Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Former för kontinuerlig kompetensutveckling, Dir. 1994:113
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1994-09-08
Dir. 1994:113
Beslut vid regeringssammanträde den 8 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda förutsätt-
ningarna för kontinuerlig kompetensutveckling samt föreslå hur
den skall genomföras och finansieras.
Bakgrund
Ökade kunskapskrav och snabb kunskapsutveckling präglar
dagens samhälle och kontinuerlig utveckling av kunskaper och
kompetens efter ungdomsutbildningen blir allt viktigare. I fram-
tiden kommer det att bli naturligt och vanligt att byta arbets-
uppgifter och anställning många gånger under den yrkesverk-
samma tiden. Sambandet mellan yrke och ungdomsutbildning
kommer därmed att minska.
För att förverkliga ett i egentlig mening livslångt lärande be-
höver nya former för finansiering och utförande utvecklas för
utbildning för dem som redan har skaffat sig en grundläggande
kompetens på gymnasie- eller högskolenivå. En sådan kontinu-
erlig kompetensutveckling kompletterar den traditionella vuxen-
utbildningen, vars syfte i första hand är att ge alla medborgare
möjlighet att skaffa sig den grundkompetens som dagens ung-
domar får.
Utbildningar inom det som här avses med kontinuerlig kom-
petensutveckling bör ge en högre generell kompetens, som för-
bättrar förutsättningarna såväl att utvecklas i det nuvarande
arbetet som att byta till ett nytt arbete.
I dag saknas fungerande finansieringsformer anpassade för
den kontinuerliga kompetensutvecklingen. Det finns heller inga
specifika principer för hur den enskilde skall kunna finansiera
sin kompetensutveckling. En tydligare ansvarsfördelning mellan
individ, företag, myndigheter och det offentliga behöver därför
utvecklas.
En viktig utgångspunkt är att individen själv har ansvar för
sin egen kunskapsutveckling. Detta är naturligt i och med att
det alltid är den enskildes eget liv, arbete och inkomster som
påverkas mest av hans eller hennes egen kompetensnivå. Också
från motivationssynpunkt är detta av betydelse. Företag och
andra arbetsgivare har oftast i första hand skäl att satsa på
sådan utbildning som är direkt relevant för den egna verksam-
heten, medan den enskilde också ofta kan vilja höja sin kompe-
tens mer generellt, något som han eller hon kan ha nytta av
även i ett annat arbete och hos andra arbetsgivare eller i andra
sammanhang.
Den generella kompetensutvecklingen underlättas i sin tur av
att individen har goda möjligheter att själv finansiera sin utbild-
ning.
I Utbildningsdepartementets diskussionsunderlag Agenda
2000 - kunskap och kompetens för nästa århundrade (Ds
1994:35) föreslogs någon form av skattebefriade kompetens-
eller utbildningskonton för dessa syften. Till dessa konton skul-
le enskilda kunna skattefritt avsätta en del av lönen för att
senare utnyttjas för den egna utvecklingen. De skulle också
kunna ta med sig kontot vid byte av arbetsgivare.
En koppling till socialförsäkrings- eller pensionssystemen
skulle markera att utbildning är individens kanske bästa sätt att
skaffa sig handlingsförmåga och trygghet inför en osäker fram-
tid. En skattemässigt gynnad egenfinansiering skulle också
kunna bidra till att stärka den enskildes motivation att förbättra
sin kompetens.
En sådan finansieringsform bör kunna omfatta såväl kost-
naden för själva utbildningen som inkomstbortfallet eller uppe-
hället i samband med den kontinuerliga kompetensutvecklingen.
Genom att det till en betydande del är den enskildes egna medel
som satsas skulle dessutom motivationen vara hög och valet av
utbildning verkligen vara i det egna långsiktiga intresset. Det
efterfrågetryck som därmed skapas skulle bidra till att utbild-
ningen anpassas till de skilda behov och intressen som faktiskt
finns.
På uppdrag av Utbildningsdepartementet vidareutvecklar pro-
fessor Lars Söderström idén om utbildningskonton. Hans arbete
kan tjäna som ett möjligt underlag för utredaren. Förslaget om
utbildningskonton kommer emellertid att behöva preciseras och
konkretiseras ytterligare.
Den kontinuerliga kompetensutvecklingen bör dock i fråga
om statliga stödformer avgränsas såväl från utbildningen av
ungdomar som från traditionell vuxenutbildning och personalut-
bildning. Rent företags- eller verksamhetsspecifik utbildning bör
t.ex. särskiljas eftersom kostnader för sådan helt bör bäras av
företaget och arbetsgivaren.
Likaså är det väsentligt att klarlägga gränsen mellan den
kontinuerliga kompetensutvecklingen och den egentliga arbets-
marknadsutbildningen, vilken primärt syftar till att genom en
klart yrkesinriktad utbildning hjälpa människor tillbaka till ar-
betsmarknaden eller medverka till arbetskraftens mer kortsiktiga
anpassning till omstruktureringar på arbetsmarknaden.
Någon form av kvalitetsbedömning och licensiering av ut-
bildningsanordnare kan komma att behöva införas.
En utredare har tillsatts för att utreda den kvalificerade efter-
gymnasiala yrkesutbildningen (dir. 1994:36). Denna utredares
uppdrag gränsar till viss del mot den kontinuerliga kompetens-
utvecklingen. Utredarens huvudsakliga uppgift är dock att ge
underlag för fortsatta ställningstaganden i fråga om strukturen
för en praktiskt inriktad eftergymnasial utbildning som ett kom-
plement till akademisk ungdomsutbildning.
En parlamentarisk utredning skall dessutom utarbeta förslag
till förändringar i studiestödssystemen för eftergymnasial utbild-
ning, vuxenutbildning m.m. (prop. 1993/94:156, bet.
1993/94:SfU25). Utredningen kommer bl.a. att behandla frågan
om hur studiefinansieringen skall förändras så att den stimulerar
till studier och leder till minskad skuldsättning och minskad risk
för stora avskrivningskostnader.
Vidare får Statskontoret i uppdrag att utreda förutsättningar
för vuxenutbildning motsvarande gymnasieskolans kärnämnen
för alla. Även detta kan sägas beröra villkoren för den kontinu-
erliga kompetensutvecklingen.
Universitetens och högskolornas, liksom också kommuners
privata utbildningsanordnares, studieförbunds och folkhögsko-
lors, intresse för och möjligheter att utveckla utbildningar in-
riktade mot den kontinuerliga kompetensutvecklingen behöver
stimuleras även på ett annat sätt än rent finansiellt.
Utbildningarnas tillgänglighet, såväl tids- som rumsmässigt,
behöver förbättras för att fungera väl för den grupp vuxna stu-
derande som den kontinuerliga kompetensutvecklingen främst
berör. Att kunna studera på kvällstid, på helger eller på somma-
ren, när man själv väljer, är ofta ett villkor för att delta i ut-
bildning vid sidan av arbete och familj.
Uppdraget
Samhällsomdaningen går allt snabbare. Den offentliga verksam-
heten struktureras om och verksamheter flyttas. Näringslivet
söker sig mot nya organisationsformer. Den tekniska och infor-
mationsteknologiska utvecklingen accelererar. Såväl inom nä-
ringslivet som i offentlig verksamhet ökar det internationella
beroendet och inflytandet. Denna utveckling inom snart sagt
alla sektorer av samhället leder till ett snabbt ökande och konti-
nuerligt behov av kunskapsförnyelse hos arbetskraften. Ett
övergripande syfte med utredningen är att finna former som
ökar omfattningen av den kontinuerliga kompetensutvecklingen.
Den särskilda utredaren skall utreda förutsättningar för konti-
nuerlig kompetensutveckling samt föreslå hur den skall genom-
föras och finansieras. Regelsystemen för universitetens och hög-
skolornas liksom för kommunernas uppdragsutbildning bör
därvid ses över tillsammans med andra regelsystem som kan
påverka utvecklingen härvidlag.
De förslag om utbildningskonton som presenterats bör därvid
prövas, liksom andra möjligheter att stimulera kontinuerlig
kompetensutveckling. Det är väsentligt att sådana stimulanser
så långt det är möjligt utformas så att de ger reella möjligheter
till kompetensutveckling för alla, oavsett inkomstnivå eller
yrkeskategori. En tydlig och flexibel ansvarsfördelning mellan
stat, arbetsgivare och den enskilde skall eftersträvas. Förslaget
eller förslagen skall omfatta de ekonomiska, rättsliga och orga-
nisatoriska aspekterna på finansieringsformerna.
Utredaren skall vidare lämna förslag till hur den kontinuerli-
ga kompetensutvecklingen bör avgränsas, d.v.s. vilka utbild-
ningsbehov det allmänna bör bidra till att finansiera, bl.a. i rela-
tion till andra utbildningsnivåer.
Utredaren skall även kartlägga och lämna förslag till hur de
hinder kan undanröjas som finns i dag för både enskilda och
företag när det gäller uppdragsutbildning. Utredaren skall också
analysera hur en mångfald av privata och offentliga utbildnings-
anordnare skulle kunna stimuleras att utveckla utbildningar
lämpade för den kontinuerliga kompetensutvecklingen och hur
deras förutsättningar därför skulle kunna förbättras.
Utgångspunkter för uppdraget
Utredaren skall utgå från regeringens proposition Utbildning
och forskning. Kvalitet och konkurrenskraft (prop. 1993/94:177,
bet. 1993/94:UbU12, rskr. 1993/94:399). Dessutom bör de för-
slag och resultat utnyttjas som kommer fram i det tidigare
nämnda uppdraget om utbildningskonton.
Utredaren bör rådgöra med offentliga och privata utbildn-
ingsanordnare, studieförbund och folkhögskolor samt arbets-
marknadens parter under utredningens gång.
Utredaren skall analysera konsekvenserna av sina förslag ur
ett jämställdhetsperspektiv.
Utredaren skall avgränsa sitt uppdrag gentemot den utredare
som tillsatts för att utreda den kvalificerade eftergymnasiala ut-
bildningen, liksom gentemot utredningen om studiestödssyste-
met. En avgränsning bör även göras mot utredningen om form
och förutsättningar för vuxenutbildning motsvarande gymnasie-
skolans kärnämnen för alla. Utredarens förslag bör icke medföra
merkostnader för staten.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kom-
mittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), samt, i tillämpliga delar, direktiven om beaktan-
de av EG-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) och
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).