Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagstiftningen om utländska försäkringsgivares verksamhet i
Sverige
, Dir. 1994:125
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-11-10
Dir. 1994:125
Beslut vid regeringssammanträde 1994-11-10
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av lagstiftningen om
utländska försäkringsgivares rätt att driva försäkringsrörelse i
Sverige. Syftet med utredningsarbetet är att, med beaktande av Sveriges
internationella åtaganden, i en gemensam lag samla de bestämmelser som
nu återfinns i lagen (1950:272) om rätt för utländska försäkringsföretag
att driva försäkringsrörelse i Sverige och lagen (1993:1302) om EES-
försäkringsgivares verksamhet i Sverige. Utredningen är angelägen med
hänsyn till Sveriges förpliktelser gentemot OECD och dess medlemsländer
samt åtaganden enligt det allmänna tjänstehandelsavtalet - General
Agreement on Trade in Services (GATS). Utredningen är också viktig av
det skälet att den nuvarande lagstiftningen är svåröverskådlig och
delvis ålderdomlig till såväl uppbyggnad som språk.
Bakgrund
Lagstiftningen om försäkringsrörelse är sedan några år tillbaka föremål
för en omfattande reformering. Huvudmotivet för reformerna är den
svenska harmoniseringen till förhållandena inom EES/EU. Reformarbetet
har bl.a. omfattat den lagstiftning som reglerar rätten för utländska
försäkringsgivare att bedriva försäkringsverksamhet i Sverige. En
harmonisering har här skett till vissa av EG:s försäkringsdirektiv. Detta
gäller framför allt i förhållande till reglerna i första
skadeförsäkringsdirektivet, första livförsäkringsdirektivet, andra
skadeförsäkringsdirektivet och andra livförsäkringsdirektivet. Inom
regeringskansliet pågår för närvarande ett arbete med att harmonisera
det svenska regelsystemet enligt den s.k. tredje generationens skade-
och livförsäkringsdirektiv.
Som en följd av harmoniseringen av lagstiftningen har den svenska
försäkringsrörelselagstiftningen kommit att ställa olika krav på utländska
försäkringsgivare beroende på om försäkringsgivaren har sitt säte inom
EES eller inte. Sedan början av 1950-talet har de utländska försäkrings-
företagarnas verksamhet i Sverige reglerats av lagen (1950:272) om rätt
för utländska försäkringsföretag att driva försäkringsrörelse i Sverige
(LUF). Av lagtekniska skäl begränsades lagens tillämpningsområde vid den
nyss nämnda översynen år 1993 till att endast omfatta försäkringsföretag
med säte utanför EES. Samtidigt stiftades en ny lag - lagen (1993:1302)
om EES-försäkringsgivares verksamhet i Sverige (EESL) - som tar sikte på
utländska försäkringsgivare med säte inom EES. Gemensamt för de båda
lagarna är att de endast reglerar direkt försäkringsrörelse och att de
uppställer krav på koncession för de utländska försäkringsföretag som
vill driva försäkringsrörelse här i landet genom fast driftsställe.
Återförsäkringsrörelse kan utländska försäkringsgivare fritt bedriva här
i landet. Direkt försäkringsrörelse som en utländsk försäkringsgivare
driver i ett dotterbolag med säte i Sverige omfattas dock inte av
lagarnas tillämpningsområden. För verksamhet i sådan dotterbolagsform
gäller bestämmelserna i försäkringsrörelselagen (1982:713).
Som redan antytts är verksamhetsförutsättningarna delvis olika för
försäkringsgivare som omfattas av LUF respektive EESL. Detta gäller
främst formerna för anskaffning av försäkringar på den svenska marknaden
samt de krav som ställs på den utländska försäkringsgivarens
organisationsform.
Försäkringsrörelse skall enligt LUF bedrivas genom generalagent. En
generalagent är en fysisk person som på grund av avtal självständigt
verkar för ett utländskt försäkringsbolags räkning. Generalagentur kan
även innehas av aktiebolag, ömsesidigt försäkringsbolag eller handelsbolag.
Någon annan form för etablering av försäkringsverksamhet på den
svenska marknaden medger inte lagen. År 1990 öppnades dock vissa
möjligheter för utländska försäkringsföretag att utan etablering här i
landet tillhandahålla försäkringar avseende risker i Sverige genom
förmedling av ett svenskt försäkringsföretag. Dessa möjligheter
begränsas dock till två särskilda fall. Det ena fallet avser ett utländskt
försäkringsbolag som är dotterbolag till eller på annat sätt ingår i
samma koncern som det svenska bolaget. Det andra fallet bygger på att
ett samarbetsavtal ingåtts mellan ett svenskt och ett utländskt
försäkringsföretag utan att något koncernförhållande föreligger. Under
vissa i lagen närmare angivna förutsättningar medges förmedling av
försäkringar i dessa båda fall.
För försäkringsgivare som omfattas av EESL gäller inte motsvarande
begränsningar i möjligheterna att etablera försäkringsverksamhet i Sverige
eller att anskaffa försäkringar utan etablering här i landet. EESL
medger etablering genom såväl generalagent som filial. Med filial avses
ett avdelningskontor med självständig förvaltning. Dessutom får
försäkringsgivare marknadsföra försäkringar i Sverige utan att vara
etablerade här (gränsöverskridande verksamhet). Den gränsöverskridande
verksamheten får i många fall ske efter ett enkelt anmälningsförfarande.
Något tillstånd behövs alltså inte i dessa fall.
När det gäller organisationsformen förutsätter LUF att den utländska
försäkringsgivaren är ett försäkringsföretag. Detta innebär att en
försäkringsgivare som driver rörelse i en annan organisationsform inte kan
beviljas koncession enligt lagen och därmed inte heller etablera
försäkringsrörelse i Sverige. De vanligaste associationsformerna utomlands
för
bedrivande av försäkringsrörelse är aktiebolagsformen och den ömsesidiga
företagsformen. Dessutom finns organiserade sammanslutningar i form av
försäkringsbörser. Försäkring meddelas i dessa sammanslutningar av
enskilda individer; sammanslutna i syndikat eller av juridiska personer
som utgör syndikat. Syndikaten står inte i direkt kontakt med kunderna,
utan alla försäkringsaffärer förmedlas i huvudsak genom särskilt
godkända försäkringsmäklare. Sådana försäkringssammanslutningar saknar
enligt LUF möjlighet att etablera verksamhet här i landet, eftersom de
inte kan anses vara sammanslutningar som kan jämställas med
försäkringsföretag.
EESL uppställer inte motsvarande krav på organisationsform, utan medger
såväl försäkringsföretag som försäkringssammanslutningar att med eller
utan etablering i Sverige marknadsföra försäkringar här i landet.
Förutom de här nämnda skillnaderna i verksamhetsbetingelserna för
försäkringsgivare som omfattas av LUF respektive EESL finns det även
vissa andra olikheter i regleringen av de utländska försäkringsgivarnas
verksamhet i Sverige.
Det pågående reformarbetet kommer för försäkringsföretag med huvudkontor
inom EES att medföra att principen om en enda auktorisation och
hemlandskontroll införs. Därmed kommer det nuvarande kravet på koncession
för filial- och agenturetableringar att avskaffas och ersättas med
ett enkelt underrättelseförfarande. Även kvarvarande tillståndskrav för
gränsöverskridande verksamhet kommer att avskaffas. Motsvarande reformer
genomförs inte i fråga om försäkringsföretag med huvudkontor utanför
EES, dvs. för sådana företag som omfattas av LUF.
Till följd av Sveriges förpliktelser gentemot OECD och dess medlemsländer
föreligger en skyldighet att i stor utsträckning likabehandla inhemska
företag och företag från andra OECD-länder. Detta kommer bl.a.
till uttryck i OECD:s stadgor för liberalisering av kapitalrörelser och
om liberalisering av transaktioner och betalningar rörande tjänster.
Kapitalliberaliseringsstadgan behandlar bl.a. rätten till etablering.
Enligt stadgan får en medlemsstat - som inte har någon reservation
häremot - inte hindra företag från en annan medlemsstat att etablera sig
i landet, exempelvis genom att starta en filial. Sverige har inte någon
reservation i detta avseende. Tjänsteliberaliseringsstadgan föreskriver
bl.a. frihet för gränsöverskridande verksamhet för försäkringar. Även i
denna stadga finns bestämmelser om etablering och verksamhet för
filialer och agenturer. Inte heller beträffande
tjänsteliberaliseringsstadgan har Sverige några reservationer i de
avseenden som det nu är fråga om.
Sverige har också vissa åtaganden enligt det allmänna tjänstehandels-
avtalet (GATS). Enligt det avtalet skall principen om mest gynnad nation
gälla. Det innebär att Sverige - som inte har anmält något undantag från
avtalet i nu aktuellt avseende - inte får behandla försäkringsgivare
från ett land som är medlem i Världshandelsorganisationen (WTO) mer
restriktivt än en försäkringsgivare från något annat land. Regeln
modifieras på två sätt. Dels står det Sverige fritt att lämna en
försäkringsgivare från ett land som ingår i EES en gynnsammare behandling,
dels finns det en möjlighet att avvika från principen om mest gynnad
nation på grundval av försiktighetsskäl. Det rör sig i det senare fallet
om överväganden som grundas på skydds- och sundhetsaspekter. Vid
reformer av de regler som behandlar försäkringsgivare hemmahörande i ett
OECD-land utanför EES måste således Sveriges åtaganden enligt det
allmänna tjänstehandelsavtalet beaktas. Utgångspunkten bör vara, såsom
framhållits i propositionen (prop. 1992/93:257) om ändrad lagstiftning
för försäkringsverksamhet med anledning av EES-avtalet, att uppnå - så
långt EES-reglerna så medger - likartade verksamhetsbetingelser för
utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige oavsett om
försäkringsgivaren har sitt säte inom EES eller inte.
Enligt EESL får en försäkringsgivare under vissa i lagen närmare angivna
förutsättningar marknadsföra försäkringar i Sverige från ett fast
driftställe i ett annat EES-land. Möjligheten till sådan marknadsföring
har införts i lagstiftningen i enlighet med det andra skadeförsäkrings-
direktivet och det andra livförsäkringsdirektivet. Som
beteckning på marknadsföringen används i EESL begreppet gränsöverskridande
verksamhet (2 kap. 2 § första stycket). I direktiven
används uttrycket att tillhandahålla tjänster för att beteckna
försäkringsverksamhet som bedrivs i ett land utan att ett fast driftställe
har etablerats där.
Någon definition av begreppet gränsöverskridande verksamhet ges inte i
EESL. Av förarbetena framgår dock att det skall vara fråga om ett aktivt
handlande från försäkringsgivarens sida. Ett passivt mottagande av order
från en kund omfattas därför inte av bestämmelserna om gränsöverskridande
verksamhet (se
prop.1992/93:257 s. 166). Detta innebär att gränsöverskridande
verksamhet har en snävare innebörd än uttrycket att tillhandahålla tjänster
som i detta sammanhang i princip omfattar alla aktiviteter som syftar till
ingående av försäkringsavtal oavsett om det är på den
försäkringssökandes eller försäkringsgivarens initiativ som
försäkringsavtal ingås. Förutom det nyss nämnda motivuttalandet
behandlas inte närmare i förarbetena vad som skall innefattas i
begreppet gränsöverskridande verksamhet.
Bristen på legaldefinition och den begränsade vägledning som förarbetena
ger har medfört viss oklarhet i rättstillämpningen om vilka aktiviteter
som omfattas av gränsöverskridande verksamhet. Med hänsyn till att
inledande av gränsöverskridande verksamhet förutsätter anmälan till
Finansinspektionen enligt EESL och då avvikelser från lagens
bestämmelser om gränsöverskridande verksamhet kan medföra sanktioner är
det givetvis angeläget med en någorlunda entydig definition eller ett
klargörande av de grundläggande kriterierna för sådan verksamhet. En
översyn av lagstiftningen från denna utgångspunkt är därför motiverad.
En omarbetning av lagstiftningen är också angelägen av ett annat skäl.
LUF har sitt ursprung i förhållandena i 1950-talets Sverige, då
villkoren för försäkringsrörelse i många avseenden avvek från dagens
situation. LUF har ändrats flera gånger. Någon samlad översyn av lagen
har dock aldrig gjorts. Lagen är därför i sin nuvarande utformning
svåröverskådlig och ålderdomlig till såväl uppbyggnad som språk. Genom
tillkomsten av EESL har lagstiftningen om de utländska
försäkringsgivarnas verksamhet i Sverige blivit ännu svårare att
överblicka.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att se över lagen om rätt för
utländska försäkringsföretag att driva försäkringsrörelse i Sverige och
lagen om EES-försäkringsgivares verksamhet i Sverige.
Det primära syftet med utredningsarbetet är att skapa en modern
lagstiftning som beaktar Sveriges åtaganden enligt EES-avtalet och
gentemot OECD och dess medlemsländer. Även Sveriges åtaganden enligt det
allmänna tjänstehandelsavtalet (GATS) skall beaktas i sammanhanget.
Utredaren bör göra en fullständig genomgång av lagbestämmelserna i lagen
om rätt för utländska försäkringsföretag att driva försäkringsrörelse i
Sverige och i lagen om EES-försäkringsgivares verksamhet i Sverige i
syfte att samla bestämmelserna i en gemensam lag för utländsk
försäkringsverksamhet i Sverige oavsett om verksamheten bedrivs av en
försäkringsgivare med säte inom EES eller inte.
Lagförslaget bör utformas på ett sådant sätt att försäkringsgivare
utanför EES får verka i Sverige under likartade förutsättningar som
EES-försäkringsgivare, i den utsträckning som EG:s regler så medger och om
grundläggande skyddsintressen och tillsynskrav är tillgodosedda.
Utredningsarbetet
Utredaren bör vara oförhindrad att även ta upp andra frågor inom området
än de som särskilt har angetts här.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om
beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43).
Samråd bör i erforderlig omfattning äga rum med Finansinspektionen och
Utländska Försäkringsbolags Förening.
Utredarens uppdrag bör vara slutfört senast den 1 september 1995.