Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Rättsliga förhållanden m.m. i samband med försvarets fredsfrämjande samarbete
med andra länder
, Dir. 1994:122
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1994-11-10
Dir. 1994:122
Beslut vid regeringssammanträde den 10 november 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att kartlägga de olika frågor
om rättslig status för personal, ansvar och skadestånd m.m. som kan
uppkomma vid försvarets fredsfrämjande samarbete, i Sverige eller
utomlands, med andra länder. Utredaren skall lämna förslag om vilka
frågor av rättslig natur som Sverige bör söka reglera i avtal med andra
länder och vidare lämna en redogörelse för de ändringar av lagar och
andra författningar som skulle behövas med anledning av sådana avtal.
Bakgrund
Det svenska militära försvaret har kommit att i ökande utsträckning
samarbeta med andra länder inom främst fredsbevarande verksamhet samt
utbildning och övningar för sådan verksamhet. Inom det civila området
ökar sådant samarbete främst såvitt avser humanitära insatser och
räddningstjänst. Vid det internationella samarbetet aktualiseras
särskilt inom den militära delen frågor om rättslig status för personal,
in- och utförsel av materiel m.m. Inom det civila området är sådana
frågor i en del fall redan traktaträttsligt reglerade.
De rättsliga frågorna aktualiseras såväl vid svenska insatser i andra
länder som vid utländska insatser i Sverige. Internationell praxis är
att rättsliga frågor m.m. regleras genom avtal mellan de samarbetande
länderna. NATO-länderna har t.ex. ett för medlemsländerna gemensamt
avtal på området. Även för Sveriges del ökar nu behovet av att träffa
avtal av detta slag.
Sedan länge sker fredsbevarande insatser i främmande länder genom att
Sverige ställer resurser till främst FN:s förfogande. Insatserna sker i
samverkan både med mottagarlandet och med andra deltagande länder.
Rättsliga förhållanden m.m. regleras i dessa fall genom FN:s försorg i
s.k. Status-of-Forces Agreements (SOFA) mellan FN och de länder där
insatser sker. Insatserna har på senare tid ofta blivit mer komplicerade
och riskfyllda. Därför har, utöver själva insatserna, även förberedelser
behövt genomföras i form av gemensamma övningar mellan deltagande
länders fredsbevarande styrkor. Därvid har Sverige och andra länder
(hittills endast nordiska) samövat med personal, materiel och förband
både i och utanför Sverige. Denna verksamhet täcks inte av SOFA och har
ännu endast i begränsad utsträckning reglerats mellan länderna.
Regeringen anmälde våren 1994 till riksdagen (skr. 1993/94:207) sin
avsikt att ansluta Sverige till NATO:s program Partnerskap för fred.
Riksdagen framförde inga erinringar mot detta. Riksdagen beslutade
senare (prop. 1993/94:244, bet. 1993/94:FöU12, rskr. 1993/94:385, SFS
1994:588) en lag om utbildning för fredsbevarande verksamhet. Regeringen
beslutade därefter den 11 augusti 1994 att godkänna ett individuellt
partnerskapsprogram för Sveriges deltagande i Partnerskap för fred. Som
en följd av detta kommer svensk personal med svensk materiel att
medverka i utbildning och övningar i andra länder avseende
fredsbevarande verksamhet, räddningstjänst, humanitära insatser och vad
man i övrigt kan komma överens om. Sådan verksamhet med deltagande från
andra länder kan i framtiden komma att förläggas även till Sverige. I
regel saknas ännu avtal om rättsliga förhållanden m.m. i dessa sammanhang.
Även i övrigt sker militär samverkan med andra länder, t.ex. inom ramen
för det så kallade suveränitetsstödet till de baltiska staterna. I ett
fall som gäller stöd till uppbyggnad av en gemensam baltisk bataljon för
fredsbevarande verksamhet har en överenskommelse undertecknats den 11
september 1994 med berörda stater om bl.a. rättsliga frågor.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall kartlägga i vilka avseenden som rättsliga frågor kan
behöva regleras vid de typer av internationellt samarbete som beskrivs i
dessa direktiv. Kartläggningen bör bl.a. omfatta frågor om befälsrätt,
jurisdiktion vid och utom tjänsteutövning, skadestånd och försäkringar,
tull och beskattning, immunitet och sekretess. Utredaren skall beakta
såväl det fallet att Sverige deltar i ett fredsfrämjande samarbete
utomlands som den situationen att andra länder deltar i sådant samarbete
i Sverige. Utredaren skall lämna förslag till vad Sverige bör söka
reglera i avtal med andra länder samt vidare redogöra för de ändringar i
lagar och andra författningar som kan behövas med anledning av att
Sverige ingår sådana avtal. Utredaren skall också utreda i vad mån det i
övrigt kan komma att krävas några lagstiftningsåtgärder för att det i
Sverige skall kunna anordnas övningar inom ramen för denna form av
internationellt samarbete.
Utredaren skall i första hand behandla militärt fredsfrämjande samarbete
med andra länder men också, i tillämpliga delar och om
tillfredsställande lösningar i dag saknas, behandla civilt internationellt
samarbete inom angränsande områden såsom humanitär verksamhet och
räddningstjänst.
Om utredaren lämnar förslag som kan antas leda till ökade kostnader för
staten, skall storleken av dessa kostnader beräknas samt förslag lämnas
till hur de skall finansieras.
För att skaffa underlag för sina överväganden bör utredaren undersöka
hur motsvarande förhållanden regleras i några andra jämförbara länder
samt hur NATO-ländernas överenskommelser om rättsliga frågor m.m. är
utformade. En utgångspunkt för arbetet bör också utgöras av FN:s ovan
nämnda SOFA för att reglera hithörande frågor. Utredaren bör vidare
hålla sig orienterad om eventuella förhandlingar i rättsliga frågor
mellan staterna inom Partnerskap för fred.
Ramar för arbetet
För utredarens arbete gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om beaktande av EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23).
Uppdraget skall redovisas senast den 31 mars 1995.