Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Vattendragsutredningen (M 1993:12), Dir. 1994:106
Departement: Miljö- och naturresursdepartementet
Beslut: 1994-08-18
Dir. 1994:106
Beslut vid regeringssammanträde den 18 augusti 1994
Sammanfattning av uppdraget
Vattendragsutredningen (M 1993:12) skall utarbeta ett program för
kartläggning av vilka ytterligare vattenområden och älvsträckor som bör
skyddas mot vattenkraftsutbyggnad. Utredningen skall också undersöka om
skyddet behöver utvidgas till att omfatta även andra slag av
exploatering.
Bakgrund
Bestämmelser om skydd för vattendrag som är värdefulla från
bevarandesynpunkt finns främst i 3 kap. 6 § lagen (1987:12) om
hushållning med naturresurser m.m. (NRL). Enligt bestämmelserna får
vattenkraftverk samt vattenreglering eller vattenöverledning för
kraftändamål inte utföras i vissa särskilt angivna vattenområden och
älvsträckor. Dessa är enligt 3 kap. 1 § NRL i sin helhet av riksintresse
med hänsyn till natur- och kulturvärdena. Bestämmelserna i 3 kap. 6 §
NRL utvidgades senast med ytterligare 13 vattenområden och älvsträckor
genom riksdagens beslut den 24 mars 1993 (prop. 1992/93:80, bet.
1992/93:BoU7, rskr. 1992/93:214).
Skyddet enligt 3 kap. 6 § NRL avser endast utbyggnad av vattenkraft samt
vattenreglering eller vattenöverledning för kraftändamål. Vattendragens
värden kan emellertid påverkas även av andra typer av exploateringar
m.m., t.ex. olika byggnadsföretag och utsläpp av föroreningar.
I regeringens proposition 1992/93:80 om utökat älvskydd gjordes den
bedömningen att arbetet att inventera värdefulla vattenområden och
älvsträckor med avseende på skyddsbehov och motstående intressen borde
fortsätta. Riksdagen lämnade regeringens förslag om fortsatt inventering
av värdefulla vattenområden och älvsträckor utan invändning. Med stöd av
regeringens bemyndigande tillkallades i juni 1993 en särskild utredare
med uppgift att lämna förslag om vilka ytterligare värdefulla vattenområden
och älvsträckor som bör skyddas mot vattenkraftsutbyggnad. I
uppgiften (dir. 1993:86) ingick bl.a. att utarbeta principer som kan
ligga till grund för att bedöma vilka ytterligare vattenområden och
älvsträckor i landet som är särskilt skyddsvärda och därför bör skyddas
mot vattenkraftsutbyggnad, att redovisa sådana vattendrag som är
skyddsvärda samt att ange tekniskt möjlig och ekonomiskt rimlig
kraftutbyggnad i de redovisade vattenområdena och älvsträckorna.
Utredaren skulle vidare mot denna bakgrund väga bevarandeintresset mot
energiintresset i de redovisade vattenområdena och älvsträckorna och
analysera på vilket sätt som värdefulla vattenområden och älvsträckor
bäst skyddas.
Utredningen, som tagit namnet Vattendragsutredningen, har den 28 april
1994 överlämnat sitt betänkande Vilka vattendrag skall skyddas? (SOU
1994:59).
Vattendragsutredningens förslag
I enlighet med direktiven har utredningen i sitt betänkande redovisat
vissa förslag till principer för att bedöma vilka ytterligare
vattenområden och älvsträckor som är särskilt skyddsvärda och därför bör
skyddas mot vattenkraftsutbyggnad och även annan påverkan. Med stöd av
dessa principer har utredningen övervägt var det är angeläget att
komplettera skyddet av vattenområden och älvsträckor och vilka slag av
vattendrag som behöver skyddas i olika delar av landet. Med undantag för
fyra områden i södra Sverige (Vätterns tillflöden söder om Hjo-Vadstena,
Kävlingeån, Rönne å och Rolfsån) har dock utredningen på det
föreliggande underlaget inte kunnat lämna något slutligt förslag till
urval av skyddsvärda vattenområden och älvsträckor.
Utredningens förslag har sänts ut på remiss till den 15 oktober 1994.
Utredningens förslag till fortsatt arbete
Utredningen konstaterar i betänkandet att det behövs ett bättre underlag
för att kunna slå fast vilka ytterligare vattenområden som bör omfattas
av skyddsbestämmelserna i 3 kap. 6 § NRL. Det befintliga materialet har
tagits fram vid inventeringar som har gjorts med varierande syften och
metoder, vilket enligt utredningen ger påtagliga svårigheter att få fram
en helhetsbild som gör det möjligt att göra jämförelser mellan olika
vattenområden och älvsträckor.
Utredningen föreslår därför att en inventering skall genomföras med
syfte att få en grund för en sammanhållen bedömning av vilka ytterligare
vattenområden som bör skyddas långsiktigt enligt 3 kap. 6 § NRL. Genom
sina sakkunniga i utredningen har Svenska kraftverksföreningen och
Statens naturvårdsverk förklarat sig beredda att träffa en överenskommelse
om att gemensamt finansiera ett sådant inventeringsarbete som
beräknas ta mellan två och tre år och kosta ca 5 miljoner kronor.
Slutredovisning beräknas kunna ske våren 1997. Mot bakgrund av den
samstämmighet som finns mellan å ena sidan bevarandeintressena och å
andra sidan exploateringsintressena om behovet av en sammanhållen bedömning,
anser utredningen att det bör visas återhållsamhet både med att
skydda ytterligare vattendrag enligt 3 kap. 6 § NRL och med att lämna in
ansökningar om vattenkraftsutbyggnad till vattendomstolarna under den
tid som inventeringen pågår.
Utredningen har i särskild skrivelse till regeringen den 28 april 1994
hemställt om att få tilläggsdirektiv med uppdrag att till i början av år
1995 ta fram ett program för hur inventeringarna skall genomföras och
hur resultaten skall användas.
Uppdraget
Vattendragsutredningen skall utarbeta förslag till ett program för
kartläggning av vilka ytterligare vattenområden och älvsträckor som bör
skyddas mot vattenkraftsutbyggnad. Utredningen bör utnyttja
möjligheterna till samarbete med närliggande länder.
Arbetet bör leda fram till förslag om kartläggningens inriktning och
organisation samt formerna för hur resultaten skall omhändertas och
användas. Syftet skall vara att få en grund för en sammanhållen
bedömning av vilka ytterligare vattenområden som bör ges ett långsiktigt
skydd.
I arbetet skall utredningen beakta vad som kommer fram i
remissbehandlingen av utredningens betänkande Vilka vattendrag skall
skyddas? (SOU 1994:59).
Utredningen har påpekat behovet av referensvattendrag som är så
opåverkade som möjligt av olika typer av störningar och ingrepp, inte
bara av vattenkraftsanläggningar. I uppdraget skall ingå att analysera
behovet av skydd mot annan exploatering och, om så behövs, att föreslå
nödvändiga lagändringar.
Arbetet skall redovisas senast den 1 april 1995.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (1994:23) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden och
därmed visa hur förslag som innebär utgiftsökningar eller
inkomstminskningar skall finansieras. Utredaren skall även beakta
EU-aspekter i utredningsverksamheten (dir. 1988:43) samt redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50).