Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av strukturer och resurser inom arbetslivspolitiken, Dir. 1994:116
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1994-10-20
Dir. 1994:112
Beslut vid regeringssammanträde den 20 oktober 1994
Förnyelsen av arbetslivspolitiken
Under det senaste decenniet har svensk arbetslivspolitik berikats med en
rad nya förutsättningar och möjligheter. Grunden för denna
förnyelseprocess är de landvinningar som svenskt näringsliv och andra
verksamheter har gjort under särskilt de senaste tio åren. Dessa präglas
ofta av en kunskapsrik arbetssituation och av den enskilde medarbetarens
aktiva deltagande. Forskningen visar också att ett brett löntagarengagemang
i dessa förändringsprocesser utgör en av de stora
potentialerna för att utveckla arbetsplatsen och skapa ett
konkurrenskraftigt näringsliv. Ett centralt drag i utvecklingen är att
individens kompetens, förmåga till kreativa lösningar och
utvecklingsförmåga lyfts fram som en av de viktigaste tillgångarna.
2000-talets stora utmaning blir att utveckla en arbetslivspolitik som
befrämjar denna utveckling och som eftersträvar att det stora flertalet
yrkesverksamma ges möjligheter till kompetensutveckling och delaktighet.
Kvinnor och män måste ges lika möjlighet till karriärer och engagemang
i dessa allt snabbare förändringsprocesser.
Svenskt kunnande
I decennier har Sverige präglats av ett konstruktivt samarbete mellan
staten och arbetsmarknadens parter. Arbetslivspolitiken, i vid
betydelse, är ett av de områden som utmärks av lång erfarenhet och stort
kunnande.
Sverige har en lång tradition av myndighetsutövning och FoU-verksamhet
på området:
Arbetsmarknadens parter har under de senaste tio åren ägnat stor kraft
åt att utveckla idéer och förslag rörande "det goda arbetets"
möjligheter och betingelser.
Arbetsmiljö- och arbetslivsforskningen har under senare tid gjort
betydande framsteg.
I arbetslivet har gamla tayloristiska principer skjutits i bakgrunden
till förmån för kompetensutveckling, individens utvecklingskraft, god
arbetsmiljö och produktivitetsförbättringar.
En kompetensorienterad arbetslivspolitik utgör ett av de viktiga områden
där goda förutsättningar finns att utveckla nya och bärkraftiga
samarbetsmönster mellan löntagare och arbetsgivare.
Ett initiativ som befrämjar denna förnyelse av svensk arbetslivspolitik
bör nu tas. Ett första steg är att forma en långsiktigt hållbar
arbetslivspolitisk strategi för den statliga arbetslivssektorns
FoU-verksamhet.
Myndighetsstrukturen
Den rådande myndighetsstrukturen omfattar i huvudsak tre fundamentala
verksamhetsområden 1) verksamhet rörande tillsyn och föreskrifter inom
arbetsmiljöområdet 2) FoU-verksamhet rörande arbetsmiljön samt 3)
arbetslivsutveckling i övrigt och därtill knuten FoU-verksamhet. Härtill
kommer i huvudsak den medelstilldelning och finansieringsverksamhet som
stödjer hela det arbetslivspolitiska fältets FoU-verksamhet.
De myndigheter som för närvarande ansvarar för verksamhetsfältet är
Arbetarskyddsstyrelsen, Arbetsmiljöinstitutet, Institutet för
arbetslivsforskning samt Arbetsmiljöfonden. Dessutom finns
Arbetslivsfonden, men den upphör den 1 juli 1995.
Såväl Arbetarskyddsstyrelsens verksamhet som arbetsmiljöforskning vilar
på en lång erfarenhet. Andra delar av arbetslivsforskningen, och den typ
av verksamhet som Arbetslivsfonden svarar för, är områden som befinner
sig i en stark utvecklingsfas. De senaste årens regionala och
företagsknutna FoU-insatser, särskilt utvecklingsprojekt och
arbetsplatsprogram, har haft, och kommer att ha stor betydelse för
sektorns förmåga att bidra till en aktiv och nydanande
arbetslivspolitik. Möjligheterna att knyta dessa utvecklingsprocesser
till regionala strukturer och de små- och medelstora högskolorna är
mycket goda.
Den befintliga myndighetsstrukturen karaktäriseras av såväl starka som
svaga länkar. Det finns utvecklingspotentialer som kan och bör
tillvaratas. Det finns möjligheter till allokeringsvinster, till
förtydligad rollfördelning och utveckling av ny samordning i syfte att
långsiktigt befrämja en svensk arbetslivspolitisk strategi. Mot denna
bakgrund bör därför göras en översyn av strukturer, resurser och
ansvarsfördelningen inom arbetslivspolitiken.
Några utgångspunkter för översynen bör vara som följer.
- Arbetarskyddsstyrelsen skall vara en tillsynsmyndighet med ansvar för
föreskriftsverksamhet på arbetsmiljöområdet.
- Arbetsmiljöinstitutet skall vara ett forskningsutförande institut som
har till uppgift att bedriva arbetsmiljöforskning, utbildning och
dokumentation i syfte att förbättra arbetsmiljön.
- Institutet för arbetslivsforskning skall vara en forskningsutförande
organisation som har till uppgift att bedriva arbetslivsforskning,
utbildning och dokumentation. Det bör övervägas om verksamheten bör
inordnas i universitets- och högskolesystemet i Stockholm. Det kan ske
genom att bilda en arbetsvetenskaplig institution eller genom att bilda
ett självständigt forskningsinstitut. Det skall också övervägas om delar
av verksamheten bör anslutas till Tekniska högskolan eller Arbets-
miljöinstitutet.
- Arbetsmiljöfonden skall bl.a. stödja arbetslivsforskning inom hela
universitets- och högskolesystemet. I denna medelstilldelning skall
fonden kunna anlita etablerade forskningsråd för handhavandet av
vetenskaplig bedömning och prioritering. En viktig uppgift för fonden är
att stödja strategisk långsiktig programforskning av sådant slag som kan
anses befrämja arbetslivets utveckling. Denna medelstilldelning skall
föregås av vetenskaplig bedömning och prioritering samt av fastställande
av tidsbegränsade programområden utförd av särskild styrelse i vilket
ingår ledamöter från fackliga organisationer, från företag och på
området välmeriterade forskare.
Fonden skall stimulera till samarbete och kunskapsbildning inom och
mellan företag, offentlig verksamhet, högskolor och forskningsexpertis
inom arbetslivets område.
Fonden skall ta initiativ till oberoende utvärdering och uppföljning av
den forskning och verksamhet som fonden beviljat medel till.
Fondens finansieringsform anpassas till vad som gäller för övriga
förvaltningsmyndigheter. Fondens medelsbeviljnings- och beslutsformer
utformas på sådant sätt att de särskilt främjar sådan forskning och
utveckling som stödjer en långsiktig arbetslivspolitisk strategi. Det
övergripande ansvaret för att utforma denna bör åvila regering och
riksdag.
En övergripande bedömning bör göras avseende resurser, strukturer och
ansvarsfördelning inom hela myndighetssfären. Samordningen mellan de
olika myndigheterna inom sektorn bör särskilt belysas. En bedömning bör
också göras rörande förutsättningar och möjligheter att säkerställa att
de olika myndigheterna på lång sikt var för sig och tillsammans på bästa
sätt verkar för att infria de arbetslivspolitiska mål som regering och
riksdag fastställer.
Strukturöversynen skall redovisas senast den 30 november 1994.