Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Energikommissionen (N 1994:04), Dir. 1994:120
Departement: Näringsdepartementet
Beslut: 1994-11-03
Dir. 1994:120
Beslut vid regeringssammanträde den 3 november 1994.
Sammanfattning av uppdraget
Kommissionen (N 1994:04) för energisystemets omställning,
Energikommissionen, skall med förtur analysera möjligheterna att
genomföra elmarknadsreformen på ett sätt som inte låser kommissionens
fortsatta arbete. Om kommissionen finner att detta är möjligt bör
kommissionen snarast överlämna sitt förslag i frågan med de eventuella
ändringar i regelverket som bedöms vara nödvändiga. Kommissionen bör
härvid väga in frågan om elmarknadens avreglering i ett större energi-,
miljö- och näringspolitiskt perspektiv.
Tidpunkten för kommissionens slutredovisning av sitt arbete
tidigareläggs och skall ske senast den 1 september 1995.
Bakgrund
Riksdagen beslutade våren 1994 om en reformering av elmarknaden (bet.
1993/94:NU22, rskr. 1993/94:358) i enlighet med de förslag regeringen
lagt fram i propositionen Handel med el i konkurrens (prop.
1993/94:162).
Sommaren 1994 tillkallade regeringen en kommission, Energikommissionen
(N 1994:04), med parlamentarisk sammansättning. Energikommissionen skall
enligt sina direktiv (dir. 1994:67) granska de pågående energipolitiska
programmen för omställning och utveckling av energisystemet och
analysera behovet av förändringar och ytterligare åtgärder. Kommissionen
skall vidare mot bakgrund av elmarknadens avreglering följa utvecklingen
på den svenska elmarknaden och föreslå de åtgärder som kan anses vara
motiverade för att säkerställa en effektiv elförsörjning. Kommissionen
skall särskilt behandla utlandshandeln med el och de regionalpolitiska
frågorna. Kommissionen skall slutredovisa sitt arbete senast den 31
december 1995. När det gäller utlandshandeln med el och de regional-
politiska frågorna skall dock kommissionen redovisa sina bedömningar
senast den 30 november 1994.
Vid riksdagens behandling av regeringens förslag om en elmarknadsreform
framfördes invändningar mot att förslaget skulle genomföras utan en
ingående konsekvensanalys. Mot den bakgrunden gavs uppdraget till
Energikommissionen att dels följa utvecklingen på den svenska
elmarknaden, dels att särskilt behandla utlandshandeln med el och de
regionalpolitiska frågorna.
Ett väsentligt inslag i kritiken av den föreslagna elmarknadsreformenvar
att dess konsekvenser inte analyserats i ett större energi,
miljö- och näringspolitiskt perspektiv. Regeringen har därför den 27
oktober 1994 beslutat att genom proposition (1994/95:84) föreslå riksdagen
att ikraftträdandet för de nya reglerna på elmarknaden skjuts upp
för att skapa möjligheter för Energikommissionen att genomföra en
bredare konsekvens-analys av de nya reglerna för elmarknaden innan
reformen träder i kraft. I propositionen framhålls dock att ett
uppskjutande av elmarknadsreformen innebär vissa svårigheter för
producenter, distributörer och elkonsumenter som redan vidtagit omfattande
förberedande åtgärder. Av det skälet bör Energikommissionen med förtur
analysera möjligheterna att genomföra elmarknadsreformen på ett sätt som
inte låser utredningens fortsatta arbete och, om detta visar sig
möjligt, snarast överlämna sitt förslag i frågan.
Ellagstiftningsutredningen (N 1992:04) har regeringens uppdrag att
utarbeta förslag till ny lagstiftning på elområdet (dir. 1992:39). Bl.a.
skall utredningen pröva möjligheterna att dela upp ellagen i en
eldistributionslag och en elsäkerhetslag.
Utredningen kommer att ges tilläggsdirektiv om inriktningen av sitt
fortsatta arbete, bl.a. att utredningens förslag om eldistributionslag
bör utformas under fortlöpande kontakter med Energikommissionen.
Utredningsuppdraget
Utöver det uppdrag som Energikommissionen fick i sina ursprungliga
direktiv (dir. 1994:67) skall den föreslagna elmark-nadsreformens
konsekvenser analyseras i det större energi-, miljö- och
näringspolitiska sammanhang som är utgångspunkten för kommissionens
uppdrag i övrigt.
En väsentlig fråga är om en avreglering av elmarknaden kan komma att
påverka kraftproducenternas investeringar. Bl.a. bör bedömas om
förutsättningarna för utveckling och byggande av kraftproduktionsanläggningar
medmiljöacceptabel teknik förändras och vilka konsekvenser sådana
förändringar kan innebära för upprätthållandet av den långsiktiga
leveranssäkerheten för elkraft.
Kommissionen bör förutsätta att Vattenfall AB kvarstår i statlig ägo.
Utvecklingen inom EU mot en avreglering av elmarknaderna går nu
långsammare än vad som tidigare har förutsatts. Det är för närvarande
osäkert vilken lösning som slutligen kommer att gälla för den inre
marknaden för el. Kommissionen bör analysera det arbete som pågår inom
EU och bedöma hur detta bör påverka utformningen av elmarknadsreformen i
Sverige.
Kraftutbytet mellan de nordiska länderna är av stor betydelse för ett
rationellt utnyttjande av elproduktionsresurserna i hela det nordiska
området. Elhandeln inom Norden har också stor betydelse för de
nationella elmarknadernas funktionssätt och för elhandeln med tredje
land. Kommissionen bör analysera förutsättningarna för att, med beaktande
av de förändringar av elmarknadernas funktionssätt som genomförts och
förbereds i våra grannländer, bevara och utveckla en omfattande nordisk
elhandel till ömsesidig nytta. I detta betyder för fastlagda mål för
svavel- och koldioxidutsläppen, nationellt och internationellt.
Energikommissionen skall enligt sina ursprungliga direktiv redovisa sina
bedömningar vad gäller utlandshandeln med el och regionalpolitiska
frågor senast den 30 november 1994. Genom den utvidgning av kommissionens
uppdrag som nu sker kan alla konsekvenser av elmarknadsreformen
behandlas i ett sammanhang. Det finns därför inte längre anledning att
särskilt redovisa övervägandena avseende utlandshandeln med el och
regionalpolitiska frågor. Däremot bör kommissionen påskynda sitt arbete
så att en slutredovisning kan ske senast den 1 september 1995.
Ett uppskjutande av elmarknadsreformen, som regeringen föreslagit,
innebär vissa svårigheter för de producenter, distributörer och
elkonsumenter som redan vidtagit omfattande förberedelser. Dessa svårigheter
kan avsevärt minskas om det visar sig möjligt att genomföra reformen med
endast en kortare tidsförskjutning av de nya reglernas ikraftträdande.
Kommissionen skall därför med förtur analysera möjligheterna att genomföra
elmarknadsreformen på ett sätt som inte låser kommissionens
fortsatta arbete. Om kommissionen anser detta vara möjligt är det angeläget
att den snarast redovisar sina förslag i frågan.Det bör därvid
stå kommissionen fritt att överväga och föreslå erforderliga förändringar
eller kompletteringar av den nya ellagstiftning som riksdagen
beslutade våren 1994.
Tidsplan
Kommissionen bör tidigarelägga slutrapporteringen av sitt uppdrag och
redovisa sina överväganden och förslag senast den 1 september 1995.
Den i direktiven till kommissionen angivna tidpunkten för delrapportering
av vissa elmarknadsfrågor är inte längre aktuell. Om kommissionen
finner det vara möjligt att med eventuella ändringar i regelverket
genomföra elmarknadsreformen på ett sätt som inte innebär låsningar av
det fortsatta arbetet bör den snarast överlämna ett förslag i frågan.