Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Villkor för tjänstgöring vid EU-institutioner m.m., Dir. 1994:108
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-09-15
Dir. 1994:108
Beslut vid regeringssammanträde den 15 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att belysa vissa frågor om lön,
uppdragsarvoden, traktamenten, övriga kostnadsersättningar och andra
villkor för dem som för Sverige deltar i kommittéer eller arbetsgrupper
i den Europeiska unionen (EU) eller som tjänstgör som s.k. nationella
experter vid en EU-institution. Utredaren skall även belysa frågan om
tjänstledighet för dem som medverkar i ovan nämnda kommittéer m.m. samt
för dem som får någon fast eller tillfällig anställning vid en
EU-institution.
Bakgrund
I och med avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-avtalet)
och inför ett eventuellt svenskt medlemskap i EU anlitas
svenska tjänstemän i offentlig och privat tjänst som experter vid
institutioner inom EU. Ett svenskt medlemskap kommer att medföra att ett
ökat antal svenska tjänstemän kommer att delta på olika sätt i EU-
institutionernas arbete och knytas till dessa.
Utöver en fast eller tillfällig anställning vid någon EU-institution
finns ett antal uppdragsvarianter för vilka olika villkor i fråga om
anställning, lön, kostnadsersättningar, sociala kostnader och skatter
gäller. En systematisk kartläggning vore därför värdefull. Hittills har
frågor om villkor för svenskars deltagande lösts i de enskilda fallen.
Detta kommer inte att fungera tillfredsställande när ett större antal
tjänstemän skall tjänstgöra vid EU:s institutioner. Det är därför
nödvändigt att identifiera dels de olika former av anställning och
uppdrag vid EU:s institutioner som nu finns, dels de som kan bli
aktuella vid ett svenskt medlemskap i EU. För varje form av sådan
anställning eller uppdrag behöver gällande villkor för lön,
traktamenten, övriga kostnadsersättningar m.m. redovisas.
I vissa fall är personen alltjämt anställd av sin ordinarie arbets-
eller uppdragsgivare och får förutom lön även traktamenten och övriga
kostnader för uppdraget täckta av denne. I andra fall delas åtagandena
mellan den ordinarie arbets- eller uppdragsgivaren och EU. Vid
anställningar vid en EU-institution svarar institutionen ensam för lön,
traktamenten m.m. I sådana fall tillämpas också EU-institutionernas
anställningsvillkor.
För den som - på uppdrag av Sverige - deltar i arbetsgrupper eller
kommittéer under en EU-institution svarar denna i vissa fall för
traktamenten och resekostnadsersättningar m.m. Det behöver dock klargöras i
vilka situationer traktamenten och andra kostnadsersättningar från den
svenska arbetsgivaren inte skall betalas.
För den som tjänstgör som s.k. nationell expert vid en EU-institution
svarar den svenska arbetsgivaren för lönen och institutionen för
traktamenten (inklusive schabloniserad boendekostnad) och resekostnads-
ersättningar. Sociala åtaganden, t.ex. sjukförsäkring, åligger vanligtvis
den svenska arbetsgivaren. Arbetet utförs dock och under dess ledning.
Den som tillträder en fast eller tillfällig anställning vid en EU-
institution har enligt EU:s personalstatuter rätt att föra över
intjänade pensionsförmåner till EU:s pensionsfonder och få överförda
pensionsrättigheter omräknade till anställningsår vid institutionen. Hur
samordningen av svenska pensionsregler och EU:s regler kan ske är en
invecklad fråga som bör utredas i särskild ordning. (Se dir. 1994:107
Pensionssamordning med EU-institutioner).
Det finns ingen ovillkorlig rätt till tjänstledighet från anställning i
Sverige för anställning eller uppdrag vid EU:s institutioner. Tjänstledig-
hetsförordningen (1984:111, omtryckt 1991:1747, ändrad senast
1994:978) som i princip bara gäller anställda inom staten föreskriver
endast rätt till tjänstledighet för nordiskt samarbete. För de
affärsverksanställda finns motsvarande regler i kollektivavtal.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare tillkallas för att redovisa de olika former av
anställningar eller uppdrag som förekommer vid arbete åt EU:s institutioner
samt hur ansvaret för arbetsledning, löner, traktamenten,
kostnadsersättningar m.m. fördelar sig mellan EU och svenska arbetsgivare
för de olikaformerna av tjänstgöring.
Utredaren skall kartlägga och redovisa vilka traktamenten och andra
kostnadsersättningar som medlemsländerna i EU själva betalar respektive
vad EU betalar när det gäller de olika anställnings- och uppdragsformerna.
Utredaren bör överväga om traktamenten och andra
kostnadsersättningar skall betalas av arbetsgivaren i Sverige i de fall
EU betalar likartade kostnadsersättningar.
Utredaren skall klarlägga ansvarsfördelningen mellan EU-organisationen
och den svenska arbetsgivaren när det gäller de anställdas, experternas
och uppdragstagarnas sociala trygghet samt föreslå åtgärder som kan
minska arbetsgivarens sociala kostnader i de fall denne åläggs dessa
kostnader.
I utredningsarbetet ingår även att redovisa vad som gäller på den
svenska arbetsmarknaden i fråga om möjligheten till tjänstledighet för
tillfälligt eller fast arbete vid en EU-institution. Utredaren bör, om
det anses behövligt, överväga ändringar i gällande regler på statens
område för att stärka rätten till tjänstledighet i de fall det är av
nationellt intresse att personer kan delta i EU-samarbetet samt redovisa
möjligheter till ändringar på den svenska arbetsmarknaden i övrigt.
Utredaren skall därvid särskilt beakta det som uttalats vid riksdags-
behandlingen av regeringens proposition (prop. 1993/94:65, bet. 1993/94:AU
16, rskr. 1993/94:257) när det gäller avtalsreglering av sådana frågor
på statens område.
Vidare skall utredaren redovisa de skattemässiga konsekvenser som de
olika formerna av anställning eller uppdrag får.
Arbetsformer m.m.
Utredaren skall bl.a. inhämta underlag för arbetet hos i första hand EU-
kommissionens generaldirektorat IX Personal och administration. I skatte-
frågan skall arbetet samordnas med Finansdepartementets skatteavdelning
och i övriga frågor med Utrikesdepartem avdelning, Socialdepartementet,
Finansdepartementets personalpolitiska enhet, Kommerskollegium, Arbets-
givarverket och Statens utlandslönenämnd.
Utredaren skall vidare under arbetets gång informera arbetsmarknadens
parter samt den av regeringen tillsatta arbetsgruppen för statsförvaltningen
och EU.
Det står utredaren fritt att mot bakgrund av de riktlinjer som angetts i
direktiven behandla andra aspekter än de nämnda. Utredaren skall beakta
direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget bör redovisas successivt så snart de olika deluppdragen har
fullgjorts. Utredarens uppdrag bör i sin helhet vara slutfört senast den
31 maj 1995.