Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vissa jaktfrågor, Dir. 1994:127
Departement: Jordbruksdepartementet
Beslut: 1994-11-17
Dir. 1994:127
Beslut vid regeringssammanträde den 17 november 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall överväga vilka åtgärder som behövs för att
öka möjligheterna att jaga till rimliga priser. Besittningsskyddet vid
upplåtelse av rätt till jakt skall utvärderas. Formerna för samverkan
mellan markägare och jägare skall ses över. Den statliga
administrationen av jakten och rollfördelningen mellan myndigheter och
jägarorganisationer skall utvärderas.
Bakgrund
Jakt är en av människans äldsta kulturyttringar. Jakten har en bred och
djup folklig förankring i vårt land. För åtskilliga människor, särskilt
på landsbygden, är jakt en väsentlig del av livskvaliteten.
Möjligheterna att fritt vistas i naturen och att i samband därmed jaga
är för många en viktig faktor vid val av bostadsort. Den svenska
samhällsstrukturen har sedan 1900-talets mitt förändrats starkt. Förr i
tiden var en mycket stor del av befolkningen bosatt på landsbygden och
jakten var för många människor en nödvändig del i försörjningen. För
dagens landsbygdsbor är jakten fortfarande en viktig och integrerad del
av tillvaron. Tyngdpunkten i den svenska jägarkåren har dock med tiden
förskjutits från landsbygd till stad. För stadsbor är jakten i stället
ett rekreationstillfälle av hög kvalitet.
Tillgången till jaktmarker begränsar allmänhetens möjligheter till jakt.
De många jägarna som bor i tätorter vill gärna ha jaktmarker som inte
ligger alltför avlägset. Den stora efterfrågan på jaktmark där tar sig
inte sällan uttryck i högt uppdrivna priser. Jakttrycket kan, inte minst
i de tätortsnära områdena, bli för hårt. Viltvården kommer då i
bakgrunden.
En förutsättning för en uthållig och ökad jakt är att viltstammarna som
förnybar resurs inte skadas. Viltbiotoperna måste tryggas så att de
viltarter som förekommer naturligt i Sverige inte hotas. Den gällande
jaktlagstiftningen från år 1987 uppfyller väl de krav som kan ställas i
detta avseende. Även 1993 års skogspolitiska beslut bygger bl.a. på
denna princip.
Det stora jaktintresset har emellertid medfört vissa svårigheter att få
tillgång till jaktmark. Priset på jaktupplåtelser har ökat. En särskild
utredare bör därför tillkallas för att bl.a. undersöka hur de som är
jaktintresserade kan få tillgång till jakt till rimliga priser.
Uppdraget
Nya jägare
Det finns över 320000 jägare i Sverige. Intresset för jakt är således
stort. Antalet personer som tar jägarexamen ökar. Det gäller inte minst
kvinnor och ungdomar. Det är angeläget att det natur- och miljöintresse
som dessa personer har tas till vara. De nyblivna jägarna har emellertid
ofta svårt att komma in i jaktgemenskapen. Deras jaktintresse måste
fångas upp på ett bättre sätt än i dag. Utredaren bör överväga vilka
åtgärder som behöver vidtas för att så skall bli fallet.
Tillgången på jaktmark
Av de svenska jägarna uppger så många som 50000 att de har brist på
jaktmark. Ytterligare ungefär 100000 svenskar uppger i undersökningar
att de är intresserade av att börja jaga men att de inte har tillgång
till jaktmark. Det gäller i synnerhet människor som bor i tätorter.
Tillgången på jaktmark begränsas på olika sätt. Först och främst sätter
den fysiska begränsningen stopp. Dessutom vill markägarna av naturliga
skäl först tillgodose sina egna och familjens jaktintressen. I prop.
1986/87:58 om ny jaktlag m.m. konstaterades att det inte finns någon
helt outnyttjad älgmark. Däremot finns det utrymme för fler jägare på
den mark som används för jakt. Detta konstaterande har fortfarande
giltighet. För att få en bättre balans mellan tillgång och efterfrågan
på jaktmark skall utredaren lämna förslag till hur flera personer,
särskilt de som saknar egen mark, kan ges möjlighet att jaga. Exempelvis
bör förslag lämnas om hur markägare som själva inte utnyttjar sin mark i
större utsträckning än i dag skall kunna förmås att upplåta mark för
jakt åt andra. Särskild uppmärksamhet bör ägnas åt möjligheterna att
upplåta den allmänt ägda marken, som t.ex. kommunala och kyrkliga
marker.
Priset på jaktarrenden
En ökad efterfrågan på jaktarrenden leder naturligt till att markägarna
kan ta ut ett högre pris. I samband med behandlingen av den nya
jaktlagen år 1987 avvisade riksdagen kraven på priskontroll när det
gäller jaktarrenden. Debatten om höga priser på jaktarrenden har dock
fortsatt.
Så många som möjligt bör ges tillfälle att utnyttja de goda
förutsättningar till jakt som vårt land erbjuder. Den som vill jaga och
har kunskapsmässiga förutsättningar för detta skall inte behöva bli
utestängd från jakt enbart av ekonomiska spärrar. För att få ett
folkligt deltagande i jakten måste arrendepriserna hållas på en
acceptabel nivå. Utredaren skall därför analysera utvecklingen på
prisområdet. Åtgärder bör sökas för att avskaffa metoden med
anbudsförfarande vid jaktupplåtelser. Markägare och jägare bör gemensamt
kunna utforma användbara standardavtal för jaktupplåtelser och
värderingsmallar som grund för avgiftsberäkningarna.
Bestämmelser om jaktarrenden
I jaktlagen (1987:259) finns bestämmelser som ger jaktarrendatorn ett
besittningsskydd om upplåtelsen avser en bestämd tid som är längre än
ett år. Med dessa regler har man velat stimulera nyttjanderättshavarna
till att vidta även sådana viltvårdsåtgärder som ger resultat först på
längre sikt. Detta syfte hoppades man uppnå genom att ge
jaktarrendatorerna en förstärkt rätt att behålla den upplåtna
jakträtten. Bestämmelserna bygger på att flertalet markägare bör ha ett
intresse av att få nyttjanderättshavare som är villiga att åta sig en
effektiv och långsiktig viltvård på fastigheten. Fastighetsägarna borde
därför i allmänhet ha ett starkt intresse av att teckna avtal på en
bestämd tid som inte är alltför kort.
Utvecklingen har emellertid blivit en annan. Ettåriga jaktupplåtelser
har blivit mycket vanliga. Dessa avtal försätter jägaren i en otrygg
situation och ger bristande långsiktighet för jakten och viltvården. Om
inte markägaren själv gör insatser för viltvården kan korta
upplåtelsetider medföra att viltvården blir eftersatt.
Utredaren skall mot denna bakgrund utvärdera besittningsskyddet och
överväga om åtgärder behöver vidtas som leder till längre
upplåtelsetider. Det bör också övervägas om gällande bestämmelser i
övrigt kan behöva ändras för att underlätta jakträttsupplåtelser. Det
förhållandet att jaktmarken ibland ligger långt från jägarens bostadort
kan medföra problem med att bedriva nödvändig viltvård. Utredaren skall
överväga om det till jaktarrenden kan behöva kopplas ett åläggande för
arrendatorn att på lämpligt sätt se till att nödvändig viltvård bedrivs.
Ett sådant åläggande skulle kunna fullgöras genom exempelvis avtal med
ortsbor om att bedriva viltvården. Ett sådant arrangemang bör även kunna
gynna lokalbefolkningens sysselsättning.
Jaktvårdsområden
Jakträtten är knuten till markägandet. För att uppnå en bra viltvård
krävs att jakten och viltvården bedrivs över stora sammanhängande
områden. De olika samverkansformer som finns för älgjakten är bra
exempel på detta. Jaktsamverkan sker i övrigt genom bildandet av
jaktvårdsområden. Ett jaktvårdsområde får bildas om en majoritet av
fastighetsägarna medger det. Denna majoritet skall utgöra minst två
tredjedelar av antalet fastighetsägare och den skall äga minst hälften
av den aktuella marken. Ett jaktvårdsområde kan upplösas tidigast tio år
efter bildandet och om minst en tredjedel av fastighetsägarna är för en
upplösning eller om de som tillsammans äger mer än hälften av marken
inom jaktvårdsområdet är för en upplösning. Bestämmelserna både vad
gäller bildande och upplösning av jaktvårdsområden har kritiserats.
Statens naturvårdsverk utreder på regeringens uppdrag verksamheten med
bildandet av jaktvårdsområden. Verket skall analysera vilka faktorer som
påverkar jaktvårdsområdesbildningen och redovisa eventuella hinder som
måste undanröjas eller de åtgärder som bör vidtas för att få till stånd
flera jaktvårdsområden.
Strävan måste vara att inte bara skapa former för samverkan mellan
markägarna, utan även för samverkan mellan markägarna och jägarna. Den
ändrade fastighetsbildningslagstiftningen har på vissa håll i Sverige
lett till en ägosplittring som kan medföra att områden med mindre
fastigheter inte kommer att användas för jakt under de former som är
nödvändiga för en bra viltvård. Jaktvårdsområdena spelar då en viktig
roll för att tillgodose efterfrågan på jakttillfällen. För att dessutom
skapa jaktmöjligheter på goda villkor bör jaktvårdsområdena utvecklas
och utgöra en bas för ett lokalt inflytande under demokratiska
arbetsformer. Utredaren bör överväga om det finns skäl till ytterligare
ändringar utöver de som Naturvårdsverket inom kort kommer att föreslå
när det gäller jaktvårdsområden.
Administrationen av jakten
Naturvårdsverket är den centrala förvaltningsmyndigheten för ärenden om
jakt och viltvård. Länsstyrelsen är den regionalt ansvariga myndigheten.
Till varje länsstyrelse är knuten en länsviltnämnd som är länsstyrelsens
rådgivande organ i fråga om viltvården. Ledamöterna, som utses av
länsstyrelsen, representerar de areella näringarna, frilufts- och
naturvårdsintresset samt trafiksäkerheten. På det regionala planet är
också polisen och skogsvårdsstyrelsen engagerade i administrationen av
jakten och viltvården. Utanför kretsen av olika myndigheter finns flera
frivilligorganisationer som fullgör administrativa uppgifter, främst den
praktiska viltvården. Dit hör de båda jägarorganisationerna Svenska
jägareförbundet och Jägarnas riksförbund-Landsbygdens jägare samt
Naturskyddsföreningen och Sveriges ornitologiska förening. De båda
jägarorganisationerna och Naturskyddsföreningen får bidrag från
jaktvårdsfonden för sin verksamhet.
Svenska jägareförbundet biträder centralt och regionalt genom sina
länsjaktvårdsföreningar myndigheterna med sakkunnigutlåtanden och
sammanställningar av uppgifter som underlag för myndigheternas beslut.
Bakgrunden till Jägareförbundets särställning i det hänseendet är att
förbundet genom riksdagsbeslut åren 1938 och 1951 anförtrotts ledningen
av det praktiska jakt- och viltvårdsarbetet i landet. Till
arbetsuppgifterna hör bl.a. att följa viltvårdens och viltstammarnas
utveckling och sprida kännedom om denna utveckling genom upplysning och
information. Förbundet skall ge jägarna, den vilt- och
naturvårdsintresserade allmänheten och andra intresserade råd och
upplysningar i jakt- och viltvårdsfrågor.
Länsviltnämnden har hittills fyllt en viktig funktion i den regionala
jaktadministrationen. Utredaren skall granska länsviltnämndens
arbetsuppgifter och överväga om det kan finnas skäl att stärka nämndens
ställning eller låta dess arbetsuppgifter utföras av någon annan. I det
sammanhanget bör utredaren även överväga det förslag till en
riksviltnämnd som nyligen har lämnats till regeringen.
Jägarorganisationernas allmänna verksamhet bör tillmätas stort värde.
Den har en folkrörelseprofil med ett aktivt engagemang från medlemmarnas
sida. Det finns emellertid skäl att se över ansvarsfördelningen mellan
myndigheterna och jägarorganisationerna liksom mellan organisationerna.
Inte minst gäller det skiljelinjen mellan medlemmarnas intressen och den
mer myndighetsliknande uppgiften att leda det praktiska jakt- och
viltvårdsarbetet. Utredaren skall därför göra en utvärdering av
jägarorganisationernas arbete inom detta område och lämna förslag till
hur verksamheten bör organiseras i fortsättningen. Förutsättningarna vad
gäller viltvården och jaktens utövande varierar mellan olika delar av
Sverige. Utredaren bör i alla avseenden därför analysera de problem som
kan finnas vad gäller informations- och upplysningsverksamheten. Det är
angeläget att denna verksamhet bedrivs så att tillfredsställande
lösningar kan nås för alla inblandade intressen.
Ramar för utredarens arbete
Regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa regionala
konsekvenser (dir. 1992:50) samt om beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43) skall beaktas.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 januari 1997.