Regeringskansliets rättsdatabaser

Regeringskansliets rättsdatabaser innehåller lagar, förordningar, kommittédirektiv och kommittéregistret.

Testa betasidan för Regeringskansliets rättsdatabaser

Söker du efter lagar och förordningar? Testa gärna betasidan för den nya webbplatsen för Regeringskansliets rättsdatabaser.

Klicka här för att komma dit

 
Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till kommittén som följer den pågående utvecklingen i gymnasieskolan (U 1994:02) , Dir. 1994:128
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1994-11-24
Dir. 1994:128 Beslut vid regeringssammanträde den 24 november 1994 Sammanfattning av uppdraget Uppdraget för den parlamentariska kommitté, som har tillsatts för att följa den pågående utvecklingen i gymnasieskolan, utvid- gas till att omfatta ytterligare frågor som rör införandet av den nya gymnasieskolan och det nya betygssystemet. Bakgrund Regeringen beslutade i april 1994 om direktiv för en parlamen- tarisk kommitté som skall följa den pågående utvecklingen i gymnasieskolan (dir. 1994:29). Kommittén skall vara verksam till och med juni 1997 och årligen redovisa sina bedömningar till regeringen. Kommittén skall följa * utvecklingen av den kursutformade gymnasieskolan * effekterna av utbyggnaden av gymnasieskolan på nya orter * i vilken utsträckning eleverna får sina utbildningsval till- godosedda * i vilken utsträckning målet att alla ungdomar skall få en fullständig gymnasieutbildning nås * effekterna av den höjda ambitionsnivån inom de yrkesförbe- redande utbildningarna * i vilken utsträckning gymnasieskolan svarar mot avnämarnas förväntningar. Kommittén skall dra nytta av underlag dels från den departe- mentala arbetsgruppen för utvecklingen av en kursutformad gymnasieskola, dels från Skolverket. Uppdraget Utöver de områden som redan ingår i kommitténs uppdrag skall kommittén följa * hur det nya betygssystemet tillämpas i gymnasieskolan, * hur elevernas inflytande på skolans verksamhet, framför allt på planeringen av undervisningen, tillgodoses, * hur kommunerna organiserar utbildning för elever med stu- diesvårigheter dels genom individuella program, dels inom gymnasieskolans övriga program samt hur det individuella programmet används för att stödja eleverna på deras väg till nationella eller specialutformade program, * hur undervisningen i kärnämnen utvecklas för att främja elevers studieresultat, * hur den arbetsplatsförlagda utbildningens omfattning och kvalitet upprätthålls och hur lärlingsutbildningen utvecklas genom samverkan mellan å ena sidan kommuner och å andra sidan företag, organisationer och offentliga arbetsgivare och * hur flickors och pojkars lika rätt och möjligheter främjas, varvid kommittén skall beakta regeringens direktiv (1994:124) till samtliga kommittéer och särskilda utredare att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser.