Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kartläggning och redovisning av statliga subventioner, Dir. 1994:13
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-03-17
Dir. 1994:13
Beslut vid regeringssammanträde den 17 mars 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall definiera och kartlägga de statliga
subventionerna.
Utredaren skall härvid beakta samtliga inkomster och utgifter som redovisas
såväl inom som utanför statsbudgeten.
Utredaren skall även lämna förslag på hur de statliga subventionerna kan
redovisas för riksdagen.
Bakgrund
Samspelet mellan den offentliga sektorn och den övriga samhällsekonomin
har över tiden vuxit i betydelse, bl.a. i takt med att de offentliga
utgifterna och inkomsterna ökat. Därmed har också statsbudgetens och
finanspolitikens betydelse i samhällsekonomin ökat. Merparten av
statsbudgetens utgiftssida utgörs av transfereringar till hushåll,
företag, kommuner, organisationer m.fl. Även statsbudgetens inkomstsida
innefattar subventioner genom skatteavvikelser i form av s.k.
skatteutgifter, där subventionen mäts i relation till ett på visst sätt
fastställt normativt skattesystem. Samtidigt finns på inkomstsidan
omvända avvikelser i form av s.k. skattesanktioner, som innebär ett
högre skatteutag i relation till det normativa systemet. Avvägningen
mellan vad som uppfattas som subventioner och sanktioner blir beroende
av en mer eller mindre subjektiv bedömning av vad som skall anses vara
det normativa systemet.
I Sverige finns en rad studier som analyserar enskilda statliga subventioners
omfattning och effektivitet för att uppfylla mer eller mindre
välpreciserade mål. Däremot saknas idag en sammanställning av, och
redovisning över, inriktningen av alla statliga subventioner. Det finns
i detta sammanhang heller inte någon entydig avgränsning av subventions-
begreppet.
I flera andra länder görs regelbundet en översikt av samtliga statliga
subventioner på statsbudgetens utgiftssida, men också inkomstsida - s.k.
skatteutgiftsbudget. I t.ex. Tyskland publiceras återkommande en
"Subventionsbericht" över bidrag och skattelättnader. Antalet länder som
regelbundet publicerar fullständiga skatteutgiftsbudgetar har ökat
betydligt under 1970- och 80-talet. Bland de nordiska länderna
publicerar Finland en skatteutgiftsbudget, i form av en bilaga till
regeringens proposition till riksdagen med förslag till statsbudget.
Även OECD och EFTA har under 1980-talet studerat subventioner till bl.a.
näringslivet i växande utsträckning.
Under andra hälften av 1980-talet har Riksrevisionsverket (RRV) utarbetat
sammanlagt 18 rapporter som belyser effekterna av statsbidrag till
olika ändamål. En sammanfattning av dessa rapporter redovisas i rapporten
Att ge statsbidrag (dnr 1989:1666), som presenterades i slutet av år
1990. Rapporten riktar sig i första hand till personer som har till
uppgift att värdera, konstruera och fatta beslut om utformning av
statsbidragssystem.
Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) redovisade 1992, i
rapporten "Skatteförmåner och andra särregler i inkomst- och
mervärdesskatten"
(Ds 1992:6), en modell för hur olika typer av skatteförmåner
löpande kan redovisas. Rapporten är ett första försök i Sverige till
skatteutgiftsredovisning. Med denna rapport som utgångspunkt bedrivs ett
utvecklingsprojekt inom Finansdepartementet där även avvikelser inom
socialförsäkringsområdet kartläggs. Arbetet beräknas vara klart under
våren 1994. I en annan rapport från ESO "Statliga bidrag - motiv,
kostnader, effekter?" (Ds 1992:46) ges en översikt över samtliga
statliga bidrag. I rapporten diskuteras också vilka motiv som finns för
statliga bidrag och vad effekterna blir av olika bidragskonstruktioner.
Frågan om kartläggning av subventioner har även behandlats i riksdagen.
Finansutskottet har med anledning av en motion (bet. 1990/91:FiU30,
rskr. 1990/91:386) uttalat följande:
"Utskottet delar motionärernas uppfattning att det är av värde för bl.a.
riksdagen om en kartläggning görs av de statliga subventionerna.
Regeringen bör därför med utgångspunkt i första hand från befintligt
material lämna en redovisning över vad som är möjligt att redovisa och
eventuellt också lämna ett förslag till hur en sådan subventionsrapport
skulle kunna utformas."
Utredningsuppdraget
Statens bidrag och skatteutgifter uppgår till betydande belopp. En
regelbundet publicerad subventionsrapport torde i flera avseenden
underlätta bl.a. statsmakternas budgetarbete, eftersom sambandet mellan
olika budgetutgifter och olika särregler i skattesystemet blir
tydligare. De offentliga ingreppen inom olika sektorer kan med hjälp av
en redovisning av de statliga subventionerna, bidragen och skatterna
lättare överblickas, följas upp och utvärderas. Resultatet bör medföra
att demokratisk kontroll, rationellt beslutsfattande och administrativ
effektivitet främjas.
Utredarens uppgift är att genomföra och redovisa en kartläggning av de
statliga subventionerna på såväl statsbudgetens utgifts- som inkomstsida
och i förekommande fall även för de inkomster och utgifter som redovisas
utanför statsbudgeten. Utredaren bör i sin redovisning av subventioner
på inkomstsidan utgå från det arbete om skatteavvikelser som görs inom
Finansdepartementet. För att möjliggöra en kartläggningen bör ett för
detta sammanhang entydigt begrepp för subventioner och statsbidrag
definieras. Kartläggningen bör också inbegripa en redovisning av
subventionernas inriktning samt en fördelning på för demokratisk
kontroll och rationellt beslutsfattande relevanta områden, som t.ex.
efter mottagare och målgrupper, samhällsekonomiska ändamål, politikområden,
bidragens konstruktion och grad av automatik samt realekonomisk
fördelning. Skillnader mellan kvinnor och män skall redovisas där så är
relevant. I ett andra steg bör utredaren klarlägga de statliga
subventionernas och statsbidragens administrativa kostnader.
Utredarens uppgift är också att pröva av vem, i vilken form, med vilket
innehåll, i vilket sammanhang, vid vilken tidpunkt och hur ofta en
redovisning
till riksdagen av statens subventioner och statsbidrag bör ske.
Produktions- och redovisningsansvaret för en rapport om subventioner och
statsbidrag kan åvila regeringen och dess kansli, myndighet underställd
regeringen, annan statlig eller annan utanför staten adekvat huvudman.
Produktions- och redovisningsansvaret kan eventuellt också delas mellan
flera huvudmän. Varje val av ansvarig huvudman är förenad med för- och
nackdelar i olika avseenden. Utredaren bör klarlägga olika huvudmäns
för- och nackdelar samt lämna förslag på lämplig huvudman.
En utgångspunkt i utredarens arbete är att kartläggningen, och förslag
till redovisning av de statliga subventionerna och statsbidragen,
bedrivs och utformas på ett sådant sätt att en utveckling över tiden av
metoderna för redovisning av subventionernas och statsbidragens
måluppfyllelse och samhällsekonomiska effektivitet underlättas och kan
inrymmas i en rapport till riksdagen. Utredaren bör pröva huruvida
utvecklandet av en sådan redovisning bör samordnas med den fördjupade
verksamhetsprövningen inom ramen för statsmakternas mål- och
resultatstyrning.
Det är av vikt att utredaren tar del av och redovisar de erfarenheter
som finns från andra relevanta länders i förekommande fall bruk av
rapporter om subventioner och statsbidrag. Särskilt EG, EFTA och dess
medlemsstaters engagemang, men också OECD:s arbete i dessa frågor bör
beaktas.
Utredaren bör bedriva sitt arbete och lägga fram förslag till en första
rapport att delge riksdagen och tjäna som underlag för dess arbete under
hösten 1995. Eventuella etappvisa genomföranden bör inbegripas i
utredarens prövning.
Utredaren bör i första hand, av främst tidsmässiga skäl, utgå från
befintligt material, bl.a. RRV:s, ESO:s och riksdagsrevisorernas
redovisade arbeten, Finansdepartementets pågående arbete om skatteavvikelser
men också andra för Sverige relevanta länders erfarenheter på
detta område.
Sammantaget innebär ovan redovisade riktlinjer en kartläggning av de
statliga subventionerna och statsbidragen samt en prövning av form och
innehåll för deras redovisning. Där det är möjligt bör kartläggningen
utformas så att den bidrar till att synliggöra skillnader mellan könen
och därmed underlätta analyser av jämställdhetspolitiska konsekvenser.
Syftet med uppdraget är i första hand att ge statsmakterna ett mer
kvalificerat underlag för ställningstaganden i frågor rörande
fördelnings-, finans- och budgetpolitiken samt frågor rörande de olika
subventionernas och statsbidragens måluppfyllelse och
kostnadseffektivitet m.m.
Utredningsarbetet
Utredaren skall presentera förslag som utgår från de riktlinjer som ovan
angetts. Om utredaren, mot bakgrund av den analys som görs, anser det
lämpligt kan också förslag med annan inriktning lämnas. Utredaren bör
bedriva sitt arbete i kontakt med företrädare för riksdagen.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:05), om redovisning
av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50) samt om beaktande
av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Budgetpropositionsutredningens betänkande Ny Budgetproposition (SOU
1990:83) och Riksdagsutredningens betänkande Reformera riksdagsarbetet!
(juni 1993) bereds för närvarande av regeringskansliet. Inom
Finansdepartementet pågår ett utvecklingsarbete som bl.a. inbegriper
budgetdokumentens form och innehåll samt budget- och redovisningsprinciper.
Utredaren bör fortlöpande hålla sig informerad om arbetet i de
delar som har beröring med föreliggande uppdrag.
Inom Näringsdepartementet har det inrättats en interdepartemental
arbetsgrupp för rapportering av statsstöd m.m. inom ramen för EES-avtalet.
Utredaren bör ta del av detta arbete.
Det bör stå utredaren fritt att också överväga andra frågor som har nära
samband med utredningsuppdraget.
Uppdraget bör redovisas etappvis. Den del som avser en kartläggning av
de statliga subventionerna bör redovisas senast den 31 mars 1995.
Utredarens uppdrag bör i sin helhet vara slutfört senast den 31 maj
1995.