Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Åtgärder mot barnpornografi, Dir. 1994:117
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1994-11-03
Dir. 1994:117
Beslut vid regeringssammanträde den 3 november 1994
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén skall utreda på vilket sätt och med vilka medel barnpornografi
bäst kan bekämpas. Kommittén skall därför undersöka på vilka områden det
krävs insatser för att på ett effektivt sätt förebygga att det produceras
och distribueras barnpornografiskt material. Med en sådan
undersökning som utgångspunkt skall kommittén närmare överväga vilka
ändringar i lagstiftningen och vilka andra åtgärder som kan anses
motiverade för att förhindra förekomst och spridning av barnpornografiskt
material. Därvid skall frågor om kriminalisering av innehav och
annan befattning med barnpornografi övervägas särskilt.
Kommittén skall även behandla frågan om en åldersgräns kan tas in i
bestämmelsen om barnpornografibrott.
Bakgrund
Den som skildrar barn i pornografisk bild med uppsåt att bilden sprids
eller som sprider sådan bild, döms för barnpornografibrott till böter
eller fängelse i högst två år, om inte gärningen med hänsyn till
omständigheterna är försvarlig (16 kap. 10 a § brottsbalken). I samband
med införandet av bestämmelsen om barnpornografibrott i brottsbalken år
1980 infördes gärningen även i den s.k. brottskatalogen i tryckfrihets-
förordningen (TF; 7 kap. 4 § 12). När yttrandefrihetsgrundlagen
(YGL) trädde i kraft år 1992 blev barnpornografi föremål för
grundlagsreglering på motsvarande sätt när sådana skildringar förekommer
i filmer, videogram eller TV-sändningar (5 kap. 1 §).
Åtgärder mot förekomsten av barnpornografi
Genom en lagändring som trädde i kraft den 1 juli 1993 höjdes
straffmaximum i brottsbalkens bestämmelse om barnpornografibrott från
fängelse sex månader till två år (prop. 1992/93:141, bet. 1992/93:JuU16,
rskr. 1992/93:220, SFS 1993:207). Vid riksdagsbehandlingen av ärendet
behandlades även motioner där det yrkades att innehav av barnpornografi
skulle kriminaliseras. Justitieutskottet hänvisade till det pågående
beredningsarbetet i frågan inom Justitiedepartementet och avstyrkte
bifall till motionerna. Riksdagen biföll utskottets hemställan.
Under år 1993 ställdes i riksdagen frågor till regeringens ledamöter om
deras syn på innehav av barnpornografi (se t.ex. frågor 1993/94:179,
270, 272, 278, 298, 299 och 303 samt interpellation 1993/94:192). I
debatten hänvisades då till den departementspromemoria som var under
utarbetande i Justitiedepartementet. Promemorian, Ökat skydd för barn,
Ytterligare åtgärder mot sexuella övergrepp m.m. (Ds 1993:80) sändes ut
på remiss hösten 1993. Där förordades att lydelsen och innebörden av
barnpornografibrottet i brottsbalken skulle vara oförändrad samt att
innehav av barnpornografi inte skulle kriminaliseras.
De flesta remissinstanserna ansåg emellertid att innehav av
barnpornografi skulle kriminaliseras. En hearing om innehav av
barnpornografi hölls av Justitiedepartementet den 8 februari 1994
(dnr 94-381). Konstitutionsutskottet (KU) höll en offentlig utfrågning
i saken den 3 mars 1994.
Regeringen överlämnade den 17 mars 1994 till Lagrådet en remiss som
innehöll två alternativ. Det ena innebar att innehav av
barnpornografiskt material skulle kriminaliseras och det andra att
barnpornografiskt material som påträffas i samband med en
förundersökning skulle få konfiskeras respektive förverkas. Inget av
alternativen innebar att det s.k. censurförbudet i TF och YGL frångicks,
men båda alternativen innebar grundlagsändringar. För ett ikraftträdande
den 1 januari 1995 krävdes därför att konstitutionsutskottet med fem
sjättedels majoritet medgav undantag från den s.k. niomånadersregeln i 8
kap. 15 § regeringsformen. Lagrådet fann i sitt yttrande att denna
undantagsregel inte nu borde tillämpas bl.a. med hänsyn till att
regleringen på det tryckfrihetsrättsliga området är erkänt komplicerad.
Beträffande de två olika alternativen hade Lagrådet
synpunkter. Regeringen lade härefter inte fram någon proposition på
grundval av lagrådsremissen.
Sedan konstitutionsutskottet med tillräcklig majoritet beslutat att
medge undantag från den s.k. niomånadersregeln i regeringsformen för
grundlagsändringar som medgav ökade möjligheter till konfiskering av
barnpornografiskt material, antog riksdagen ett förslag av denna
innebörd, som till största delen överensstämde med det ena av de
alternativ som Lagrådet granskat efter regeringens remiss (bet.
1993/94:KU28, rskr. 1993/94:450). Riksdagen antog vidare efter initiativ
från konstitutionsutskottet en vilande grundlagsändring i YGL som
innebär att det efter årsskiftet 1994/95 skall vara möjligt att förverka
vinning som härrör från barnpornografibrott. Slutligen beslutade riksdagen
en vilande grundlagsändring som innebär att innehav av barnpornografi
skall vara straffbart fr.o.m. den 1 januari 1999. Detta beslut
överensstämmer i huvudsak med det andra alternativet som ingick i
lagrådsremissen.
I konstitutionsutskottets betänkande som ligger till grund för dessa
vilande grundlagsändringar föreslås vidare tillkännagivanden till
regeringen (bet. 1993/94:KU28), som riksdagen senare beslutat om (rskr.
1993/94:450). Bland annat uttalade utskottet att begreppet barn i
bestämmelsen om barnpornografibrott bör utredas. Vidare anfördes att, om
ytterligare skärpning av straffskalan för barnpornografibrott kan få
betydelse i kampen mot barnpornografi, regeringen borde återkomma till
riksdagen med förslag om detta. Enligt konstitutionsutskottet borde
också regeringen senast i budgetpropositionen år 1995 återkomma till
riksdagen med en redovisning av de åtgärder som vidtagits om förbättringar
inom polisorganisationen för att ytterligare bekämpa förekomsten
av barnpornografi.
Definitionen av begreppet barn i bestämmelsen om barnpornografibrott
I bestämmelsen om barnpornografibrott anges inte någon uttrycklig
åldersgräns när det gäller att bestämma vad som avses med barn. Enligt
förarbetena avses med barn en person vars könsmognadsprocess ännu inte
är avslutad (prop. 1978/79:179, bet. 1978/79:KU33, rskr. 1978/79:317 och
bet. 1979/80:KU1, rskr. 1979/80:2). Tolkningen av begreppet barn i detta
sammanhang har inte närmare klarlagts i rättspraxis.
Frågan om att införa en åldersgräns vad gäller barnpornografibrottet har
tidigare varit uppe till behandling. Under remissbehandlingen inför
riksdagens godkännande av FN-konventionen om barnets rättigheter, den
s.k. barnkonventionen, anförde Rädda Barnen att bestämmelsen om
barnpornografibrott borde ändras med hänsyn till att med barn avses
enligt konventionen varje människa under 18 år (artikel 1). Justitiekanslern
anförde att det skulle vara önskvärt att skyddet i vart fall kunde
utvidgas till att omfatta även unga människor vilkas könsmognadsprocess
är avslutad men som uppenbarligen i övrigt fortfarande befinner sig i
den utvecklingsprocess i stort som utgör motiv för lagstiftningens
skyddsbestämmelser.
I prop. 1989/90:107 Godkännande av FN-konventionen om barnets
rättigheter anfördes bl.a. att anledningen till att en åldersgräns
saknas, är att en åldersgräns skulle medföra att det i vissa fall blev
nödvändigt att söka fastställa barnets identitet och att den ytterligare
integritetskränkning som en sådan identifiering skulle kunna innebära
borde undvikas (propositionen s. 78). Vidare anfördes att skillnaden
mellan konventionens 18-årsregel och definitionen av barn i 16 kap. 10 a
§ brottsbalken inte borde överdrivas, dvs. att med barn förstås en
person vars könsmognadsprocess ännu inte är avslutad; skillnaden var
huvudsakligen av formellt slag och i praktiken torde samma åldersgrupper
avses. Det underströks även att konventionen inte ställer upp något
direkt krav på straffrättslig lagstiftning mot dessa företeelser, som i
första hand borde motarbetas genom insatser på det sociala planet.
I sitt yttrande till socialutskottet anförde justitieutskottet bl.a.
följande (se yttrande 1989/90:JuU3y i bet. 1989/90:SoU28 s. 60 f.).
Avsaknaden av en åldersgräns i bestämmelserna har i vissa fall orsakat
olägenheter. Det har sålunda förekommit att åtal ogillats när det avsett
spridande av pornografiska bilder av välutvecklade, mycket unga flickor.
Å andra sidan har för utskottet också understrukits att en åldersgräns i
bestämmelserna skulle medföra andra, betydande svårigheter. En sådan
ordning skulle nämligen innebära att åklagaren blev tvungen att visa att
det avbildade barnet inte hade fyllt 18 år. Detta torde som regel,
åtminstone när det gäller tidningar som framställts utomlands, vara en
omöjlig uppgift.
Utskottet vill vidare understryka att införandet av en strikt
åldersgräns skulle vara behäftat med flera nackdelar. Den skulle inte
endast kunna medföra ytterligare integritetskränkningar av barnet. Den
skulle också med all sannolikhet komma att kraftigt begränsa möjligheten
till åtal på grund av de bevissvårigheter som kunde förväntas uppstå.
Socialutskottet uttalade att det straffrättsliga skyddet mot att barn
utnyttjas i pornografi kunde behöva utvidgas till att omfatta en större
grupp barn än som nu berörs. Överväganden kunde lämpligen ske i samband
med att det skulle göras en översyn av de straffrättsliga reglernas
utformning inom området (betänkandet s. 27).
FN:s kommitté för övervakning av barnets rättigheter enligt
barnkonventionen har med anledning av Sveriges rapport till kommittén i
januari 1993 kritiserat Sverige för att det i svensk lagstiftning inte
finns någon uttalad åldersgräns i bestämmelsen om barnpornografibrott.
I departementspromemorian Ökat skydd för barn, Ytterligare åtgärder mot
sexuella övergrepp m.m. (Ds 1993:80) behandlades bl.a. frågan om svensk
lagstiftning i någon del behöver ändras för att Sverige skall anses
uppfylla vissa bestämmelser i barnkonventionen. Frågor om bl.a. sexuella
övergrepp mot och sexuellt utnyttjande av barn togs upp och frågan om
hur barns medverkan vid framställning av pornografiskt material skall
kunna förhindras behandlades ingående. I promemorian föreslogs en
utvidgning av bestämmelsen om sexuellt ofredande på så sätt att det skulle
införas en särskild regel om förbud att förmå även den som har fyllt 15
men inte 18 år att medverka vid framställning av pornografisk bild och
vid sexuell posering. I promemorian gjordes den bedömningen att
barnkonventionens krav på skydd för barn under 18 år mot att utnyttjas i
pornografiskt material därmed var tillgodosett utan att bestämmelsen om
barnpornografibrott ändrades (promemorian s. 31). Endast några
remissinstanser uttalade sig särskilt om frågan om att införa en uttalad
åldersgräns. En övervägande majoritet av dessa ansåg att en sådan bör
införas och bestämmas till 18 år.
I den till riksdagen i somras överlämnade propositionen Ökat skydd för
barn Ytterligare åtgärder mot sexuella övergrepp, m.m. (1994/95:2)
föreslås att bestämmelsen om sexuellt ofredande skall utvidgas på så
sätt att det blir straffbart att förmå även den som är fyllda 15 men
inte 18 år att företa eller medverka i en handling med sexuell innebörd,
om handlingen är ett led i framställning av pornografisk bild eller
utgör en posering i annat fall än när det är fråga om framställning av
en bild. I propositionen anförs att det kan finnas skäl att överväga
införandet av en uttrycklig åldersgräns i bestämmelsen om barn-
pornografibrott (s. 9).
Utredningsuppdraget
Åtgärder mot förekomsten av barnpornografi m.m.
Att barnpornografi förekommer har varit känt länge. Däremot har det inte
för statsmakterna varit känt att barnpornografi förekommit i den
omfattning och av den ytterligt grova karaktär som de beslag som gjorts
det senaste året ger belägg för. Denna utveckling ger anledning till
förnyade överväganden om vilka åtgärder som behövs för att bäst bekämpa
barnpornografi.
Kommittén skall studera hur polis-, tull- och åklagarorganisationerna
agerar i samverkan med Justitiekanslern och med varandra när misstanke
uppstår om barnpornografibrott. Här skall bl.a. utbildningen på området
liksom effektiviteten i de olika organisationerna studeras. Det är till
en början angeläget att se över arbetsformerna inom den myndighets-
organisation som finns och som tillämpar nu gällande lagstiftning. Någon
ändring av Justitiekanslerns exklusiva befogenhet att vidta rättsliga
åtgärder vid misstanke om tryck- eller yttrandefrihetsbrott bör dock
inte vara aktuell.
En utredning om barnpornografibrottet kan komma att behöva beröra också
brottet olaga våldsskildring. Erfarenheterna visar att barnpornografibrottet
inte sällan inrymmer även olaga våldsskildring.
I detta sammanhang skall även beaktas Statens biografbyrås hantering av
filmer med barnpornografiska inslag. Biografbyrån prövar enligt lagen
(1990:886) om granskning och kontroll av filmer och videogram om en film
eller ett videogram skall godkännas för offentlig visning. Biografbyrån
har tillsyn även över efterlevnaden av bestämmelsen om olaga vålds-
skildring (16 kap. 10 b § brottsbalken) som avser rörliga bilder i
filmer och videogram. Enligt 16 kap. 19 § brottsbalken skall Biografbyrån
yttra sig över en misstänkt olaga våldsskildring innan åtal väcks.
I filmer som överlämnas till byrån på grund av misstanke om olaga
våldsskildring förekommer även inslag av barnpornografi. Efter
överenskommelse med polisen bistår Biografbyrån polisen med granskningen
av en stor mängd barnpornografiska filmer även i de fall då inte misstanke om
olaga våldsskildring föreligger.
Studien skall göras i samråd med Justitiekanslern, Statens biografbyrå
och med företrädare för polis-, åklagar- och tullväsendena. På polisens
område har redan påbörjats en översyn av organisationen och beredskapen
för hanteringen av dessa frågor. Mot bakgrund av studien skall kommittén
lämna en beskrivning av hur den samlade organisationen fungerar i dag
samt lämna förslag till förbättringsåtgärder.
Kommittén skall, bl.a. med utgångspunkt i vad den kommer fram till vid
studien av den nuvarande myndighetsorganisationen, analysera den närmare
innebörden och effekten av de nu vilande grundlagsändringarna med
anslutande lagstiftning och mot bakgrund av denna analys ange vilka
lagändringar som utredningen finner motiverade. Kommittén skall därvid
särskilt beakta vad riksdagen uttalat i fråga om straffskalan i
bestämmelsen om barnpornografibrott (se bet. 1993/94:KU28 s. 49 och 58).
I den lagrådsremiss som överlämnades till Lagrådet i mars 1994
redovisades två alternativa förslag till lagstiftningsåtgärder mot
barnpornografi, varav ett var innehavskriminalisering. Den vilande
grundlagsändring om innehavskriminalisering som riksdagen nu
antagitstämmer i huvudsak överens med det förslaget. Som nämnts hade
Lagrådet sakliga synpunkter på den lagtekniska lösningen. Lagrådet
ifrågasatte bl.a. att det skulle vara en skillnad på vad för slags
skildringar som skulle vara straffbara att sprida respektive att inneha.
I remissen föreslogs nämligen att endast skildringar av verklighetstrogen
karaktär skulle omfattas av en innehavskriminalisering. Till
stöd för detta anfördes främst att behovet av att ingripa mot innehavet
var att skydda de barn som förekommer på dessa bilder från att behöva
utsättas för den ytterligare kränkning det innebär att andra tar del av
bilderna. De av riksdagen beslutade vilande lagändringarna har i denna
del samma lydelse som remissens lagförslag. De två alternativ som
överlämnades till Lagrådet är, som Lagrådet också framhöll, inte de enda
tänkbara lösningarna för att minska förekomsten av barnpornografiskt
material. Under ärendets beredning framfördes synpunkter på andra
lagstiftningsåtgärder. Så t.ex. uppmärksammades frågor om in- och
utförsel samt förmedling av barnpornografiskt material.
Om kommittén finner att åtgärder bör vidtas även på andra områden än de
nu berörda, t.ex. inom socialvården eller på det medicinska området, är
den fri att lämna förslag till sådana åtgärder.
Frågan om en uttalad åldersgräns i bestämmelsen om barnpornografibrott
Kommittén skall överväga möjligheten att införa en åldersgräns i
bestämmelsen om barnpornografibrott eller att på annat sätt utvidga
lagstiftningens skydd för unga människor som befinner sig i en
utveckling som motiverar lagstiftningens särskilda skydd på detta
område. Frågan om lämpligheten av att införa en åldersgräns måste i
första hand ses som en processuell fråga där möjligheterna att
presentera tillräcklig bevisning är avgörande. I detta sammanhang är det
viktigt att kommittén beaktar rättsmedicinsk sakkunskap.
Vid dessa överväganden skall kommittén naturligen även beakta de nu
vilande grundlagsändringarna om ökad möjlighet till konfiskering och
förverkande av barnpornografisk skildring samt om kriminalisering av
innehav. Som anförs i propositionen 1994/95:2 Ökat skydd för barn
Ytterligare åtgärder mot sexuella övergrepp, m.m. kan en sådan ändring
av bestämmelsen om barnpornografibrott inte ske utan grundlagsändring,
eftersom barnpornografibrott även ingår i "katalogen" över tryckfrihets-
och yttrandefrihetsbrott.
Till ansvar för barnpornografibrott kan enligt nuvarande lagstiftning
inte dömas, för det fall någon som är under 18 år - men vars köns-
mognadsprocess bedöms vara avslutad - utnyttjas vid framställning
av pornografisk bild. Om riksdagen antar tidigare nämnda förslag till
ändring av 6 kap. 7 § brottsbalken skulle en sådan gärning i stället
kunna bedömas som sexuellt ofredande. Den föreslagna utvidgningen av
6 kap. 7 § får dock inte någon betydelse för tryckfrihets- eller
yttrandefrihetsbrottet barnpornografibrott.
En inte oväsentlig del av pornografin torde utgöra bilder av flickor i
de övre tonåren. Det kan ifrågasättas om det i dessa fall rör sig om vad
som i den allmänna debatten avses med barnpornografi. Det kan dock på
goda grunder hävdas att den vars könsmognadsprocess avslutats men som
inte fyllt 18 år åsamkas lika allvarlig integritetskränkning och normalt
sett lika litet torde kunna överblicka konsekvenserna av sin medverkan
vid tillkomsten av pornografiskt material som den mindre kroppsligt
utvecklade i motsvarande ålder.
Som tidigare framförts kan en formell 18-årsgräns medföra
bevissvårigheter för åklagaren eller ytterligare integritetskränkning
för det avbildade barnet om det behöver identifieras. En sådan effekt av
en ändring av bestämmelsen om barnpornografibrott är givetvis inte
önskvärd. Det torde dock finnas möjligheter att bemästra detta problem.
I Norge innefattar barnpornografibrottet förbud att inneha eller att
till Norge införa pornografiska bilder av någon som är, kan antas vara
eller framställs som att vara under 16 år. Justitieutskottet anförde i
sitt yttrande till konstitutionsutskottet inför betänkandet Ytterligare
åtgärder mot barnpornografi m.m. (bet. 1993/94:KU28) att det borde
övervägas en liknande lösning men med en 18-årsgräns. Justitieutskottet
framhöll att några övertygande skäl för en strikt åldersgräns inte
dittills presenterats (se betänkandet s. 47). Konstitutionsutskottet
delade justitieutskottets uppfattning i denna del. Riksdagen hade ingen
annan uppfattning.
Övrigt
Kommittén skall samråda med kommittén om nya medier och grundlagarna
(dir. 1994:104), varvid särskilt skall beaktasinnebörden av den tekniska
utvecklingen och de ökade distributions- och framställningsmöjligheter
som denna medför beträffande barnpornografiska bilder. Kommittén skall
vidare bevaka det internationella arbetet på området, främst det arbete
som sker mot bakgrund av FN:s barnkonvention.
Kommittén skall om den finner det lämpligt lägga fram delbetänkanden i
olika delar som utredningsuppdraget omfattar.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 30 juni 1996.
För kommittén gäller regeringens direktiv om EG-aspekter i
utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och regeringens direktiv till
samtliga kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23).