Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Pensionssamordning med EU-institutioner, Dir. 1994:107
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1994-09-15
Dir. 1994:107
Beslut vid regeringssammanträde den 15 september 1994
Sammanfattning av uppdraget
Om Sverige blir medlem i Europeiska unionen, EU, kommer
svenska medborgare att kunna ta anställning vid EU:s
institutioner. Detta aktualiserar ett antal frågor om
tjänstemännens arbetsrättsliga villkor som har stor
betydelse för möjligheterna att besätta de anställningar
som öppnas för svenskar.
I dessa direktiv uppdras åt en särskild utredare att
belysa frågor om samordning och överföring av
pensionsförmåner för dem som lämnar en privat eller
offentlig anställning i Sverige för anställning vid någon
av EU:s institutioner eller vice versa.
Bakgrund
Personal till EU:s institutioner rekryteras från
medlemsländerna i viss proportionalitet till ländernas
befolkningstal. Under infasningsperioden, då det nyblivna
medlemslandet inifrån skall lära känna EU:s organisation
och arbetsformer, är det särskilt viktigt att landsmän
kan fungera som informationslänkar mellan institutionerna
och de nationella organen. Vid ett svenskt medlemskap
kommer därför de anställningar som öppnas för Sverige att
behöva besättas mycket snart.
De som är medborgare i någon av EU:s medlemsstater och
som övergår från en anställning i en medlemsstat till en
tillfällig eller fast anställning vid någon av EU:s
institutioner har enligt de för alla institutioner gemensamma
personalreglerna rätt att överföra intjänade pensionsförmåner.
Rätten är reglerad i EU:s personalstatuter, som fastställts
genom rådsbeslut. Flertalet länder har träffat avtal med EU
om tillämpning av dessa bestämmelser i personalstatuterna.
Den som lämnar en anställning vid en EU-institution för
anställning utanför EU-organisationen har rätt att
överföra intjänade pensionsförmåner endast om detta har
avtalats mellan EU och den nya pensionsgivaren.
EU:s pensionsvillkor kommer vid ett svenskt EU-medlemskap
att gälla de tjänstemän med svenska pensionsförmåner som
då anställs vid någon av institutionerna. EU-kommissionens
generaldirektorat IX för interna förvaltningsfrågor har i
ett brev i början av år 1994 rekommenderat Sverige att ta
initiativ till att en överenskommelse med EU om pensions-
samordning upprättas.
Det finns emellertid ett antal grundläggande oklarheter
vad gäller omfattningen och tillämpningen av EU:s
pensionsregler. Det är inte heller möjligt att utläsa hur
överföringssystemet är tekniskt utformat och vilka
konkreta åtaganden som systemet innebär. Vidare är det
svårt att genomskåda hur omfattande behovet av ett
särskilt nationellt avtal med EU skulle vara från svenska
utgångspunkter. Dessa frågor bör därför utredas i
särskild ordning.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare tillkallas för att klarlägga
betydelsen och räckvidden för svenskt vidkommande av
reglerna om rätt för anställd i EU:s institutioner att få
pensionsförmåner överförda till och från institutionerna
enligt artikel 11, Bilaga VIII, EU-institutionernas
personalstatuter (Staff Regulations), rådets förordning
(EEG, EKSG, EURATOM) 259/68, publicerad med efterföljande
ändringar i april 1986 på engelska samt därefter ändrad i
rådets förordning (EEG, EKSG, EURATOM) 571/92 (EGT L 62,
7 mars 1993).
Utredaren skall klarlägga om systemet förutsätter att
pensionsmedel överförs samt vilka pensionssystem,
pensionsformer och pensionsinstitut som berörs och
föreslå principer för hur värdet av de olika pensions-
rättigheternaskall beräknas. Vidare skall utredaren
redovisa hur ett system för överföring av svenska
anställdas förmåner till och från EU:s institutioner
kan utformas tekniskt och administreras, beräkna eventuella
kostnader för systemet samt redovisa hur dessa kostnader
kan täckas.
Utredaren skall också redovisa hur EU:s medlemsstater har
löst frågan om tillämpning av ifrågavarande regel liksom
hur de övriga kandidatländerna avser att hantera den.
Motiv och erfarenheter i medlemsländer som valt att inte
träffa särskilda avtal om pensionsöverföring skall också
redovisas. Om utredaren kommer till slutsatsen att
Sverige bör träffa en överenskommelse mellan Sverige och
EU som komplement till EU:s regler om pensionsöverföring,
skall förslag till grundprinciper för en överenskommelse
upprättas. Dessutom skall utredaren redovisa den
lagstiftning som i princip krävs.
Utredningsarbetet
Utredaren skall inhämta underlag för arbetet hos EU-
kommissionens pensionsenhet vid Generaldirektorat IX
personal och administration (DG IX). Arbetet skall
ske i samverkan med Socialdepartementets enhet för
socialförsäkring m.m., Finansdepartementets personal-
politiska enhet, Utrikesdepartementets administrativa
avdelning, Statens löne- och pensionsverk, Riksför-
säkringsverket, Riksskatteverket, Finansinspektionen
och pensionsinstitut inom tjänstepensionsområdet.
Utredaren skall vidare samråda med Arbetsgivarverket
och arbetsmarknadens parter. Utredaren skall under
arbetets gång informera den av regeringen tillsatta arbets-
gruppen för statsförvaltningen och EU.
Det står utredaren fritt att mot bakgrund av de
riktlinjer som angetts ovan behandla andra aspekter än de
nämnda. Utredaren skall beakta direktiven till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23).
Uppdraget skall vara fullföljt senast den 31 januari 1995.