Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Medicinska kontroller i arbetslivet, Dir.1994:111
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1994-09-08
Dir. 1994:111
Beslut vid regeringssammanträde den 8 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att
- kartlägga medicinska kontroller i arbetslivet,
- utreda de risker och problem som sådana kontroller kan innebära och
vilket berättigat behov av kontroll som kan finnas, och
- göra de avgränsningar och föreslå de åtgärder som behövs.
Bakgrund
Allmänt om medicinsk kontroll
Den som söker arbete eller den som är anställd får ofta finna sig i att
arbetsgivaren behöver tillgång till vissa uppgifter om förmåga och
egenskaper som har betydelse för arbetsuppgifterna eller för att arbetet
skall kunna anpassas till den enskilde. Arbetsgivarens intresse av att
kunna välja personal och att leda och fördela arbetet står emellertid
mot ett berättigat anspråk från den enskilde att intrånget i den
personliga integriteten begränsas så långt som möjligt.
Bland de uppgifter som kan ha betydelse för arbetet hör uppgifter om
hälsotillstånd och liknande, vilka kan erhållas med någon form av
medicinsk kontroll.
Medicinsk kontroll kan utföras för olika syften och med olika metoder.
Sedvanliga hälsoundersökningar hör hit men även hälsodeklarationer av
den enskilde som inte har samband med någon kroppsundersökning. En
särskild form av kontroll är s.k. drogtester, som används för att utröna
användning av alkohol eller andra droger.
Genom genteknikens utveckling ges möjlighet att kartlägga den enskildes
arvsanlag och därmed medfödda anlag för sjukdom eller andra fysiska
eller psykiska svagheter. Användningen av gentekniken som metod vid
medicinska kontroller innebär särskilda problem från
integritetssynpunkt. Frågor om genteknikens användning på människa har
tidigare behandlats i bl.a. gen-etikkommitténs betänkande Genetisk
integritet (SOU 1984:88) och regeringens proposition om användning av
genteknik på människa m.m. (prop. 1990/91:52) samt Genteknikberedningens
betänkande (SOU 1992:82).
Vissa medicinska kontroller är författningsreglerade och utförs på grund
av att det finns ett samhällsintresse av kontrollen. Detta gäller t.ex.
de läkarundersökningar som följer av föreskrifter av
Arbetarskyddsstyrelsen. Med stöd av 4 kap. 5 § arbetsmiljölagen
(1977:1160) kan föreskrifter meddelas om skyldighet att föranstalta om
läkarundersökning eller vaccinering eller annan förebyggande behandling
mot smitta om ett arbete innebär risk för ohälsa eller olycksfall. Med
stöd av den bestämmelsen har Arbetarskyddsstyrelsen meddelat
föreskrifter om obligatoriska läkarundersökningar vid arbeten med
asbest, bly, dykeri, härdplaster, kadmium, kvarts och rökdykeri. Sådana
föreskrifter har också meddelats om behovsrelaterade eller villkorliga
läkarundersökningar i ett flertal fall t.ex. vid bullerexponerat arbete
och arbete med försöksdjur.
Föreskrifter har vidare meddelats om register med uppgifter om
arbetstagare som i sitt arbete exponeras för vissa ämnen, om
expositionens omfattning samt om resultatet av obligatoriska
läkarundersökningar vad avser tjänstbarhet i aktuell sysselsättning.
Föreskrifter om medicinsk kontroll som villkor för tillstånd eller
medgivande m.m. har också meddelats av Arbetarskyddsstyrelsen, t.ex. när
det gäller hantering av vissa kemiska eller biologiska ämnen samt när
det gäller vissa arbeten som skall utföras av minderåriga.
Syftet med de angivna föreskrivna kontrollerna är i första hand att
skydda den enskilde arbetstagaren. Vissa andra medicinska kontroller
utförs för att skydda i första hand allmänheten, såsom kontroll av
piloter och andra yrkesgrupper där kraven på den enskildes fysiska och
psykiska förmåga är särskilt stora. Hit hör också smittskyddskontroller
av dem som arbetar med hantering av livsmedel.
I de nu angivna fallen är det fråga om en skyldighet för arbetsgivaren
att ta initiativ till den medicinska kontrollen. När det gäller
medicinsk kontroll i samband med anställning eller under anställning i
andra fall saknas däremot generella bestämmelser. Statligt anställda har
emellertid kunnat åläggas att genomgå läkarundersökning i vissa fall av
ifrågasatt tjänstduglighet med stöd av bestämmelser i den numera
upphävda lagen (1976:600) om offentlig anställning. Bestämmelser om
sådana läkarundersökningar finns numera bara för fullmaktsanställda i
lagen (1994:281) om fullmaktsanställning.
Möjligheten för offentliga arbetsgivare att kräva läkarundersökning av
sina anställda begränsas bl.a. av bestämmelserna i 2 kap. 6 och 12 §§
regeringsformen om skydd mot påtvingat kroppsligt ingrepp (se bl.a.
Arbetsdomstolens dom 1984 nr 94).
Lagen om offentlig anställning har setts över och en ny lag om offentlig
anställning har antagits av riksdagen (prop. 1993/94:65, bet.
1993/94:AU16, rskr. 1993/94:257, SFS 1994:260). Lagen, som har trätt i
kraft den 1 juli 1994, innehåller bl.a. en bestämmelse om skyldighet för
offentligt anställda att i vissa fall genomgå periodiska hälsoundersökningar.
Dessutom finns det bestämmelser i 5 § anställningsförordningen
(1994:373) om läkarintyg bl.a. för dem som skall anställas i statlig
tjänst.
Det finns i svensk rätt vissa bestämmelser om skydd för arbetssökande
bl.a. i jämställdhetslagen (1991:433), anställningsskyddslagen
(1982:80) och lagen (1994:134) mot etnisk diskriminering. I princip är
dock anställningsrätten fri, dvs. arbetsgivare kan fritt välja bland de
arbetssökande och ställa de krav för anställning som de finner
berättigade. Vissa begränsningar kan dock följa av god sed på
arbetsmarknaden.
Möjligheten för arbetsgivare utanför den statliga verksamheten att kräva
medicinsk kontroll av redan anställda är bl.a. beroende av det enskilda
anställningsavtalet.
Den aktuella utvecklingen
Det är inte ovanligt att arbetsgivare i samband med anställning kräver
någon form av dokumentation av hälsotillståndet t.ex. hälsodeklaration
eller läkarintyg. Flera arbetsgivare kräver också att arbetssökande och
redan anställda genomgår s.k. drogtester. I vissa fall är medicinsk
kontroll föreskriven för att skydda arbetstagare som är sysselsatta i
arbeten som kan innebära särskild risk för ohälsa eller olycksfall.
Den nuvarande arbetsmarknadssituationen med en hög arbetslöshet och ett
ökat ansvar för kostnader vid sjukfrånvaro liksom för arbetsanpassning
och rehabilitering för arbetsgivarna kan öka intresset för att använda
omfattande medicinska kontroller både vid nyanställning och under en
anställning. Detta kan få negativa effekter i form av utestängning och
utslagning från arbetslivet. Utvecklingen av metoder för kontroll och
analys kan också verka i samma riktning. Särskilda problem från bl.a.
integritetssynpunkt kan uppstå till följd av den snabba utvecklingen av
den medicinska och gentekniska forskningen och möjligheterna att
förutsäga en enskild individs risk att senare i livet utveckla sjukdom
eller liknande.
Drogtester används på ett flertal arbetsplatser i Sverige i dag, i vissa
fall inom ramen för en alkohol- och drogpolicy och ett handlingsprogram
på arbetsplatsen. Frågor om drogmissbruk är känsliga och svåra att
hantera på arbetsplatsen samtidigt som användning av droger i samband
med arbete kan innebära stora risker för den enskilde, arbetskamraterna
och allmänheten. Hantering av drogtester innebär därför särskilda
problem från etisk synpunkt och när det gäller skyddet för den
personliga integriteten (se bl.a. Arbetsdomstolens dom 1991 nr 45 och
ILO:s Guiding Principles, May 1993).
Med anledning av en motion - vari särskilt har tagits upp de risker för
utslagningseffekter som medicinska kontroller kan innebära i det
nuvarande arbetsmarknadsläget - har riksdagen givit regeringen till
känna att det finns anledning att på lämpligt sätt uppmärksamma frågan
om medicinska kontroller i arbetslivet (mot. 1992/93:A235, bet.
1993/94:AU2, rskr. 1993/94:2).
Uppdraget
Mot den angivna bakgrunden tillkallas en särskild utredare för att
utreda frågor om medicinska kontroller i arbetslivet.
Utredaren skall inledningsvis kartlägga förekomsten av olika former av
medicinsk kontroll, både i samband med anställning och under
anställningen. Mot bakgrund av kartläggningen skall utredaren
identifiera behovet av sådana kontroller och de olika problem och risker
som dessa kan innebära.
Utredaren skall vidare bedöma utvecklingen när det gäller användningen
av medicinsk kontroll och införandet av nya kontrollmetoder samt vad
detta får för konsekvenser för risk- och problembilden. I det
sammanhanget skall särskilt utvecklingen av gentekniken beaktas.
Bedömningarna bör grundas på en närmare analys av begreppet medicinsk
kontroll. En avgränsning mot andra kontroller och tester vid anställning
och vid ledning och fördelning av arbetet skall göras.
Utredaren skall slutligen föreslå de åtgärder som kartläggningen och
utredningen i övrigt föranleder. Förslagen bör bygga på en bedömning av
vilka berättigade behov av medicinsk kontroll i arbetslivet som kan
finnas - för arbetsgivarna, för den enskilde och för allmänheten - och
vilka skyddsbehov som finns för den enskilde arbetssökande eller
anställde. De bör vidare bygga på en avvägning mellan dessa olika behov
eller intressen.
Om det finns ett behov av reglering av medicinska kontroller skall
utredaren föreslå hur reglerna bör utformas.
Utredaren bör studera hur andra länder har hanterat de berörda frågorna.
Arbetsformer m.m.
Utredaren skall i sitt arbete samråda med arbetsmarknadens parter samt
berörda myndigheter.
Utredaren skall i sitt arbete även ha kontakt med Utredningen om
arbetsmarknadspolitikens roll, omfattning, inriktning och avgränsning
(dir. 1993:132).
För utredarens arbete gäller vidare regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23) och om beaktande av EG-aspekter i utredningsverksamhet (dir.
1988:43).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 april 1996.