Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förutsättningar för en ökad miljörelatering av skattesystemet, Dir. 1994:11
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-03-10
Dir. 1994:11
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med parlamentarisk sammansättning skall utifrån ett
samhällsekonomiskt perspektiv analysera de miljöstyrande inslagen i
nuvarande skattelagstiftning och mot bakgrund av denna analys undersöka
förutsättningarna för ökad miljörelatering av det svenska skattesystemet,
bl.a. genom en analys av relevanta förslag på området.
Bakgrund
Ett grundläggande krav på den ekonomiska politiken är att den skall leda
till en uthållig utveckling av den svenska ekonomin. Därigenom kan
framtida generationer få överta en nationalförmögenhet, inklusive
miljö-och naturresurser, som är minst lika stora som dagens. Såvitt gäller
skattepolitiken har regeringen sedan sitt tillträde prioriterat sådana
förändringar som positivt påverkar villkoren för produktion och
kapitalbildning.
I en skattepolitik för tillväxt har miljöaspekterna en naturlig plats
och är en förutsättning för att tillväxten skall vara långsiktigt
hållbar med avseende på förbrukning av ändliga resurser och effekter på
miljön. Regeringen har senast uppmärksammat frågan i en särskild bilaga
- Uthållig utveckling - till 1994 års finansplan.
En marknadsekonomi förutsätter väl definierade och väl fungerande
äganderätter. Eftersom många miljövärden, som ren luft, ett fungerande
ozonlager och biologisk mångfald saknar definierade ägare, hamnar dessa
värden utanför de spontana marknadslösningar som bygger på prissättning
vid överlåtelse av ägande. Staten har därför en viktig roll när det
gäller att ställa upp långsiktiga mål och spelregler för dessa
miljövärden.
I prop. 1993/94:111 Med sikte på hållbar utveckling redovisas
tillståndet i den svenska miljön. Redovisningen visar att det inom många
områden krävs ytterligare åtgärder för att den negativa miljöpåverkan
skall kunna bringas ned till en nivå som ligger inom ramen för de
ekologiska systemens kritiska belastningsgränser.
Om enskilda företag, hushåll och offentlig sektor inte bär ett
tillräckligt kostnadsansvar för de miljöeffekter de orsakar, leder detta
till att konsekvenser för miljön i alltför liten utsträckning vägs in i
de faktiska besluten. Därigenom uppkommer samhällsekonomiska kostnader i
form av sämre miljö för människor och långsiktigt felaktiga
förutsättningar för ekonomisk verksamhet. En av flera alternativa
metoder att angripa detta problem är miljöskatter.
En miljörelatering av skattesystemet syftar primärt till att förbättra
resursallokeringen i samhället genom att förbättra ekonomins funktionssätt
i vid mening. En väl avvägd miljöskatt innebär att kostnader i
form av miljöpåverkan kommer att beaktas på samma sätt som övriga
kostnader. Därmed skapas incitament för konsumenter och producenter att
ta hänsyn till negativa miljöeffekter.
Miljöskatter kan förutom funktionen som ekonomiskt styrmedel liksom
andra skatter också ha en fiskal funktion, där syftet är finansiering av
offentliga utgifter.
Vid en ökad miljörelatering av skattesystemet aktualiseras i varierande
grad de båda motiven. Vid införande av nya eller höjning av befintliga
miljöskatter kan eventuellt utrymme skapas för att finansiera angelägna
skattesänkningar.
Det redan höga skattetrycket i Sverige innebär att en ökad användning av
miljöskatter bör ske inom ramen för ett oförändrat skattetryck. Ett ökat
skattetryck skulle försämra ekonomins funktionssätt och försvaga
konkurrenskraften.
Vid utformningen av miljöskatter - oberoende av om de fyller en funktion
som styrmedel eller om de skall finansiera skattesänkningar på andra
områden - aktualiseras en rad andra centrala frågor som har att göra med
den svenska ekonomins internationella beroende. En viktig fråga gäller
effekterna på näringslivets konkurrenskraft och därmed indirekt på
sysselsättningen. En annan viktig fråga är samordningen med och
hänsynstagandet till den miljö- och skattepolitik som förs inom EU och i
OECD-länderna.
Förstärkt miljöprofil i beskattningen
Under senare år har miljöprofilen i det svenska skattesystemet skärpts.
Detta gäller den indirekta beskattningen, där främst på energi- och
trafikområdet förändringar gjorts inom ramen för den befintliga
beskattningen. Energi- och miljöpolitiska överväganden har successivt
introducerats som komplement till det dominerande fiskala motivet.
Fram till slutet av 70-talet var skattesatserna i energibeskattningen
låga. Därefter har skatterna höjts kraftigt bl.a för att främja
energihushållning. Under senare år har den miljöstyrande effekten av
skatterna på energi betonats allt mer.
På trafikområdet har alltsedan början av 1980-talet ett samhällsekonomiskt
synsätt tillämpats. I riksdagens trafikpolitiska beslut 1988
(prop. 1987/88:50, bet. 1987/88:TU13) anges att de skatter som tas ut av
trafiken för utnyttjandet av infrastrukturen skall grundas på ett väl
definierat kostnadsansvar.
Fr.o.m. år 1986 tillämpas en differentierad bensinskatt med ett lägre
skatteuttag på blyfri bensin än på blyad bensin i syfte att stimulera en
ökad användning av den blyfria bensinen. Under år 1993 har denna
differentiering förstärkts samtidigt som alternativ till den blyade
bensinen introducerats på marknaden. Sammantaget har detta medfört att
andelen blyad bensin sjunkit kraftigt.
1990 års skattereform innebar en ytterligare förstärkning av miljöprofilen
genom förändringar av såväl mervärdesskatten som energiskatterna.
Reformen baserades i dessa delar på betänkandet Reformerad mervärdeskatt
m.m. (SOU 1989:35) från kommittén för indirekta skatter (KIS) och
betänkandena Ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken, Energi och trafik
(SOU 1989:83) och Sätt värde på miljön!, Miljöavgifter på svavel och
klor (SOU 1989:21) från miljöavgiftsutredningen (MIA).
Genom skattereformen blev i stort sett hela energiområdet mervärdesskatte-
pliktigt. Den allmänna energiskatten fick en miljöprofil genom
omvandlingen av en del av energiskatten till koldioxidskatt. En
miljöanpassning skedde också genom differentieringen av den allmänna
energiskatten på oljeprodukter med en indelning i miljöklasser. Vidare
infördes en svavelskatt på bränslen. I samband med skattereformen
infördes även en utsläppsavgift på kväveoxider från större förbrännings-
anläggningar.
Fr.o.m. år 1993 gäller en ordning där energiskatterna differentieras
mellan olika användningsområden genom att en lägre koldioxidskatt
tillämpas för industrin än för övrig förbrukning. Samma år avvecklades
den allmänna energiskatten för industrin samtidigt som de speciella
nedsättningsregler som gällt för industri- och växthusnäringen avskaffades.
Nedsättningsreglerna innebar i princip att varken energiskatt
eller koldioxidskatt togs ut när energianvändningen som andel av
försäljningsvärdet översteg en viss nivå. För storförbrukare av fossila
bränslen innebar det gamla systemet att marginalskatten på
energianvändning var mycket låg.
De nya reglerna innebär att skatt tas ut för all förbrukning, låt vara
med en lägre skattesats än vid tidigare regler. Därmed finns idag en
mera direkt koppling mellan miljöpåverkan och energiskatt för industrin
än vad som tidigare var fallet. Differentieringen mellan den
konkurrensutsatta industrin och övriga sektorer har gjort det möjligt
att behålla en hög generell energibeskattning för övriga sektorer.
Energiskatterna för industriell verksamhet har anpassats nedåt mot de
nivåer som gäller i våra konkurrentländer.
Ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken
Under senare år har inslaget av ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken
ökat. Tidigare har nämnts den differentierade bensinskatten, koldioxid-
skatten, den differentierade energiskatten för oljeprodukter och
svavelskatten. Dessutom har en utsläppsavgift på kväveoxider från stora
förbränningsanläggningar införts. Försäljningsskatten på motorfordon har
differentierats i tre miljöklasser. Miljöklassningssystemet för tunga
fordon har emellertid ännu ej trätt i kraft.
Miljöskatter är ett exempel på ekonomiska styrmedel som kan användas som
alternativ eller komplement till regleringar. Andra exempel utgörs av
avgifter och utsläppsrättigheter.
Ekonomiska styrmedel är i teorin mer kostnadseffektiva än motsvarande
regleringar. Enskilda företag ges incitament att jämföra kostnaden för
att släppa ut en enhet (lika med miljöskatten) med att rena denna enhet
(marginalkostnaden för rening). Reningsåtgärder är lönsamma så länge som
marginalkostnaden för rening är lägre än miljöskatten och efter full
anpassning kommer alla företag ha samma marginella reningskostnad, lika
stor som skatten/avgiften. Vid den omfördelning av utsläpp som
anpassningen resulterar i minimeras samhällets kostnader för att uppnå
det uppsatta målet om minskningen av utsläpp.
En viktig skillnad i förhållande till traditionella regleringar är också
att miljöskatter ger kontinuerliga incitament till teknisk förnyelse.
I prop. 1991/92:150 bilaga I:12 En samlad strategi för ökad användning
av ekonomiska styrmedel i miljöpolitiken föreslog regeringen att en
samlad utvärdering skulle företas av de ekonomiska styrmedel som finns i
bruk. Det konstaterades att många i-länder förbereder införande av
ekonomiska styrmedel och att det därför finns en stor efterfrågan på
erfarenheter av hur ekonomiska styrmedel fungerar i praktiken. Regeringen
slog även fast att det är viktigt att dra erfarenheter från hur
de existerande miljöavgifter fungerat inför en fortsatt ökad användning
av ekonomiska styrmedel i Sverige.
Vid en utvärdering av ekonomiska styrmedel måste klargöras huruvida
införda styrmedel i praktiken kan anses ha varit mer kostnadseffektiva
än en alternativ reglering. I detta arbete bör redan gjorda studier inom
området beaktas, t.ex. Ds 1994:33 Så fungerar miljöskatter. Denna studie
visar att miljöskatternas styreffekt oftast varit god och att de administra-
tiva kostnaderna varit låga. Det är dessutom viktigt att
undersöka huruvida kostnadseffektivitet gäller mellan olika
samhällssektorer. Därigenom säkerställs att miljöpolitiken utformas på
ett så ändåmålsenligt sätt som möjligt. Det är också viktigt att
utvärderingen sker med beaktande av ett globalt miljöperspektiv.
Skatteväxling
I miljöbilagan till den senaste finansplanen redovisas kortfattat olika
frågor som aktualiseras vid en s.k. skatteväxling. I den allmänna
debatten har diskuterats en sådan systematisk växling av vissa skatter
mot mer miljörelaterade sådana. Höjda skatter på miljöskadlig verksamhet
skall skapa utrymme för sänkt skatt på verksamheter som bör uppmuntras,
t.ex. arbete.
Bakgrunden till debatten ges av den höga beskattningen av arbete, som
innebär att den totala genomsnittliga marginaleffekten på en extra
arbetsinsats uppgår till ca 60 %. Samtidigt möter producenter och
konsumenter priser på olika produkter och insatsvaror som inte fullt ut
reflekterar de samhällsekonomiska kostnaderna för olika negativa
miljöeffekter.
Internationellt har frågan uppmärksammats bl.a. inom EU. I den vitbok om
tillväxt, konkurrenskraft och sysselsättning (Growth, Competitiveness,
Employment - The Challenges and Ways Forward into the 21st Century) som
utarbetats av kommissionen och som Europeiska rådet antog i december
1993 nämner man bl.a. att det i ett tillväxtperspektiv finns skäl att
undersöka om skatter på arbete bör reduceras. En finansieringskälla som
utpekas är ökade miljöskatter. Möjligheten att introducera nya
miljöskatter bedöms inte på ett enhetligt sätt av medlemsländerna, då
vissa länder har reservationer med hänvisning till effekter på den
internationella konkurrenskraften. Samtidigt är intresset bland andra
medlemsländer för ökad användning av miljöskatter stort.
Med skatteväxling avses i fortsättningen en offentligt-finansiellt
uthållig övergång till ökad skatt på miljöfarlig verksamhet och
förbrukning av ändliga resurser till förmån för sänkt skatt på arbete.
Skatteväxlingen syftar till effektivitetsvinster dels genom att
samhällets kostnader för negativ miljöpåverkan beaktas på samma sätt som
övriga produktionskostnader, dels genom minskade skattekilar på arbete.
En åtskillnad bör göras mellan en generell skatteväxling och en selektiv
skatteväxling. En generell skatteväxling innebär att miljöskatter höjs
och att skatt på arbete sänks i motsvarande utsträckning för samtliga
aktörer i ekonomin. En selektiv skatteväxling innebär att miljöskatter
höjs och att skatt på arbete sänks i motsvarande utsträckning, men att
relationerna kan variera mellan olika branscher eller områden.
Utrymmet för en generell skatteväxling är bl.a. beroende av den relativa
storleken på intäkterna av arbetsinkomstbeskattningen och från
miljöskatterna.
Vid beräkningar av den totala marginaleffekten på en extra arbetsinsats
- skattekilen på arbete - brukar, förutom den statliga och kommunala
inkomstskatten på förvärvsinkomster (ca 280 miljarder kr) och skattedelen
av socialavgifterna (ca 120 miljarder kr), även inkluderas
mervärdesskatten och olika punktskatter (sammantagna ca 190 miljarder
kr), vilket summerar till ca 590 miljarder kr (uppgifterna avser år
1994). Intäkterna från miljö- och energiskatter i vid mening -
inkluderande bensinskatten, dieseloljeskatten och energiskatten, inkl.
koldioxidskatten -kan för samma år beräknas uppgå till drygt
40 miljarder kr.
Vid en analys av effekterna av skatteväxling kan en indelning av
miljöskatterna i två huvudgrupper vara ändamålsenlig. I den första
gruppen, lämpligen kallade miljökonsumtionsskatter, ingår sådana som
direkt påverkar privat konsumtion, i den andra sådana som verkar via
förändringar av produktion och faktorinkomster, lämpligen kallade
miljöproduktionsskatter, som efter anpassning indirekt kan påverka
privat konsumtion via minskade bruttolöner.
En höjning av miljökonsumtionsskatter påverkar såväl individens
konsumtionsval som valet mellan arbete och fritid. Effekten på konsumtions-
valet ger en samhällsekonomiskt effektivare resursanvändning genom
att hänsyn tas till negativ miljöpåverkan. Samtidigt innebär den höjda
konsumtionsskatten en ökad skattekil på arbete. Nettoeffekten på
samhällets välfärd av dessa båda deleffekter är en empirisk fråga som
förtjänar närmare belysning.
Vid en analys av skatteväxling är det nödvändigt att beakta effekter i
olika tidsperspektiv. En central fråga gäller relationen mellan
förhållandevis långsiktiga välfärdsvinster genom begränsning av negativa
miljöeffekter och reducerad beskattning av arbete och de effekter som i
ett kort och medelfristigt tidsperspektiv kan uppkomma på produktion och
sysselsättning. I detta sammanhang behöver även beaktas de positiva
effekter som höjda miljöskatter kan ha på företag verksamma inom
miljöskyddsindustrin.
Frågan om effekten på produktion och sysselsättning aktualiseras vid
båda slagen av miljöskatter men särskilt i fallet med miljöproduktions-
skatter. För miljöskatter som tas ut vid produktion av varor som är
föremål för internationell handel blir effekterna beroende av i vilken
utsträckning utbudet av övriga produktions- och insatsfaktorer är
priskänsligt. Priskänsligheten beror förutom på marknadsförhållanden
även på graden av internationell rörlighet hos dessa faktorer.
I en öppen ekonomi som den svenska är kapitalutbudet i betydande
omfattning elastiskt, dvs. kapitalet kan till en betydande del undgå
bördan av skatter genom rörlighet från och till landet.
Graden av rörlighet hos insatsfaktorn energi är i grunden en empirisk
fråga. I den utsträckning energin är rörlig kan detta exempelvis
innebära att svenska konsumenter av varor som handlas internationellt
kan undvika att betala en faktorskatt på energi som tas ut på
svenskproducerade varor genom att i stället köpa importerade varor.
Producenten kan undgå beskattning genom att flytta verksamheten till
länder med lägre miljökrav eller genom att importera energi från
utlandet.
Vid begränsad rörlighet av energi och vid produktion av varor som inte
handlas internationellt begränsas dessa effekter.
För att bedöma möjligheterna och begränsningarna hos olika former av
skatteväxling fordras följaktligen en detaljerad analys av produktions-
och marknadsförutsättningar. Särskild vikt bör läggas vid att belysa
möjligheterna till ökad konkurrenskraft för svenskt näringsliv till
följd av att miljökrav införs tidigare än i andra länder. Vid en sådan
analys och för bedömningen av de globala miljöeffekterna är det å andra
sidan också nödvändigt att beakta skatteuttaget i våra konkurrentländer.
Felaktigt utformade och dimensionerade miljöskatter kan leda till en
sämre miljö globalt sett.
Mot bakgrund av detta är det intressant att belysa resultaten från
internationella studier avseende utflyttning av industriell verksamhet
till följd av höga miljökrav. Även motsatta erfarenheter bör uppmärksammas.
I större eller mindre utsträckning - beroende på graden av rörlighet hos
kapital och energi - kommer höjda miljöproduktionsskatter efter det att
anpassning skett att belasta produktionsfaktorn arbete. Mot denna effekt
av miljöskatter via arbetsmarknadens efterfrågesida skall ställas de
positiva effekter på arbetsutbud och sysselsättning som kan bli följden
av sänkta skatter på arbete. Återigen aktualiseras empiriska frågor om
den relativa rörligheten, elasticiteten, hos de olika produktions- och
insatsfaktorerna.
Hur anpassningen till en skatteväxling kommer att ske, exempelvis
effekterna på sysselsättning och produktionsstruktur, är bl.a. beroende
av graden av löneflexibilitet. Tidsperspektivet är här centralt.
I ett kort och medelfristigt perspektiv får löneflexibiliteten antas
vara begränsad. En central fråga blir därvid huruvida reducerad
sysselsättning i sektorer med negativ miljöpåverkan kan balanseras av
ökad sysselsättning, t.ex. i tjänstesektorer där nettot av
skatteförändringarna innebär minskade kostnader.
På längre sikt, däremot, får löneflexibiliteten i princip antas vara
större. I detta tidsperspektiv domineras anpassningen av förskjutningar
i relativlönerna mellan olika branscher.
Syftet med en selektiv skatteväxling är att en sådan skulle ge en bättre
utväxling för det specifika område den omfattar. Vid en selektiv
skatteväxling med en bransch- eller företagsinriktad differentiering av
eventuella miljöskatter aktualiseras olika problem, bl.a. av
administrativ karaktär (avgränsningsfrågor m.m.). Kommittén bör i detta
avseende utnyttja de erfarenheter som finns från differentiering av
arbetsgivaravgifter, fordonskatt, mervärdesskatt samt energiskatt.
Selektiva åtgärder måste utformas så att de är förenliga med svenska
internationella åtaganden, t.ex. handelsreglerna i GATT och EU.
Såvitt gäller en differentiering av arbetsinkomstbeskattningen kan
erinras om att skattepolitiska åtgärder för att stimulera tillväxten av
privat tjänsteproduktion för närvarande behandlas av en särskild
utredare (dir 1993:100). Ett betänkande väntas inom kort.
En sista central fråga gäller möjligheten att åstadkomma en uthållig
skatteväxling. Ett ökat inslag av miljöskatter syftar till att begränsa
miljöskadlig verksamhet och effektivisera hushållningen med naturresurser
och energi. Till den del detta lyckas eroderas skattebasen, varför -
vid en oförändrad nivå på offentliga utgifter - utrymmet för sänkt skatt
på arbete, och därmed välfärdsvinsterna av sänkningen, begränsas i
motsvarande omfattning. Vid en skatteväxling som bygger på introduktion
av potentiellt miljöeffektiva skatter föreligger alltså risker för
budgetförsvagningar. Å andra sidan syftar en sänkning av skatten på
arbete till att öka sysselsättningen. Till den del detta lyckas växer
skattebasen vilket ökar skatteintäkterna. Vid en skatteväxling som
innebär sänkt skatt på arbete föreligger således möjligheter till
budgetförstärkningar. Svårigheterna att bedöma styrkan av
beteendeförändringar vid en skatteväxling kräver att förutsättningarna
noga undersöks innan förändringar genomförs.
Det kan vara svårt att på en och samma gång uppnå en förbättrad miljö
och säkerställa den finansiering som krävs för att kunna sänka skatten
på arbete. En skatteväxling kan dock innebära en samhällsekonomisk
förbättring även om exempelvis utsläppen inte fullt ut elimineras,
nämligen om skatten motsvarar den samhällsekonomiska kostnaden för den
negativa miljöpåverkan.
Utredningsuppdraget
Som en första huvuduppgift skall kommittén analysera de idag befintliga
energi- och miljöskatternas (inkl. miljöavgifternas) samhällsekonomiska
effekter i vid mening. Bl.a. skall analysen belysa effekterna av att
motsvarande skatteintäkter genererats via andra skatter, exempelvis på
arbete. I uppgiften ingår också att kartlägga eventuella miljöstyrande
inslag i övriga delar av skattesystemet, exempelvis inom
inkomstbeskattningen.
Analysen bör förutom skatternas miljöpåverkan - nationellt och
internationellt - även omfatta effekter på näringslivets
konkurrenskraft, sysselsättningen, effektiviteten i resursallokeringen
och de offentliga finanserna. En viktig deluppgift är att bedöma
huruvida införda ekonomiska styrmedel har varit kostnadseffektiva.
Kommittén bör i denna del lägga särskild vikt vid sådana frågor som är
av särskild vikt för analysen av olika former av skatteväxling. Vidare
bör beaktas det arbete som gjorts av MIA, av utredningen om översyn av
reglerna om skattenedsättning för industrin och växthusnäringen m.m.
publicerat i betänkandet Konkurrensneutral energibeskattning (SOU
1991;90), av utredningen om en teknisk översyn av energibeskattningen
(Fi 1992:15), Så fungerar miljöskatter! (Ds 1994:33) och övriga utredningar,
som gjorts på detta område och av OECD.
Baserat på den inledande utvärderingen skall kommittén som en andra
huvuduppgift analysera förutsättningarna för och effekterna av olika
slag av skatteväxling. Analysen kan omfatta såväl utvidgning av
befintliga miljöskatter som införandet av nya. Såväl en generellt
utformad skatteväxling som selektiva åtgärder bör diskuteras liksom
förutsättningarna för en uthållig skatteväxling. Till den senare frågan
hör en identifiering av stabila miljöskattebaser, som samtidigt vid
skattebeläggning kan ge långsiktiga incitament till minskad negativ
miljöpåverkan och effektivare hushållning med naturresurser och energi.
Kommittén skall behandla effekterna på skattekilar, arbetsutbud,
sysselsättning, konkurrenskraft, strukturomvandling och miljö i olika
tidsperspektiv och mot bakgrund av den fortgående internationaliseringen
av den svenska ekonomin. Det är särskilt angeläget att övergångseffekterna
belyses. I uppdraget ingår en kartläggning av de för effekterna
relevanta elasticiteterna liksom av de olika skattebasernas konjunktur-
känslighet. Kommittén bör beakta resultatet av utredningen om förutsätt-
ningarna för expansion av privat tjänsteproduktion (dir 1993:100).
Kommittén bör i sitt arbete beakta forskningen på skatteväxlingsområdet,
liksom de övriga erfarenheter och studier som gjorts nationellt och
internationellt. I uppgiften ingår också att kartlägga energi- och
miljöskatter inom EU och OECD:s medlemsländer. Kommittén skall i denna
del också beakta de åtaganden som följer av ett svenskt medlemskap i EU
liksom de övriga internationella förutsättningar som gäller för en ökad
miljöanpassning av det svenska skattesystemet. Kommittén bör beakta
arbetet i de utredningar som i dag analyserar olika delar av miljö- och
energiskatteområdet.
Kommittén bör vidare analysera de administrativa förutsättningarna för
en generell eller selektiv skatteväxling.
Grundat på redovisningen av de tidigare uppgifterna bör kommittén
- om analysen ger underlag för detta - lämna förslag på ökad
miljörelatering av skattesystemet.
För kommittén skall gälla regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om utredningsförslagens inriktning (dir. 1984:5),
angående EG-aspekter i utredningsverksamhet (dir. 1988:43) samt om att
redovisa regionalpolitiska aspekter (dir. 1992:50).
Kommittén skall slutredovisa uppdraget senast före utgången av år 1995.
Kommittén bör redovisa ett delbetänkande, exempelvis med anledning av
eventuella expertstudier och med publicering av dessa, före utgången av
år 1994.