte bara bland vuxna, t.o.m. bland dem som sedan länge bott i
Sverige, som svenskkunskaperna kan vara mycket dåliga. Det förekommer
att barn födda i Sverige växer upp utan att lära sig behärska svenska
språket. Boendesegregation och bristande kontakt med det svenska
samhället liksom att de invandrarpolitiska åtgärderna inte verkar räcka
till kan vara några av förklaringarna till detta.
Många asylsökande och flyktingar som beviljats uppehållstillstånd väljer
för närvarande att på eget initiativ bosätta sig i en kommun där det
redan finns ett stort antal invandrare. Ofta har de inte någon annan
direkt anknytning till bosättningskommunen än att det bor landsmän där.
Vidare förekommer det i ökande omfattning att invandrare, som tas emot
inom ramen för det kommunala flyktingmottagandet, flyttar till en annan
kommun, ofta en storstadskommun, redan efter kort tid. I många fall har
dessa kommuner av olika skäl, t.ex. dålig arbetsmarknad eller redan
stark koncentration av invandrare, dåliga möjligheter att inom rimlig
tid ge invandrarna den introduktion de behöver för att kunna bli
delaktiga och självförsörjande i det svenska samhället. Vissa sådana
kommuner har under det senaste året dragit till sig en betydande andel
av det totala antalet flyktingar som fått uppehållstillstånd. Man kan
inte bortse från att detta kan komma att innebära stora kostnader för
vissa kommuner och därav försämrade möjligheter att ge kommunal service
i allmänhet till kommuninvånarna. Detta kan komma att påverka
kommunernas förmåga och beredvillighet att medverka i fortsatt
flyktingmottagande.
En på senare tid allt mera diskuterad fråga är förhållandena i
bostadsområden som har en stor andel invandrare. Oberoende av om
erfarenheterna av dessa områden vid en samlad bedömning är övervägande
positiva eller negativa, kommer förhållandena att i hög grad påverka
både många invandrares syn på det svenska samhället och relationerna
mellan invandrare och befolkningen i övrigt.
Det är mot den bakgrunden viktigt att verka för att segregationen
minskar i dessa områden och därmed sammanhängande problem av t.ex.
social art. En särskild utredare (S 1994:03) kommer att belysa och
analysera den sociala utvecklingen i ett antal bostadsområden i
storstadsregionerna. En aspekt av den utredningen är situationen för
invandrare i sådana områden.
Den negativa utvecklingen måste brytas
Främlingsfientlighet och negativa attityder bidrar sannolikt också till
att förklara svårigheter i fråga om integrationen, t.ex. på
arbetsmarknaden. Även om Sverige i dessa avseenden ännu inte förefaller
ha fått lika stora problem som många andra länder, ser regeringen
allvarligt på utvecklingen. Regeringen har därför initierat flera
insatser för att motverka främlingsfientlighet och rasism.
En likartad bild som den som tecknats ovan kommer fram i Riksdagens
revisorers granskning av invandrarpolitiken (Rapporten 1991/92:12,
Invandrarpolitikens inriktning och resultat). Revisorerna finner tecken
på ökande svårigheter att uppfylla de invandrarpolitiska målen och
fäster särskild vikt vid invandrarnas bristande integrering på
arbetsmarknaden. Dessa svårigheter förstärks ytterligare av dagens
ekonomiska situation. Revisorerna tar också upp frågor som rör
integrationen i det svenska samhället i vid mening:
hemspråksundervisning, svenskundervisning, kriminalitet,
främlingsfientlighet och rasism, kultur och religion. De finner att en
utvärdering av invandrarpolitiken är nödvändig. Svenskundervisningen för
invandrare (sfi) reformerades således 1994.
Att tala om "invandrarnas" integration och beskriva "invandrarnas"
förhållanden kan ibland vara svårt att undvika. Man bör emellertid hålla
i minnet att "invandrare" är ett oprecist och ibland mycket missvisande
begrepp. Skillnaderna är mycket stora såväl mellan etniska grupper som
inom grupperna och den enskildes behov och önskemål kan skifta
väsentligt. För att adekvata åtgärder skall kunna vidtas, måste sådana
skillnader, t.ex. mellan kvinnors och mäns skilda behov och önskemål,
beaktas.
Ett annan svårighet vad gäller beskrivningen av invandrarnas integration
är att vi ofta saknar bra mått på integration. När statistiken t.ex.
visar högre arbetslöshetssiffror för utländska medborgare och utrikes
födda än för befolkningen i övrigt kan detta vara ett tecken på
bristande integration. Men först när statistiken nyanseras och
detaljstuderas med hjälp av uppgifter om kön, ålder, vistelsetid i
Sverige, utbildningsbakgrund, ursprungsland, etc. får vi en bild av
skillnaderna och orsakerna bakom dessa.
Som framhållits ligger ansvaret för det praktiska genomförandet av
invandrarpolitiken i stor utsträckning på kommuner och landsting. Det
finns uppgifter om att många kommuners engagemang för invandrares
integration i huvudsak koncentreras till introduktionsfasen, dvs. under
den första tiden i kommunen. Orsaken härtill kan antas delvis vara
bristande kunskaper och erfarenheter av arbete med invandrares
långsiktiga integration. Det blir därmed allt viktigare att sådana
kunskaper och erfarenheter sprids mellan kommunerna och att
ansvarsfördelningen för detta mellan kommuner, statliga myndigheter
m.fl. klarläggs.
Vad som brukar beskrivas som invandrarproblem är inte alltid beroende av
invandrarskapet i sig, utan har sin orsak mera i faktorer som kan
påverka alla, oberoende av etnisk bakgrund. Det är exempelvis angeläget
att brottslighet bland invandrare, och de bakomliggande orsakerna, kan
belysas på ett adekvat sätt. Vid utformningen av åtgärder för att
förbättra invandrares situation bör de verkliga orsakerna till problemen
vara avgörande och inte invandrarnas etniska tillhörighet.
I detta sammanhang finns skäl att nämna en annan typ av kritik, nämligen
den som hävdar att invandrarpolitiken i alltför stor utsträckning
passiviserat invandrare, särskilt flyktingar, och gör dem till
"klienter" i stället för att ta till vara deras egna resurser.
Röster har också höjts -- framför allt från invandrarna själva -- för en
annan politik än invandrarpolitik för dem som bott i Sverige länge.
Dessa invandrare och deras barn och barnbarn känner sig inte tillfreds
med att för evigt betraktas som invandrare utan efterfrågar en politik
som syftar till en mer varaktig kulturell mångfald i Sverige. Ofta har
de uttryckt detta som krav på en särskild minoritetspolitik, med
hänvisning till både historia och till gruppens storlek i Sverige. Bland
dem som aktivt drivit denna fråga märks särskilt Sverigefinska
riksförbundet, som i skrivelser och vid uppvaktningar framfört sina
synpunkter till regeringen. I detta sammanhang har skolfrågor och
speciellt hemspråkets ställning, liksom hemspråksundervisningens
organisation och kvalitet, ofta tagits som exempel på viktigt innehåll i
en sådan politik.
Sammanfattningsvis står det klart att de invandrarpolitiska målen i
många avseenden inte helt har kunnat förverkligas. Integrationen av
invandrare har inte fortlöpt på det sätt som varit tanken, även om
variationerna är stora och många är väl etablerade i det svenska
samhället. Invandrarpolitiken har inte lyckats förhindra den negativa
utvecklingen för invandrares integration i det svenska samhället. Detta
innebär dock inte att orsaken till denna utveckling är att finna enbart
i brister i invandrarpolitiken i sig -- i dess mål, medel eller
genomförande. Även den allmänna samhällspolitikens utformning har
givetvis påverkat utvecklingen. Också andra faktorer kan ha haft minst
lika stor betydelse, t.ex. de ekonomiska förhållandena, situationen på
arbets- och bostadsmarknaden, invandringens omfattning och
sammansättning, inställningen till integration etc. Det moderna
samhället tenderar att bli allt mera komplext, med en mängd olika
maktkoncentrationer, inom och utanför den politiska sfären, vilket
minskar möjligheterna att styra utvecklingen i önskad riktning.
Den allmänna samhällsutvecklingen ger förutsättningarna också för
invandrarpolitiken. Strävandena att återskapa den svenska ekonomins
konkurrenskraft och att bryta utvecklingen mot ett två-tredjedels-
samhälle är därför av allra största betydelse för invandrarnas
förhållanden. Å andra sidan måste invandrarpolitiken, vid varje
ekonomisk nivå, verka för rättvis fördelning av välfärden för att
destruktiva spänningar och konflikter skall kunna undvikas.
För att undvika segregering och de långsiktiga konsekvenser detta kan
medföra är det viktigt att alla är delaktiga i samhällets
beslutsprocesser. Därför är det ett oroväckande tecken att invandrares
valdeltagande i kommunal- och landstingsval har minskat stadigt och
ligger på en avsevärt lägre nivå än för svenska medborgare. Men det
finns också andra tecken på ett utanförskap bland invandrare. Denna
utveckling måste förhindras.
Det mångkulturella samhället
De riktlinjer för invandrarpolitiken som antogs av riksdagen år 1975
banade vägen för framväxten av ett mångkulturellt samhälle. Det råder
dock stor oklarhet om vad begreppet "mångkulturellt samhälle" innebär.
Någon närmare precisering har aldrig gjorts. Än mindre har
konsekvenserna för individ och samhälle belysts. Det är dock viktigt att
framhålla, att "det mångkulturella samhället" berör och omfattar alla,
inte bara invandrare. Det skall rymma respekt för mångfald, tolerans och
öppenhet. Samtidigt måste det också finnas utrymme för kontakter mellan
olika sociala, religiösa eller etniska grupper.
Man bör i detta sammanhang hålla i minnet att riktlinjerna för den
svenska invandrarpolitiken i sina huvuddrag beslutades för närmare 20 år
sedan, då förhållandena både i Sverige och i omvärlden var väsentligt
annorlunda än de är i dag. Under några få decennier har Sverige
utvecklats från ett samhälle med ett fåtal etniska grupper till ett
samhälle med över hundratalet språk och nationaliteter, vilket bl.a.
aktualiserar frågan vilken mångfald som är möjlig i ett sammanhållet
samhälle och hur denna mångfald kan främjas.
För många invandrare spelar religionen en större roll i det dagliga
livet än vad som är vanligt för de flesta svenskar. Bakom detta ligger
den betydelse för trygghet och kontinuitet som religionen naturligen får
för personer som lämnat allt och kommit till ett nytt land. Mötet med
andra religioner har fått många svenskar att fundera och reflektera över
sin egen tro och sina egna värderingar. I viss utsträckning har det
också lett till en oro och rädsla. Inte minst har denna riktats mot
islam och muslimer. Denna rädsla har t.ex. manifesterat sig i lokalt
motstånd mot planerade moskébyggen på flera orter.
Mycket talar för att Sverige, liksom andra invandringsländer, i ökande
grad kommer att utmärkas av att det finns människor som vill och kommer
att organisera sig efter etnisk och religiös tillhörighet. Det är därför
viktigt att finna vägar att kanalisera och hantera denna ökande mångfald
så att även dessa människor blir delaktiga i det praktiska
samhällsarbetet.
Utredningsuppdraget
Mål och riktlinjer
Kommittén skall utvärdera den förda invandrarpolitiken och i sin analys
bedöma om de åtgärder som vidtagits och de program som utarbetats för
att nå de invandrarpolitiska målen varit relevanta och fungerat
tillfredsställande. En avvägning skall göras mellan hur långt man når
med generella insatser inom ramen för den allmänna samhällspolitiken och
vilka särskilda kompletterande åtgärder som behövs.
Utifrån en utvärdering av politiken och de åtgärder som vidtagits inom
olika samhällsområden skall kommittén överväga den framtida
invandrarpolitiken. Kommittén skall ta ställning till om nuvarande
invandrarpolitiska mål och riktlinjer bör ligga fast eller om
förändringar av dessa fordras för att förbättra invandrarnas integration
i samhället. Vidare skall kommittén ta fram ett handlingsprogram, med en
prioritetsordning, för hur de politiska mål kommittén finner lämpliga
skall kunna uppnås.
I kommitténs arbete skall särskilt intresse ägnas frågor om invandrarnas
situation på arbetsmarknaden och de hinder som kan finnas för invandrare
att komma in på arbetsmarknaden. Kommittén skall här samråda med
Utredningen om arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning, inriktning och
avgränsning (A 1994:01).
I detta sammanhang skall kommittén analysera de ekonomiska
konsekvenserna för både staten och kommunerna vid en fortsatt hög
arbetslöshet bland invandrare samt om detta kan befaras komma att
påverka det fortsatta kommunala flyktingmottagandet. Kommittén skall där
även analysera de direkta kostnader som följer av flyktingmottagandet
och invandringen i övrigt. Den skall också analysera om dessa kostnader
innebär en ekonomisk begränsning av våra möjligheter att ta emot
flyktingar på ett värdigt sätt och, om så visar sig vara fallet, lämna
förslag till hur detta bör komma till uttryck i de bestämmelser som
reglerar invandringen. Kommittén bör i denna del samråda med
Invandrings- och flyktingkommittén.
Kommittén skall överväga hur invandrares delaktighet i de samhälleliga
beslutsprocesserna kan öka. En annan viktig uppgift är att undersöka hur
kunskaper i svenska språket påverkar invandrarnas förutsättningar i
arbetslivet och delaktighet i samhället i övrigt. Kommittén skall på
grundval av resultaten överväga behovet av förändringar i
svenskundervisningen för såväl vuxna invandrare som ungdomar och behovet
av en mer kontinuerlig uppföljning av dessa frågor och spridning av
framkomna resultat. Skolverkets pågående uppföljningsarbete bör noga
följas. Särskilt intresse skall riktas på dels hur invandrargrupper,
inte minst invandrade kvinnor, kan motiveras för att bättre utnyttja
svenskundervisningen, dels hur samhällsorienteringen kan förstärka
deltagandet i samhälls- och arbetsliv. I utvecklingsplan för skolan (Skr
1993/94:183) har angivits att en arbetsgrupp med representanter för
storstadsområdena skall tillsättas. Arbetsgruppens uppgift är att
analysera problem avseende invandrarelevers bristfälliga kunskaper i
svenska och föreslå åtgärder särskilt inriktade på invandrartäta
områden. Kommittén skall ta del av arbetsgruppens analys.
Boendekoncentration och dess konsekvenser
Kommittén skall överväga vilka åtgärder som bör vidtas för att undvika
de negativa tendenser som kan förekomma inom s.k. invandrartäta
bostadsområden. Åtgärder i denna riktning får emellertid inte bygga på
inskränkningar i den enskildes fria rörlighet utan måste bygga på
strävanden att göra områdena attraktiva också för andra grupper.
Kommittén skall samråda med utredningen om Levnadsvillkor i
storstadsområden (S 1994:03) i dess arbete att överväga åtgärder för att
bryta den negativa utvecklingen i de invandrartäta områdena.
Erfarenheterna från regeringens Projekt för Lokal Utveckling genom
Samverkan (PLUS), en treårig satsning kring ungdomar i tolv
bostadsområden, bör i detta sammanhang särskilt beaktas.
Kommittén skall även analysera drivkrafterna bakom och eventuella
olägenheter med koncentrationen av invandringen till vissa kommuner samt
överväga hur sådana olägenheter kan motverkas. Kommittén skall här
överväga hur flyttningar under den första tiden i Sverige, som kan
försvåra introduktionen och integrationen, skall kunna minskas. En
utgångspunkt skall även här vara att det inte får göras sådana
inskränkningar i den enskildes fria rörlighet som skulle innebära en
negativ särbehandling i jämförelse med den övriga befolkningen.
Vidare skall kommittén analysera i vilken utsträckning kommuner med en
stark koncentration av invandrare i jämförelse med andra kommuner får
samma grad av täckning för sina kostnader genom generella och
specialdestinerade statsbidrag. Kommittén skall också överväga om en
ökad rättvisa kan skapas mellan olika kommuner genom förändrade
statsbidrag eller omfördelning av ekonomiska resurser mellan olika
kommuner.
En fråga som därmed aktualiseras är om den s.k. Hela-Sverige strategin
skall behållas, dvs. att i princip alla kommuner skall delta i
flyktingmottagandet. Denna strategi har utan tvivel haft många goda
effekter, bl.a. genom att den bidragit till att skapa goda kontakter
mellan svenskar och invandrare. Men på sistone har även nackdelar med
denna strategi börjat uppmärksammas, bl.a. till följd av att kommunernas
möjligheter att erbjuda utbildning samt tillgången på arbete i
kommunerna varierar betydligt. Detta kan komma att långsiktigt påverka
hela integrationsprocessen. Det är därför viktigt att förutsättningslöst
analysera och överväga hithörande frågor.
Organisatoriska frågor
En viktig uppgift för kommittén skall vara att analysera vilket ansvar
eller vilken roll som individen själv, stat, kommun, landsting,
organisationer, kyrkor och samfund samt olika grupper bör ha i arbetet
för invandrares integration i det svenska samhället. Av stor betydelse
är avgränsningen mellan olika politikområden, vad som kan uträttas inom
invandrarpolitiken och vilket ansvar som ska falla under andra
politikområden.
Kommittén skall i detta sammanhang även överväga Invandrarverkets
förslag i anslagsframställningen för budgetåret 1995/96 att verkets
ansvar för integrationsarbetet i stort ska begränsas till att avse
enbart nyanlända. Ansvars- och rollfördelningen vid integrationsarbetet
är relevant alltifrån det första mottagandet till aktiviteter som i vid
mening rör individers kulturtillhörighet, oavsett bakgrund. I detta
sammanhang måste understrykas att ett ökat individuellt ansvarstagande
för den egna livssituationen framstår som allt mera önskvärt såväl
utifrån individernas som ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Kommittén
skall överväga vad ett större eget handlingsutrymme och ansvarstagande
kan betyda för förverkligandet av de invandrarpolitiska målen. Kommittén
skall även beakta vilken betydelse den ideella sektorn kan ha med tanke
på det utvecklingsarbete som pågår inom Civildepartementet för att
förbättra samspelet mellan den offentliga och den ideella sektorn. Den
försöksverksamhet med alternativt flyktingmottagande i föreningsregi som
pågår i Stockholm kan ge erfarenheter om hur föreningslivets engagemang
kan tas tillvara med tanke på den stora resurs föreningslivet utgör.
Det mångkulturella samhället
Kommittén skall överväga hur de positiva möjligheterna i ett
mångkulturellt samhälle skall kunna tas till vara utan att de risker för
segregation och intolerans som kan finnas i ett sådant samhälle blir
verklighet. Invandrarpolitiken har sagts stödja å ena sidan livschanser,
dvs. att verka för likvärdiga möjligheter, rättigheter och skyldigheter
och å andra sidan livsstilar, vilket inneburit stöd för kulturell och
etnisk mångfald. De motsättningar som kan finnas inbyggda i en sådan
politik skall belysas av kommittén.
Kommittén skall också överväga om och i så fall hur kulturell och etnisk
mångfald i samhället kan stödjas och vilken roll och vilket ansvar
staten, gruppen, individen och de ideella organisationerna bör ha i
detta arbete. Föreningsliv, kulturella och religiösa aktiviteter samt
att kunna bibehålla och utveckla det egna språket, inte enbart genom
hemspråksundervisningen, är områden som bör stå i centrum för en sådan
prövning.
Kommittén skall ta del av de principer för statsbidrag som lagts fram av
Utredningen om bidrag till ideella organisationer (SOU 1993:71) och
pröva dessa principers giltighet för invandrarnas organisationer i
Sverige. Särskilt skall belysas möjligheterna att stärka invandrarnas
deltagande och delaktighet i samhällslivet genom ett ökat ansvarstagande
från organisationernas sida för organisationsstödets hantering.
Kommittén skall vidare bedöma i vad mån det är möjligt för invandrare
att i sitt dagliga liv i Sverige leva i enlighet med sin religiösa
uppfattning samt överväga om det kan behövas ytterligare åtgärder, av
staten eller av andra, som kan förbättra dessa möjligheter. Kommittén
skall här också överväga om det allmänna, på sätt som sker i vissa andra
länder, bör ta ett större ansvar för en dialog mellan företrädare för
olika religioner.
Återvandring, forskning, statistik m.m.
Invandrings- och flyktingkommittén skall lägga fram ett förslag till en
samlad återvandringspolitik. Kommittén skall samråda med den kommittén i
fråga om en sådan politik också bör innebära att återvandringsaspekten
ska föras in redan i mottagande- och introduktionsskedet. Det skall då
bedömas om detta skulle kunna innebära en risk för att integrationen i
Sverige kan bli lidande och att flyktingens möjligheter till ett bra liv
i Sverige försämras. Kommittén skall vidare överväga om de konkreta
insatserna för återvandrare skall variera beroende på om de riktar sig
till personer som beviljats tidsbegränsat eller permanent skydd. Även i
detta avseende skall kommittén samråda med Invandrings- och
flyktingkommittén.
Kommittén skall dessutom analysera om den forskning om internationell
migration och etniska relationer som finansierats huvudsakligen genom
Socialvetenskapliga forskningsrådet har varit relevant för frågan om
invandrares integration och kunnat bidra till reformarbetet på detta
område. Kommittén skall i detta sammanhang också överväga om det
statistiska underlaget behöver förbättras. Det skall här särskilt
övervägas om en regelbunden och systematisk redovisning av invandrares
förhållanden inom olika samhällsområden är önskvärd och möjlig samt vem
som i sådana fall skall ansvara för denna.
Kommittén skall slutligen ta ställning till om de invandrarpolitiska
åtgärderna bör omfatta samma vida grupp "invandrare" som i dag, eller om
de delvis bör begränsas till nyanlända. Målen för en sådan politik och
vad den bör innehålla skall preciseras liksom den politik och de
åtgärder som i övrigt behövs för de invandrade och deras barn och
barnbarn. Här bör belysas vilka särskilda åtgärder som kan vara aktuella
för den sverigefinska gruppen. Konsekvenserna vad gäller
ansvarsfördelning och organisation bör belysas.
Det står i övrigt kommittén fritt att fördjupa sig i de frågor som
utifrån utvärderingen av invandrarpolitiken är relevanta och angelägna.
Uppläggningen av arbetet
Utredningsarbetet skall vara avslutat den 31 december 1995 och skall
innehålla förslag till handlingsprogram med angivande av prioriteringar.
Kommittén bör om den finner det lämpligt kunna redovisa sina förslag
genom delbetänkanden. Kommittén skall nyttja det utredningsunderlag som
IFK tagit fram i de delar som bedöms lämpligt och i övrigt initiera de
expertstudier och kunskapssammanställningar som bedöms nödvändiga.
Kommittén skall i sitt arbete samråda med invandrare och deras
organisationer och samfund. I frågor som rör arbetsmarknaden skall
kommittén vidare samråda med arbetsgivare och fackliga organisationer.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare angående beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43), angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) och om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om jämställdheten mellan könen
(dir. 1994:124).